Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 07:46:34
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
  

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 547130 keer)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Artitec DE1
« Reactie #525 Gepost op: 15 June 2009, 20:26:10 »
Zo'n 24u verder:
En wat waren de vragen?
En wat zijn de antwoorden?
Nu zijn we echt nieuwschierig geworden!!!!
 ;D  ;)
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Gert1

  • Gast
Re:Artitec DE1
« Reactie #526 Gepost op: 15 June 2009, 20:32:00 »
Menno als je nou gewoon dit draadje goed had gelezen dan had je geweten dat het één vraag was, namelijk: zijn de werkende koppelingen een eigen productie van Artitec of heeft men deze bij een andere producent ingekocht.

Verder behoor je overigens tot een minderheid: http://taal.web-log.nl/taaladviesdienst/2009/04/nieuwschierig.html

mvg,
Gert

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE1
« Reactie #527 Gepost op: 15 June 2009, 21:47:41 »
Men denkt na over het los uitbrengen van de koppeling.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Artitec DE1
« Reactie #528 Gepost op: 15 June 2009, 22:07:23 »
Nog 2 twee maanden en dit draadje is jarig! ;D


Zelfstandig rijden kan beginnen tussen de 12 en 18 maanden. Het gemiddelde ligt zo rond de 14 a 15 maanden dat een DE1 baby zelfstandig (dus los van duwen etc.) begint te rijden. Stilstaan kunnen de meeste DE1's rond maand 6 a 9 met hulp van vasthouden van de armen, daarna tot een maand of 12 zullen DE1's zich zelf leren bewegen en rijden langs rails  ;)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Artitec DE1
« Reactie #529 Gepost op: 15 June 2009, 23:23:23 »
Men denkt na over het los uitbrengen van de koppeling.

Dus toch een eigen ontwikkeling van Artitec!

Groeten,

Marco

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE1
« Reactie #530 Gepost op: 15 June 2009, 23:25:34 »
Dat zie je mij niet zeggen.....

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Artitec DE1
« Reactie #531 Gepost op: 15 June 2009, 23:31:18 »
We zien wel wat het gaat worden.

Ik denk na 2 jaar van wachten, dat we een leuk huzarenstukje mogen verwachten.
daar maak ik me absoluut geen zorgen over.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Artitec DE1
« Reactie #532 Gepost op: 16 June 2009, 09:51:02 »
Dat zie je mij niet zeggen.....

Oeps, mislukte poging om tussen de regels door te lezen, maar dat gaat achteraf gezien ook wat moeilijk in een bijdrage van één regel.  ;D De redenering was dat als Artitec erover nadenkt om de koppelingen ook los verkijgbaar te maken, het een eigen product was en dus een eigen ontwikkeling was. Maar die laatste stap hoeft natuurlijk niet, Artitec kan ook de licensie opgekocht hebben. Alleen, dat voor slechts één type treinstel? Het kan ook zijn dat ze overwegen om als importeur op te treden. Ik heb inmiddels gevonden waar ik gelezen heb over de werkende modellen van Scharfenbergkoppelingen. Op Beneluxspoor (waar anders?) en wel in dit draadje. De producent heet Woytnik.

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 16 June 2009, 11:10:57 door MR »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE1
« Reactie #533 Gepost op: 16 June 2009, 11:05:48 »
Ja, maat dit is iets heel anders.  ;D

Maar goed, wajtandsee

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Artitec DE1
« Reactie #534 Gepost op: 16 June 2009, 12:14:48 »
Ik heb inmiddels gevonden waar ik gelezen heb over de werkende modellen van Scharfenbergkoppelingen. Op Beneluxspoor (waar anders?) en wel in dit draadje. De producent heet Woytnik.

Er was nog een producent, en wel de firma Kato.
Die hebben op de DB ETA 517  stroomvoerende scharfenberg koppelingen zitten die je heel makkelijk kunt ontkoppelen.

ad
« Laatst bewerkt op: 16 June 2009, 13:15:25 door ad.M »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE1
« Reactie #535 Gepost op: 16 June 2009, 12:47:42 »
Bij woytnik wijst de voelhoorn onder aan de koppeling naar de verkeerde zijde, omdat deze Schaku's gebaseerd zijn op Berlijnse trams en dus eigenlijk niet geschikt voor Nederlands stroomlijnmaterieel.

De Kato-koppelingen hebben stroomvoerende contacten naast de koppelingen en lijken dus meer op moderne koppelingen zoals op Koplopers, Wadlopers etc. toepasbaar.
Nederlandse 'oude' Scharfenbergkoppelingen hebben de electrische contactdoos aan de bovenzijde van de koppeling (je weet wel, blauwe ondergrond met daarop een bliksemschicht en de tekst "Koppelen alleen uit losstand".

Artitec maakt er wat leuks van, 't komt vast goed!

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Northlander1983

  • Gast
Re:Artitec DE1
« Reactie #536 Gepost op: 17 June 2009, 21:11:06 »
Waar blijft het GROTE nieuws, Chris ???

Of ging dat omtrent de koppelingen?

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Artitec DE1
« Reactie #537 Gepost op: 17 June 2009, 22:25:42 »
Bij woytnik wijst de voelhoorn onder aan de koppeling naar de verkeerde zijde, omdat deze Schaku's gebaseerd zijn op Berlijnse trams en dus eigenlijk niet geschikt voor Nederlands stroomlijnmaterieel.

De Kato-koppelingen hebben stroomvoerende contacten naast de koppelingen en lijken dus meer op moderne koppelingen zoals op Koplopers, Wadlopers etc. toepasbaar.
Nederlandse 'oude' Scharfenbergkoppelingen hebben de electrische contactdoos aan de bovenzijde van de koppeling (je weet wel, blauwe ondergrond met daarop een bliksemschicht en de tekst "Koppelen alleen uit losstand".

Artitec maakt er wat leuks van, 't komt vast goed!

Wim

Ah, dank je Wim, maar natuurlijk, Artitec heeft een bestaande koppeling, mogelijk die van Kato, aangepast aan het Nederlandse voorbeeld, en ze overwegen die los leverbaar te maken. Zo kan Chris beweren dat hij niet geschreven heeft dat het een eigen ontwikkeling is en toch kan Artitec ze los uitbrengen.

Groeten,

Marco

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE1
« Reactie #538 Gepost op: 17 June 2009, 23:17:46 »
Waar blijft het GROTE nieuws, Chris ???

Of ging dat omtrent de koppelingen?

Waar zeg ik dat ik met groot nieuws kom ??

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:Artitec DE1
« Reactie #539 Gepost op: 17 June 2009, 23:31:51 »
Bij woytnik wijst de voelhoorn onder aan de koppeling naar de verkeerde zijde, omdat deze Schaku's gebaseerd zijn op Berlijnse trams en dus eigenlijk niet geschikt voor Nederlands stroomlijnmaterieel.

De Kato-koppelingen hebben stroomvoerende contacten naast de koppelingen en lijken dus meer op moderne koppelingen zoals op Koplopers, Wadlopers etc. toepasbaar.
Nederlandse 'oude' Scharfenbergkoppelingen hebben de electrische contactdoos aan de bovenzijde van de koppeling (je weet wel, blauwe ondergrond met daarop een bliksemschicht en de tekst "Koppelen alleen uit losstand".

Artitec maakt er wat leuks van, 't komt vast goed!

Wim
Die achtergrondkleur van die koppelkap is verschillend per treinsteltype, niet zomaar alle lichtblauw schilderen hoor...  ;)