Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 17:49:21
MiWuLa
door
Olav
Vandaag
om 17:29:24
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:27:51
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:18:13
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje -
door
Ronald A.
Vandaag
om 17:16:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
nighttrain1
Vandaag
om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 16:42:47
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:29:51
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:28:19
Swalbenburg, N modulebaan
door
Bjor
Vandaag
om 16:08:56
maatvoering AKI
door
MOVisser
Vandaag
om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0
door
008200
Vandaag
om 15:31:19
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation
door
1200blauw
Vandaag
om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
Biesje
Vandaag
om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
HugoB123
Vandaag
om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:20:08
Eyro Interlaken
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:19:23
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc
door
hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2
door
Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan (gelezen 4797 keer)
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan
«
Reactie #30 Gepost op:
23 January 2025, 20:26:18 »
Paul, dan is het geen klungelklusje meer
Vandaag: een keerlusdingetje.
Wij van Modulebaan.nl waren vorige week te gast in Rijswijk.
Vrijdag op ons dooie akkertje opgebouwd en na een paar onspannen uurtjes, waarin meer gekletst werd dan gewerkt, storingsvrij een paar rondjes gereden.
Dat ging in het verleden, toen we net begonnen bij de bnls-baan, wel eens anders. De eerste keer Eurospoor, 2014, daarvan word ik nog wel eens badend in het zweet wakker, als ik zwaar getafeld heb. Herinner me dat Walter en ik destijds op de eerste beursdag 's morgens nog een keerlus stonden te herleggen.
In 2014 duurde de opbouw al met al 12 uur.
Nu waren we netto in 2,5 uur storingsvrij klaar.
Dat noem ik vooruitgang.
Maar in Rijswijk, vorige week, op zaterdagmorgen ging 1 keerlus in storing. Kort zoeken bracht de oorzaak aan het licht: op de keerlusscheiding maakten de railstaven contact.
Ter plaatse.provosorisch opgelost, door een stripje plasticard op de keerlusscheiding tussen de bakken te wurmen. Rest van de beurs geen problemen meer in deze keerlus.
Voor een meer permanente oplossing....
Miniem stukje van de betreffende railstaven geveild
Meteen de megabiels ook gedaan.
Oorzaak van dit alles:
Waarschijnlijk een combinatie van 2 factoren.
Temperatuur- en vochtigheidsverschillen in Rijswijk. Vrijdag was het steenkoud, zaterdag gingen de kachels aan en scheelde het zeker 10'.
Daarnaast is deze keerlus onderhand 6 jaar oud. Misschien is het hout ook een fractie gekrompen in die tijd?
Daarom meteen de andere keerlusbakken meteen even nagelopen. Nog enkele overgangen bleken kritisch. Deze meteen even meegepakt.
Mooi klungelklusje dus.
Groeten
Hendrik Jan
«
Laatst bewerkt op: 23 January 2025, 20:29:06 door Hendrik Jan
»
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Eric B
Offline
Berichten: 7604
NS tijdperk II(c)/III
Re: Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan
«
Reactie #31 Gepost op:
23 January 2025, 20:41:23 »
Up Periscope!
🙂
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Sven
Offline
Berichten: 8343
Eton Wick, UK
Re: Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan
«
Reactie #32 Gepost op:
24 January 2025, 10:15:17 »
Citaat van: Hendrik Jan op 03 January 2025, 18:25:55
Is dat een messing strip? Je legt dan wel een hoop kracht op de assen, die lok trekt zich wezenloos. Ik mijn vroege modeltreinjaren gebruikte ik messing splitpennen, die ik om de as heen draaide. Dat gaf al minder druk. Maar nu wikkel ik een dun draadje fosforbrons om de assen, het blijft hierdoor soepel lopen. Misschien een taakje toevoegen aan je lijstje?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan
«
Reactie #33 Gepost op:
24 January 2025, 13:42:05 »
Alsof die lijst niet lang genoeg was🤣
De stroomafnemers onder die oude Rheingold heb ik er 20 jaar geleden al eens onder geklooid. Inderdaad wel de moeite van het vervangen waard.
Maar komt niet bovenaan mijn priolijstje voorlopig.
So many trains, so little time.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan