Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 11:57:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Eelco Storm
Vandaag om 11:56:59
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Deetrein
Vandaag om 11:32:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 10:45:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 09:13:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau  (gelezen 5295 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« Gepost op: 04 March 2025, 16:30:42 »
Liefhebbers van de Bentheimer Eisenbahn.
Het leek mij een goed idee om het tweede deel van de reactivering, zijnde Bad Bentheim--Gronau een eigen draadje te geven.
Commentaar, positief als negatief zie ik gaarne tegemoet.

Hans
« Laatst bewerkt op: 04 March 2025, 16:41:06 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« Reactie #1 Gepost op: 04 March 2025, 17:04:07 »
Regiopa III (Bad Bentheim-Gronau)
In augustus 2020 werd bekend dat het Instituut voor Transport, Spoorwegbouw en -exploitatie van de Technische Universiteit van Braunschweig opdracht had gekregen voor een haalbaarheidsstudie naar de reactivering, inclusief een gedeeltelijke heraanleg van de lijn Bad Bentheim naar Gronau.


1233 Variantontwerpen voor de reactivering van de spoorlijn tussen Bad Bentheim en Gronau


1234 In 1983 werd de lijn tussen Gildehaus en Gronau gedeeltelijk opgebroken en voor het personenverkeer buitendienst gesteld. Alleen het gedeelte naar het Bundeswehr depot in Ochtrop-Brechte bleef onaangetast.(NAVO) Als gevolg van het verlaten en opbreken van het BE spoortrace kon de stad Gronau zich in oostelijke richting uitbreiden en heeft gedeelten van het oude tracé volgebouwd met van alles en nog wat. Gebruik van het oude tracé voor de aanleg van het nieuwe spoor is niet meer mogelijk en er is onderzoek gedaan naar alternatieve routes. Uit dit onderzoek ontstonden drie varianten:
**In de eerste variant (zwart/rood lijn)loopt het tracé van Bad Bentheim naar Gildehaus. Van Gildehaus gaat ver verder over het in 1983 buitendienst gestelde en opgebroken tracé naar Bardel (twee varianten) en het recreatiegebied Drielandersee. Vervolgens gaat het via een nieuw gedacht tracé, langs het oostelijk bebouwde deel van Gronau naar de aansluiting op het DB baanvak Munster-Enschede.
**In de tweede variant (zwart/oranje lijn)loopt de route niet via Bardel, maar wordt deze direct ten oosten van Gronau aangesloten op het doorgaande spoor van de DB.
** De derde variant (blauwe lijn) maak gebruik van het in 1986 aangelegde spoor naar het materiaaldepot van de Bundeswehr in Ochtrup. De route gaat niet door, maar langs het militairedepot en loopt vandaar parallel aan de autosnelweg A31


1235 Station Gildehaus, verscholen achter een wal van bomen en kreupelhout de eerste stop na Bad Bentheim


1236 Station Gildehaus in 2025. Er zou zomaar een trein kunnen stoppen.


1237 Maar dat geloof ik niet gezien de toestand van de meeste dwarshouten in en rond het station.


1238 Toegang tot het Bundeswehrminutiedepot


1239 De sporen achter de gesloten hekken van het Bundeswehrminutiedepot.


1240 Een van de weinige keren dat tijdens een opendag, het depot opengesteld is/was voor bezoekers

De eerste deel van de 20,8 km lange routevariant tussen Bad Bentheim via Bardel naar Gronau, heeft een rijtijd bij 100 km/h.van 21 minuten Deze variant heeft dan ook de voorkeur. Een eerste kostenraming voor deze variant, in plannings- en bouwkosten, zal circa 35 miljoen euro bedragen. In een volgende stap moet bepaald worden welke van de drie varianten het zal worden!  Volgens het Grafschaft Bentheim zou een gestandaardiseerde beoordeling tegen 2024 voltooid kunnen zijn. De invoeging van de nieuwe lijn in het station van Gronau is een uitdaging opzich, zeker tegen de achtergrond van de frequentieverhoging die Deutschlandtakt en de geplande elektrificatie van de spoorlijn Münster- Enschede met zich mee brengt.
In het kader van het reactiveringsprogramma van de deelstaat Nedersaksen werd het traject Bad Bentheim-Gildehaus aanvankelijk niet geselecteerd door de parlementaire stuurgroep voor verder onderzoek, omdat het niet aan de noodzakelijke criteria voldeed. Het onderzoek concept voorziet in een procedure in vier fasen. In de eerste fase werd een voorselectie van routes gemaakt op basis van acht criteria, zoals verkeerspotentieel, verzorgingsgebied van de haltes, investeringsvereisten of aansluiting op het bestaande spoorwegnet, die over het algemeen geschikt zijn voor reactivering. In februari 2024 werd echter aangekondigd dat het gedeelte vervolgens in de tweede fase was opgenomen en nu in meer detail zal worden bekeken in een nutsanalyse.  De procedure moet in 2026 zijn afgerond. De Bentheimer Bahn verwacht dat bij een positief resultaat in 2030 er weer reizigerstreinen op het traject kunnen rijden. In het kader van een eventuele reactivering van Gildehaus zou de Bentheimer Bahn een extra perron bouwen op het spoor van de Bentheimer Bahn bij het station van Bad Bentheim.


