Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:14:10
Telefoonnummer Conrad.........
door
astrantia
Vandaag
om 16:12:12
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 16:05:16
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 15:54:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:54:29
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
borotof
Vandaag
om 15:44:50
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch..
door
Sander Fondse
Vandaag
om 15:36:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 15:22:55
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 15:20:54
365 "Het is weekend foto's"
door
Jelmer
Vandaag
om 15:11:12
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:05:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 15:03:32
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:42
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:33:24
Yet Another Servo Decoder
door
Eric v C
Vandaag
om 12:40:33
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:34:48
S88n bus splitsen
door
Dave.......
Vandaag
om 11:47:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Jelmer
Vandaag
om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:59:27
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:22:45
Lima IRM pimpen
door
W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025
door
Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan
door
Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 (gelezen 6697 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3525
Mcn NSR Groningen.
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Gepost op:
02 February 2025, 17:59:50 »
Al enige tijd zat ik te spelen met het idee om een HelJan Class 58 in spoor 0
om te bouwen naar de ACTS versie zoals deze in Nederland heeft gereden.
Als voorbeeld een foto van Flickr, gemaakt door Peters452002;
NL ACTS 5814 Leeuwarden 14-07-2007
by
peters452002
, on Flickr
De basis is een Railfreight "triple grey" Class 58 (art 5858) gezien deze al
deels in de juiste kleuren is gespoten, niet omdat ik niet alles overspuit maar
meer omdat harde tinten zoals geel en rood niet makkelijk zijn te verhullen.
BREL Class 58 Railfreight
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Uiteindelijk is het nagenoeg allemaal cosmetisch werk, toevoegingen op het model
want er verdwijnen geen details, echter moet er wel geboord worden in de kap.
Om te beginnen heb ik de loc uit elkaar genomen en de draaistellen apart gezet
zodat ik deze kon voorzien van de nodige ATB apparatuur met bijbehorende kabels.
Installing ATB pickups on the bogies.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Installing ATB pickups on the bogies.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Uit styreen de onderdelen vervaardigd, 1x1mm staf als basis met daar achter een
stukje 0,5mm messingdraad verlijmd voor de stevigheid.
Installing ATB pickups on the bogies.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De spoelen zijn gemaakt uit 1,5mm L profiel met een 1x1mm stukje staf als
opneemspoel, deze is wel geschuurd tot 0,9x0,9mm zodat er enig reliëf te zien is.
IMG_20250201_201150
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250201_200938
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De kabels er aan, voor zowel de ATB EG en NG apparatuur.
Vandaag de volgende stap gezet, het afdichten van de voormalige "marker lights" op de
voorzijde middels een rondje styreen van 1mm, uit een restplaatje gehaald met een holpijp.
IMG_20250202_122109
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250202_122410
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Daarna een nieuw gaatje boren in de kap, tot 3,7 a 3,8mm diameter zodat er een
nieuwe frontsein unit kan worden geplaatst.
IMG_20250202_153011
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250202_125526
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De nieuwe unit is van styreen strip, 1x6,3mm verlijmd op een dun plaatje 0,25mm styreen zodat ik
de gaten kon boren zonder dat het styreen uitscheurt, de unit is voor het lijmen op de kap op
dikte gemaakt door deze te schuren.
En dan staat ze d'r mooi bij, ATB aanwezig en de frontseinen aangepast, ook het 3e frontsein is angebracht
middels een 3mm messing pijpje, daar omheen moet nog wat styreen gefrommeld worden maar voorlopig.
IMG_20250202_161504
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Voor nu heb ik beide kanten gedaan, uiteraard zijn de foto's onverbiddelijk en zit er her en der
nog wel wat nawerk alvorens er ook maar gedacht kan worden aan verf, zeker met de huidige
buitentemperaturen is spuiten geen optie, maar ik kan wel verder met de installatie van de
sound gezien dit allemaal in het chassis komt te zitten, gescheiden van de kap.
Wordt vervolgt.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Harryku
Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
Offline
Berichten: 637
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #1 Gepost op:
02 February 2025, 18:26:31 »
.
Gelogd
m.vr.gr.
Harry.
tijgernootje
Offline
Berichten: 12203
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #2 Gepost op:
03 February 2025, 13:02:42 »
Dat ziet er goed uit
Ben benieuwd hoe dat verder gaat
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
RobbertJan
Offline
Berichten: 3525
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #3 Gepost op:
05 February 2025, 12:29:26 »
Tussen de bedrijven door werk ik langzaam verder aan de ombouw.
Kleine dingetjes hier en daar wachtende op onderdelen zoals de speakers,
Loksound 5XL met platine, een velletje traanplaat en deurkrukken voor
de deuren van de technische ruimtes.
IMG_20250202_193856
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Maar om niet helemaal stil te vallen heb ik alvast de cabine interieurs
aangepast en voorzien van een nieuw laagje verf.
