Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 17:27:36
De prachtige reeksen van Bemo door Arjan6511
Vandaag om 17:26:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 17:10:46
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 16:53:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
Show je werkplek door hervé
Vandaag om 16:30:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 16:27:39
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
  

Auteur Topic: Hartstukpolarisatie  (gelezen 1306 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Hartstukpolarisatie
« Gepost op: 29 May 2008, 23:32:24 »
Hoi medespoorders,

Ik ben bezig met het aansluiten van wisselaandrijvingen voorzien van een schakelaar voor hartstukpolarisatie.
Nu is mijn vraag, hoe testen jullie, als experts, of de polarisatie juist is?
Gebruiken jullie een DMM, een testlampje of eventueel een zoemer?
Volgende vraag: wat is de beste en snelste methode om er achter te komen of de zaak goed aangesloten is?
Ikzelf doe het testen m.b.v. een DMM, maar mischien is er een handiger methode?

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hartstukpolarisatie
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2008, 23:41:27 »
Hangt er maar net vanaf wat er voor de pak ligt. Je kunt het met een voltmeter doen (hoeft niet perse een digitale te zijn) maar je kunt er ook een gloeilampje tussen houden. Of vantevoren op de omh-stand het contact doormeten en dan pas aansluiten.

Zo'n ding heet overigens een puntstuk, geen hartstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Hartstukpolarisatie
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2008, 23:46:45 »
Hoi Klaas,

Op dit tijdstip zie ik het verschil niet meer zo goed, maar je hebt gelijk,
ik noemde het beestje bij de verkeerde naam.
Had al diverse methoden geprobeerd, maar kon zo snel geen betere bedenken, vandaar de vraag.

mvg,
Fred.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2008, 09:26:24 door Fred Eikelboom. Reden: tekst verbetert. j toegevoegd in beestje. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.