Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:26:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 23:21:24
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
Vandaag om 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
  

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 552533 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE1
« Reactie #2040 Gepost op: 12 November 2010, 22:04:19 »
Klopt, de fotobijschriften zijn een ramp in dit boek. Maar de 50 staat er een aantal keren op, al dan niet herkenbaar aan zijn opvallend gevormde snor. Voorwat betreft de gewraakte pagina: beide zijn niet de 46: boven is het DE-1 48 en onder de 50. hoe krijgen ze het voor elkaar...  ;D
« Laatst bewerkt op: 12 November 2010, 22:08:59 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Artitec DE1
« Reactie #2041 Gepost op: 12 November 2010, 22:08:44 »
Wat is daar zo opvallend aan?
In "De NS in kleur" staat ook een goede plaat van de 50.
Enige minpunt van dit nummer is dat 'ie niet bij de laatste DE-1's zat.
Grtz!
Tedo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE1
« Reactie #2042 Gepost op: 12 November 2010, 22:10:21 »
Kijk maar eens op die blz. 107 onderaan: het onderste deel van de snor, de "pootjes" lopen wat breder uit.

Dat het nu gekozen nummer 50 niet bij de laatste stellen zat is Att natuurlijk niet te verwijten. Ze hebben nu gekozen voor een stel uit Maastricht, de 32 was een Zwollenaar. Het nummer klopt met de blauwe banen en al is de 50 voor mij in real life volstrekt onbekend gebleven, ik vind het wel een leuk nummer dat ik in 1983 alleen maar van plaatjes kende:  Beneluxmaterieel 01-01-1977 en Stibansbulletin 4(?) in een sloopconvooi met blokkendoos en HSM-D. Toen was het dus al te laat...
« Laatst bewerkt op: 12 November 2010, 22:21:19 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE1
« Reactie #2043 Gepost op: 12 November 2010, 22:21:34 »
Frank,

Weet jij een 'Zwolsch' nummer met blauwe banen ?


Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE1
« Reactie #2044 Gepost op: 12 November 2010, 22:22:36 »
Even uit mijn hoofd: 23, 31, 36-39. De 36 als laatste die zelfs 1986 nog heeft gehaald (zij het bij Koek). De 38 weet ik niet helemaal zeker, kijk ik nog even na.

Ja, de 38 ook. Er staat mij trouwens iets bij dat de 37 aan één zijde slechts één NS-vignet had. In 1983 bestelde ik bij Roco-imporetur Noveki een set ansichtkaarten waarop de 37 te zien was. Ik meen mij te herinneren dat aan de B-zijde (rechts) het vignet ontbrak: let wel, het is meer dan 25 jaar geleden dat ik die ansichtkaart gezien heb dus... e.e.a. o.v.v.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2010, 22:29:34 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Artitec DE1
« Reactie #2045 Gepost op: 12 November 2010, 22:27:25 »
Het gaat wat dat betreft lekker om en om, want de 47 was weer een Limburgse motorwagen.
Mij spreekt de 50 ook aan (maar ik heb sowieso iets met de laatste van een serie) :)
Grtz!
Tedo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE1
« Reactie #2046 Gepost op: 12 November 2010, 22:35:48 »
De 36 was na het afvoeren van de 39 (eind 1982) de laatste met blauwe banen en heeft dus nog zo'n 2½ jaar langer doorgereden. Laatste keer dat de 36 op eigen kracht gereden heeft was op Heizeldag 29 mei 1985.

Het nummer 36 blijft natuurlijk gereserveerd voor het moment dat ze het snorrenwerk onder de knie hebben. ;D

Overigens & overigens Karst: de 50 heeft incidenteel ook wel eens boven de rivieren dienst gedaan: op blz. 61 van het eerder genoemde boek is hij in 1969 te Apeldoorn te zien... dusseh...
« Laatst bewerkt op: 12 November 2010, 22:44:46 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3095
    • Mijn Flickr pagina
Re:Artitec DE1
« Reactie #2047 Gepost op: 12 November 2010, 22:45:45 »
Zo lang kan ik niet meer wachten >:(
Ik had liever de 36 gehad.
Maar ik ga toch deze maar kopen.
De inkt in het voorintekenboekje
bij mijn winkelier was na 4 jaar nog
maar moeilijk te ontcijferen ;D

gr ed.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE1
« Reactie #2048 Gepost op: 12 November 2010, 22:51:23 »
Citaat van: Edde
...Maar ik ga toch deze maar kopen...

