Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:14:10
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
Vandaag om 16:12:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:05:16
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:54:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 15:54:29
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
Vandaag om 15:44:50
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Sander Fondse
Vandaag om 15:36:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:22:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 15:20:54
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 15:11:12
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:05:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:03:32
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:42
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:33:24
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:40:33
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
  

Auteur Topic: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0  (gelezen 6697 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Gepost op: 02 February 2025, 17:59:50 »
Al enige tijd zat ik te spelen met het idee om een HelJan Class 58 in spoor 0
om te bouwen naar de ACTS versie zoals deze in Nederland heeft gereden.

Als voorbeeld een foto van Flickr, gemaakt door Peters452002;

NL ACTS 5814 Leeuwarden  14-07-2007 by peters452002, on Flickr

De basis is een Railfreight "triple grey" Class 58 (art 5858) gezien deze al
deels in de juiste kleuren is gespoten, niet omdat ik niet alles overspuit maar
meer omdat harde tinten zoals geel en rood niet makkelijk zijn te verhullen.

BREL Class 58 Railfreight by Robbert Jan., on Flickr

Uiteindelijk is het nagenoeg allemaal cosmetisch werk, toevoegingen op het model
want er verdwijnen geen details, echter moet er wel geboord worden in de kap.

Om te beginnen heb ik de loc uit elkaar genomen en de draaistellen apart gezet
zodat ik deze kon voorzien van de nodige ATB apparatuur met bijbehorende kabels.

Installing ATB pickups on the bogies. by Robbert Jan., on Flickr

Installing ATB pickups on the bogies. by Robbert Jan., on Flickr

Uit styreen de onderdelen vervaardigd, 1x1mm staf als basis met daar achter een
stukje 0,5mm messingdraad verlijmd voor de stevigheid.

Installing ATB pickups on the bogies. by Robbert Jan., on Flickr

De spoelen zijn gemaakt uit 1,5mm L profiel met een 1x1mm stukje staf als
opneemspoel, deze is wel geschuurd tot 0,9x0,9mm zodat er enig reliëf te zien is.

IMG_20250201_201150 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20250201_200938 by Robbert Jan., on Flickr

De kabels er aan, voor zowel de ATB EG en NG apparatuur.

Vandaag de volgende stap gezet, het afdichten van de voormalige "marker lights" op de
voorzijde middels een rondje styreen van 1mm, uit een restplaatje gehaald met een holpijp.

IMG_20250202_122109 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20250202_122410 by Robbert Jan., on Flickr

Daarna een nieuw gaatje boren in de kap, tot 3,7 a 3,8mm diameter zodat er een
nieuwe frontsein unit kan worden geplaatst.

IMG_20250202_153011 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20250202_125526 by Robbert Jan., on Flickr

De nieuwe unit is van styreen strip, 1x6,3mm verlijmd op een dun plaatje 0,25mm styreen zodat ik
de gaten kon boren zonder dat het styreen uitscheurt, de unit is voor het lijmen op de kap op
dikte gemaakt door deze te schuren.

En dan staat ze d'r mooi bij, ATB aanwezig en de frontseinen aangepast, ook het 3e frontsein is angebracht
middels een 3mm messing pijpje, daar omheen moet nog wat styreen gefrommeld worden maar voorlopig.

IMG_20250202_161504 by Robbert Jan., on Flickr

Voor nu heb ik beide kanten gedaan, uiteraard zijn de foto's onverbiddelijk en zit er her en der
nog wel wat nawerk alvorens er ook maar gedacht kan worden aan verf, zeker met de huidige
buitentemperaturen is spuiten geen optie, maar ik kan wel verder met de installatie van de
sound gezien dit allemaal in het chassis komt te zitten, gescheiden van de kap.

Wordt vervolgt.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 637
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2025, 18:26:31 »
 (y)  (y)  (y) .
m.vr.gr.
Harry.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12203
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2025, 13:02:42 »
Dat ziet er goed uit  (y)
Ben benieuwd hoe dat verder gaat   8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2025, 12:29:26 »
Tussen de bedrijven door werk ik langzaam verder aan de ombouw.
Kleine dingetjes hier en daar wachtende op onderdelen zoals de speakers,
Loksound 5XL met platine, een velletje traanplaat en deurkrukken voor
de deuren van de technische ruimtes.

IMG_20250202_193856 by Robbert Jan., on Flickr

Maar om niet helemaal stil te vallen heb ik alvast de cabine interieurs
aangepast en voorzien van een nieuw laagje verf.