2141 Kaartje van de huidige spoorsituatie in Bad Bentheim. Duidelijk zijn hier de knelpunten te onderscheiden


1242 Zoals het er nu uitziet, het BE viaduct over de DB spoorlijn Rheine (Hengelo)-Munster.


1243 Of deze situatie in de toekomst houdbaar is, ik weet het niet.


1244 Een artist Impression van het nieuwe station Gronau
« Laatst bewerkt op: 05 March 2025, 18:54:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« Reactie #2 Gepost op: 04 March 2025, 17:08:13 »

Ploeger
«Reactie #506 Gepost op 03 March 2025, 06:44:20 »
Interessant om te lezen. Gronau was lang geleden (1981) mijn eerste kennismaking met de BE. Het was nogal een verrassing om op een mistige ochtend, bij de overweg, plots een onbekend locomotiefje van een onbekende maatschappij voorbij te zien rijden. Wat was dat??? Dat was de tijd van voor het internet, en informatie moest je uit boeken en tijdschriften zien te vergaren.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5627
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2025, 09:44:17 »
Hans.

Ook nu pak ik je nieuwe draadje op. ;)
Ik ben benieuwd wat je allemaal gaat tonen hier, natuurlijk zijn de vorderingen van het nieuwe tracé welkom.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Steel is king!
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« Reactie #4 Gepost op: 12 March 2025, 11:47:42 »
Leuk om te lezen  (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Historische wetenswaardigheden deel 1
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2025, 13:24:16 »

001 Ubersichtkarte der Eisenbahnen im Deutschen Reiche

Eind 1800 werden door belanghebbende in het Grafschaft Bentheim twee plannen ingediend voor de aanleg van een spoorlijn die het Grafschaft Bentheim bij de Nederlandse grens konden ontsluiten. Aanvankelijk bestond alleen in het zuiden van het Grafschaft de in 1865 door de Nederlandse spoorwegmaatschappij Almelo-Salzbergen aangelegde hoofdspoorlijn Osnabrück-Rheine-Hengelo


002 Het Grafschaft Bentheim

Het eerste plan behelsde een "Querbahn" die van Bremen via Lingen en Nordhorn naar Amsterdam zou lopen. Dit plan vond vooral in de stad Nordhorn veel bijval. Het tweede plan was een zogenaamde "langsspoorlijn". Deze variant was gedacht om bij Bentheim, in de hoofdspoorlijn Hengelo- Salzbergen Osnabrück-Rheine-, een afsplitsing te maken. Deze afsplitsing zou dan verder gaan als lokaalbaan via Nordhorn en Neuenhaus naar Coevorden. De staat Nedersachen zag niets in deze “langsspoorlijn” en wees de aanvraag dan ook af Na de afwijzing door de staat Nedersachsen besloot het college van Burgemeester en Wethouders van de Kleinstadt Neuenhaus om gezamenlijk met diverse andere belanghebbende gemeenten, de spoorlijn van Neuenhaus naar Nordhorn zelf aan te leggen. Het initiatief van Neuenhaus leidde er toe dat op 1 april 1895 de Bentheimer Kreisbahn (BK) daadwerkelijk werd opgericht. De verlenging van Neuenhaus-Coevorden was nog lang niet “Im vrage”.Rond die zelfde tijd (1903) werd op instigatie van de stad Gronau nagedacht over de aanleg van een spoorlijn tussen Bentheim en Gronau om zo Gronau een aansluiting te geven op de hoofdlijn Munster-Enschede van het Westfaalse spoorwegnet. De concessie voor de bouw werd op 26 mei 1906 verleend en kon daadwerkelijk op 3 september 1906 met de bouw worden begonnen.

