Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:20:07
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:08:04
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Hans Wolbers
Vandaag om 22:07:10
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Joz
Vandaag om 21:23:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
Vandaag om 21:13:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:03:15
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Kranenberg, een exercitie in code 70 door SvenW
Vandaag om 20:42:37
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:38:56
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Boertje
Vandaag om 20:01:14
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag door FritsT
Vandaag om 18:22:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40

Auteur Topic: Bezetmelder met railcom voor de witte z21  (gelezen 2714 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Bezetmelder met railcom voor de witte z21
« Reactie #15 Gepost op: 02 February 2025, 19:53:28 »
Nee dat kan die niet.

Wat wil je precies doen met Railcom? Het enige handige is dat een trein zichzelf in een blok kan plaatsen.

Dan hoef je alleen maar de blokken waar je treinen op het spoor zet van een Railcom melder te voorzien. Dus aan eentje heb je dan wel genoeg.

Maar als je met iTrain rijdt... Ja je kan ze ook zelf in het blok slepen. Fundamentele basis handeling. Dat doe je dat continu bij de bediening van iTrain. Om er dan 200€ tegen aan te smijten zodat een trein het zelf kan? Dat moet je zelf weten natuurlijk, maar ik zou dat zelf nooit doen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2025, 21:42:35 »

Wat wil je precies doen met Railcom? Het enige handige is dat een trein zichzelf in een blok kan plaatsen.

Daar ben ik naar op zoek !!!!

Dan hoef je alleen maar de blokken waar je treinen op het spoor zet van een Railcom melder te voorzien. Dus aan eentje heb je dan wel genoeg.

Als je loc telkens op de zelfde plek zet wel. Is een beperking.
Maakt het qua kosten veel uit of je 1 railcom melder hebt of 4/8/16?

Maar als je met iTrain rijdt... Ja je kan ze ook zelf in het blok slepen. Fundamentele basis handeling. Dat doe je dat continu bij de bediening van iTrain. Om er dan 200€ tegen aan te smijten zodat een trein het zelf kan? Dat moet je zelf weten natuurlijk, maar ik zou dat zelf nooit doen.

iTrain is ook behoorlijke investering tov BiDib. En, ik experimenteer nu met meerdere schermen en RocRail. Bv een grootscherm aan de wand met het gehele baanplan. Voorzover ik kan zien is dat met iTrain beperkt.

Kortom: nog genoeg om uit te zoeken.

Fijn dat jullie met mij meedenken!
« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 21:44:46 door jengelsm »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2025, 22:01:28 »
Citaat
Maakt het qua kosten veel uit of je 1 railcom melder hebt of 4/8/16?
vzik ik weet bestaan er alleen 8 voudige. Maar daarmee kan je dus wel 8 sporen maken waar je treinen kan plaatsen.

Citaat
Als je loc telkens op de zelfde plek zet wel. Is een beperking.
Ik zou mijn baan daar op in richten. ik vind het zelf logisch om op 1 vaste plek treinen op en af de baan te halen.

Bij de MSA hadden we een boven station van 2 sporen en daar onder een schaduwstation van vier sporen. Daar zette we alle treinen op. Dat hadden we met een railcom melder kunnen doen, ware het niet dat we vast zaten aan die superieure Marklin Cental Station 3 plus met S88n melders die totaal niet storingsgevoelig waren en nooit problemen gaven*

Als je dit met de gratis Rocrail aan de praat krijg, en ik kan alleen maar aannemen dat het automatisch-in-blok-zetten daar ook werkt, dan zou dat helemaal mooi zijn  (y). Een bijkomstig voordeel is dat de richting ook altijd goed staat. Als je op onze marklin baan een MM2 lok er op zette, dan was het 50-50 of ie wel de goede kant op zou gaan of niet  ;D.

Mvg,

Bas

* sarcasm intended  8)
Train-Science.com
Train-Science github

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2025, 22:34:01 »
Leuk aan de Z21 is dat je de positie van de treinen als foto zichtbaar in de app kunt maken. Wel dure bezetmelders nodig. Ik heb die via L-net aangesloten. Bezetmelders van Blücher. Kost wat, heb je wat.
Met groet,

Ger.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 02 February 2025, 22:35:00 »
Als ik het aandurf om met een BiDib EN een tweede centrale te werken kost mij dat €135 voor de centrale en €137 voor de 16 voudige bezetmelder (is €272) Excl extra voeding. Aandachts punt is dan ook om de z21 en de Bidib delen galvanisch te scheiden. Daarnaast kost de uitbreiding van de railcom melders €137 per 6.

Als ik voor de Yamorc 7010 met 6016LN ben ik €259 + €88 =€347 kwijt.
Excl eventuele opbrengt van de witte z21. Het aantal railcom melders uitbreiden per 16 melders is €50 goedkoper dan de Bidib oplossing.

Overstappen op de zwarte Z21 met de roco railcom melders vergt een beduidend grotere investering.

Nu nog even verdiepen in de ervaringen van anderen met BiDib en de Yamorc 7010 / 6016 LN………

Overigens is het geld niet het belangrijkste argument. Funktionaliteit en reproduceerbaarheid / robuustheid zijn belangrijker en moet het ingenieurtje zich inhouden.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 02 February 2025, 23:10:22 »
Aandachts punt is dan ook om de z21 en de Bidib delen galvanisch te scheiden.

Wat bedoel je hier mee ?  Toch niet dat je een deel van de baan met BiDiB stuurt en een ander deel met de z21 ?
Dat lijkt me nogal lastig met een overgangsstuk wat omgeschakeld moet worden. Is volgens mij ook zinloos of zelfs onmogelijk, maar laat daar de deskundigen zich maar over buigen.

Onder "scheiding" zou ik verstaan, dat ik de baan met BiDiB bedien en alle andere accessoires met de z21, zoals de wissels.  Als er dan een kortsluiting optreedt bijv. op de polarisatie stukken en de BiDiB afvalt, dan blijven de wissels bedienbaar.  Dat is wat ikzelf doe, zelfs met 2 Lenz systemen naast elkaar, of met BiDiB en los daarvan de OC32.  Onder iTrain.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 02 February 2025, 23:43:44 »
Op dit moment stuurt RocRail via een LAN verbinding mijn witte z21 aan.
RocRail kan ook een 2e centrale aansturen.
Dus die 2e centrale is dan BiDib (via USB (?)).
Elke centrale levert de railspanning / DCC aan het eigen deel van de baan.
In RocRail kan toch per aan te sturen onderdeel aangeven welke centrale? Het lijkt erop (niet uitgeprobeerd omdat ik nu nog maar een centrale heb)dat ik ook per melder de centrale kan kiezen.
De overgang van het ene circuit zou inderdaad wel eens een uitdaging kunnen zijn. Het is wat anders dan van het ene naar andere boostercircuit. Moet ik nog even induiken….

Wat bedoel je hier mee ?  Toch niet dat je een deel van de baan met BiDiB stuurt en een ander deel met de z21 ?
Dat lijkt me nogal lastig met een overgangsstuk wat omgeschakeld moet worden. Is volgens mij ook zinloos of zelfs onmogelijk, maar laat daar de deskundigen zich maar over buigen.

Onder "scheiding" zou ik verstaan, dat ik de baan met BiDiB bedien en alle andere accessoires met de z21, zoals de wissels.  Als er dan een kortsluiting optreedt bijv. op de polarisatie stukken en de BiDiB afvalt, dan blijven de wissels bedienbaar.  Dat is wat ikzelf doe, zelfs met 2 Lenz systemen naast elkaar, of met BiDiB en los daarvan de OC32.  Onder iTrain.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 February 2025, 06:35:48 »

En, ik experimenteer nu met meerdere schermen en RocRail. Bv een grootscherm aan de wand met het gehele baanplan.

Is het niet veel leuker het tafereel te volgen wat zich afspeelt op je modelbaan in plaats van naar die schermen te turen?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 03 February 2025, 06:39:08 »
Nee dat is niet hoe je het moet doen. Je moet gewoon een centrale gebruiken voor je treinen. Dat mag de BiDib zijn, dat mag de z21 zijn, dat maakt niet uit.

BiDib heb je eigenlijk alleen nodig voor de Railcom melder. De melder zelf zou al galvanisch gescheiden moeten zijn.

Als je 2 centrales heb, kan je er ook nog voor kiezen om je accesoire decoders op de ene centrale aan te sluiten zodat je de andere centrale exclusief voor treinen kan gebruiken. Dat doet de betrouwbaarheid iets vergroten.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 03 February 2025, 10:38:38 »
Elke centrale levert de railspanning / DCC aan het eigen deel van de baan.
In RocRail kan toch per aan te sturen onderdeel aangeven welke centrale?

Nee, dat kan absoluut niet.   Feitelijk (op de overgangen) heb je dan 2 centrales tegelijk werkzaam.  En er is op geen enkele manier synchronisatie tussen deze 2 signalen. Want dat doet de computer noch iTrain.

