Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Trix BR94 ontspoort
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 21:06:26
booster vraag
door
maartenvdb
Vandaag
om 21:05:15
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:45:22
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 20:21:27
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:08:37
Sfeer op je modelbaan
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:54:36
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
Vandaag
om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ben
Vandaag
om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
AlbertG
Vandaag
om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 17:44:39
Programmeren cv
door
Martin Domburg
Vandaag
om 17:39:44
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Biesje
Vandaag
om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken
door
FritsT
Vandaag
om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 14:11:18
Site Uhlenbrock
door
VAM65
Vandaag
om 13:58:47
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 12:55:06
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
william_2
Vandaag
om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W?
door
Corné81
Vandaag
om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:10:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
RhB / FO / MGB, Zwitsers smalspoor
|
Albula 2. 0m
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
Omlaag
Auteur
Topic: Albula 2. 0m (gelezen 15515 keer)
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #90 Gepost op:
15 February 2025, 20:47:50 »
Ja, das is noch was anders als die schlangen wie cobra's die men mit Neujahr frijlast. Das is kinderspiel, dieses spul ist mal das richtige.
Schlangen kan men fangen, end ehrlich gesegt, das bessere spul kan men ook beter fangen en dan zeruukschmijsen, dan worden de werfer ook mal geschrikt. Misserschien etwas nieuwes voor de Olympiek Spielen: bei wer es knalt hat verloren. Kan auch in enkelspiel oder duppelspiel, mit of sonder raketten, nets, spielfeld enzoweiter. Moes nog etwas verder entgewikkeld worden.
Gelogd
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #91 Gepost op:
16 February 2025, 22:11:09 »
Ich weest niecht was het is maar ik spuurre dat er iets los staat te gaan en te gebeuren. Mein gevoelens sitten vandaag so diep dat ich er niet bei kan, de bedeuting bedoel ik, van die gefuulen. En ik ben ja doch al so stram, da kan ich niet weit genoug naar unten wa die gevulens dan zu tief sitzen.
Das is ook nog so ich denk meine weisheid laat mich de rug sien, dat is nog nie so gepasseert in mein leben. Ik was da ja immer de schlimmste im kindergarten, weitere scholing hab ich da auch niet neutig gehat.
En da voel ik ook noch in de knochen dat het regenen aanvangen wird. En das is ook al nicht normal. Ik voele me immer goet op mein platsen op de brug, met oder sonder regenplatsen.
en auch noch das ik wenig energetische krachten habe, want da heb op de plats van 34 minuten doch etwas meer als ener stonde neutig gehat om van haus naar de bruuke te kommen, net als ob die al de bruuke verplatzt hebben, weiter weg als das es gesteren noch niech so weit weg waar.. En war normalerwies mijn kopf weh doen sollte ben ik jetzt seer licht im kopf alsof da nicks meer derin is, niet eenmaal pap.
Gelogd
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #92 Gepost op:
17 February 2025, 21:47:43 »
Ja, da was ich gesten op de rechten weg, en die was lange recht, das kan ik sagen, en an het ende ook nog gebogen, dus nicht recht meer. En mijn gevulens das het ging regenen hebben ook geklapt want da is de sonne gaan scheinen. En als ik dan van de regen en de regenplatsen liebe, dan is de sonne bedroevend en daar bekommen ich dan weemoet van want da heeft het niet gestimt met de gistersen gevulens en dan klopft weder dat ik da etwas gespuurt hab was niet stimde. Dus van de regen in sonnedruppel, maar dat sei niks voor mei. En is eerst februar dus da komt de sonne veels te fruug.
En dan sein de tief sittende gefulen toch hochgekommen en war ik een bischen misselich geworden, want da moeste ich ook nog zum burgermeister und da war ook de artz dabei en da war gut weil ik mich doch nicht so gut gefuult hab und artzt was freundlich en heb kaffee bekommen zonder Frank te bezahlen en auch koechje dabei en doktor hat gefragt noch koekie en hab gesagt ja und heb dan noch 2 koekies begekomen. Dan geet de tag niecht mehr kaput aber de koekies in die mund wel und waren lekkerbeten koekies.
