Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 14:12:30
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:05
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:25:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:13:13
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 12:44:38
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:40:33
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:25:58
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46

Auteur Topic: Lima IRM pimpen  (gelezen 3890 keer)

StefanNL_Plays

• Offline Offline
  • :D
Lima IRM pimpen
« Gepost op: 25 February 2025, 06:21:08 »
Het idee om een draadje te starten met dit projectje lag al langer op mijn netvlies, en nu is dit de doorslag ervan.

Ik heb al een tijdje een Lima IRM-IV rijden op mijn baan. Dit is een standaard IRM model zonder enige echte grote aanpassingen. Er zit interieurverlichting in, maar zoals bekend bij de Lima IRM, heeft deze zware lichtlekkage (het is net een kerstlampje ;) ). Ook zit alleen het standaard interieur erin, dus geen bovenverdieping of iets in die richting. Een mooi iniatief om dat aan te pakken!

Ik ga de volgende stappen uitvoeren;

- Nieuw geverft interieur, met de 3D prints die ik op Mp had gevonden
- Cabineverlichting toevoegen
- Cabine meer detailleren
- Binnenverlichting opnieuw inbouwen, zodat ook de onderverdiepingen goed verlicht zijn
- Conducteurs hokje voorzien van een schakelbaar ledje (?)
- Cabineverlichting inbouwen
- Reizigers een plaatsje in de trein geven
- Het model van sound voorzien met een zelf ontwikkelde soundfile op basis van ESU Loksound (met de orginele (V)IRM GTO-VVVF tractie elektronica)
- De kap van binnen verfen tegen de lichtlekkage

Ik heb afgelopen weekend al een proefstukje gemaakt, op een extra bijgeleverd stukje interieur.

Ook ben ik al begonnen met het verfen van het interieur, de liftschachten en wandjes zijn al gedaan!

Dit is mijn eerste "grote" ombouw waarbij ik niet alleen het technische aspect aanpak, maar ook het model optisch aanpak. Het zal nooit zo strak worden als andere bouwers hier op t het forum en daarbuiten, maar dit projectje gaat mij wel mooi beginnerservaring geven! ;D
Uiteindelijk komt alles goed :)

Wil uit ZO drenthe

• Offline Offline
Re: Lima IRM pimpen
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2025, 06:30:50 »
Heel mooi.  (y) (y)

Groet
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

AlbertW

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 February 2025, 09:55:38 »
Leuk project Stefan!
Heb hem hier afgelopen weekend afgerond.
Het is een hoop werk, vooral afplakken ramen in de kappen, maar resultaat ben ik erg tevreden mee.
En wat strakheid betreft, je ziet als je strak door de raampjes kijkt veel, maar op normale kijkafstand zie je niks van een scheef verfstreepje

Succes!!

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

008200

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 February 2025, 10:09:56 »
Een dappere poging om van dit model met de te dunne kap wat moois te maken.
Een poging om iets dergelijks te verwezenlijken heb ik eerder al gedaan en ik wil de ervaring daarmee graag delen!
Let erop dat je voor al je verlichtingswensen een (functie-)decoder nodig hebt met wel 3 extra lichtfuncties:
 binnenverlichting, cabine-verlichting en conducteursruimte.
Omdat de functiedecoders in elke getrokken/geduwde bak nodig zijn, als je geen bedrading tussen de bakken wil,
wordt dat wat prijzig.
Je zou Etecmokunnen overwegen -want klein, goed en goedkoop- maar die heeft 2 extra lichtfuncties
 en een condensatoraansluiting.
Ik heb zelf ook de geprinte interieurs toegepast, maar door de vervorming via de raampjes zie je er,
zeker t.g.v. de gedempte verlichting , maar weinig van.
De binnenkant schilderen tegen lichtlekkage daar heb ik me niet aan gewaagd,
omdat je heel secuur om de raampjes heen moet zien te schilderen.
De binnenzijde met folie beplakken lijkt me om dezelfde reden wel heel lastig.
Ook stroomafnemers in de erg kleine draaistellen vormen een fikse uitdaging.
Kortom: een flinke klus. Ik hoop dat het resultaat erg mooi wordt en dat je dat hier wil laten zien.

François

« Laatst bewerkt op: 25 February 2025, 10:31:46 door 008200 »

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 February 2025, 10:35:29 »
Wordt een leuk projectje!
Het HChok heeft overigens geen apart schakelbare verlichting, gaat gewoon met de algemene verlichting aan.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #5 Gepost op: 25 February 2025, 10:39:46 »
Ik heb er geen ervaring mee, maar pas wel op met het schilderen van de binnenzijde van de kap, dat het geel aan de buitenzijde daardoor niet donkerder van kleur wordt.

Kijk ook met die reizigers. Het model is 1:100, en die figuurtjes zijn meestal juist aan de grote kant, waardoor het geheel er snel erg kitcherig uit gaan zien (vind ik tenminste). Je ziet het al terug in de foto van AlbertW (met alle respect), maar de hoofden van de poppetjes komen tot de bovenzijde van het raam, terwijl ze in het echt niet veel hoger zijn dan de hoofdsteun van de stoelen.

Qua verlichting blijf je in de motorwagen met een niet te verlichten onderverdieping zitten vanwege de aandrijving. Ook daarvan kun je je afvragen wat je mooier vindt, wel of geen interieurverlichting.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 25 February 2025, 10:44:22 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

StefanNL_Plays

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 February 2025, 12:07:30 »
Dank allen voor de leuke reacties, ik zal mijn best doen af en toe afbeeldingen/videos te delen van de IRM!  ;D

@AlbertW Ramen afplakken is ook iets waar ik zelf tegenop kijk, maar wel wil uitvoeren. Jou IRM is trouwens ook leuk gelukt!

