Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
Vandaag
om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
Sikje 225
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:04
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 12:57:55
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
Piko 2025
door
Pukkie
Vandaag
om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
16 July 2025, 18:02:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Selectrix, hoe relevant is het nog?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Selectrix, hoe relevant is het nog? (gelezen 1988 keer)
reinderlf
Traintastic!
Offline
Berichten: 104
Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Gepost op:
12 January 2025, 22:21:19 »
Hi,
In de begindagen van digitaal had elke fabrikant zn beetje zn eigen digitale systeem. Inmiddels kunnen we wel stellen dat DCC de defacto standaard is.
Nu vroeg ik mij af, hoe relevant is Selectrix nog? Zijn er nog veel mensen die met Selectrix rijden?
Groeten,
Reinder
Gelogd
Ontwikkelaar van
Traintastic open source software
|
Traintastic @ GitHub
Blausee-Mitholz
Offline
Berichten: 1243
Re: Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Reactie #1 Gepost op:
12 January 2025, 22:32:17 »
Protocol zit in de Ecos
Vriend van mij tijd N en heeft enkele loks rijden naast dcc met de Ecos
Mvg Johan
Gelogd
oostspoor
Offline
Berichten: 18
Re: Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Reactie #2 Gepost op:
16 January 2025, 16:33:10 »
Ja, dat is een hele goede vraag. De bescheiden mening van iemand die ooit begonnen is (ca, 2006) met Selectrix, maar al een jaar of 10 geleden deels is omgeschakeld op DCC:
- qua rijden: niet echt (meer). Zeker, SX2 doet niet onder voor DCC, maar dat geldt omgekeerd ook. Niet de moeite meer waard. SX1 is door beperkt aantal snelheidsstappen en functies wel achterhaald ondertussen, al zijn de rij-eigenschappen wel nog steeds goed
- qua schakelen en melden: véél relevanter dan de aandacht die er nog voor is! Naar mijn idee is de eenvoud en betrouwbaarheid van Selectrix op dit vlak nog steeds zeer actueel en een stuk overzichtelijker dan de wirwar van methoden binnen DCC. Wel is de beschikbaarheid van componenten steeds moeilijker aan het worden. D&H levert (vanzelfsprekend) nog wat, maar Peter Stärz heeft nog steeds goede voorraad en zeer schappelijke prijzen. Ook Rokon/Rautenhaus lijkt nog steeds te bestaan.
Ik werk al jaren met de nu niet meer verkrijgbare FCC centrale van D&H: multiprotocol voor de railaansluiting, waarbij ik in de praktijk uitsluitend DCC gebruik. Schakelen en melden gaat volledig via de daarvoor beschikbare SX bus. En dat naar alle tevredenheid. Daarop zijn servo wisselaandrijvingen van Rokon/Rautenhaus en bezetmelders van D&H en Peter Stärz actief
De vraag is wel hoe lang alles beschikbaar blijft. Daarom heb ik er enige tijd geleden eens een Digikeijs centrale bijgekocht, welke ik heb omgebouwd naar Yamorc. Deze gebruik ik vooral voor het programmeren van decoders op een testspoor en omdat ik ook eens een keer een sein(schakel)decoder heb aangeschaft van datzelfde merk, heeft deze centrale nu toch iets te doen op mijn baan ;-). Hiervoor bestaat er nu dus een separaat DCC circuitje....
Groet,
Bart
Gelogd
reinderlf
Traintastic!
Offline
Berichten: 104
Re: Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Reactie #3 Gepost op:
17 January 2025, 22:21:02 »
Dank Bart voor je uitgebreide antwoord
Die FCC centrale heb ik vaker over gehoord. Rij je ook met computer besturing, en zo ja, met welke software?
Gelogd
Ontwikkelaar van
Traintastic open source software
|
Traintastic @ GitHub
oostspoor
Offline
Berichten: 18
Re: Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Reactie #4 Gepost op:
30 January 2025, 17:24:06 »
sorry voor mijn late reactie.... heb te vaak andere dingen te doen ;-)
Ja, ik rijd ook met computerbesturing. Ik heb geen losse handregelaar, dus alles gaat altijd via de pc, zelfs wanneer ik met de hand de trein bestuur. Ik gebruik tegenwoordig iTrain, heb vroeger ook Koploper gebruikt. De reden van overstap is dat Koploper maar één centrale tegelijk aan kan en überhaupt de FCC centrale niet aan wist te sturen (ik had oorspronkelijk een Müt / Digirails centrale), met iTrain lukt dat allemaal wel. Sowieso vind ik het wel prettig dat dat programma nog gewoon onderhouden wordt en daardoor beter bij de tijd blijft.
Dus nu werken de FCC centrale en de tot Yamorc omgetoverde Digikeijs centrale gebroederlijk naast elkaar. En dat werkt prima.
Groeten,
Bart
Gelogd
De Mulder Eddy
Offline
Berichten: 11
Re: Selectrix, hoe relevant is het nog?
«
Reactie #5 Gepost op:
30 January 2025, 21:44:28 »
Ook ik ben in het bezit van een rautenhaus centrale.
Ben daar zeer tevreden over.
Ik rij met D&H decoders in selectirix en ESU dcc decoders
Als software gebruik ik traincontroller 7 silver versie.
Ik heb geen handregelaar.
Handmatig rijden met de computermuis gaat ook zeer goed.
Ook het vol automatisch rijden werkt zeer goed
Voor mij niets anders alleen spijtig dat Ron van rokon/rautenhaus geen beurzen meer doet.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Selectrix, hoe relevant is het nog?