Eerst morgen maar eens kijken bij Chris' werkgever  :P


Citaat van: Mispoes
Overigens & overigens Karst: de 50 heeft incidenteel ook wel eens boven de rivieren dienst gedaan: op blz. 61 van het eerder genoemde boek is hij in 1969 te Apeldoorn te zien... dusseh...

Gezien... mooie foto, maar voor mij moet ie nog wat Km's noordelijker ;) Dus ook de 47 zal waarschijnlijk niet aan een nieuw nummer ontkomen... ;)

En... de typische '50-snor' zit er waarschijnlijk toch niet op ;) Dus wat maakt het uit   :-*

Grtzz,

Karst

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec DE1
« Reactie #2049 Gepost op: 12 November 2010, 22:52:13 »
Overigens & overigens Karst: de 50 heeft incidenteel ook wel eens boven de rivieren dienst gedaan: op blz. 61 van het eerder genoemde boek is hij in 1969 te Apeldoorn te zien... dusseh...
Op 26 juli 1982 reed-ie samen met de 173 de trein van plm.9.05 uit Martenshoek naar Groningen, vlak voor zijn afvoer (en na aflossing in Limburg).

Edit 13/11/2010:
Hier een scan van de (qua belichting zeer matige) dia die wijlen mijn broer ervan maakte.

Gelukkig heeft Artitec dat resultaat van bijschilderen niet nagedaan  :-\
« Laatst bewerkt op: 13 November 2010, 16:48:01 door Illya Vaes »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE1
« Reactie #2050 Gepost op: 13 November 2010, 00:13:13 »
ook de 34 had banen volgens een foto van 29-08-1981.

De 36 was tot de aflossing door DH-materieel in mei '83 vaste gast vanuit Leeuwarden op de lijnen naar Hlgh en Stv.
Op de foto solo bij Deinum op 9 april 1983. Zo'n losse rit was in die laatste maanden tamelijk uniek, daar op genoemde lijnen toen al hoofdzakelijk tweetjes werden ingezet met af en toe een motorrijtuig als versterking.



grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE1
« Reactie #2051 Gepost op: 13 November 2010, 00:17:45 »
Nee, de 34 was geheel rood Wim.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE1
« Reactie #2052 Gepost op: 13 November 2010, 01:18:11 »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE1
« Reactie #2053 Gepost op: 13 November 2010, 01:19:21 »
Dank Frank voor je reactie.

grrrr dan klopt het genoteerde nummer bij die foto niet...
en Chris, leuke beschrijving heb je weer gemaakt!

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Artitec DE1
« Reactie #2054 Gepost op: 21 November 2010, 13:23:33 »
Sinds gisteren ben ik ook in het bezit van de DE-1 50 (de rode met reclamebanen dus). Ik heb gekozen voor de versie met reeds ingebouwde decoder. Een paar dingen vielen mij op.

+ De motor is mooi weggewerkt en het model rijdt goed.
+ Het is duidelijk een DE-1.

- De raamspijlen bij de cabineramen zien er wel erg plastic-achtig uit.
- Model heeft kattenrug, vanaf de zijkant en op de baan niet direct zichtbaar, alleen als je langs het treinstel heen kijkt van dichtbij is het zichtbaar.
- Verf bij de lampringen van de frontseinen erg slordig.
- Lichtlekkage bij de front- en vooral sluitseinen tijdens rijden in het donker, binnenverlichting mocht iets feller.

Het meest jammere vind ik de plastic-look van de cabineraamstijlen. :( Met de rest kan ik wel leven en de frontseinen hoop ik ooit een keer aan te kunnen pakken.

Ook is het treinstel opvallend laag ten opzichte van mijn andere materieel. Maar dat is hartstikke realistisch. (y)