Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 17:49:21
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 17:27:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 17:16:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 16:28:19
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
  

Auteur Topic: Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan  (gelezen 4792 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan
« Reactie #30 Gepost op: 23 January 2025, 20:26:18 »
Paul, dan is het geen klungelklusje meer 8)

Vandaag: een keerlusdingetje.
Wij van Modulebaan.nl waren vorige week te gast in Rijswijk.
Vrijdag op ons dooie akkertje opgebouwd en na een paar onspannen uurtjes, waarin meer gekletst werd dan gewerkt,  storingsvrij een paar rondjes gereden.

Dat ging in het verleden, toen we net begonnen bij de bnls-baan, wel eens anders. De eerste keer Eurospoor, 2014, daarvan word ik nog wel eens badend in het zweet wakker, als ik zwaar getafeld heb. Herinner me dat Walter en ik destijds op de eerste beursdag 's morgens nog een keerlus stonden te herleggen.

In 2014 duurde de opbouw al met al 12 uur.
Nu waren we netto in 2,5 uur storingsvrij klaar.

Dat noem ik vooruitgang.

Maar in Rijswijk, vorige week, op zaterdagmorgen ging 1 keerlus in storing. Kort zoeken bracht de oorzaak aan het licht: op de keerlusscheiding maakten de railstaven contact.
Ter plaatse.provosorisch opgelost, door een stripje plasticard op de keerlusscheiding tussen de bakken te wurmen. Rest van de beurs geen problemen meer in deze keerlus.

Voor een meer permanente oplossing....



Miniem stukje van de betreffende railstaven geveild
Meteen de megabiels ook gedaan.

Oorzaak van dit alles:
Waarschijnlijk een combinatie van 2 factoren.
Temperatuur- en vochtigheidsverschillen in Rijswijk. Vrijdag was het steenkoud, zaterdag gingen de kachels aan en scheelde het zeker 10'.
Daarnaast is deze keerlus onderhand 6 jaar oud. Misschien is het hout ook een fractie gekrompen in die tijd?
Daarom meteen de andere keerlusbakken meteen even nagelopen. Nog enkele overgangen bleken kritisch. Deze meteen even meegepakt.

Mooi klungelklusje dus.

Groeten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 23 January 2025, 20:29:06 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7604
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan
« Reactie #31 Gepost op: 23 January 2025, 20:41:23 »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8343
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan
« Reactie #32 Gepost op: 24 January 2025, 10:15:17 »


Is dat een messing strip? Je legt dan wel een hoop kracht op de assen, die lok trekt zich wezenloos. Ik mijn vroege modeltreinjaren gebruikte ik messing splitpennen, die ik om de as heen draaide. Dat gaf al minder druk. Maar nu wikkel ik een dun draadje fosforbrons om de assen, het blijft hierdoor soepel lopen. Misschien een taakje toevoegen aan je lijstje?


Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Q&D klungelklusjes van Hendrik Jan
« Reactie #33 Gepost op: 24 January 2025, 13:42:05 »
Alsof die lijst niet lang genoeg was🤣

De stroomafnemers onder die oude Rheingold heb ik er 20 jaar geleden al eens onder geklooid. Inderdaad wel de moeite van het vervangen waard.
Maar komt niet bovenaan mijn priolijstje voorlopig.

So many trains, so little time.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly