Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Tirman
Vandaag om 21:56:53
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
  

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 544431 keer)

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Artitec DE1
« Reactie #1005 Gepost op: 01 January 2010, 22:08:44 »
Wanneer is die ATB leiding er gekomen? Tegelijkertijd met de vishaken?
Mvgr Jan Wiebrand

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE1
« Reactie #1006 Gepost op: 01 January 2010, 22:11:59 »
Ik dacht inderdaad in ongeveer dezelfde periode maar ik zal het archief eens induiken, ik wil het nu ook wel eens prcies weten.

@Tedo 39 had in elk geval blauwe banen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Artitec DE1
« Reactie #1007 Gepost op: 01 January 2010, 22:14:17 »
Dan kan het de 39 niet zijn. De 50 had ook reclamebanen van de "Limburgers".
Grtz!
Tedo

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re:Artitec DE1
« Reactie #1008 Gepost op: 01 January 2010, 22:27:14 »
Waar vinden jullie die bestelnummers voor de verschillende Artitec DE1 modellen die nog komen?

Ik ben gedurende mijn studenten tijd (1979 - 1986) regelmatig van Marienberg naar Almelo met DE1-en en/of DE2-en gereden, dus dit model wil ik zeer graag hebben. Ik wil graag een voor het tijdperk passende rode met sound. De echte "sound" was toen wel een belevenis...

Jint

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1009 Gepost op: 01 January 2010, 22:30:40 »
>Wanneer is die ATB leiding er gekomen? Tegelijkertijd met de vishaken?
Ik dacht inderdaad in ongeveer dezelfde periode maar ik zal het archief eens induiken, ik wil het nu ook wel eens prcies weten.
Dat lijkt me stug, want ik heb van een vriend twee dia's uit mijn geboortejaar (1967) gezien van blauwe DE-1's (in het oude Groningen Noord en Lichtenvoorde-Groenlo) met ATB (spoelen en cabinekastje), dus lijkt me dat ze dan ook ATB-kanalen op het dak zullen hebben gehad (misschien kan ik ze morgen nog ergens opduikelen).

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE1
« Reactie #1010 Gepost op: 01 January 2010, 22:33:54 »
Dan kan het de 39 niet zijn. De 50 had ook reclamebanen van de "Limburgers".

Qua blauwe banen: 39, 46, 49 en 50 ben ik zeker van, de 45 twijfel ik over en de 47 dacht ik geheel rood.
Het gericht gaat dat de 41 met blauwe banen Hlm verliet na de laatste revisie maar ijlings teugkeerde i.v.m. de dienst op Aachen waarbij het kennelijk ongewenst was om reclamemogelijkheid te hebben.

De ATB-leidingen werden niet tegelijk met vignetten (en evt. blauwe banen) aangebracht. Paar voorbeelden:

DE-1 27: 9/69 ATB, 12/68 vignet
DE-1 46: 2/68 ATB, 8/69 vignet + banen

De 23 kreeg al in augustus 1966 ATB-leiding, vignet en banen pas bij de revisie 68/69.

Let wel, ATB is nooit in dienst gesteld, de werkzaamheden moeten dan ook als ATB-voorbereiding worden beschouwd.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE1
« Reactie #1011 Gepost op: 02 January 2010, 00:06:50 »

Het gerucht gaat dat de 41 met blauwe banen Hlm verliet na de laatste revisie maar ijlings teugkeerde i.v.m. de dienst op Aachen waarbij het kennelijk ongewenst was om reclamemogelijkheid te hebben.



Stelregel bij de invoering van de huisstijl in '68: geen reclame op materieel in het buitenland dienst doet. Daarom kreeg Plan W1 ook geen blauwe banen en kwam je die ook niet tegen op Plan K en Plan N, dit in tegenstelling tot de binnenlandse Plan W2 en Plan E-rijtuigen.
Dat er af en toe toch wel eens stroomlijnmaterieel naar Emmerich of Bentheim kwam mét reclame werd dan maar als overmacht door de vingers gezien..

