Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 18:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:10:36
Koploper overzetten naar iTrain door Henk Veenstra
Vandaag om 17:53:57
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
Vandaag om 17:20:20
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 16:56:31
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 16:22:59
Wat doen jullie als het koud wordt? door Dick55
Vandaag om 16:03:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door hervé
Vandaag om 14:56:14
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 14:53:47
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:27:39
NS-1000 in spoor-1 door moonlicht
Vandaag om 12:58:08
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Wim1969
Vandaag om 12:40:28
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 08:27:57
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
  

Auteur Topic: Treinen door Bischofsheim 1954-1956  (gelezen 3860 keer)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Gepost op: 14 January 2025, 21:36:56 »
Ik ben voor mijn baan op zoek naar de treinsamenstellingen, die door Bischofsheim gereden hebben.
Dat station ligt op de route van Mainz naar Frankfurt en Mainz naar Darmstadt.
Op de eerste route reden ook treinen vanuit Amsterdam, zoals de F32.
Verder heb ik helaas nog niet veel treinsamenstellingen gevonden.
Hopelijk kan iemand mij op weg helpen.
Naast de reizigerstreinen wil ik ook graag de goederentreinen nabootsen, inclusief het rangeren ter plekke.
Wel weet ik, dat het volgende station de grote Opel-fabriek was. (richting Frankfurt)
Daar was een eigen rangeerstation.
Op het station Bischofsheim waren ook twee grote draaischijven met loodsen te vinden en een hele grote kolenbunker.

Bij voorbaat hartelijk dank.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5423
  • Modelspoor is emotie...
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2025, 23:09:44 »
Je zou hier eens kunnen kijken:

https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/modelling-reisezuege-touropa-hummel-scharnow-tui-d-t4016-s640.html

Ik maak me sterk dat je hier wel wat kunt gaan vinden….
Tbinnebarretije…

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2025, 23:33:24 »
Je kunt het zo gek nog niet bedenken of het reed door Bischofsheim. Dat was (en is het nog wel) het vormingsstation van Mainz. De meeste internationale goederentreinen oo de Noord-Zuid as passeren hier. Qua reizigerstreinen houden hier niet meer halt, op de lokale stoptreintjes na.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Duitsland TP III/IV
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2025, 23:38:43 »
Of heel misschien hier: https://db58.de/
Hier: https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie met in de Volltextsuche: Bischofsheim. Dat gaf bij mij veel foto's, zoals deze:


V 200 038 (Bw Frankfurt-Griesheim) rauscht mit F 21 "Rheingold" durch Mainz-Bischofsheim. (02.1957) Foto: Kurt Eckert
Grt, Ronald.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #4 Gepost op: 15 January 2025, 18:03:46 »
Heren,

Heel erg hartelijk dank.

Ik had inderdaad zelf al het een en ander bekeken. De site van 1958 was ik nog niet tegengekomen!!
Ik moet wel iets daarvoor blijven, want het station is in 1957 geëlektrificeerd en daar wil ik voor blijven.

Voor goederen is het dus duidelijk, dat er niets uit de toon zal vallen.
Voor reizigers zal ik gewoon naar de periode kijken en daar het een en ander uit destilleren.

Het zal wel lastig worden om het hele station na te bootsen, want dan neemt het te veel ruimte in beslag.
Vooral het rangeer terrein zal ik inkorten en ook verwacht ik maar 1 lokloods te plaatsen.
Zelfs dan wordt het nog erg groot. Ik hoop toch een redelijk compromis te kunnen maken.
Het reizigers station wil ik hopelijk wel volledig in de oorspronkelijke vorm te kunnen behouden, qua ruimte.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2025, 20:43:55 »
Leuk jaren 50! Spoor 1, dan moet je idd aardig ruimte hebben, benieuwd wat dat gaat worden!