@008200 Er zit al een ESU Fx decoder in de motorloze mBvk, ook zijn de gloeilampjes vervangen door een lichtsetje van Tom van Weert. Stroomafnemers zijn ook geen probleem, heb er al ervaring mee. Ook word de binnenverlichting niet schakelbaar, wil namelijk niet in elke bak een decoder hebben, (en in mijn ogen niet nodig) :)

@Dave Aha, duidelijk, dan word deze gewoon deel van de binnenverlichting ;D

@Jeroen De poppetjes ga ik mij persoonlijk niet aan irriteren direct, maar ik ga wel je comment in gedachte houden. Misschien een kleinere maat poppetjes vinden of iets. De motorwagen krijgt alleen bij de bovenverdieping verlichting, de balkons twijfel ik nog over (zelf interieurtje ontwerpen waarbij de aandrijving erachter wegvalt of ramen afplakken met electrotape, zelfde wat ik gedaan heb bij mijn mP3000 bij de motor) en de onderverdieping is al buitengesloten (heb wel op het web goede ideeën voorbij zien komen, maar zoiets ingrijpends heb ik de tools/interesse niet voor)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 25 February 2025, 12:32:33 »
Kijk ook met die reizigers. Het model is 1:100, en die figuurtjes zijn meestal juist aan de grote kant, waardoor het geheel er snel erg kitcherig uit gaan zien (vind ik tenminste). Je ziet het al terug in de foto van AlbertW (met alle respect), maar de hoofden van de poppetjes komen tot de bovenzijde van het raam, terwijl ze in het echt niet veel hoger zijn dan de hoofdsteun van de stoelen.
Die 1:100 slaat alleen op de lengte van de bakken. Hoogte en breedte zijn 1:87. Het probleem wat je signaleert ontstaat doordat de vloer te hoog ligt en daardoor staan ook de stoelen te hoog.
Op de foto is duidelijk te zien dat de afstand tussen de vloer en de onderkant van de ramen te klein is
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AlbertW

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 February 2025, 13:57:16 »
Klopt wat Klaas zegt.
Vloer zou eigenlijk lager moeten. Kan ook, maar dan vervalt de balast. Dat blokje is net die 6 mm. Maar wilde ik niet weglaten ivm rijgedrag.
Keuzes....

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #9 Gepost op: 25 February 2025, 14:31:37 »
Ik meen mij te herinneren dat de Lima IRM in zijn geheel 1:100 is gemaakt, maar goed, dat kunnen de eigenaren van deze trein zo nameten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

StefanNL_Plays

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 31 March 2025, 06:46:06 »
Het is weer eventjes geleden. Prive leven snoepte erg veel van mijn tijd (iets met andere hobby, school/werk, PvB's en ervoor slagen!).

Ik heb afgelopen weekend weer de IRM opgepakt, mBvk2 is nu "af" qua interieur. Het interieur is geschilderd, in elkaar gezet en gemonteerd. Ook is de keuze gevallen om toch het interieurverlichting schakelbaar te maken, dus dat word toch 2 decoders ergens vandaan vissen voor de ABv3/4 en ABv5.

Er is ook een begin gemaakt aan de soundfile. Ik heb grotendeels alle opnamens, op stroomafnemers, tractiekoeling en compressor na, dus misschien met de volgende update een demo van het geluid?

De motorwagen (mBvk1) heeft zoals bij de meesten bekend geen interieur. Omdat de mBvk2 (motorloze kopbak) nu een nieuw interieur heeft, is daarmee een plaatje interieur vrijgekomen. Laat deze plaat die Limarossi gebruikt heeft nou net een bovenverdiepingsplaat te zijn! Deze zal ik dus meenemen met het verfen en zal uiteindelijk in mBvk1 geplaatst worden.

Ik heb niet werelds beste fotos en zal later deze week of vanavond kaploze fotos uploaden, maar hier is mBvk2! Het is geen meesterwerk, maar ik ben er erg tevreden mee. De lichtlekkage moet nog opgelost worden, maar het schilderen van de kappen bewaar ik als laatste.  (y)

StefanNL_Plays

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 April 2025, 16:13:16 »
En hier zijn de afbeeldingen (y). het is geen meester super werk, maar ik ben er erg tevreden mee! En van een afstandje ziet t er erg leuk uit! ;D

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 April 2025, 16:34:02 »
Bij Ali verkopen ze zittende modelfiguren in 1 op 100. Het is geen Preiser, maar het kost ook maar een fractie van die Preisers. ;)
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

StefanNL_Plays

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 April 2025, 08:46:44 »
Had ze ff opgezocht. Zal binnenkort een zakje bestellen, ze zien er wel interessant uit! ;D

FrankH

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 April 2025, 21:19:23 »
Ik heb alle rijtuigen aan de binnenkant donker gemaakt: deels met zwarte viltstift en deels met aluminiumfolie plakstrips. werkt prima want geen licht komt er meer door. Was wel een gedulds werkje (lukt niet in 1 keer, dus af en toe in het donker testen waar nog licht doorheen glipt), maar uiteindelijk komt het goed! ben nu dus bezig om met microleds ook verlichting onderin de motorwagen te realiseren... zie ander draadje
n.b. ik heb er (uitgebreid) soudfile in zitten)