Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40

Auteur Topic: Film over treinkaping  (gelezen 9596 keer)

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
Re: Film over treinkaping
« Reactie #30 Gepost op: 30 May 2008, 10:37:44 »
Het enigste wat ik wel jammer vond aan de film is dan men aan de binnenzijde van de 386 het stel niet heeft om genummerd naar de 378 omdat dit een van de tweetjes was die daadwerkelijk bij de kaping betrokken was

groetjes edwin

henk

• Online Online
« Reactie #31 Gepost op: 30 May 2008, 10:51:07 »
Ik zeg overigens nergens dat ik er begrip voor heb. Maar je kunt wel uitzoeken waar de frustratie vandaan komt dat je klaarblijkelijk tot zo'n rigoureuze daad over gaat. En ook dat hoeft niet te leiden tot begrip voor het doden van mensen, maar wel tot begrip voor de frustratie. Want die was er zeker.

Eelco

Ik denk dat we elkaar goed begrijpen Eelco.
Dirk heeft het voortreffelijk verwoord een paar berichten terug.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
« Reactie #32 Gepost op: 30 May 2008, 11:11:17 »
Maar hoe kan je iemand die totaal niets te maken heeft met een belofte die ooit een keer aan je opa of oma gedaan heeft door iemand uit die generatie gijzelen ?
Ga dan met je opa of oma op bezoek bij digene en zet ze aan een tafel maar een gijzeling ,pure idioterie.
En waarom hebben ze zich niet aan de feiten gehouden  een tweetje is geen viertje .

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #33 Gepost op: 30 May 2008, 11:24:20 »
De verwoording van Dirk is de gepaste nuance in deze.
Een hele zwart/wit veroordeling is ineens niet zo zwart/wit meer als het je eigen hagje of vrijheid betreft. Waren de jongens in het verzet in WO2 dan ook zo goed of fout bezig. Daar zijn ook mensen met andere ideeen omgelegd zonder dat er iets bewezen was. En wat geeft je het recht iemand zondermeer om te leggen.
Nee, ik praat niets goed. Het is meer om aan te geven dat er wel degelijk nuances zijn.

De fout (of keuze) met een viertje is slechts 1 ding. Er zullen wel meer fouten in gezeten hebben die anderen weer opvallen. Bij ons valt het treinstel en de verkeerde kleur BH op, anderen zien weer andere dingen. Toch was de tijdsgeest goed neergezet. Zeker als je in ogenschouw neemt dat het om een TV-film gaat waarbij meestal iets minder geld en middelen beschikbaar zijn dan bij een Holywood productie.
De film was vele malen neergezet dan de amerikaanse reconstructie van de gijzeling in de Punt. Daar werde amerikaanse wagens gebruikt die geel geschilderd waren, de uniformen klopten voor geen meter en zo veel meer dingen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 30 May 2008, 11:53:27 »
Maar hoe kan je iemand die totaal niets te maken heeft met een belofte die ooit een keer aan je opa of oma gedaan heeft door iemand uit die generatie gijzelen ?

Om aandacht te krijgen. Kennelijk was dat voorheen niet of onvoldoende gebeurd; na de treinkapingen was dat anders.

Als groep kun je namelijk weinig inbrengen tegen een overheid die beschikt over een eindeloos budget, de modernste wapens, panstervoertuigen en vliegtuigen. Dus dan moet je iets anders verzinnen en pak je dus een groep die zwakker dan jij is: ongewapende burgers.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #35 Gepost op: 30 May 2008, 12:05:11 »
En waarom hebben ze zich niet aan de feiten gehouden  een tweetje is geen viertje .

Omdat dit soort films doorgaans niet gemaakt wordt door spoorwegfetisjisten. Daarom was ook het nummer 386 in de coupé niet aangepast in 378.

En daarnaast: er zijn (tegen normale kosten) geen twee tweetjes meer op de rails te krijgen. Hadden ze dan de film maar niet moeten maken?

Eelco

stig

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 30 May 2008, 12:19:41 »
Als je ze alleen maar als onmensen kunt zien, breng je jezelf in een positie waardoor je uiteindelijk hetzelfde soort dingen kunt doen als zij gedaan hebben. Maar als je ze alleen maar als onmensen kunt zien, zie je dat waarschijnlijk niet.