IMG_20250204_104000
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250204_104010
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Van origine waren de panelen in de cabine oranje maar die kleur is
overgeschilderd in een hammerite blauw, dus ik heb gezocht in de
potjes verf en Humbrol 96 kwam vrij aardig in de buurt dus die er
maar op gesmeerd, niet strak want bij het grote voorbeeld kwam de
oranje verf er langzamerhand weer door vanwege slijtage.
IMG_20250204_201203
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250204_201210
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Ook heb ik de snelheidsmeter aangepast, het kastje voor de ATB NG
invoer toegevoegd links boven en een afdekplaat over een opening
aan de rechterzijde van de stuurtafel.
Nu weet ik dat het kooktoestel niet meer aanwezig was in de ACTS versie
maar die moet er ook nog afgehaald worden.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3525
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #4 Gepost op:
07 February 2025, 11:07:35 »
De Class 58 had in Nederland wat specifieke toevoegingen en één daar van
was een strip met traanplaat over de onderzijde van de deuren van de
technische ruimte's.
Traanplaat ansich is geen moeilijk te vinden iets in model, maar het correcte
type traanplaat, dat is andere koek en dit had dan ook een beetje voeten in
aarde om deze te vinden, maar het is gelukt.
IMG_20250206_105735
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250206_105743
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Via de Ebay winkel van Elbe Modell het juiste type traanplaat gevonden met een
patroon dat klopt, 5 parallelle tranen om en om zoals het grote voorbeeld.
Echter, dit is schaal 1:87, wat gewoon exact past op een model in 1:43,5 en precies
is wat ik nodig was.
IMG_20250206_105752
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Het materiaal is een soort vinyl met relief en ook nog een zelfklevend dus geen lijm nodig.
IMG_20250206_105758
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250206_115712
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Weer een vinkje kunnen zetten en op naar het volgende onderdeel, waarschijnlijk de
soundinstallatie, een nieuwe platine voor de ESU Loksound 5XL want het origineel
is ondanks dat deze ontworpen is voor een ESU decoder met pins niet geschikt
wanneer je alles graag soldeert ipv connectoren gebruikt.
Kwa speakers komt er een grote ESU 50343 (29x65mm) speaker in voor de diepe bass
en een 2 tal sets gekoppelde I phone speakers voor de hogere tonen.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
MaraNCS
niks gebouwd, niet geleefd
Offline
Berichten: 692
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #5 Gepost op:
07 February 2025, 11:54:55 »
Aan jou is dat goed uitbesteed meneer! Die stuurstand...(met het detail van de onderliggende kleur) geweldig.
Gelogd
Station Baarn HIJSM
MMTB
Offline
Berichten: 971
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #6 Gepost op:
07 February 2025, 14:13:27 »
Mocht je de plek ervoor hebben in het model dan kan ik je de grote broer van je ESU 50343 luidspreker aanraden. Namelijk de Tang Band T1-1931S. Deze klinkt een stuk zwaarder vergeleken met de ESU (Tang Band T1-1925). En zeker als je de bass in je decoder wat omhoog schroeft
Het is mijn favoriete luidspreker voor in spoor 0 modellen.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
Marc tramt
Offline
Berichten: 10753
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #7 Gepost op:
07 February 2025, 14:33:15 »
Interessant, waar bestel jij die Mark?
(Net de Tang Band T1-1925 in mijn Class 26 gefrot
)
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
RobbertJan
Offline
Berichten: 3525
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #8 Gepost op:
07 February 2025, 15:00:09 »
Ik zie het verschil inderdaad, net even een slag
groter, die wordt in het VK ook wel de Earthmover
EM-3 genoemd.
Er is waarschijnlijk wel plek maar dan moet er wel
gefreesd worden in het model, de Esu 50343 (of EM-2)
past perfect gezien het chassis daar op berekend is.
Ik ga wel eens rondkijken, m'n Class 37 kan ook wel een
dikkere speaker gebruiken
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
BartvD
Offline
Berichten: 2153
Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #9 Gepost op:
07 February 2025, 16:40:20 »
Mooie ombouw, al met al toch een heleboel kleine aanpassingen.
Als luidspreker voor de 0 schaal modellen zoals de ombouw van de Class 08 naar een NS 600 en ook voor een paar Amerikanen gebruik ik Visaton speakers (Visaton BF 32 - 8 ohm). Die doen het uitstekend op de Zimo decoders en ook op de ESU XL 4.0. In de class 08 staan ze recht op zonder extra klankkast en in mijn RS3 (Amerikaan) ligt hij in de brandstof tank in foam tegen het tegengaan van het trillen van de bas op het chassis.
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
MMTB
Offline
Berichten: 971
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #10 Gepost op:
07 February 2025, 17:11:15 »
Citaat van: Marc tramt op 07 February 2025, 14:33:15
Interessant, waar bestel jij die Mark?