Bij de aanleg van deze lijn waren er enkele belangrijke obstakels te nemen. Van de gemeente Gildehaus moesten er diverse overwegen in en rond de stad bij komen waarvan een groot deel als bewaakt. Het grootste probleem lag tussen Achterberg en Gildehaus, de Gildehauserberg!. Deze berg had veel te steile hellingen om door de toenmalige locomotieven genomen te kunnen worden. De “berg” moest gedeeltelijk afgevlakt, doorsneden en aangevuld worden..


003 Spoorwegarbeiders in 1906-08 bij de uitgraving van de Gildehauserberg


004 De insnijding zoals deze er vandaag nog bijligt

In Bentheim moest de bestaande lijn Bentheim-Salzbergen van de toenmalige Nederlandse spoorwegen, nu Deutsche Bahn, gekruist worden. Dit kruizen van de sporen mocht absoluut niet gelijkvloers gebeuren. Om de benodigde hoogte voor de oversteek van het baanvak Bentheim-Salzbergen te krijgen werd aan beide zijde van de doorgaandelijn een aardendam opgeworpen welke bij de “Hilgenstiege” met elkaar zijn verbonden door een stalenviaduct. Voor de aanleg van de dam werden volgens een krantenartikel destijds 7000 kubieke meter zand gebruikt. Op 13 juni 1908 werd de bijna 19 kilometer lange verbinding voltooid en op 20 juni 1908 geopend.


005-0771 De Hilgenstiege gaat hier onder de spoorbaan door


006-6949  Gezien in de richting van Nederland


007-0774 Oplegging van het viaduct bij de Hilgenstiege

Zoals aangehaald moest bij Gildehaus de Mühlenberg,daar waar de helling scherp daalt in de richting van Achterberg, aangevuld worden met een zes meter hoge aardedam welke langzaam overgaat in een vlakke baan naar het zuiden.
Op “verzoek”, en onder grote druk van voornamelijk de plaatselijke agrarische bevolking van Achterberg, kwam er in beide dammen, bij Bentheim en Achterberg, een onderdoorgang in de vorm van een gemetseld tunneltje.


008 Detailkaart sporenverloop in Achterberg met de locatie van de tunnel voor boer Berend Strötker

Voor de totstandkoming van de Achterbergtunnel voerde boer Berend Strötker (1829-1911) een geduchte actie. Strötker werd vooral getroffen door de hoge baandam die zijn land in tweeën deelde. Zijn boerderij stond aan de westkant, maar zijn landerijen lagen aan de oostkant van de dam. Het is bekend dat hij uit alle macht vocht voor een manier om zonder grote omwegen zijn bezittingen te blijven kunnen  bereiken. Zijn inspanningen waren niet voor niets geweest, hij kreeg zijn eigen onderdoorgang in vorm van een gemetseld tunneltje.


009 Tunneltje Achterberg in 1910

In Achterberg, circuleerde nog steeds het Nederduitse gezegde: "Hebt se em all packt, de dor bi Strötker das Gatt unner de Bahn dörfretten heff?" ("Is degene die het gat onder de spoorlijn bij Strötker at al gevangen?" / Bron: Boek "Unser Land in Achterberg, Westenberg, Holt und Haar").Er waren zelfs plannen om ook een "bushalte op het open plein bij de kolonie Strötker" te bouwen, zo lezen we in de krant van 9 november 1907.Strötker en andere boeren, die ook offers moesten brengen voor de bouw van de spoorlijn, werden onteigend. Op 16 mei 1908 vond in het stadhuis van Bentheim een onteigeningsvergadering plaats, waar de respectievelijke vergoedingen werden vastgesteld, die in alle gevallen ver beneden de vorderingen van de eigenaren lagen (bron: Schüttorfer Zeitung van 23 mei 1908).


010-0775 De Bentheimtunnel aan de Hilgenstiege diende uitsluitend als toegang tot de akkers en weilanden in het westen.


011-0776 Het tunneltje in Bad Benthem stamt nog uit de "Kaiserliche Ära”

In 1983 werd de lijn tussen Gildehaus en Gronau gedeeltelijk opgebroken en voor het personenverkeer buitendienst gesteld. Alleen het gedeelte naar het Bundeswehr depot in Ochtrop-Brechte bleef onaangetast.(NAVO) . De route is 8,3 kilometer lang, waarvan 5,75 kilometer op het grondgebied van Nedersaksen (routenummer 9209).


012 Station Gildehaus wacht op afbraak of reactivering?


013 Het gesloten hek van het Bundeswehr Minutiedepot in Ochtrup-Brechte


014 Tijdens een van de sporadische opendagen van de Bundeswehr was het depot, alleen per trein, gedeeltelijk te bezoeken. 


