In de persconferentie vandaag van Piko werd Nederland (en België) genoemd als een van de drie slechtst 'presterende' landen voor hun
Zoals te verwachten laten deze merken de Nederlandse markt weer (grotendeels) links liggen, al zullen de Euro Express rijtuigen-sets en de Holland - Italië Express sets in ons land ook wel gewaardeerd worden.
Ik weet niet in hoeverre een HLE11 uiterlijk afwijkt van een HLE12, HLE21 of HLE27. Naast verschillende stroomafnemers voor de verschillende spanningssystemen.Maar wellicht is met dezelfde mal vast wel diverse typen en uitvoeringen op de markt te brengen.
Met name de pantografen en de dakopbouw zijn anders bij de verschillende series. Als je van de dakopbouw een los onderdeel maakt kan de rest uit dezelfde mal (had Piko misschien ook met de Mat '54 meten doen, losse daken. Voor versies met en zonder kano's). Jocadis leverde vroeger losse daken voor de HLE 11.8, 12 en 21/27 om de Lima's om te bouwen.
Staat inmiddels ook goed in deze folder: https://www.piko.de/KAT_PDF/2025/99525.pdf, bladzijde 24
Tijdperk IV zoals de foto toont.Bron : PIKO Duitsland (via mail)
Leest de importeur misschien mee ?
(had Piko misschien ook met de Mat '54 meten doen, losse daken. Voor versies met en zonder kano's)