Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: 030TU SNCF Messing Spoor-0  (gelezen 16500 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #45 Gepost op: 19 April 2025, 14:44:28 »
Zijwandjes van het machinistenhuis zijn met L-profiel 3x3 aan de voorkant gezet.
.L-profiel aan de voorkant met 220 graden soldeer
.Zijwand aan L-profiel met 140 graden soldeer dat goed doorvloeit in de naad
So far so good, niks fout

Maar dan de passing. :o :o :o :o
De afstand tussen machinistenhuis en watertank is rijkelijk groot. Vergelijk met Vs.2009..oeps. Daar zit ruim 1mm verschil in.
Alles nagemeten en wat blijkt, de voetplaat van Vs.2025 is vanaf machinistenhuis naar voren langer dan Vs.2009
Ik ga het oplossen door:
-watertanks losschroeven
-voetplaat aan de voorkant inkorten
-gaten in de voetplaat dichtmaken
-nieuwe schroefgaten tappen in voetplaat en watertank



Het zal maar een half uurtje werk zijn om het te corrigeren, maar het kwam wel even onverwacht dat "foutje" van Semblat. Gelukkig is het aan te passen en kan ik daarna gewoon weer verder.

« Laatst bewerkt op: 19 April 2025, 14:50:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #46 Gepost op: 19 April 2025, 23:00:21 »
Voorkant machinistenhuis zit met 2 dikke L-profielen aan de voetplaat geschroefd. Tapje M1.




De spleet tussen machinistenhuis en watertank is, zoals te zien, teruggebracht naar 1mm



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #47 Gepost op: 20 April 2025, 10:37:10 »
Kunnen nu de steunen tussen rookkast en waterkast aangebracht worden ? Nee, want de watertanks staan nog steeds niet 100% in positie.





Dus nu eerst de verbindende strip tussen waterkast-ketel-waterkast.
Semblat schrijft (punt 30) dat je op de positie van de ketel een klinknagel moet solderen. Niet demontabel dus. :o Ik heb er voor gekozen om een plat gevijlde M2 bout te gebruiken (dat grote gat zit al in de ketelbeplating  :'() zodat ik bij het spuiten er beter bij kan.




Met een spie en klem de watertanks positioneren.




En dan gaten 0,5 boren voor de later aan te brengen M0,6 boutjes.


Voilá,
M0,6 tapje  met zeskantboutjes.


7483
« Laatst bewerkt op: 20 April 2025, 10:40:36 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #48 Gepost op: 20 April 2025, 12:51:59 »
Vanmorgen even iets makkelijks maken...raamkozijn.


'

Toen dacht ik...ook maar even de basis voor de kolenbak. Was toch iets meer werk dan verwacht. Er moest een bodem in met tapjes. Dat staat overigens niet in de handleiding.
Uit een restant plaatje 2mm een strip gesneden.


Solderen op 1mm vanaf de onderkant want er zit al een positieplaat op het frame gesoldeerd.






7546

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #49 Gepost op: 20 April 2025, 23:13:28 »
De kolenbak heeft een opbouw met 3 strips. Een uitdaging voor de modelbouwer, leuk.  :D

Strip 1:


Strip 2:


enz. enz. enz.

Dan heel wat vijlen om het overtollige soldeer weg te krijgen.




7714

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #50 Gepost op: 21 April 2025, 10:52:03 »
Het achterste stukje zijwand van het machinistenhuis zit. Weer met de eerder genoemde getrapte soldeermethode 220-140 graden.
Nu komt er nog een kunststukje met getrapt solderen want solderen met 140 graden soldeer bij de 3 strips is vragen om problemen. Van onderen dus wel met 140 graden en boven met 70 graden soldeer.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #51 Gepost op: 21 April 2025, 11:18:51 »
140 graden soldeer,
Niet doorvloeien met de vlam natuurlijk.


70 graden soldeer,
Helemaal niet met de vlam in de buurt komen natuurlijk.


Gelukt, pffffffffffffffffff
En dan maar schoonmaken.