Vragt dokter wie het geet en hab ich gesagt schlecht want die tiefe gevulens sind hoch und bin misselijkt maar met kaffee und 3 koekies geht schon besser mar verstehe niecht was allemaal loos ist weil die sonne scheint aber sollte eigentlich regenplatsen geben und hat dokter gesaagt bij mir ist um gek keert. Nein, nicht gek maar anderom heeroem. Andere menschen sein nicht froh als regnet aber sind froh und freulig als sonne gibt.
Dokter sagt ik ben mannikaal als regent maar ik bin niet kaal als regnet und ik ben ja Man weil buurman ist Buur en also ben ik Man en niet kaal. Dan sagt dokter jetst geht nicht so gut en da stiemt ant da waren gesteren die gefule noch tief und jetz niet mehr so tief en dan ben ik verwirt en ook nog gedroeft want da hab ich doch geleich gehabt aber nicht mit de regen en de sonne.
Sagt dokter das es alles dabei heurt als je umgekeehrt bent en da frag ich of ik da ook selber umgekert sein moes om da wieder besser te fulen maar ik kan nicht op de handen loopen en dan moes ik ook alles untergebovenste beste sien en dan wird het mir uubel en fraag om noch een koekie want das wirkt das beste und krijge dan weer 2 koekeies en fuul me wieder besser.
Was lange tag dus moes ik lange verzelen want dokter sagt ook noch da sind maasregelen op maas geregelt so das ich me de presse tief beter verder doorkomen kan mahr ik begreif das nicht was ik met de kranten en lagedruckgebieten te doen heb. Dokter sagt ik hab letzte zeit te lange gezwetst en ben dan wenig moe geworden. Daroem hebben die mir en de bruuke de maas genommen en de maas geregelt so das ich doch noch zwetsen kan mar das voor mich selber halten kan want anders folgen maasgeregeltheiten die niet so goet gemaast sind voor mich. En dan gaan we zesammen unter begleiding naar de bruuke om mal te uuben en ausprobieren hoe das dan geht.
Ik denke, maar dat toet me schnel weh, dat ik doch tevrieden sein kan als ik alles kan sehen en auch noch so viel kan zwetsen als ich wil en das andere lieden me niecht mehr stooren in mein gezwets en als es dan weder aanfangt te regenen dan is toch tiefdroekgebiet en kan ich wehr nicht umgekeert sein en me wehr besser vulen en die vuulsdingen sitten dan niet so tief en als ik doch misgelijkt worde kan ik koekies meetnemen maar niet alles opeten want da bekomme ich baucchpijnen en ook misselichkeit en kan da niet meer over de rand de mislichkeit leusen want da is da scherm en da kan niemand mij mehr horen behalf ik mijzelver en dan ben ik doch mit 2, nein nicht mit Buur, maar ik en mezelf, en da kan ik goet boese mee worden en dan sammen weder goetmachen und sein ik en mezelf wieder gefreundet.
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2025, 21:51:27 door maartenvdb
»
Gelogd
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #93 Gepost op:
18 February 2025, 15:04:20 »
Goedemiddag, beste medereizigers.
Mijn naam is Behr en ik ben woonachtig in Bern, hoofdstad van Zwitserland. De naamsovereenkomst berust niet op zuiver toeval want ergens in de voorfamilie stamt een oervader Behr, geboren in Bern.
Ik ben echter geboren uit een Nederlandse vader, geboren Behr, en getrouwd met een Zwitserse, mijn moeder derhalve. Ergens in de familie is dus op een gegeven moment een Behr naar Nederland gekomen en heeft zich daar gevestigd. Eigenlijk ben ik dus weer terug in de voetsporen van mijn oervoorvader. En ik ben met een Zwitserse getrouwd.
Ik spreek u aan met Medereiziger, een beetje plagiaat van wat in de Nederlandse treinen gebezigd wordt, maar toch juist met een speciale bedoeling. Ik beschouw me, als u me toestaat, als medereiziger met u in de beschrijving van wat er momenteel op de Albula baan aan de hand is. Ik vind het daarbij te ver gaan om eenieder in een hokje in te plaatsen, waarvoor heden ten dage zo ongeveer het alfabet van a tot z nodig is. Ik noem u daarom liever bij de letter M van Mens, of in dit geval van Medereiziger.
Ik ben sinds gisteren werkzaam (hoewel reeds gepensioneerd) voor de Technische Hauptversammlung der Eisenbahnen in Modell- und andere Ausführungen in der Schweiz, afgekort THEMAS.