Dirk, ik respecteer je zienswijze, maar ik voel mij niet aangesproken. Het is niet 1+1=2. Er zijn ook mensen (waaronder ik) die zich verzetten binnen de wettelijke en morele grenzen zover als mogelijk is. Daarna houd het simpelweg op. Hoe gefrustreerd ik ook ben. Ik zal mij nooit tot zo'n daad verlagen. Waarom niet? Omdat ik nadenk over de mogelijke gevolgen voor mij en voor anderen. En ik hecht zeer sterk aan het leven. Daarom accepteer ik op geen enkele wijze dat iemand daar doelbewust inbreuk op maakt (echte ongelukken uiteraard uitgezonderd) of dat ik zelf dat risico zal opzoeken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 30 May 2008, 12:23:39 »
Maar jij zit dan ook niet in hun situatie.

Niet dat dit voor mij hun acties zou rechtvaardigen; integendeel. Maar ik denk niet dat jij je zomaar in hun situatie kunt verplaatsen. Dan is het toch een beetje appels en peren vergelijken. En kennelijk is voor hun die afweging anders uitgevallen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 30 May 2008, 12:28:58 »
Uiteraard, anders hadden ze het niet gedaan. Maar op die manier kun je nooit iets beoordelen, *want* je hebt het niet zelf meegemaakt. Feit is dat je je aan wettelijke en morele grenzen hebt te houden (daar ga je dus niet overheen).
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

• Online Online
« Reactie #39 Gepost op: 30 May 2008, 14:00:45 »
Nou, daar is ook naar gehandeld.
Er is aan geen enkele eis van de gijzelnemers toegegeven en toen het was afgelopen waren de gijzelnemers dood of zaten ze in de gevangenis. Goed gedaan, denk ik dan.

Maar het is evenzeer goed geweest dat men de gijzelnemers niet alleen maar als 'onmensen' heeft beschouwd, maar zich heeft verdiept in de motieven. Dat zat hem vooral in de uitzichtloze situatie waarin de groep terecht was gekomen: geen uitzicht op een thuisland, maar ook in Nederland werden ze niet echt geaccepteerd. Er zijn toen twee dingen gebeurd.
Er is duidelijk gemaakt dat Nederland echt niks kon betekenen voor dat thuisland en dat de toekomst in Nederland lag. Klinkt logisch, maar Nederland had nooit de moeite genomen dat expliciet te vertellen aan de Molukkers.
Waar mogelijk de kansen op een behoorlijke toekomst in Nederland ook verbeteren. Het schijnt inmiddels goed te gaan met de Molukse gemeenschap. Dergelijke kapingen hebben we sinds 1977 niet meer meegemaakt.

Wat blijft knagen is het vervelende feit dat Nederland voor de acties geen belangstelling voor de Molukse problemen had en daarna opeens wel.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2008, 14:06:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #40 Gepost op: 30 May 2008, 14:13:01 »
Wat blijft knagen is het vervelende feit dat Nederland voor de acties geen belangstelling voor de Molukse problemen had en daarna opeens wel.
Die problemen zijn notabene veroorzaakt door de nederlandse regering zelf.
Harm.
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 30 May 2008, 15:00:46 »
 ???
Ik zat wel te wachten op het spectaculaire einde zoals in werkelijkheid is gebeurd.
Met knallende straaljagers in duikvlucht.
De molukkers in de trein hebben het trouwens ook niet overleefd.
De film liep nogal kalm af.
Zoek maar eens op Internet naar het Nova filmpje.
groet, Albert.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #42 Gepost op: 30 May 2008, 15:17:04 »
Dat was in 1977.....

Bovendien, zie nu nog maar eens 6 luchtwaardige F-104 Starfighters te krijgen. Buiten 2 in de VS zul je heel goed moeten zoeken.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #43 Gepost op: 30 May 2008, 15:30:16 »
Dat valt met CGI redelijk goed op te lossen als het moet.

Overigens was de weergave in de getoonde film wel degelijk zoals het in 1975 te zien is geweest. De manier waarop de mensen uit de trein kwamen (oof die passende trap), de dekens, het langs het spoor lopen en ook de beelden zoals door de persfotograaf gemaakt. Het lijken copien van de authentieke beelden.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2008, 18:13:35 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #44 Gepost op: 30 May 2008, 15:51:48 »
Ik kan me nog herinneren dat het de bedoeling was dat de trein zou stoppen op de overweg.
Een tijdje voor de kaping had een van de kapers aan de noodrem van een treinstel getrokken om zo te weten te komen wat de remweg was bij een noodstop.
Bij deze treinstellen was de remweg blijkbaar langer want hij is een stukje voorbij die overweg tot stilstand gekomen.
Die beelden van de mensen in dekens gehuld en langs de rails lopend zal ik nooit vergeten.
Wat maar weinig mensen weten is dat de eerste nacht al mariniers onder de trein lagen, maar dat de toenmalige premier Den UYl verboden had om in te grijpen.
een beetje off topic, hoe zijn die treinstellen later weg gehaald?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !