Wat wil je precies doen met Railcom? Het enige handige is dat een trein zichzelf in een blok kan plaatsen.
Dan hoef je alleen maar de blokken waar je treinen op het spoor zet van een Railcom melder te voorzien. Dus aan eentje heb je dan wel genoeg.
Maar als je met iTrain rijdt... Ja je kan ze ook zelf in het blok slepen. Fundamentele basis handeling. Dat doe je dat continu bij de bediening van iTrain. Om er dan 200€ tegen aan te smijten zodat een trein het zelf kan? Dat moet je zelf weten natuurlijk, maar ik zou dat zelf nooit doen.
Maakt het qua kosten veel uit of je 1 railcom melder hebt of 4/8/16?
Als je loc telkens op de zelfde plek zet wel. Is een beperking.
Aandachts punt is dan ook om de z21 en de Bidib delen galvanisch te scheiden.
Wat bedoel je hier mee ? Toch niet dat je een deel van de baan met BiDiB stuurt en een ander deel met de z21 ?Dat lijkt me nogal lastig met een overgangsstuk wat omgeschakeld moet worden. Is volgens mij ook zinloos of zelfs onmogelijk, maar laat daar de deskundigen zich maar over buigen.Onder "scheiding" zou ik verstaan, dat ik de baan met BiDiB bedien en alle andere accessoires met de z21, zoals de wissels. Als er dan een kortsluiting optreedt bijv. op de polarisatie stukken en de BiDiB afvalt, dan blijven de wissels bedienbaar. Dat is wat ikzelf doe, zelfs met 2 Lenz systemen naast elkaar, of met BiDiB en los daarvan de OC32. Onder iTrain.
En, ik experimenteer nu met meerdere schermen en RocRail. Bv een grootscherm aan de wand met het gehele baanplan.
Elke centrale levert de railspanning / DCC aan het eigen deel van de baan.In RocRail kan toch per aan te sturen onderdeel aangeven welke centrale?
Welke railcom melders passen daar dan op?De Roco 10808 zou dat moeten kunnen.
Als ik railcom wil hebben op een paar blokken EN mijn huidige non-railcom melders via R-bus wil blijven gebruiken
Als ik railcom wil hebben op een paar blokken EN mijn huidige non-railcom melders via R-bus wil blijven gebruiken dan moet ik overstappen op de zwarte Z21 of de Yamorc YD70710 en valt Bidib helaas af.
Feitelijk (op de overgangen) heb je dan 2 centrales tegelijk werkzaam. En er is op geen enkele manier synchronisatie tussen deze 2 signalen. Want dat doet de computer noch iTrain.De enige mogelijkheid is om tussen 2 "verschillende" banen een overgangsstuk te maken waar je van de ene kant inrijdt, dan omschakelt en dan weer op de andere centrale doorrijdt. Dat tussenstuk dient dus volkomen geïsoleerd te zijn van beide aansturingen, en een dikke schakelaar bepaalt van welke de railspanning / stuursignalen komen. Die schakelaar zou je wel op een bepaalde manier door de sturing kunnen laten bedienen. Ik denk overigens, dat je ook eerst zult moeten stoppen in dat overgangsstuk.Dus vrij kiezen dat een willekeurig baanvak door allebei de centrales bediend kan worden (niet tegelijk) is er niet bij. Dan is in principe elk baanvak een overgangsstuk.