In het Nederlands zou zoiets luiden: Technisch Hoofdbureau der Spoorwegen in Model en andere Uitvoeringen in Zwitserland, afgekort THSMUZ, maar dat zou zoiets klinken als Thuismus of Theemuts, dus ik hou het maar op THEMAS.
Ik werd door THEMAS benaderd om als Oberingenieur (Nederland: Senior) de perikelen rond de renovatie van Kreuzungsstelle Sankt onder de loep te nemen, daar de gehele Albula lijn momenteel voor doorgaand verkeer volledig stilligt. Tussen de stations aan beide zijden van Sankt vindt momenteel vervoer per bus plaats.
Dit even ter introductie van mijzelf, ik zal u morgen op de hoogte stellen van mijn eerste bevindingen.
En ter geruststelling: het gaat goed met Wilhelm Zumtell, bij u beter bekend als Wilmi. Hij staat keurig op zijn plek op de brug tegen zichzelf te praten en gelukkig heeft daar nu niemand meer last van.
Ik wil me bij voorbaat verontschuldigen bij u mocht ik enige taal- of zinsconstructie fouten maken, het Nederlands is toch wel wat weggezakt na zo'n lang verblijf in Zwitserland.
«
Laatst bewerkt op: 18 February 2025, 15:06:02 door maartenvdb
»
Gelogd
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #94 Gepost op:
18 February 2025, 17:14:06 »
Laat ik nog even terugkomen op Wilmi, voordat ik me met het probleem op de Albula lijn inlaat.
Alles wat Wilmi gezegd heeft is naar werkelijkheid en waarheid. Maar daar schuilt het probleem. Waarheid is niet absoluut, feiten daargelaten, maar is een perceptie: hoe kijk je er tegen aan. Dat wil zeggen, dat vanuit het perspectief van Wilmi alles waar is zoals gezegd, maar dan moet ik daar toch wat kanttekeningen bij zetten, vanuit een ander perspectief.
Ik beschouw Wilmi als hoog intelligent, maar zoals u weet bestaat er zoiets als een intelligentie-quotiënt. En dat staat voor: deling. Een deling voor bovengemiddeld en ondergemiddeld. Maar dat is een achteraf IN-deling. Wanneer ik de deling vooraf doe, en ik gebruik als voorbeeld de factor 2, dan ontstaat het beeld, dat het gemiddelde van 100 gedeeld door 2 een uitkomst geeft van 50. En dan durf ik te stellen, dat Wilmi een boven alle verwachtingen uitstijgende prestatie heeft geleverd met zijn Gezwets.
U dient derhalve de "waarheid" te beseffen: Sankt bestaat. En de passeerplaats is daarnaar vernoemd: Kreuzungsstelle Sankt. Maar eerlijkheidshalve moet ik daarbij vermelden (dat wist ik ook niet van te voren) dat Sankt geen dorp is maar de naam van een bepaald instituut, waarbij van de bewoners het intelligentiequotiënt beduidend lager ligt dan het Gezwets van Wilmi heeft doen vermoeden. Hij steekt daar met kop en schouders bovenuit, ik zou zeggen hij komt op 60 of misschien zelfs 70, en dat stemt weer overeen met zijn leeftijd. Want, u weet, wijsheid komt met de jaren.
Overigens hebben we hier in Zwitserland wel meer instituten of instituties, waarbij de vraag is van welk quotiënt we uit zouden moeten gaan om de uitspraken beter te kunnen interpreteren. Zo hebben we bijvoorbeeld Davos, toch een welbekende plaats van sanatoria, lees instituties, waar elk jaar een zeer divers pluimage neerstrijkt en zich dan World Economic Forum noemt. Tja, gezien voorgaande, wat moeten we daar dan bij denken. Veel anders dan Sankt is het toch niet. Elk jaar zijn er wel een paar die zich Napoleon laten noemen, of in de waan verkeren dat ze het zijn.
Gelogd
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #95 Gepost op:
20 February 2025, 21:09:41 »
Ik wil me verontschuldigen, dat ik u nu pas weer op de hoogte stel van de ontwikkelingen, terwijl ik dat voor gisteren had toegezegd.
Maar er zijn ook teveel zaken aan de hand, zodat ik daar niet aan toegekomen ben. Nu dan wel.
