Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 23:05:54
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:05:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:37:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn193
Vandaag
om 22:07:22
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 22:06:12
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:47:53
6 en 7 september terug naar toen
door
Frank 123
Vandaag
om 21:40:52
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
BartvD
Vandaag
om 20:36:49
Minder wissels
door
hmmglaser
Vandaag
om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Huup
Vandaag
om 20:12:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
daempfer
Vandaag
om 19:27:19
Deining in Dönsdorf
door
Basilicum
Vandaag
om 19:19:21
Welke winkel voert deze merken?
door
Valéry
Vandaag
om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
Seinhuis
Vandaag
om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
Vandaag
om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
Martijnstein
Vandaag
om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
Vandaag
om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Wilma1970
Vandaag
om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
AP3737
Vandaag
om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
Vandaag
om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:38:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Weerstandslak
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Weerstandslak (gelezen 1067 keer)
jengelsm
Offline
Berichten: 82
Weerstandslak
«
Gepost op:
31 December 2024, 16:02:45 »
Gebruik van weerstandslak op asjes wagons.
Ik heb begrepen dat ‘wat’ weerstandslak op de wielasjes van een wagon er voor zorgt dat de wagon door de melders gedetecteerd wordt (bij stroomdetectie melders).
Hoe veel zou de weerstand moeten zijn dat de wagon detecteerd wordt ? Wat zou de minimale weerstand mogen zijn ?
Alhoewel mijn kennis mbt de wet van ohm ver weg gezakt is kan ik me nog herinneren dat als je twee weerstanden parrallel zet de weerstand de helft wordt.
Is dit (het aantal wagons binnen 1 ‘meld’ sectie iets om rekening mee te houden?
Gelogd
bellejt
Offline
Berichten: 2305
Re: Weerstandslak
«
Reactie #1 Gepost op:
31 December 2024, 16:06:21 »
zoals gewoonlijk is google je vriend :
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Detectie_van_goederenwagens/rijtuigen
https://www.floodland.nl/aim/info_as_bezetmelding_1.htm
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4585
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Weerstandslak
«
Reactie #2 Gepost op:
31 December 2024, 16:07:57 »
Ik zou niet met weerstandslak aan de gang gaan, maar een weerstand om de assen bevestigen. Je moet dan 10 kOhm exemplaren gebruiken.
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
**Jelle**
Offline
Berichten: 332
Re: Weerstandslak
«
Reactie #3 Gepost op:
31 December 2024, 16:09:43 »
Mijn ervaring is dat ongeveer 4 kΩ per as voldoende is. Let er vooral op dat de laatste as van een trein goed detecteert, anders kan je wel eens te maken krijgen met te vroeg schakelende wissels (en de daarbij behorende effecten) of treinen die een blok te ver doorrijden.
Halverwege de trein is het allemaal wat minder kritisch, dan zullen meerdere assen met weerstandslak wel voor voldoende detectie zorgen.
Gelogd
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: Weerstandslak
«
Reactie #4 Gepost op:
31 December 2024, 16:15:33 »
Pas op dat je niet teveel van deze lak op je wagenwielen smeert.
De weerstandswaarde zal dan zo laag worden dat er een grote stroom doorheen gaat lopen en de wielen te warm zullen gaan worden.
Vroeger een keer met Roco wagentjes gehad!
Gelogd
Overet
Offline
Berichten: 868
Re: Weerstandslak
«
Reactie #5 Gepost op:
31 December 2024, 19:50:47 »
Meer consistente resultaten krijg je door smd-weerstanden tussen as en wiel te lijmen. De verbindingen maak je dan met geleidende verf.
Tom
Gelogd
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?
AP3737
Offline
Berichten: 380
Re: Weerstandslak
«
Reactie #6 Gepost op:
01 January 2025, 11:04:35 »
Het goed aanbrengen van SMD weerstanden vind ik best wel lastig. Je kunt de weerstand wel ergens netjes vastplakken, maar dan moet je de elektrische verbinding nog maken tussen weerstand en as/wiel. Solderen lukt meestal niet (en voor je het weet is de isolatie tussen wiel en as gesmolten). Met zilverlak lukt het beter, maar dat spulletje is erg prijzig. Heeft iemand betere suggesties?
Ik werk daarom nog steeds met weerstandslak. Gewoon wat opsmeren, en een dag laten drogen. Vervolgens de universeel meter erop. Als het ergens tussen de 7K en 15K Ohm is, dan prima. Is het te weinig, dan er nog iets opsmeren, en morgen opnieuw proberen. Als de weerstand te klein is, dan ietsje wegkrabben.
Groet, Aiko
Gelogd
bask185
Offline
Berichten: 5028
Re: Weerstandslak
«
Reactie #7 Gepost op:
01 January 2025, 12:00:15 »
Nooit geprobeerd, maar ik bedacht me. Je kan op voorhand iets een dun ijzerdraadje ofzo aan een smd of tht weerstand solderen. Dan lijm je dat weerstandje vast aan de as en knip je het ijzerdraad op maat en laat je zacht tegen de wielen drukken. Of beter nog, fosforbrons.
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Ben
Offline
Berichten: 6759
Re: Weerstandslak
«
Reactie #8 Gepost op:
01 January 2025, 12:16:30 »
Soldeer twee stukjes lakdraad aan een smd weerstandje.
Neem een wielstel wat aan één zijde geïsoleerd is en trek het uit elkaar volgens dit plaatje......
.... en bij het weer in elkaar zetten doe je 1 draadje tussen wiel en isolatie en het andere draadje tussen isolatie en as. En uiteraard stel je het wiel weer op maat t.o.v. het andere wiel.
Gr, Ben.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Weerstandslak