Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Prestige Models : ervaringen door Dennis1984
Vandaag om 15:58:43
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: doorslippen wielen koploper  (gelezen 1335 keer)

rightlife

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
doorslippen wielen koploper
« Gepost op: 14 January 2025, 19:23:10 »
Is er iemand die ervaring heeft of een oplossing voor het doorslippen van de aandrijf wielen van de koploper van minitrix.
treinstel bestaat uit drie delen.
Het voorste rijtuig heeft op het voorste draaistel een motoraandrijving op 2 assen.
1 van deze twee assen is voorzien van antislip bandjes.

Ik heb echter een oprit in de baan zitten ( binnen de 3% stijging) waar hij niet tegen op komt.
als ik het midden rijtuig weglaat, dus tweedelig dan, werkt alles prima alleen als driedelig treinstel red hij het niet.

Zelf denk ik b.v. het tweede wielstel of aan de andere kopse kant ook van een aandrijving te voorzien, of eventueel bij het eerste wielstel ook de andere aandrijfas van slipbandjes te voorzien ( as met wielen vervangen dan)
dan zal alleen ook de stroom afname vanaf de rails verplaats moeten worden neem ik aan.
iemand enige ervaring of een oplossing?


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: doorslippen wielen koploper
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2025, 00:23:10 »
Hoi,

Zijn de anti slipbandjes niet gewoon oud en hard geworden? Ze zijn immers al wat ouder. Kan geen kwaad ze te wisselen. Mocht ie toch nog staan te slippen dan kan je misschien een potje Bullfrog snot lenen/leasen van iemand om de as zonder bandjes ook te voorzien van extra adhesie.

Mvg,

Robert

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
Re: doorslippen wielen koploper
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2025, 07:34:47 »
Het is een bekend probleem. Zijn al oudere draadjes over hier op het forum. De oplossingen uit het verleden ; wielen met elkaar verruilen, zodat de antislipbandjes kruislings onder het motordraaistel komen te zitten en de niet aangedreven draaistellen een drupje olie geven bij de puntjes van de assen om ze soepeler te laten draaien.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
Re: doorslippen wielen koploper
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2025, 14:25:07 »
Probeer of je in de motorbak nog wat stukjes lood  kunt verstoppen: uit de bouwmarkt daklood, of uit een garage  wiel-balanceergewichtjes.
Vergroot de trekkracht meteen!
François

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 423
Re: doorslippen wielen koploper
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2025, 16:27:29 »
Ja, lood zal helpen.
Vooral als je het in de buurt van het motordraaistel doet.
Ik heb een drie delige sprinter in H0 en die kwam niet tegen een helling op.
De wielen bleven slippen ook met nieuwe antislipbanden.
Ik heb wat lood op het motor draaistel geplakt en hij reed probleemloos die helling op.

vriendelijke groet
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

rightlife

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: doorslippen wielen koploper
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2025, 18:48:53 »
Bedankt voor jullie reacties.
heb het draaistel bij de motor verzwaard met lood en inderdaad de trekkracht is verbeterd.
bijkomend voordeel is dat ook de stroomafname van de rails beter is waardoor het treinstel beter rijd

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2683
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: doorslippen wielen koploper
« Reactie #6 Gepost op: 19 January 2025, 20:31:06 »
Soms wil duwen (dus motordraaistel onderaan de heuvel) ook helpen. Nadeel is dat het wel wat storingsgevoeliger is.

Groeten,
Rogier