Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Prestige Models : ervaringen door Dennis1984
Vandaag om 15:58:43
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: De troubles van GoVolta  (gelezen 1896 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1364
  • Southern....de oude dan
De troubles van GoVolta
« Gepost op: 28 February 2025, 10:22:52 »
Mogelijk achter een betaal muur, andere forum leden konden daar soms 'omheen werken':
https://www.volkskrant.nl/cs-b50b95d5/

Inhoudelijk aan de ene kant niets nieuws; landelijke monopolisten, een druk spoor, materiaal tekorten.
Aan de andere kant een leuk inkijkje hoe buitenstaanders zich moeten invechten in de markt en de problemen die ze hebben financiering rond te krijgen (discriminatie t.o.v. de staatsbedrijven)
Zijlijntje:
In het artikel komt naar voren dat AH in 2019 opeens vliegschaamte kreeg en geen advertenties voor vliegvakanties meer wilde plaatsen. Dat is wel een erg 'goedkope' manier om je zg groene imago wat op te poetsen......

Grtz Gerard
« Laatst bewerkt op: 28 February 2025, 10:25:04 door BrightonBelle »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1364
  • Southern....de oude dan
Re: De troubles van GoVolta
« Reactie #1 Gepost op: 01 March 2025, 13:51:43 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: De troubles van GoVolta
« Reactie #2 Gepost op: 01 March 2025, 15:31:47 »
Inhoudelijk aan de ene kant niets nieuws; landelijke monopolisten, een druk spoor, materiaal tekorten.
Kan je ook aangeven waar dat staat? Want in het artikel staat dat er treinpaden en materieel waren maar dat de Rabobank zich terugtrok. Over de landelijke monopolisten wordt slechts in twee zinnen vermeld dat die wél rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: De troubles van GoVolta
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2025, 01:01:12 »
Of anders gezegd, de Rabobank ziet blijkbaar geen vertrouwen in het bussiness plan van GoVolta (en hun eerdere onderaannemer blijkbaar ook niet gezien het afhaken) en ik zie niet in hoe dat zou komen door een monopolist of een druk bezet spoorwegnetwerk.

Dat anderen hoge tarieven hanteren, is misschien wel niet omdat ze dat leuk vinden, maar simpelweg omdat de onkosten aan het rijden van een trein en het beheren en onderhouden van materieel nog wel een flink prijskaartje kent.

Bedoel, als je zitplaatsen voor een tientje per persoon gaat hanteren om bijvoorbeeld naar Berlijn te komen, met een trein van 10 rijtuigen waar gemiddeld 80 personen in passen dan zou je aan een propvolle trein 8000 euro omzet draaien.

Ik vrees dat de personeels- en infra kosten op die afstand al hoger zijn dan dat, en dan moet je die miljoenen investering voor de lokken en rijtuigen er mee zien terug te verdienen...
« Laatst bewerkt op: 02 March 2025, 01:13:35 door Thom »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1364
  • Southern....de oude dan
Re: De troubles van GoVolta
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2025, 16:18:51 »
@ Rick; ik heb een link gepost naar een volgens mij interessant artikel en omdat het achter de betaal muur zit heb ik een context geschetst.
Ik heb nergens (kan ook niet in drie regels) gezegd dat deze factoren (die uitgebreid genoemd worden na de sub kop 'Het idee van de budgettrein: niet de luxe, wel het gemak' de beslissende factor van het uit- dan wel afstel waren. Maar in ieder geval leuk dat je het artikel wel gelezen hebt.
Reagerend op de serieuzere reactie van Thom;
Het zegt zeker wat dat de RABO afgehaakt is. Ik ken natuurlijk hun business case niet, maar vermoed dat die wel wat meer inhoud had dan jouw bierviltjes berekening. Aangezien ze blijkbaar uit de vliegwereld komen, is het meest waarschijnlijk dat ze zoals RyanAir max 10% van hun stoelen voor die laagste prijs zouden willen verkopen. Maar zoals gezegd, blijkbaar niet haalbaar.

Grtz Gerard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: De troubles van GoVolta
« Reactie #5 Gepost op: 02 March 2025, 16:59:36 »
Jouw context insinueert dat de problemen liggen bij 'landelijke monopolisten, een druk spoor, materiaal tekorten'. De realiteit is dat een financierder zich terug trok. Mocht dat niet jouw bedoeling geweest zijn dan had je meer dan drie regels kunnen plaatsen, dan had ik ook een 'serieuze' reactie kunnen plaatsen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.