IMG_20250204_104000 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20250204_104010 by Robbert Jan., on Flickr

Van origine waren de panelen in de cabine oranje maar die kleur is
overgeschilderd in een hammerite blauw, dus ik heb gezocht in de
potjes verf en Humbrol 96 kwam vrij aardig in de buurt dus die er
maar op gesmeerd, niet strak want bij het grote voorbeeld kwam de
oranje verf er langzamerhand weer door vanwege slijtage.

IMG_20250204_201203 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20250204_201210 by Robbert Jan., on Flickr

Ook heb ik de snelheidsmeter aangepast, het kastje voor de ATB NG
invoer toegevoegd links boven en een afdekplaat over een opening
aan de rechterzijde van de stuurtafel.

Nu weet ik dat het kooktoestel niet meer aanwezig was in de ACTS versie
maar die moet er ook nog afgehaald worden.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2025, 11:07:35 »
De Class 58 had in Nederland wat specifieke toevoegingen en één daar van
was een strip met traanplaat over de onderzijde van de deuren van de
technische ruimte's.

Traanplaat ansich is geen moeilijk te vinden iets in model, maar het correcte
type traanplaat, dat is andere koek en dit had dan ook een beetje voeten in
aarde om deze te vinden, maar het is gelukt.

IMG_20250206_105735 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20250206_105743 by Robbert Jan., on Flickr

Via de Ebay winkel van Elbe Modell het juiste type traanplaat gevonden met een
patroon dat klopt, 5 parallelle tranen om en om zoals het grote voorbeeld.
Echter, dit is schaal 1:87, wat gewoon exact past op een model in 1:43,5 en precies
is wat ik nodig was.

IMG_20250206_105752 by Robbert Jan., on Flickr

Het materiaal is een soort vinyl met relief en ook nog een zelfklevend dus geen lijm nodig.

IMG_20250206_105758 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20250206_115712 by Robbert Jan., on Flickr

Weer een vinkje kunnen zetten en op naar het volgende onderdeel, waarschijnlijk de
soundinstallatie, een nieuwe platine voor de ESU Loksound 5XL want het origineel
is ondanks dat deze ontworpen is voor een ESU decoder met pins niet geschikt
wanneer je alles graag soldeert ipv connectoren gebruikt.

Kwa speakers komt er een grote ESU 50343 (29x65mm) speaker in voor de diepe bass
en een 2 tal sets gekoppelde I phone speakers voor de hogere tonen.

Gr,

Robbert Jan.


The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 692
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2025, 11:54:55 »
Aan jou is dat goed uitbesteed meneer! Die stuurstand...(met het detail van de onderliggende kleur) geweldig.
Station Baarn HIJSM

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2025, 14:13:27 »
Mocht je de plek ervoor hebben in het model dan kan ik je de grote broer van je ESU 50343 luidspreker aanraden. Namelijk de Tang Band T1-1931S. Deze klinkt een stuk zwaarder vergeleken met de ESU (Tang Band T1-1925). En zeker als je de bass in je decoder wat omhoog schroeft  ;)

Het is mijn favoriete luidspreker voor in spoor 0 modellen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10753
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2025, 14:33:15 »
Interessant, waar bestel jij die Mark?
(Net de Tang Band T1-1925 in mijn Class 26 gefrot  :angel:)
No dress rehearsel, this is our life.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2025, 15:00:09 »
Ik zie het verschil inderdaad, net even een slag
groter, die wordt in het VK ook wel de Earthmover
EM-3 genoemd.

Er is waarschijnlijk wel plek maar dan moet er wel
gefreesd worden in het model, de Esu 50343 (of EM-2)
past perfect gezien het chassis daar op berekend is.

Ik ga wel eens rondkijken, m'n Class 37 kan ook wel een
dikkere speaker gebruiken  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2025, 16:40:20 »
Mooie ombouw, al met al toch een heleboel kleine aanpassingen.