Tot zover dit uitstapje buiten 'de banen' van dit DE1-draadje.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Artitec DE1
« Reactie #1012 Gepost op: 02 January 2010, 01:53:58 »
Hoi modelspoorders,

ik ben net nieuw op dit forum ;D dus het is even aftasten hoe het allemaal werkt  ;)
zelf ben ik al een aantal jaren bezig met het verzamelen van treintjes, en heb ik in die tussentijd een aantal modelbanen gehad. Echter heb ik deze door omstandigheden nooit kunnen afmaken. Nu ik een nieuwe start ga maken ben ik ook overgestapt naar het digitale systeem van ESU. Echt geweldig is dat!

De treintjestik heb ik van mijn inmiddels overleden opa met de paplepel ingegoten gekregen. Ik ben nu 21, maar omdat mijn opa is gestorven op jonge leeftijd heb ik de creatieve kunsten niet mee kunnen krijgen, ik hoop daarom op dit forum een hoop te kunnen leren  ;D

maar deze topic gaat natuurlijk over de DE1!  (y) ik heb hem van de week gezien bij Wentink Apeldoorn en hij overtreft mijn verwachtingen ruimschoots! Ik had gerekend op een gedetailleerd model maar deze is echt prachtig! Ik kan niet wachten tot de Blauwe Engel met sound er is! Want die heb ik gereserveerd  :P JIPPIE! (y)

Greetz Johan

Klapwijkbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
    • Klapwijkbaan - het leven op het spoor in 1:87
Re:Artitec DE1
« Reactie #1013 Gepost op: 02 January 2010, 19:45:48 »
Hoe zit het eigenlijk met de rode versie? is daar al iets overbekend?


Het leven op het spoor in 1:87 - https://klapwijkbaan.nl

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5355
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1014 Gepost op: 02 January 2010, 19:48:43 »
Misschien kunnen we de vragen over de rode versies (die ik inmiddels een aantal keren voorbij heb zien komen) beperken tot ze er daadwerkelijk zijn of tot iemand nieuwe informatie is, want nu heeft het een beetje hoog "is het nog ver?" gehalte.

Dat zegt genoeg denk ik ;)
RETROBAHN A.G.

Klapwijkbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
    • Klapwijkbaan - het leven op het spoor in 1:87
Re:Artitec DE1
« Reactie #1015 Gepost op: 02 January 2010, 19:49:56 »
ow oke, die heb ik net gemist :P
Het leven op het spoor in 1:87 - https://klapwijkbaan.nl

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5355
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1016 Gepost op: 02 January 2010, 19:51:40 »
De DE1 is dan ook het meest besproken nieuwtje van de afgelopen maanden geloof ik. Ik hoop dat die van mij er snel is....
RETROBAHN A.G.

Klapwijkbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
    • Klapwijkbaan - het leven op het spoor in 1:87
Re:Artitec DE1
« Reactie #1017 Gepost op: 02 January 2010, 19:55:02 »
ja kan bijna niet wachten maar ja :) ik probeer dit lijntje redelijk te volgen maar elke keer zijn er weer zoveel nieuwtjes
Het leven op het spoor in 1:87 - https://klapwijkbaan.nl

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • Modelspoor is emotie...
Re:Artitec DE1
« Reactie #1018 Gepost op: 02 January 2010, 20:01:01 »
Zoals al eerdere gezegd (soms ligt de kracht van een boodschap in de herhaling  ;)): in januari volgt de 41 in het blauw met rode neus, conform de museumuitvoering. Daarna (ergens begin voorjaar, nog geen exacte datum bekend!!!) zal de eerste rode uitgeleverd worden. Uitvoering en nummer: verrassing ;D ;D ;D
Tbinnebarretije…

mikevl24

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:Artitec DE1
« Reactie #1019 Gepost op: 02 January 2010, 20:26:46 »
Ik hoop voor 25 maart, dan heb ik 'n prachtig cadeau van mezelf voor m'n 16de verjaardag:P