(Net de Tang Band T1-1925 in mijn Class 26 gefrot
)
De meeste heb ik destijds hier besteld, maar die zijn momenteel niet leverbaar.
https://www.soundimports.eu/nl/tang-band-t1-1931s.html
In het verleden heb ik meerdere types bij onderstaande websites besteld, maar dat loont alleen als je veel doet vanwege de verzendkosten:
https://www.nonsolospeakers.com/
https://www.axiomedia.it/
Ik heb ook net mijn Class 27 binnen na de tip van Sven en die krijgt ook de grootst mogelijke Tang Band. De beste speaker van de reeks is de Tang Band T1-2025SC, maar die is nergens meer te krijgen. Deze was goed in te bouwen, zwaarder geluid dan de T1-1931 en destijds nog onder de 20 euro. Had ik daar maar een voorraadje van aangelegd....
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
BartvD
Offline
Berichten: 2153
Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #11 Gepost op:
09 February 2025, 16:40:45 »
Als je interesse hebt. De Visaton is gewoon bij Conrad te bestellen.
https://www.conrad.nl/nl/p/visaton-bf-32-8-ohm-1-3-inch-3-2-cm-breedband-luidspreker-2-w-8-zilver-311643.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NL%20-%20Search%20-%20Nonbrand%20-%20AV%20Multimedia%20DSA%20B2C&utm_id=22166052189&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD48pcjG9jGnMkYgHOrbOm-TUTOc4&gclid=CjwKCAiAwaG9BhAREiwAdhv6Y2nT4CwDU3SZB5h01AqmHwmbpCILwCiWxClaTOGozMJpGnnNXtGd2hoC5FAQAvD_BwE
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
RobbertJan
Offline
Berichten: 3525
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #12 Gepost op:
16 February 2025, 10:29:44 »
De afgelopen week niet bijster veel gedaan aan de Class 58, maar een paar kleine details
heb ik nog wel kunnen voorbereiden o.a. de GSMR antenne, kabeltje naar het middenfrontsein
en het aansluitdoosje voor de ATB snelheidsmeter.
IMG_20250215_195320
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250215_195402
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De GSMR antenne is gemaakt uit een stukje staf en strip, op maat gevijld en geschuurd.
De kabel voor het middenfrontsein is gemaakt van 0,5mm messingdraad maar ik denk
dat ik ga terugvallen op 0,3mm messingdraad want het lijkt zo op de foto's toch te grof.
IMG_20250216_101912
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Aan de één zijkant van de loc, cabine 2 zijde zit de opnemer voor de ATB snelheidsmeter.
Deze kabel zit ingevoerd in een doosje op het frame, dus maar even een doosje gemaakt
uit 2,5mm U profiel met een draadje door het center.
Naast dit ben ik een het zoeken geweest naar de speakers die aangeraden werden, nou heb ik
kennelijk mazzel want de T1-1931S en T1-1925S zijn weer leverbaar bij Soundimports.
Tevens ook een T0-2008S besteld voor het kleinere werk, ik heb nog een stoomloc waar een
degelijke speaker in moeten daar is ruimte altijd beperkt.
Het mooie is, Soundimports zit in Groningen, dus ik kan de bestelling tzt gewoon ophalen
Gr,
Robbert Jan.
«
Laatst bewerkt op: 16 February 2025, 17:23:02 door RobbertJan
»
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3525
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #13 Gepost op:
16 February 2025, 17:22:46 »
Vandaag toch lekker door kunnen klooien met de ombouw naar ACTS 5814.
IMG_20250216_170134
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Onder de loc is een hoop gebeurt, de witte delen styreen zijn verdwenen onder
een laagje zijdeglans en daarna heb ik de losse delen aangezet in de kleuren
zoals op de vele foto's.
IMG_20250216_170238
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De ATB spoelen middels Ammo 0190 old brass, de connector op de spoel met Ammo 0191 steel.
De ATB NG opnemer in het center is met Ammo 075 stone grey geverft.
De onderste rand van de opstaptreden geverfd met Revell matt 15, deze gele markering was goed
te zien op de foto's van de loc in Engeland, in Nederland was het snel verdwenen onder een laag zooi.
IMG_20250216_170217
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Aan de cabine 2 zijde van het draaistel zit de ATB opnemer voor de snelheidsmeter en deze
is gemaakt van styreen buisjes, 3.2 en 2.4mm met een kabeltje die omhoog loopt naar
het losse eindje kabel aan het frame, dat kan prima zo.
IMG_20250216_170511
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Ook nog een klein spuitklusje aan de cabine achterwand(en) want deze hebben een rode deur
i.p.v. het geheel grijze waarmee deze loc kwam geleverd, dus afplakken, primer en een tufje
tamiya TS49, de roosters en andere details zet ik nog aan met Ammo 0191 steel.
Lekker productief weekend zo.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
DV modelspoor
Offline
Berichten: 845
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #14 Gepost op:
16 February 2025, 18:33:21 »
Prachtige ombouw , zo heb je dadelijk een uniek model in 0
Gelogd
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!
https://www.instagram.com/dvmodelspoor/
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0