Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 11:49:48
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 11:33:47
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 09:43:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:43:10
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
  

Auteur Topic: Een nieuw begin  (gelezen 11031 keer)

dreezy

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • Modelbouw en hetnspoor
Re: Een nieuw begin
« Reactie #15 Gepost op: 19 March 2025, 10:19:29 »
Dank je wel, daar had ik nog niet aan gedacht.. Maar een goede tip. Ga het zo eens even proberen
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

dreezy

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • Modelbouw en hetnspoor
Re: Een nieuw begin
« Reactie #16 Gepost op: 19 March 2025, 11:17:32 »
Ben er achter door de tip van Frits C (alsnog bedankt). Mijn treinbaan weegt op dit moment 20,6 kg.
en dat is in de volgende staat, met gevulde lades en spullen op de baan


ps die machine rechts achter is mijn Sculpfun S9 (zie mijn blogbericht hierover) in een zelfgemaakte behuizing met afzuiging en een compressor als air-assist




Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: Een nieuw begin
« Reactie #17 Gepost op: 19 March 2025, 11:38:21 »
Bedenk wel dat het gewicht wat aan het dak hangt 2 keer zo groot is als het gewicht van de baan. De koorden die naar de lier lopen trekken nl. net zo hard aan het dak.
Op de foto's is niet goed te zien hoe het dak er uit ziet, dus is het lastig te beoordelen hoe groot de draagkracht is.
Je kunt het testen door er met je eigen gewicht aan te gaan hangen. Als je dat aandurft dan zal het met die spoorbaan ook wel meevallen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dreezy

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • Modelbouw en hetnspoor
Re: Een nieuw begin
« Reactie #18 Gepost op: 19 March 2025, 12:28:29 »
Aan het dak durf ik rustig te hangen. Dat is geen probleem daar lopen twee balken van 5 x 14 cm waar het dak op rust. Die balken zijn stevig genoeg kijkt me.
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Een nieuw begin
« Reactie #19 Gepost op: 19 March 2025, 12:44:52 »
Volgens de "norm" zou je met 5x14 (qua houtmaat is dat 50x150) 3 meter kunnen overspannen, ik dacht te lezen dat je uitbouw 2,5 meter lang is? Dus dat zou prima voldoende moeten zijn.

https://gadero.nl/blog_de-maximale-overspanning-van-houten-balken/

Dank voor het meten en de verdere uitleg!

Groeten,
Rogier

dreezy

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • Modelbouw en hetnspoor
Re: Een nieuw begin
« Reactie #20 Gepost op: 19 March 2025, 13:17:10 »
Rogier, Jij ook bedankt. Ja inderdaad, het is ongeveer 2,5 m lang
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

dreezy

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • Modelbouw en hetnspoor
Re: Een nieuw begin
« Reactie #21 Gepost op: 20 March 2025, 09:16:59 »
Gisteren was het zover: een volledige spoor-leg-dag in HolzValley. Klinkt misschien als een relaxte hobbybezigheid, maar in werkelijkheid was het een combinatie van precisiewerk, hersenkrakers en af en toe een diepe zucht (of iets stevigers). Niet mijn favoriete klus, maar ja, zonder rails geen treinen. Dus knielen, meten, puzzelen, en hopen dat alles een beetje recht blijft.

Het grootste deel ligt nu op z’n plek, maar ik ben er nog niet. De sporen moeten nog goed worden aangesloten en later ook weer deels los voor de blokdetectie (waarom doe ik mezelf dit aan?). Het originele ontwerp heb ik onderweg ook maar aangepast, want zoals altijd bleek de praktijk nét even anders dan de theorie.

Punt is: ik was aan het einde van de dag compleet gesloopt. Wie had gedacht dat iets simpels als rails leggen zo’n mentale uitdaging kon zijn?

    Ik dacht dat ik alles goed had uitgemeten… niet dus.

    Ik ben serieus aan het overwegen om ‘licht golvend spoor’ gewoon een nieuw realisme-niveau te noemen.

Vandaag? Geen idee. Waarschijnlijk verder met rails die nog niet af zijn, tenzij mijn rug eerst een staking inlast.
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4337
Re: Een nieuw begin
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2025, 11:24:46 »
   Ik ben serieus aan het overwegen om ‘licht golvend spoor’ gewoon een nieuw realisme-niveau

Als je een Nederlandse baan maakt, huidig tijdperk is dat heel realistisch   ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Een nieuw begin
« Reactie #23 Gepost op: 20 March 2025, 11:49:47 »
Pfoei, lijkt mij een lastige fase. Aan de andere kant heb je aardig wat voortgang, dat is weer netjes  (y) (y)

Groeten,
Rogier

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Een nieuw begin
« Reactie #24 Gepost op: 20 March 2025, 12:17:59 »
Als je een Nederlandse baan maakt, huidig tijdperk is dat heel realistisch   ;D
Als de "ruwbouw" niet klopt dan blijft het behelpen. Je kunt dan beter opnieuw beginnen met de kennis van hoe het niet helemaal goed ging.

Groet, Bas

dreezy

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • Modelbouw en hetnspoor
Re: Een nieuw begin
« Reactie #25 Gepost op: 22 March 2025, 08:12:28 »
daar heb je wel gelijk in bas.. Maar ik hoop dat het goed gaat
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

dreezy

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • Modelbouw en hetnspoor
Re: Een nieuw begin
« Reactie #26 Gepost op: 22 March 2025, 08:12:44 »
Soms begin je aan een project en denk je: "Hoe moeilijk kan het zijn?" Nou, een helix maken voor mijn N-spoor bleek een avontuur op zich. Maar geen paniek, ik neem je mee in mijn kartonnen rollercoaster.

Juist omdat ik de ondergrond al had geplaatst, kon ik deze actie gaan uitvoeren. Misschien niet helemaal doordacht – eerst doen, dan denken – maar het gaf me wel een stevige basis. Zonder een stabiele ondergrond had ik waarschijnlijk een helix gehad die meer weggaf van een achtbaan in verval.

Ik begon met een mal om de baanbreedte af te tekenen. Daarna lekker ouderwets knippen en snijden op dozenkarton. Resultaat? Een enorme stapel cirkelsegmenten die me even deden twijfelen aan mijn levenskeuzes.  Hieronder zijn er maar twee

 


De stukken werden opgetekend op karton en toen maar snijden, en snijden en snijden

 

Alles uitgesneden en toen begon het echte werk: plakken! Met lijm van de Action (budgetvriendelijk én effectief) alles stevig aan elkaar gezet. Maar let op: karton heeft een 'draad', en die moet haaks op elkaar, anders eindig je met een spaghettihelix. Dubbele lagen waren een must. 

 

Na verloop van tijd had ik toch een klimspiraal in elkaar zitten. De klemmetjes komen uiteraard van de Action.

Ik heb klimsteuntjes gemaakt met mijn sculpfun s9 -laster
Omdat ik een beetje luxe wilde, heb ik met mijn Sculpfun S9-laser steuntjes gemaakt. Denk aan tunnelportaaltjes van 4 cm hoog en 6 cm breed en steunen voor de flex-rail, die elke 7-10 cm een halve cm hoger worden. 

 

 

Dus, mocht je ooit denken: "Ik bouw even een helix van karton," dan weet je nu hoe het moet (en dat een beetje geduld geen overbodige luxe is). Op naar het volgende gekke project!
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

dreezy

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • Modelbouw en hetnspoor
Re: Een nieuw begin
« Reactie #27 Gepost op: 22 March 2025, 08:40:28 »
Helix vs. Mijn Geduld – Een Epos in Blauw Schuim

Zoals altijd begon het met een briljant idee. "Even de baan omhoog trekken," dacht ik. Klein klusje, niks bijzonders. Maar nee hoor… binnen no-time was het een complete veldslag tussen mij, de baan en een geniepige helix die besloot precies daar te zitten waar hij absoluut niet moest zitten. 🤦�♂️ 

Het probleem? 
De helix zat verkeerd. Gewoon. Op de verkeerde plek. Alsof 'ie daar expres was gaan zitten om mij te pesten. Maar goed, geen paniek, dacht ik, want de baan lag al netjes op het schuim. 