Na afspraken gemaakt te hebben met instituut Sankt, over Wilmi uiteraard, ben ik me op de "plek des onheils" op de hoogte gaan stellen van de feitelijke toestand. Na een summiere vaststelling en rapportage aan THEMAS ben ik teruggeroepen voor overleg met oa. de hoofddirectie van Albula, zoals ik de firma maar zal noemen.
Daar heb ik de vraag neergelegd, wat de hoofdprioriteit van Albula is: direct alles in het werk stellen om zo snel mogelijk de doorgaande verbinding herstellen of de renovatie in een breder kader plaatsen. Albula heeft na intern overleg besloten om, gezien het toch al stilliggende doorgaande verkeer, de sanering tussen het voorgaande station en het achterliggende station, dus het hele baanstuk waarin Sankt het kruisingsstation is, in zijn geheel in enen aan te pakken. Maar daarbij moest eerst ook gesproken worden over de financiering daarvan, aangezien dit uiteraard niet in het toegewezen budget voor de renovatie van Sankt opgenomen was.
Via de Staatsraad voor de Spoorwegen, hier in Bern, werd snel de benodigde financiering tegen aanvaardbare condities gevonden.
Pas toen deze hobbel genomen was en er daarmee duidelijkheid gegeven werd, ben ik teruggekeerd naar Sankt. Onderstaande beelden geven een goed beeld van de toestand, met zowaar Wilmi als toeschouwer op de brug. Overigens had ik al wel opdracht gegeven de losliggende rotsdelen te verwijderen.
«
Laatst bewerkt op: 21 February 2025, 17:09:28 door maartenvdb
»
Gelogd
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #96 Gepost op:
20 February 2025, 21:37:31 »
Nu een heel stuk baan in zijn geheel aangepakt wordt, heb ik als prioriteit gesteld, dat er zoveel mogelijk gestandaardiseerd materiaal gebruikt dient te worden. En omdat het totale te saneren stuk uiteraard in delen is gesplitst, was van hoogste belang de delen op een uniforme manier met elkaar te verbinden. Ten opzichte van Sankt was er al sprake van een nieuwe methode bij de aangrenzende delen en die methode beviel zo goed, dat deze direct bij Sankt ingevoerd is. Geluk daarbij is, dat de doorvoergaten voor de verbindingen ook gebruikt kunnen worden voor de nieuwe methode. Tenzij daar spoorelementen in de weg zitten, dan moet er een andere oplossing komen of moet er een verbinding op een andere plaats gemaakt worden. Er zou ook gekozen kunnen worden voor het verplaatsen van de in de weg zittende elementen, maar dat zou wederom vertraging van de uitvoering betekenen.
Hieronder ziet u de "nieuwe" methode:
De verbindingen bestaan uit 3 elementen: 2 zogeheten
Rampa
inslag moeren (zo heb ik het begrepen) en een verbindend draadeind met vleugel (vleugelbout ?). Normaal gesproken zou dit een slechte, onnauwkeurige verbinding geven, immers, 2 moeren die beide exact door het draadeind verbonden worden zonder kans op een spleet tussen de te verbinden delen ? Dat is vragen om problemen bij de montage.
Het"geheim" schuilt hierin, dat 1 moer ontdaan is van schroefdraad. In bovenstaand beeld is dat de rechter moer. Daar gaat de vleugelbout dus zonder draaien doorheen, zodat die alleen de tegenoverliggende moer (links) aantrekt. Voor de nauwkeurigheid is van belang, dat de rechter moer precies doorgang verleent, met zo min mogelijk speling, aan de schroefdraad van de vleugelbout, en dat is 7,8 millimeter bij gebruik van de standaardmaat M8.
Die boormaat is overigens alleen bij gespecialiseerde gereedschappenhandel te verkrijgen. Vanwege dit speciale karakter is de boor ook in het beeld opgenomen.
Qua kosten is dit een prijzige oplossing, maar gezien het feit dat het om vele stuks voor de gehele sanering gaat en het een zeer nauwkeurige, nagenoeg spelingloze verbinding geeft, is dit zeker de moeite waard. De tot nu toe gebruikte verbindingen gingen zonder geleiding door het houtwerk der delen ( slotbouten met vleugelmoeren), wat slijtage en daardoor een steeds grotere speling geeft . Dat is nu uitgesloten.