Mvg Koen

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2025, 23:05:52 »
Hallo Koen,

Helaas moet ik je teleurstellen. De spoor 1 baan is nu eigenlijk alleen een ovaal. Deze gaat verhuizen naar de 1e verdieping, terwijl dit station in H0 zal worden gebouwd. Ik ben nu aan het testen met een eerst schaduwstation, waarin ik ook wil omlopen, zodat de trein met de locomotief aan de andere kant er weer uitkomt bij reizigerstreinen. De goederentreinen zullen waarschijnlijk heel blijven met behoorlijke lengtes.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #7 Gepost op: 16 January 2025, 14:08:12 »
Je zou de laatste bundel ri Gross-Gerau kunnen schrappen, die voegt eigenlijk niets toe qua beleving. Dit gezegd zijnde, Gross-Gerau samen met de diverse kruisingen daar, zijn eigenlijk interessanter qua treinbeleving, naar mijn bescheiden mening.

Mvg Bas

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #8 Gepost op: 17 January 2025, 21:31:46 »
Hoi Bas,

Geldt dat ook voor de periode van voor de electrificatie?
Ik mis daar wel een echt station met lokloodsen, etc.
Ook kwamen daar geen treinen uit Nederland langs.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #9 Gepost op: 17 January 2025, 21:53:40 »
Geen teleurstelling hoor Bert, ging zo maar van spoor 1 uit vanwege je bijschrift in je avatar. Mijn fout. Ook in ho is het een mooi thema, evengoed benieuwd hoe dat gaat worden! (y)

Mvg Koen

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #10 Gepost op: 17 January 2025, 22:01:45 »
Ook kwamen daar geen treinen uit Nederland langs.
In Gross Gerau takten de treinen van Mainz naar Mannheim af richting de Riedbahn

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2025, 23:55:56 »
Vanwege de nabijheid van Bischofsheim en natuurlijk Mainz waren daar inderdaad geen lokloodsen, dat is waar. Anderzijds passeren alle goederentreinen die naar Mannheim, Karlsruhe en uiteindelijk Basel en verder gaan Gross-Gerau. Zelfs internationale reizigerstreinen komen hier door, alhoewel ze hier niet stoppen (ook niet in Bischofsheim trouwens). Wat dat betreft is er niets veranderd ten opzichte van vroeger. Als je goed kijkt op goochel meps, dan zie je dat er toch het een en ander aan emplacement en aansluitingen geweest is, dus qua rangeren is dat misschien wel interessant.
Enfin, misschien moet ik zelf maar eens iets maken, ik loop er precies wel warm voor😂

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3087
  • DB Tijdperk III
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #12 Gepost op: 18 January 2025, 13:48:58 »
Als je goed kijkt op goochel meps, dan zie je dat er toch het een en ander aan emplacement en aansluitingen geweest is, dus qua rangeren is dat misschien wel interessant.
Op SporenplanOnline staat genoeg ingetekend.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Treinen door Bischofsheim 1954-1956
« Reactie #13 Gepost op: 19 January 2025, 00:06:07 »
In SporenPlan staat helaas niets over Bischofsheim, maar ik heb de originele tekening van Boschofsheim al uit de Gleisarchive. van de DB uit 1954 met aantekeningen van de elektrificatie van 1956. Het is helaas iets te uitgebreid om in zijn geheel uit te voeren. In H0 komt het op ongeveer 25 meter lengte. Wel heb ik de inrijstraat vanuit Mainz en de uitrij richting Frankfurt goed in beeld.
Deze wil ik proberen zo natuurgetrouw na te bootsen met Weinert wissels, omdat ze iets in een bocht liggen.
Buiten het station om is er een goede scheiding van passagiers- en goederen-verkeer. Het station heeft 4 hoofdsporen, welke van Mainz leiden naar Frankfurt (buiten) en Darmstadt (binnen).
Is was vooral benieuwd naar eventuele internationale treinen, F- en D-zugen en lokale treinen in de pre-elektrificatie periode.
Van de goederen zal er een hele grote variëteit geweest zijn, behalve auto's (Ope;), want die hadden hun eigen rangeerterrein in Russelheim bij de fabriek. Wellicht als ik tijd inruimde heb komt dat ook nog wel.
Ik heb net een eerste aanzet gegeven tot een schaduwstation, waar treinen ook kunnen omlopen, zodat de grotere treinen van een locomotief aan de andere zijde kunnen worden voorzien, want de volgorde was op de heenweg en de terugweg vaak identiek, met dien verstande, dat het eerste rijtuig en het laatste werd en andersom.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.