015 Voor het gesloten depothek bevind zich nog een openbare laad-en losplaats met een echt omloopspoor!


016 De hele lijn van de Bentheimer Eisenbahn in het Grafschaft Bentheim
« Laatst bewerkt op: 21 March 2025, 11:47:30 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5627
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2025, 16:03:14 »
Mooi verslag weer Hans. (y)

Toch wel vreemd dat al die oude lijnen weer gereactiveerd worden. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« Reactie #7 Gepost op: 20 March 2025, 19:06:23 »
Mooie info weer over 1 van mijn Stammstrecken, dank daarvoor ! 1 noot, station Ochtrup heeft helemaal niets te maken met Ochtrup-Brechte (Bundeswehr depot), licht nl aan de spoorlijn Munster-Gronau-Enschede. 

mvgrt Rob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« Reactie #8 Gepost op: 20 March 2025, 23:09:29 »
Is inderdaad een denkfout van mij. Ga het even herstellen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2025, 10:13:17 »
Uit de GN van zaterdag 22 maart 2025



Binnenkort zouden er weer treinen kunnen rijden op de spoorlijn tussen Bentheim en Gildehaus. Archieffoto

Volgens de huidige stand van zaken is een reactivering van de spoorlijn tussen Bad Bentheim en Gildehaus voor personenvervoer economisch zinvol en komt deze waarschijnlijk in aanmerking voor financiering. Deze beoordeling werd vrijdag bekendgemaakt door het ministerie van Transport van Nedersaksen, volgens een persbericht van het district. De lijn gaat van fase 2 naar de volgende fase in het reactiveringsprogramma van de deelstaat Nedersaksen. Samen met vijf andere routes is het volgens de deelraad een van de meest kansrijke kandidaten voor een mogelijke reactivering.
In de afgelopen maanden heeft het regionale vervoersbedrijf (LNVG) een nutswaardeanalyse opgesteld voor de ongeveer 5,2 kilometer lange spoorlijn in Nedersachsen. Het district Grafschaft Bentheim, de stad Bad Bentheim en de Bentheimer Bahn waren nauw betrokken bij dit proces; Er zijn tal van gesprekken gevoerd met de LNVG en de benodigde gegevens zijn verzameld. "We hebben de voordelen en positieve effecten van deze verbinding, die voor ons belangrijk is, duidelijk kunnen aantonen. De reactivering van dit baanvak zou dan ook een belangrijke bijdrage leveren aan de ontlasting van het station in Bad Bentheim. Bovendien zou een niet onaanzienlijk passagierspotentieel kunnen worden verschoven van bussen naar treinen", aldus het verantwoordelijke hoofd van de afdeling, Dr. Elke Bertke, in het persbericht.
In de volgende fase 3 van het reactiveringsprogramma ligt de focus op de operationele kosten op lange termijn en dus op een gedetailleerde kosten-batenanalyse. Het financiële kader voor de exploitatiekosten en de kosten voor de planning van de dienstverlening worden vastgesteld. Het doel van de vierfasenstudie, die wordt uitgevoerd door de LNVG en wordt begeleid door een parlementaire stuurgroep, is ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk geschikte routes weer in gebruik kunnen worden genomen voor het lokale personenvervoer per spoor in Nedersaksen. "Het huidige positieve signaal uit Hannover geeft ons het vertrouwen dat we in de verdere werkzaamheden kunnen overtuigen met het potentieel van de lijn tussen Bad Bentheim en Gildehaus. We gaan ervan uit dat we een goede kans maken om een van de spoorlijnen te zijn die op het einde van het traject opnieuw worden geactiveerd", zegt Elke Bertke.
De reactivering van de lijn zou niet alleen de regionale verbinding versterken, maar ook bijdragen aan het vergroten van de aantrekkelijkheid van de hele locatie. "Zeker in een tijd waarin duurzame mobiliteit en het terugdringen van de CO₂-uitstoot belangrijke uitdagingen zijn, is het reactiveren van in onbruik geraakte spoorlijnen precies de juiste stap..
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« Reactie #10 Gepost op: 29 March 2025, 16:38:41 »
Het blijft de gemoederen wel bezig houden. Vandaag in de Grafschafter Nachrichten van zondag 30 maart




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2025, 21:24:13 »
Een paar berichten over Bentheim-Coevorden verplaatst, dit gaat over Bentheim-naar-het-zuiden.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)