«
Laatst bewerkt op: 21 February 2025, 17:05:00 door maartenvdb. Reden: correctie
»
Gelogd
Midsomer End
Offline
Berichten: 21
Back On Track!
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #97 Gepost op:
21 February 2025, 12:40:05 »
Persoonlijk zou ik hiervoor toch gewone bouten nemen. Uit ervaring weet ik nog wel de beschadigde vingers met “vleugels”. En dan bedoel ik niet die van Red Bull.😉
Gelogd
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #98 Gepost op:
21 February 2025, 16:33:37 »
Gewone bouten zijn natuurlijk ook prima, maar ..... gezien de plaatsen van bevestiging, denkend aan steek-, ring- of pijpsleutel ? Dan raakt er hoogstwaarschijnlijk vaak iets anders defect.
En wat bedoel je met "beschadigde vingers " ? We praten hier over M8 met een vleugel van ongeveer 5 cm breed. Ik weet niet hoe je daaraan je vingers zou moeten beschadigen.
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 7602
NS tijdperk II(c)/III
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #99 Gepost op:
21 February 2025, 16:42:50 »
Wat je op de foto laat zien, zijn geen Rampa- maar inslag moeren.
Nadeel van die dingen is dat je ze vrij makkelijk uit het hout drukt, tenzij je ze goed fixeert met seconde- of 2c-lijm.
Zo zien Rampa moeren eruit.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #100 Gepost op:
21 February 2025, 17:02:41 »
Excuseer voor de foutieve naamgeving. Dat nadeel ken ik ook, dus ze worden goed gefixeerd. Voordeel is, dat je beide zijden, die aan elkaar bevestigd dienen te worden, met 1 maat boor tegelijkertijd (beide zijn dus tegen elkaar geklemd) kunt doorboren, het meest nauwkeurig. Met die andere moeren moet je aan 1 zijde een groter gat boren met kans op onnauwkeurigheid. En je moet ook nog een losse bus zonder schroefdraad hebben.
Maar hier dan het resultaat, met als eerste het probleem van een in de weg zittend element, in dit geval een servomotor voor wisselbediening. Dus dan maar via de andere kant, hoewel dit tegen het principe van "standaard" indruist. Overigens wel geschikter voor linkshandigen, maar ja, ik ben rechts en ik neem aan het meeste werkvolk ook.
En uiteraard ook een beeld van waar het allemaal om gaat: een stabiele, nauwkeurige overgang tussen de 2 delen.
«
Laatst bewerkt op: 21 February 2025, 17:11:05 door maartenvdb
»
Gelogd
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #101 Gepost op:
26 February 2025, 13:56:58 »
Hah, habbe ich doch recht gemaakt was krom war en jets recht ist. Hab drie mal klagen gerichtet bei de burgersemeister en habe dan auch das Sankter Hochgerichtsgewalt informiert dat die mit mij te doen bekomen als die niecht goet zoeheuren. Oend is drei mal gelukkig gerecht in de plaats van krom geworden.
Op das eerste plats was da natuurlich mein abgeschermde gelautsproduktierende geZwets das die leuten so niet goet mehr horen und verbegrijfen konden. End jets kan ich da weer normalerweise mijne weisheden overmiddelen aan de zoeheurders. En das waar sehr neutig, want die wolten dan eengevoudig weider gehen met de arbeiten. Die souden doch besser zoegeheurt haben, dan hatten die niecht die groosse problemen gehat.
Op de zweete plats op mein brukke, wa ich natuurlich alleine bien, sein da de arbeiten stilgeleegt geworden. Ze wolten da de bahntrassee illegaliseren mahr das is natuurlich gans illegaal, want da haben die niecht Buur en Man gefraagt met de masjienen om da de bahntrassee te legaliseren en dan hat das Hochstegericht gesaagt das geht nicht en is da alles stilgelegt so das da die leuten die da nicht mehr sein me besser heuren en verstehen kunnen.
Ent als dritte das beste geresulteerde overgewinning op die schlechte planen: die elektrivieseliefering is nicht mehr im frage, weil niemand hat daroem gefragt. En gans einfach war das, want die fabriek voor de lieferung van die elektrivieselieferungsmasten war dan op grund meiner klagen dazoe gedzwungen de produktionen stil te leggen, so das daar de arbeiter meine gedachten besser zoeheuren en begreifen kunnen want die hebben da jets de zeit daarvor en giebt es niet soviel kabelaai van de produktenmasjienen.