Over dat schuim gesproken... 
Voor wie zich afvraagt: "Wat voor schuim dan?" – het gaat om dit spul: 
Blauw schuim, licht als een veertje

En gelukkig zat alles al vast aan het karton. Dit was stiekem mijn redding! Want als de baan los had gelegen... laten we zeggen dat mijn dag een stuk minder leuk was geweest. 

Dan het soldeerdrama... 
Omdat ik het mezelf graag moeilijk maak, had ik natuurlijk alles netjes vast gesoldeerd bij de rail-lassen. Behalve – en hier komt het toeval om de hoek kijken – precies twee stukjes niet! 😅 En laten dat nu net de lange stukken van de baan zijn. De modelspoor-goden waren mij op dat moment goedgezind. 





Dus wat moest er gebeuren? 
- Alles loshalen 
- Omdraaien 
- Weer vastzetten 
Klinkt simpel. Was het niet. 

Na 2,5 uur van gehannes, getier en acrobatische toeren (waarvan ik er een paar liever niet nog een keer probeer 😆) lag de baan dan eindelijk andersom op de tafel. 

Waarom niet gewoon de tafel omdraaien? 
Goede vraag! Maar nee, dat was helaas geen optie. De tafel bevat lades van maar liefst 175 cm lang en 30 cm breed. En die kunnen er maar aan één kant uit... precies, de kant van de woonkamer. Daar iemand met een bouwproject en een boze partner uit huis gezet wil worden, leek het me slimmer om de baan zelf maar te flippen. 



Conclusie? 
Helixen zijn verraderlijke dingen, blauw schuim is geweldig, en mijn geduld heeft een flinke test doorstaan. Maar: missie geslaagd! 🚂💨 

Heeft iemand anders ooit zo’n epische strijd gevoerd tegen een helix? Deel je verhaal en laten we samen lachen (en huilen). 😂
« Laatst bewerkt op: 22 March 2025, 08:42:52 door dreezy »
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

dreezy

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • Modelbouw en hetnspoor
Re: Een nieuw begin
« Reactie #28 Gepost op: 22 March 2025, 19:13:38 »
    Spoorbrug.

    Na een boel gedenk en geprobeer, ben ik vandaag echt begonnen met de spoorbrug.
    Het wordt een brug van 1m schuin aflopend naar beneden. Het is een forse brug die ik vanaf scratch ga maken. Ik heb hiervoor geen kant en klare spullen, alleen maar materialen die ik dmv dumpster-diving heb gevonden.

    Als eerste heb ik een grote tekening op maat gemaakt (2xA3 en 2 x A4 aan elkaar geplakt) en zo kreeg ik een vel van ongeveer 1m lang.



Toen ging het loos.

  • Overnemen van de tekening met carbonpapier op karton.
  • Uitsnijden van 40 cm brugdeel met een scalpel.
  • Uitsnijden van bogen en boogjes in het karton.
  • Overbrengen van de vormen op dun gesneden polystyreen.
  • Uitsnijden van polystyreen bogen en boogjes.
  • Decoreren van polystyreen met een potlood.
  • Plakken van een 20x20 cm stuk op het karton met Action-lijm.
  • Herhalen van het proces voor het volgende stuk.




En zoals gewoonlijk verwijs ik weer eens naar mijn website of naar mijn specifieke bruggenbouw
[/list]
« Laatst bewerkt op: 22 March 2025, 19:28:21 door dreezy »
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Een nieuw begin
« Reactie #29 Gepost op: 24 March 2025, 08:02:33 »
Mooie voortgang! Wat ik mij afvraag, is je maximale stijgings- / dalingspercentage niet te hoog? De Helix is best hoog, voldoe je daar wel aan de 3% norm? Anders willen de treinen straks niet lekker rijden.

Groeten,
Rogier