De enige mogelijkheid is om tussen 2 "verschillende" banen een overgangsstuk te maken waar je van de ene kant inrijdt, dan omschakelt en dan weer op de andere centrale doorrijdt.   Dat tussenstuk dient dus volkomen geïsoleerd te zijn van beide aansturingen, en een dikke schakelaar bepaalt van welke de railspanning / stuursignalen komen.  Die schakelaar zou je wel op een bepaalde manier door de sturing kunnen laten bedienen.  Ik denk overigens, dat je ook eerst zult moeten stoppen in dat overgangsstuk.

Dus vrij kiezen dat een willekeurig baanvak door allebei de centrales bediend kan worden (niet tegelijk) is er niet bij.  Dan is in principe elk baanvak een overgangsstuk.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 February 2025, 11:16:14 »
Allen dank voor de uitleg. ik ben weer wat wijzer geworden.

Als ik railcom wil hebben op een paar blokken EN mijn huidige non-railcom melders via R-bus wil blijven gebruiken dan moet ik overstappen op de zwarte Z21 of de Yamorc YD70710 en valt Bidib helaas af.

Welke railcom melders passen daar dan op?
De Roco 10808 zou dat moeten kunnen.
Zijn er ook andere mogelijkheden behalve die kostbare oplossing van Blücher?

« Laatst bewerkt op: 03 February 2025, 11:18:56 door jengelsm »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #26 Gepost op: 03 February 2025, 12:21:43 »
Nog even voor alle duidelijkheid:

Welke railcom melders passen daar dan op?
De Roco 10808 zou dat moeten kunnen.

De Roco 10808 gebruikt voor Railcom de CAN-Bus, deze zit niet op de YD70xx.
En via de RBus geen Railcom mogelijk, noch op de YD70xx, noch op de z21/Z21.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 03 February 2025, 12:23:27 door Bert_Apd »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 03 February 2025, 12:25:43 »
Als ik railcom wil hebben op een paar blokken EN mijn huidige non-railcom melders via R-bus wil blijven gebruiken

Welke bezetmelders heb je nu ?  Je zou kunnen kijken of deze ook op de BiDiB zijn aan te sluiten, geen idee.  En je kunt ook nog kijken of je je z21 samen met bezetmelding kunt verkopen om uiteindelijk toch goedkoper uit te zijn dan de andere alternatieven.

Kortom, wat huiswerk te doen en dan (na een nachtje of meer slapen)  een besluit nemen.

Succes daarmee.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 03 February 2025, 12:55:44 »
Ik heb 4 yamorc 6016 (R-bus) units (dus 64 melders). Dus die allemaal in een keer vervangen is kostbaar. Alle 64 railcom hoeft niet. 16 is voldoende.

De witte z21 kan op marktplaats als ik een nieuwe heb dus:
Welke railcom melders kunnen op YD7010?

Of, welke passen op zwarte Z21 (via de CAN-bus).

bask185

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 03 February 2025, 13:30:43 »
Citaat
Als ik railcom wil hebben op een paar blokken EN mijn huidige non-railcom melders via R-bus wil blijven gebruiken dan moet ik overstappen op de zwarte Z21 of de Yamorc YD70710 en valt Bidib helaas af.
Dit is dus totaal niet waar.  Maar ik snap goed dat je na zo'n vage mist wolk er helemaal niks meer van snapt.
Citaat
Feitelijk (op de overgangen) heb je dan 2 centrales tegelijk werkzaam.  En er is op geen enkele manier synchronisatie tussen deze 2 signalen. Want dat doet de computer noch iTrain.

De enige mogelijkheid is om tussen 2 "verschillende" banen een overgangsstuk te maken waar je van de ene kant inrijdt, dan omschakelt en dan weer op de andere centrale doorrijdt.   Dat tussenstuk dient dus volkomen geïsoleerd te zijn van beide aansturingen, en een dikke schakelaar bepaalt van welke de railspanning / stuursignalen komen.  Die schakelaar zou je wel op een bepaalde manier door de sturing kunnen laten bedienen.  Ik denk overigens, dat je ook eerst zult moeten stoppen in dat overgangsstuk.

Dus vrij kiezen dat een willekeurig baanvak door allebei de centrales bediend kan worden (niet tegelijk) is er niet bij.  Dan is in principe elk baanvak een overgangsstuk.
Dit is een grote nevel.

Ik zeg het nogmaals. Je kan een BiDib centrale + railcom terugmelder gebruiken en die exclusief voor terugmelding gebruiken.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 03 February 2025, 13:32:14 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github