Gelogd
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #102 Gepost op:
26 February 2025, 21:10:25 »
Tsja, wat zal ik er van zeggen. Nou, heel gemakkelijk: Wilmi heeft op alle drie de aangevoerde punten volkomen gelijk. Alleen is dat een ander soort gelijk dan wat wij er onder verstaan.
Op de eerste plaats het geluidsscherm. Dat hebben we (tijdelijk) laten verwijderen, in samenspraak met de directeur van de instelling, waar Wilmi verblijft, om opdoemende ongenoegens en problemen te voorkomen. Dat was ook helemaal geen moeilijke beslissing, omdat er tijdelijk geen werkzaamheden konden plaatsvinden. Dus ook uit menselijk oogpunt was het niet noodzakelijk om Wilmi zijn Zwetserij te verstoren door het scherm te laten staan.
Die werkzaamheden, zie punt 2 van Wilmi, waren stilgelegd, omdat er geen werkploeg gevonden kon worden om deze uit te voeren. Dat komt dan weer door het besluit van THEMAS om tegelijkertijd meerdere delen van het betroffen baanstuk tegelijkertijd aan te pakken. Dan is het begrijpelijk, dat een aannemer ervoor kiest een groter geheel onder zijn hoede te nemen, dan zo'n kleine klus als het egaliseren van het opgebroken baanstuk in Sankt. Probleem was daarbij, dat de ondergrond zo hard was (steen met lijm) dat ook niet direct een daartoe geschikt gereedschap gevonden kon worden.
Al met al heeft, in afwezigheid van Wilmi (reden blijft onduidelijk) een ploeg werkers aan een andere locatie in overuren dit snel gefikst, zodat er weer verder gegaan kan worden met het aanbrengen van een nieuw railbed.
En dan punt 3. Dat is werkelijk een groot probleem. Tegen de wil van Wilmi in, zijn boosheid riskerend, is het wel degelijk de bedoeling de baan van bovenleiding te voorzien. De voorbereidende metingen daartoe heeft u reeds kunnen zien. Maar tot grote ontzetting van mijzelf en heel THEMAS heeft de beoogde producent van masten en toebehoren de productie stilgelegd. Dus krijgt Wilmi vooralsnog gelijk en hoeft hij zijn schieterijen niet in te zetten.
Maar dat betekent in de praktijk, dat de plannen vooralsnog geen doorgang kunnen vinden. Er zijn nu 2 mogelijkheden, die beide onderzocht moeten gaan worden.
A/ het vinden van een andere producent cq. een producent die bereid en in staat is dit op zich te nemen
B/ het uitvoeren van het geheel in eigen regie, te weten ontwerp, inkoop en bouw van alle benodigdheden
Dat wordt dus nog een hele klus !
Gelogd
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #103 Gepost op:
26 February 2025, 21:18:21 »
Vooralsnog kunnen de voorbereidingen voor het leggen van de nieuwe wissels doorgaan, dwz het aanleggen van een nieuw ballastbed met als ondergrond onderstaand materiaal.
Maar de vraag is wanneer met de werkzaamheden verder gegaan wordt, aangezien hier in Graubünden, net als in het zuiden van Nederland, niemand te vinden is die komende week zich wil binden aan werkzaamheden, of daartoe in staat is.
Waar zou dat nou aan liggen ?
Gelogd
maartenvdb
Online
Berichten: 427
Re: Albula 2. 0m
«
Reactie #104 Gepost op:
27 February 2025, 21:24:54 »
Wat is den da los ? Hebben die die vierte Rus von de vierrussen ontkomen lassen. De schrikkelijke dumkopfen, heb ich selb de eerste aus de lucht geschossen en die folgende 2 als bekehrte, so tot einsicht gekommen, spionen vergesnapt en dan lassen die de vierte loos en die festigt sich dan in een nachburige landschaft. Daar is dan kein naberschaft an. En seh mal was er da macht.
En das is dan ook noch gene richtige communalisist, mar soon fan beide walletjes essend figoer. Fahne hoch, war kennen wir das fan, en dan auch noch in een Merkendloos rondvaren. Vullieger idioot das er ist. Maar gelukkichenooknogweisig kent man seht eenfach hergekennen was er is !
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
RhB / FO / MGB, Zwitsers smalspoor
|
Albula 2. 0m