7870
« Laatst bewerkt op: 21 April 2025, 11:24:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #52 Gepost op: 21 April 2025, 11:33:26 »
Ik kon het niet laten..even wat losse onderdelen er op zetten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #53 Gepost op: 21 April 2025, 21:54:52 »
Dan zitten eindelijk de steunen tussen watertank en rookkast er op.
Het ronde L-profiel van Semblat was een omgezet exemplaar. Geen scherpe randen. Kliko dus. Ik heb TT-profiel gebruikt waarvan van de boven/achterkant iets is weggesneden zodat het een L-profiel lijkt (maar niet is). De plaat was zo dus makkelijk aan te brengen.
Omgebogen over een buis na uitgloeien


Dak en regengoten (L-1,5) zitten er ook op.


Ik had nog lantarenijzers liggen....


Dat schoot dus ineens op.  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #54 Gepost op: 22 April 2025, 13:50:25 »
Diverse werkzaamheden vandaag:

De dom:
Stukje messing op maat erin geselpen, gesoldeerd en een tapje M1,4




Na het spuiten de 3 kleine onderdeeltjes aanbengen.


Waterluiken,
In de kit zit niks meer en minder dan kleine ovalen plaatjes zonder handgreep. Ik heb ze vervangen door gietstukjes uit mijn voorraad.


Stoombuizen:
Ik de kit zitten stukjes voorgevormde plaat die je om buis 6mm moet wikkelen. Ik dacht..da ga nie. Toch wel. (Semblat had weer gelijk).
Wel even uitgloeien.




Ronde raamkozijnen:
In de kit zitten schijfjes die afgeslepen zijn van buis. Kwaliteit niet echt 100%. Ik heb ze zelf gedraaid uit 12mm buis.
Heel voorzichtig gesoldeerd en laten doorvloeien met de vlam (met afscherming naar het hekwerk).


8282

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #55 Gepost op: 22 April 2025, 20:45:51 »
Weer wat verder. :D

-Ketelbanden
-Klepkast
-Waterleiding
-Dommen
-Zandleidingen.





Voor de bevestiging van alle componenten zitten er nu kruiskopjes M1,4/M1,6 op ipv zeskantboutjes of sleufbouten. Stukken makkelijker bij het bouwen want het model moet tig keer in- en uit elkaar.

8447

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #56 Gepost op: 23 April 2025, 08:35:42 »
Een leuk detail is de handrail langs de rookkast. Was ik wel even mee bezig want die is dubbel gekromd en aan beide kanten van de rookkast moet die wel gelijk zijn.
De rookkastdeur is nog steeds los om er van binnenuit bij te kunnen met de soldeerbout





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #57 Gepost op: 23 April 2025, 19:12:08 »
De opstaptreetjes op de rookkast zijn weer een uitdaging. Losse steun en losse plaatjes. Wat valt er bij het solderen af? Maar daar heb ik een oplossing voor gevonden.

Daar moeten ze komen.
Gaatjes 0,6 geboord om er een klinknagel doorheen te steken en die van binnen uit vast te zetten.


Klinknagel ook nog eens omgebogen zodat de trapsteun echt goed tegen de rookkast zit.
Aan de onderkant van de steun minimaal soldeer zodat de steun ook niet meer kan draaien.


Alles een beetje in positie buigen en klaar.


Vier aparte details:
-De handgrepen (die onder ca. 45 graden) zitten los in bufferbalk en rookkastdeur. Laatste blijft ook demontabel.
-De ringvormige handgreep op de rookkastdeur zit gesoldeerd.
-Lamphouders op bufferbalk en op de rookkastdeur zijn aangebracht.
-Handgrepen op de watertanks zitten er ook op.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2025, 19:29:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #58 Gepost op: 23 April 2025, 19:14:51 »
De deuren zijn scharnierend afgehangen met mini-scharniertjes uit een ver Oosters land.









8786
« Laatst bewerkt op: 23 April 2025, 19:30:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #59 Gepost op: 23 April 2025, 23:03:24 »
De laatste gietdelen....




Er moeten nog enkele (koperen) leidingen worden aangebracht. Werkje voor morgen.

Wat dan nog kan/mag/moet:
1. Handgrepen naast de deur
2. Tia tank, rechts op de watertank (niet meegeleverd, dus zelf maken)
3. Cylinderkranen + stangen (niet meegeleverd, dus zelf maken)