Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 14:13:27
Gezocht decals wit op transparant door Erik_omBC
Vandaag om 14:13:11
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 13:59:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door MOVisser
Vandaag om 13:48:29
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Rondom Charlois door Hans GJ
Vandaag om 12:08:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 11:42:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 10:42:46
20 jaar BNLS jubileum door Jeroen Water
Vandaag om 10:37:37
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Spoor- en tramweg parafernalia door Karben
Vandaag om 09:38:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:28:05
Probleem met inloggen iTrain Forum door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:07:27
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
  

Auteur Topic: Sudexpress 2025-2026  (gelezen 7042 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4573
Re: Sudexpress 2025-2026
« Reactie #30 Gepost op: 20 February 2025, 11:56:13 »
Daarboven trekt het orgel nog geen frikadel door de mayo.

Maar is dat met of zonder uitjes?  ;D

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 832
Re: Sudexpress 2025-2026
« Reactie #31 Gepost op: 21 February 2025, 11:02:47 »
Blijkens mededelingen van Nelso Silva van Sudexpress is de aankondiging van de Flirt 3 vooral ingegeven om de markt af te tasten welke uitvoeringen voor de diverse markten interessant zijn. Voor Nederland zijn er sowieso een 6-tal varianten mogelijk, waarbij de versies van:

- Keolis
- Arriva 3 landentrein
- Arriva Limburg
- Valleilijn

het meest aansluiten bij de standaard aangekondigde uitvoering.

De uitvoering van de NS en RNet wijken qua indeling af.

Nelso gaf aan dat men zich bij de ontwikkeling van de modellen vooral richt op de Duitse markt.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5515
Re: Sudexpress 2025-2026
« Reactie #32 Gepost op: 21 February 2025, 11:39:19 »
De Euro9000 een volwaardige dieselmotor? Absoluut niet, tot de 40km/h trek je indrukwekkende gewichten weg. Daarboven trekt het orgel nog geen frikadel door de mayo. Ik heb eens het ongenoegen gehad om een lang stuk op diesel te rijden. Duwen gaat nog sneller. Nee hoor, last-mile pur sang.

Hier zie je het verschil tussen de Euro9000 en de Eurodual.

Ik citeer uit een stukje geplaatst door Railmagazine:
"De Euro9000 is een nieuw loctype van Stadler gebasseerd op de EuroDual die momenteel bij vele particulieren spoorwegmaatschapijen dienst doet. De Euro9000 is anders dan de EuroDual, die beschikt over een CAT C175-16 motor met een vermogen van 2800 kW en kan elektrisch dienst doen onder 15 kV en 25 kV. De Euro9000 is een meersysteemslocomotief, geschikt voor 1,5 kV, 3 kV gelijkspanning en 15 kV en 25 kV wisselspanning, daarnaast is de loc voorzien van twee kleinere dieselmotoren met een totaalvermogen van 1900 kW"

Bron: https://railmagazine.nl/stadler-euro9000-in-nederland/#:~:text=De%20Euro9000%20is%20een%20nieuw,15%20kV%20en%2025%20kV.


Dus Euro9000 heeft minder vermogen op diesel

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5110
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Sudexpress 2025-2026
« Reactie #33 Gepost op: 21 February 2025, 14:16:53 »
Moet de nuance niet zijn 'relatief' weinig vermogen..? Als je elektrisch met 9000kW vertrekt, en je moet het laatste stuk zonder draad op 3000kW diesel of minder verder, ja dan is het dikke mayo...  :) Maar da's nog altijd ruim meer dan een 6400.

En dat je tot 40 wel wat weg trekt is vermoedelijk omdat je dan nog ruim onder je vermogenkromme zit..? Diesel-elektrisch ben je ook met weinig vermogen in dat gebied niet snel beperkt.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4573
Re: Sudexpress 2025-2026
« Reactie #34 Gepost op: 21 February 2025, 16:50:03 »
Blijkens mededelingen van Nelso Silva van Sudexpress is de aankondiging van de Flirt 3 vooral ingegeven om de markt af te tasten welke uitvoeringen voor de diverse markten interessant zijn. Voor Nederland zijn er sowieso een 6-tal varianten mogelijk, waarbij de versies van:

- Keolis
- Arriva 3 landentrein
- Arriva Limburg
- Valleilijn

het meest aansluiten bij de standaard aangekondigde uitvoering.

De uitvoering van de NS en RNet wijken qua indeling af.

Nelso gaf aan dat men zich bij de ontwikkeling van de modellen vooral richt op de Duitse markt.

Welke mededelingen?