Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:17:40
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
  

Auteur Topic: Kato ETA 515  (gelezen 8644 keer)

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Kato ETA 515
« Reactie #15 Gepost op: 26 March 2025, 17:06:57 »
Het merk Kato zegt mij vrij weinig, ik zoek info over dit merk/model. Als je aangeeft, Kato motor erg goed, is dat voor mij positieve info. Ik las ook info over vervangen van de motor...zodoende mijn vraag.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Kato ETA 515
« Reactie #16 Gepost op: 26 March 2025, 17:17:22 »
Van het merk Kato heb ik alleen een “Limburger Zigarre”, gekocht in 2024. Het treinstel heeft nog maar weinig gereden, maar tot nu toe ben ik erg tevreden over de rijeigenschappen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Kato ETA 515
« Reactie #17 Gepost op: 26 March 2025, 17:18:06 »
In Limburg, Maastricht Aken?

Groet Hans

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: Kato ETA 515
« Reactie #18 Gepost op: 26 March 2025, 18:03:24 »
Nee Limburg an der Lahn, ergens tussen Keulen en Frankfurt  ;)

Tussen Maastricht en Aken reden wel 515ers
« Laatst bewerkt op: 26 March 2025, 18:05:23 door Quinzeedied »

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Kato ETA 515
« Reactie #19 Gepost op: 26 March 2025, 19:01:04 »
Het merk Kato zegt mij vrij weinig, ik zoek info over dit merk/model. Als je aangeeft, Kato motor erg goed, is dat voor mij positieve info. Ik las ook info over vervangen van de motor...zodoende mijn vraag.

De motoren zijn wel goed , ze zijn alleen een beetje luidruchtig.
Daar ik mijn 515en voorzie van sound heb ik er SB Motoren ingezet anders had sound geen zin.
Het is echter geen goedkope oplossing.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: Kato ETA 515
« Reactie #20 Gepost op: 27 March 2025, 10:35:15 »
Dat luidruchtige wordt ook versterkt doordat het treinstel door de "luchtige" opbouw rond de motor fungeert als een grote klankkast

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Kato ETA 515
« Reactie #21 Gepost op: 27 March 2025, 12:16:13 »
Nogmaals Dank voor jullie reacties....Ik heb de set gekocht. Contact gehad met de verkoper, er zit een lokpilot 4 in, dus treinstel is digitaal en getest. Ik zal een foto plaatsen als het pakketje hier is.
Met Spoorse Groeten,
Luud.

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Kato ETA 515
« Reactie #22 Gepost op: 29 March 2025, 16:27:43 »
Het model is binnen...lijkt wel nieuw. Dadelijk eens laten rijden en kijken hoe dat gaat. Vooralsnog zeer tevreden.




Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Kato ETA 515
« Reactie #23 Gepost op: 29 March 2025, 17:51:31 »
Hai, treinstel loopt netjes, er zit binnenverlichting in en een stroom doorvoerende koppeling. Alleen krijg ik deze niet gekoppeld. Durf in ieder geval niet teveel kracht te zetten. Krijg hem tot ongeveer 2 mm van het einde ingedrukt. Wie weet raad ??
Alvast Dank, Luud.





Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18273
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kato ETA 515
« Reactie #24 Gepost op: 29 March 2025, 17:53:09 »
Je moet ze echt in elkaar drukken. Wees niet bang, gaat goed.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Kato ETA 515
« Reactie #25 Gepost op: 29 March 2025, 17:57:11 »
Das snel, Dank je wel Ronald. Ik zie bij de ETA rechts beneden onder de koppeling een draadbreuk. Deze eerst maar eens repareren. Vooralsnog erg blij met dit stelletje.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
Re: Kato ETA 515
« Reactie #26 Gepost op: 29 March 2025, 19:19:07 »
Net setje.

Zo te zien ontbreken de buffers bij de stroomvoerende koppelingen.
Zijn deze eraf gehaald ivm de koppelafstand?


Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Kato ETA 515
« Reactie #27 Gepost op: 29 March 2025, 19:58:48 »

Zo te zien ontbreken de buffers bij de stroomvoerende koppelingen.
Zijn deze eraf gehaald ivm de koppelafstand?
Hai, goede opmerking, was mij nog niet opgevallen. Waarom ze eraf zijn weet ik niet, maar zou kunnen ivm kortkoppeling.

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Kato ETA 515
« Reactie #28 Gepost op: 30 March 2025, 19:53:51 »
Hai,
Idd door de stroomvoerende koppeling is er zo weinig ruimte, dat er geen buffers meer tussen kunnen. Het zijn ingestoken buffers die de bak en onderstel bij elkaar houden. Het losse draadje gesoldeerd, en waarachtig, door met het treinstelletje door de wissels te manoevreren en beetje te duwen, haakte de koppeling in elkaar. Wat werkt er: front en sluitverlichting. Bij F1 gaat de sluitverlichting van de ETA uit en gaat branden bij de ESA. F2 gaat de treinverlichting aan. F3 is rangeersnelheid. Het treinstel maakt idd een klein beetje herrie, motorgeluid. Maar dat maakte de echte ETA ook, was geen voorbeeld van een stil treinstel om te rijden. In de doos lag de aankoopnota van 2010 en een beschrijving van het digitaal maken met de lokpilot 4. Leuke aanwinst. En stel dat het nu allemaal tegenviel, had ik er twee rijtuigen (motorloos) van gemaakt met een 2200 ervoor. In die tijd vaak genoeg het treinstel moeten ophalen in Simpelveld omdat het de berg richting Aken niet meer opkwam vanwege te lage accuspanning.
Spoorse groeten Luud.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2025, 19:56:44 door Luud H »

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Kato ETA 515
« Reactie #29 Gepost op: 10 October 2025, 19:39:18 »
Staan de Roco 515/815 dan verder uit elkaar?
Ik ben deze wagens ook met interesse aan het volgen.
Weliswaar nooit ingezeten, maar (volgens zat foto's en bericht van Luud) een vertrouwd gezicht op de lijn Maastricht - Aken (via Simpelveld)

Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.