Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 09:04:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:55:09
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Bert Senden
Vandaag om 08:10:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Huup
Vandaag om 07:43:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:40:25
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17

Auteur Topic: Wie kan mijn informatie helpen met reedcontacten en melders?  (gelezen 600 keer)

Raymond1972

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Wie kan mijn informatie helpen met reedcontacten en melders?
« Gepost op: 31 December 2024, 13:46:57 »
Beste allemaal,

Ik ben voornemens mijn analoge Fleischmann baan om te bouwen naar digitaal. Ik ben daar voor aan het werk gegaan met Rocrail maar snap iets gewoon niet en vindt daar ook geen antwoord op.

Mijn vraag is, hoe zit dat nu met die melders voor en achter een blok in de Rocrail software.

Is het de bedoeling dat er in elke geïsoleerd baanvak waar in Rocrail softwarematig een blok word geplaatst, één sensor of reedcontact moet worden aangebracht zowel links als rechts in de geïsoleerde baanvakken? Laat me het zo zeggen, één reedcontact dat een signaal stuurt naar de melder als de trein het geïsoleerde baanvak binnen rijdt, (enter) en een tweede reedcontact verderop in dat zelfde baanvak waar de trein overheen rijdt (in).

En wat voor digitale melders moet ik dan kopen?

Dank u wel allemaal voor uw hulp.

Luud H

• Offline Offline
Re: Wie kan mijn informatie helpen met reedcontacten en melders?
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2024, 14:47:18 »
Hai, met Reedcontacten heb ik geen ervaring. Bij mij heb ik de digitale baan zo aangesloten..ook Rocrail als besturingssysteem en YaMoRC centrale. Zelfs voor een beginner en digibeet te doen. Begin eerst met een klein rondje....

Hans1963

• Offline Offline
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2024, 15:02:28 »
hallo Raymond,

Bij het automatiseren met reedcontacten (of beter nog hallsensoren) is het niet nodig om baanvakken te isoleren.
Dus geen secties zagen in je rails, dit is iets wat alleen bij massa- of stroomdetectie nodig is.

De contacten of sensoren vormen zelf het blok. één is voldoende op trajecten waarop langzaam wordt gereden (bv schaduwstations), twee is gebruikelijk bij trajecten met hogere snelheden.

de terugmeld decoders die je wellicht (hoeft niet bij alle systemen) nodig hebt is afhankelijk van de mogelijkheden van je centrale.

onderstaand nog wat info over deze typen melders:

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=gca173-nl

« Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 15:17:00 door Hans1963 »
vr. groet,  Hans

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2024, 15:33:24 »
Aansluiten  van een reedcontact kan op een stroomdetectie melder door middel van weerstand. Als je een opto type melder heb, kan dat zonder weerstand. Maar die type melder is alleen handig voor 3-rail vzik. Een stroomdetectie melder is ook makkelijk als je ooit wil overstappen van reedcontacten naar daadwerkelijke stroomdetectie.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Raymond1972

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2024, 15:50:57 »
Hallo allemaal,

Mijn baan wordt nu geheel analoog, en aangestuurd met de elektronica van Mecktronics en de treinen kan ik volledig geautomatiseerd rondjes laten rijden inclusief geautomatiseerd laten stoppen en vertrekken in de station blokken. Maar ik loop gewoon tegen het feit aan dat ik locomotieven heb die heel snel rijden en echt niet mooi afremmen in de station blokken. Sommige rijden heel snel station blokken binnen en stoppen dan abrupt, als ze al niet gewoon doorrijden naar het volgende blok terwijl andere locomotieven juist heel langzaam rijden en ook langzaam binnen rijden in de station blokken waarbij sommige zelfs stil vallen tijdens het afremmen in de station blokken en daardoor het voorgaande blok ook bezet houden.

Na nu meer dan jaar te hebben gestoeid met allerlei remedies zoals snelle treinen langzamer te laten lopen met diode schakelingen en andere elektronica oplossingen die er bestaan nog steeds geen mooi resultaat opleverden, en de snelle locomotieven zelfs halverwege stations blokken al laat stoppen en het voorgaande blok eveneens bezet houden, oriënteer ik me nu binnen de digitale wereld.

Ik ben nu enkele weken Rocrail aan het “studeren”. Ik snap heel veel van Rocrail, alleen het verhaal over melders in Rocrail krijg het niet onder de pet.

Ik loop met de vraag rond of elke softwarematige melder in Rocrail verbonden moet worden met een sensor of contact dat geplaatst moet worden tussen de bielzen om alle zodat alle locomotieven op dezelfde plek langs een perron kunnen stoppen aangezien de snelheid van een locomotief en remafstand toch ook in de minst uitgebreide locomotief decoder geregeld kan worden. Of zit ik met die laatste gedachte op een verkeerd spoor 🙄

Raymond1972

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2024, 15:52:23 »
Dank je wel Bas.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2024, 16:10:44 »
Hans en Bas leggen het ook al uit eigenlijk, maar uit je reactie maak ik op dat het nog niet helemaal duidelijk is(?).

Ik loop met de vraag rond of elke softwarematige melder in Rocrail verbonden moet worden met een sensor of contact dat geplaatst moet worden tussen de bielzen om alle zodat alle locomotieven op dezelfde plek langs een perron kunnen stoppen aangezien de snelheid van een locomotief en remafstand toch ook in de minst uitgebreide locomotief decoder geregeld kan worden. Of zit ik met die laatste gedachte op een verkeerd spoor 🙄

Een blok op je scherm in Rocrail bestaat eigenlijk in werkelijkheid op je baan niet. Twee fysieke bezetmelders (vaak gerealiseerd door twee stukjes rails te isoleren en dan stroom- of massadetectie toe te passen, maar twee reedcontacten aan het begin van beide stukjes rails kan ongetwijfeld ook) vormen samen het fysieke blok: één voor het aankondigen van de trein (ENTER) en één voor het stoppen (IN).
Gebruik je de afremfunctie van Rocrail, dan wordt de ENTER ook gebruikt als afremtraject. Rocrail bepaalt in dat geval per individuele trein zelf hoe snel die trein binnen de ENTER-sectie moet afremmen om in de IN-sectie rustig tot stilstand te komen. Je plaatst dus je IN-sectie waar je de loc wilt laten stoppen. De software slaat de gevonden informatie op binnen het systeem en onthoudt dat voor een volgende passage.
Er is nòg een variant, waarbij de loc halverwege de ENTER-sectie stopt, maar daarmee maak ik het voor nu te ingewikkeld denk ik.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 16:21:42 door 1200blauw »

Raymond1972

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 December 2024, 17:38:21 »
Dank u wel. Nú snap ik precies hoe het werkt 😊

Fijne avond allemaal en een voorspoedig 2025 gewenst 💫