Als luidspreker voor de 0 schaal modellen zoals de ombouw van de Class 08 naar een NS 600 en ook voor een paar Amerikanen gebruik ik Visaton speakers (Visaton BF 32 - 8 ohm). Die doen het uitstekend op de Zimo decoders en ook op de ESU XL 4.0. In de class 08 staan ze recht op zonder extra klankkast en in mijn RS3 (Amerikaan) ligt hij in de brandstof tank in foam tegen het tegengaan van het trillen van de bas op het chassis.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2025, 17:11:15 »
Interessant, waar bestel jij die Mark?
(Net de Tang Band T1-1925 in mijn Class 26 gefrot  :angel:)
De meeste heb ik destijds hier besteld, maar die zijn momenteel niet leverbaar.
https://www.soundimports.eu/nl/tang-band-t1-1931s.html

In het verleden heb ik meerdere types bij onderstaande websites besteld, maar dat loont alleen als je veel doet vanwege de verzendkosten:
https://www.nonsolospeakers.com/
https://www.axiomedia.it/

Ik heb ook net mijn Class 27 binnen na de tip van Sven en die krijgt ook de grootst mogelijke Tang Band.  De beste speaker van de reeks is de Tang Band T1-2025SC, maar die is nergens meer te krijgen. Deze was goed in te bouwen, zwaarder geluid dan de T1-1931 en destijds nog onder de 20 euro. Had ik daar maar een voorraadje van aangelegd....
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e


RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #12 Gepost op: 16 February 2025, 10:29:44 »
De afgelopen week niet bijster veel gedaan aan de Class 58, maar een paar kleine details
heb ik nog wel kunnen voorbereiden o.a. de GSMR antenne, kabeltje naar het middenfrontsein
en het aansluitdoosje voor de ATB snelheidsmeter.

IMG_20250215_195320 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20250215_195402 by Robbert Jan., on Flickr

De GSMR antenne is gemaakt uit een stukje staf en strip, op maat gevijld en geschuurd.

De kabel voor het middenfrontsein is gemaakt van 0,5mm messingdraad maar ik denk
dat ik ga terugvallen op 0,3mm messingdraad want het lijkt zo op de foto's toch te grof.

IMG_20250216_101912 by Robbert Jan., on Flickr

Aan de één zijkant van de loc, cabine 2 zijde zit de opnemer voor de ATB snelheidsmeter.
Deze kabel zit ingevoerd in een doosje op het frame, dus maar even een doosje gemaakt
uit 2,5mm U profiel met een draadje door het center.


Naast dit ben ik een het zoeken geweest naar de speakers die aangeraden werden, nou heb ik
kennelijk mazzel want de T1-1931S en T1-1925S zijn weer leverbaar bij Soundimports.
Tevens ook een T0-2008S besteld voor het kleinere werk, ik heb nog een stoomloc waar een
degelijke speaker in moeten daar is ruimte altijd beperkt.
Het mooie is, Soundimports zit in Groningen, dus ik kan de bestelling tzt gewoon ophalen  ;D

Gr,

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2025, 17:23:02 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #13 Gepost op: 16 February 2025, 17:22:46 »
Vandaag toch lekker door kunnen klooien met de ombouw naar ACTS 5814.

IMG_20250216_170134 by Robbert Jan., on Flickr

Onder de loc is een hoop gebeurt, de witte delen styreen zijn verdwenen onder
een laagje zijdeglans en daarna heb ik de losse delen aangezet in de kleuren
zoals op de vele foto's.

IMG_20250216_170238 by Robbert Jan., on Flickr

De ATB spoelen middels Ammo 0190 old brass, de connector op de spoel met Ammo 0191 steel.
De ATB NG opnemer in het center is met Ammo 075 stone grey geverft.
De onderste rand van de opstaptreden geverfd met Revell matt 15, deze gele markering was goed
te zien op de foto's van de loc in Engeland, in Nederland was het snel verdwenen onder een laag zooi.

IMG_20250216_170217 by Robbert Jan., on Flickr

Aan de cabine 2 zijde van het draaistel zit de ATB opnemer voor de snelheidsmeter en deze
is gemaakt van styreen buisjes, 3.2 en 2.4mm met een kabeltje die omhoog loopt naar
het losse eindje kabel aan het frame, dat kan prima zo.

IMG_20250216_170511 by Robbert Jan., on Flickr

Ook nog een klein spuitklusje aan de cabine achterwand(en) want deze hebben een rode deur
i.p.v. het geheel grijze waarmee deze loc kwam geleverd, dus afplakken, primer en een tufje
tamiya TS49, de roosters en andere details zet ik nog aan met Ammo 0191 steel.

Lekker productief weekend zo.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #14 Gepost op: 16 February 2025, 18:33:21 »
Prachtige ombouw , zo heb je dadelijk een uniek model in 0 (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/