Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Jelmer
Vandaag
om 14:14:47
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:59:34
Piko 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Sikje 225
door
Eric B
Vandaag
om 13:49:47
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 13:43:28
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 13:42:45
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:38:42
Locatie van foto gezocht
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
martijnhaman
Vandaag
om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
shay59
Vandaag
om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:16:52
Lima IRM pimpen
door
Railpassie
Vandaag
om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar
door
HeRo
Vandaag
om 09:05:42
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
Vandaag
om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
HJ
Vandaag
om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Lobomotion69
Vandaag
om 04:30:00
DCM motor van Märklin demonteren.
door
Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Selectrix, hoe relevant is het nog?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Selectrix, hoe relevant is het nog? (gelezen 1991 keer)
reinderlf
Traintastic!
Offline
Berichten: 104
Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Gepost op:
12 January 2025, 22:21:19 »
Hi,
In de begindagen van digitaal had elke fabrikant zn beetje zn eigen digitale systeem. Inmiddels kunnen we wel stellen dat DCC de defacto standaard is.
Nu vroeg ik mij af, hoe relevant is Selectrix nog? Zijn er nog veel mensen die met Selectrix rijden?
Groeten,
Reinder
Gelogd
Ontwikkelaar van
Traintastic open source software
|
Traintastic @ GitHub
Blausee-Mitholz
Offline
Berichten: 1245
Re: Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Reactie #1 Gepost op:
12 January 2025, 22:32:17 »
Protocol zit in de Ecos
Vriend van mij tijd N en heeft enkele loks rijden naast dcc met de Ecos
Mvg Johan
Gelogd
oostspoor
Offline
Berichten: 18
Re: Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Reactie #2 Gepost op:
16 January 2025, 16:33:10 »
Ja, dat is een hele goede vraag. De bescheiden mening van iemand die ooit begonnen is (ca, 2006) met Selectrix, maar al een jaar of 10 geleden deels is omgeschakeld op DCC:
- qua rijden: niet echt (meer). Zeker, SX2 doet niet onder voor DCC, maar dat geldt omgekeerd ook. Niet de moeite meer waard. SX1 is door beperkt aantal snelheidsstappen en functies wel achterhaald ondertussen, al zijn de rij-eigenschappen wel nog steeds goed
- qua schakelen en melden: véél relevanter dan de aandacht die er nog voor is! Naar mijn idee is de eenvoud en betrouwbaarheid van Selectrix op dit vlak nog steeds zeer actueel en een stuk overzichtelijker dan de wirwar van methoden binnen DCC. Wel is de beschikbaarheid van componenten steeds moeilijker aan het worden. D&H levert (vanzelfsprekend) nog wat, maar Peter Stärz heeft nog steeds goede voorraad en zeer schappelijke prijzen. Ook Rokon/Rautenhaus lijkt nog steeds te bestaan.
Ik werk al jaren met de nu niet meer verkrijgbare FCC centrale van D&H: multiprotocol voor de railaansluiting, waarbij ik in de praktijk uitsluitend DCC gebruik. Schakelen en melden gaat volledig via de daarvoor beschikbare SX bus. En dat naar alle tevredenheid. Daarop zijn servo wisselaandrijvingen van Rokon/Rautenhaus en bezetmelders van D&H en Peter Stärz actief
De vraag is wel hoe lang alles beschikbaar blijft. Daarom heb ik er enige tijd geleden eens een Digikeijs centrale bijgekocht, welke ik heb omgebouwd naar Yamorc. Deze gebruik ik vooral voor het programmeren van decoders op een testspoor en omdat ik ook eens een keer een sein(schakel)decoder heb aangeschaft van datzelfde merk, heeft deze centrale nu toch iets te doen op mijn baan ;-). Hiervoor bestaat er nu dus een separaat DCC circuitje....
Groet,
Bart
Gelogd
reinderlf
Traintastic!
Offline
Berichten: 104
Re: Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Reactie #3 Gepost op:
17 January 2025, 22:21:02 »
Dank Bart voor je uitgebreide antwoord
Die FCC centrale heb ik vaker over gehoord. Rij je ook met computer besturing, en zo ja, met welke software?
Gelogd
Ontwikkelaar van
Traintastic open source software
|
Traintastic @ GitHub
oostspoor
Offline
Berichten: 18
Re: Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Reactie #4 Gepost op:
30 January 2025, 17:24:06 »
sorry voor mijn late reactie.... heb te vaak andere dingen te doen ;-)
Ja, ik rijd ook met computerbesturing. Ik heb geen losse handregelaar, dus alles gaat altijd via de pc, zelfs wanneer ik met de hand de trein bestuur. Ik gebruik tegenwoordig iTrain, heb vroeger ook Koploper gebruikt. De reden van overstap is dat Koploper maar één centrale tegelijk aan kan en überhaupt de FCC centrale niet aan wist te sturen (ik had oorspronkelijk een Müt / Digirails centrale), met iTrain lukt dat allemaal wel. Sowieso vind ik het wel prettig dat dat programma nog gewoon onderhouden wordt en daardoor beter bij de tijd blijft.
Dus nu werken de FCC centrale en de tot Yamorc omgetoverde Digikeijs centrale gebroederlijk naast elkaar. En dat werkt prima.
Groeten,
Bart
Gelogd
De Mulder Eddy
Offline
Berichten: 11
Re: Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Reactie #5 Gepost op:
30 January 2025, 21:44:28 »
Ook ik ben in het bezit van een rautenhaus centrale.
Ben daar zeer tevreden over.
Ik rij met D&H decoders in selectirix en ESU dcc decoders
Als software gebruik ik traincontroller 7 silver versie.
Ik heb geen handregelaar.
Handmatig rijden met de computermuis gaat ook zeer goed.
Ook het vol automatisch rijden werkt zeer goed
Voor mij niets anders alleen spijtig dat Ron van rokon/rautenhaus geen beurzen meer doet.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Selectrix, hoe relevant is het nog?