Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:43:39
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
Vandaag om 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:06:28
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:11
Koploper overzetten naar iTrain door bask185
Vandaag om 21:37:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:20:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 20:57:01
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
Vandaag om 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
Vandaag om 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
Vandaag om 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
Vandaag om 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
  

Auteur Topic: Sudexpress 2025-2026  (gelezen 6284 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4553
Re: Sudexpress 2025-2026
« Reactie #30 Gepost op: 20 February 2025, 11:56:13 »
Daarboven trekt het orgel nog geen frikadel door de mayo.

Maar is dat met of zonder uitjes?  ;D

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
Re: Sudexpress 2025-2026
« Reactie #31 Gepost op: 21 February 2025, 11:02:47 »
Blijkens mededelingen van Nelso Silva van Sudexpress is de aankondiging van de Flirt 3 vooral ingegeven om de markt af te tasten welke uitvoeringen voor de diverse markten interessant zijn. Voor Nederland zijn er sowieso een 6-tal varianten mogelijk, waarbij de versies van:

- Keolis
- Arriva 3 landentrein
- Arriva Limburg
- Valleilijn

het meest aansluiten bij de standaard aangekondigde uitvoering.

De uitvoering van de NS en RNet wijken qua indeling af.

Nelso gaf aan dat men zich bij de ontwikkeling van de modellen vooral richt op de Duitse markt.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5366
Re: Sudexpress 2025-2026
« Reactie #32 Gepost op: 21 February 2025, 11:39:19 »
De Euro9000 een volwaardige dieselmotor? Absoluut niet, tot de 40km/h trek je indrukwekkende gewichten weg. Daarboven trekt het orgel nog geen frikadel door de mayo. Ik heb eens het ongenoegen gehad om een lang stuk op diesel te rijden. Duwen gaat nog sneller. Nee hoor, last-mile pur sang.

Hier zie je het verschil tussen de Euro9000 en de Eurodual.

Ik citeer uit een stukje geplaatst door Railmagazine:
"De Euro9000 is een nieuw loctype van Stadler gebasseerd op de EuroDual die momenteel bij vele particulieren spoorwegmaatschapijen dienst doet. De Euro9000 is anders dan de EuroDual, die beschikt over een CAT C175-16 motor met een vermogen van 2800 kW en kan elektrisch dienst doen onder 15 kV en 25 kV. De Euro9000 is een meersysteemslocomotief, geschikt voor 1,5 kV, 3 kV gelijkspanning en 15 kV en 25 kV wisselspanning, daarnaast is de loc voorzien van twee kleinere dieselmotoren met een totaalvermogen van 1900 kW"

Bron: https://railmagazine.nl/stadler-euro9000-in-nederland/#:~:text=De%20Euro9000%20is%20een%20nieuw,15%20kV%20en%2025%20kV.


Dus Euro9000 heeft minder vermogen op diesel

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Sudexpress 2025-2026
« Reactie #33 Gepost op: 21 February 2025, 14:16:53 »
Moet de nuance niet zijn 'relatief' weinig vermogen..? Als je elektrisch met 9000kW vertrekt, en je moet het laatste stuk zonder draad op 3000kW diesel of minder verder, ja dan is het dikke mayo...  :) Maar da's nog altijd ruim meer dan een 6400.

En dat je tot 40 wel wat weg trekt is vermoedelijk omdat je dan nog ruim onder je vermogenkromme zit..? Diesel-elektrisch ben je ook met weinig vermogen in dat gebied niet snel beperkt.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4553
Re: Sudexpress 2025-2026
« Reactie #34 Gepost op: 21 February 2025, 16:50:03 »
Blijkens mededelingen van Nelso Silva van Sudexpress is de aankondiging van de Flirt 3 vooral ingegeven om de markt af te tasten welke uitvoeringen voor de diverse markten interessant zijn. Voor Nederland zijn er sowieso een 6-tal varianten mogelijk, waarbij de versies van:

- Keolis
- Arriva 3 landentrein
- Arriva Limburg
- Valleilijn

het meest aansluiten bij de standaard aangekondigde uitvoering.

De uitvoering van de NS en RNet wijken qua indeling af.

Nelso gaf aan dat men zich bij de ontwikkeling van de modellen vooral richt op de Duitse markt.

Welke mededelingen?