Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Albert de Heer
Vandaag om 14:12:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
  

Auteur Topic: ARümh / ARümz  (gelezen 3462 keer)

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #15 Gepost op: 04 January 2025, 21:33:47 »
Leuk onderwerp om even bij aan te haken.
In Houten heb ik een ARümh211 (dus mèt pantograaf) aangeschaft. Ik heb het interieur op basis van “schlafwagen.net” wat aangepast (1e klas lampjes van tafel gehaald en de stoelen van hoge ruggen voorzien). 
Dit lijkt prima.
Nu zit er een koersbord op “Rheingold  Hoek v. Holland - Basel SBB”. Ik verzamel in H0 treinsamenstellingen van de internationale treinen, die vanuit Hoek van Holland met een scala aan koerswagens diverse steden in Europa aandeden. Waaronder de TEE.
Ik heb echter nog geen enkele afbeelding gezien van een 211 (met pantograaf) in Nederland. Laat staan richting Hoek van Holland.
Van de 217 (zonder pantograaf) zijn wel wat afbeeldingen in Nederland te vinden.
Kan iemand nog eens kijken bv. in eigen fotoverzamelingen, of het betreffende koersbord op dit rijtuig juist is en deze Kakadu mèt pantograaf destijds inderdaad in Hoek van Holland gespot zou kunnen worden.
Ik begrijp, dat deze rood-blauwe Kakadu’s in TEE-treinen alleen meereden ter vervanging van defecte rood-beige restauratiewagens.
Bij voorbaat dank, Ruud



Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #16 Gepost op: 04 January 2025, 21:55:48 »
Hallo Ruud, volgens mij mochten DB rijtuigen met pantograaf niet buiten het DB net rijden en zijn daarom niet te zien in Nederland. Dat koersbord klopt dus niet helemaal, rijtuig had er op z'n laatst in Emmerich afgemoeten.

De Kakadu rijtuigen, ARümh 65 reden vooral op verbindingen waar minder klandizie verwacht werd voor de DSG en niet perse als vervanger voor volwaardige restauratie rijtuigen.
Groeten,
Richard

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4994
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #17 Gepost op: 04 January 2025, 22:54:49 »
Met panto, in A'dam:
https://www.railromantiek.nl/ad03-int.jpg

Of gaat het je perse om de kaketoe uitvoering?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #18 Gepost op: 04 January 2025, 23:11:17 »
Met panto, in A'dam:
😃 uitzondering waarschijnlijk
Groeten,
Richard

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4994
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #19 Gepost op: 04 January 2025, 23:13:24 »
Nog een keer :) 2e foto

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4404277,page=all

PS nog 1 https://flic.kr/p/PUK2yd
PS nog 1 https://flic.kr/p/f7KNwJ
PS nog 1 https://flic.kr/p/2bR4mtM
 (Mee eens dat dit zeer waarschijnlijk uitzonderingen zijn; niet erg Wirtschaftlich om met een SBS65? oder 1500V te rijden) ;D
« Laatst bewerkt op: 04 January 2025, 23:58:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2025, 03:38:15 »

Het gaat mij inderdaad alleen om deze kakadu-variant van 211 mét panto.
Zo heb ik slechts maar één afbeelding, van Andreas Schmidt (www.lokfoto.de), met een 103 met tussen rood-beige TEE-rijtuigen zo’n decoratieve kakadu.
Van deze kakadu’s specifiek in de Rheingold in Duitsland heb ik helaas ook geen afbeeldingen.
Ik was overigens erg blij met die foto van Rolf Koestner!  (y).  Dan zie je dat ROCO ook foute ramen heeft. Deze zijn namelijk te openen.
Ik heb wel ergens gelezen, dat de 217 ( kakadu zonder panto) in Nederland ook een vervanging betrof. Waarschijnlijk dan in dal-uren.
Het gaat dus blijkbaar om uiterst zeldzame verschijningen in Nederland.
Dank voor de snelle reacties!







grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #21 Gepost op: 05 January 2025, 13:48:37 »
Blijkbaar waren er ook wagens met klapramen. Of hebben ze deze later gekregen.

In het Taschenbuch Reisezugwagen van H. Obermayer staat een ARmz 211 in rood/creme met klapramen.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #22 Gepost op: 05 January 2025, 14:27:45 »
Die zijn er later ingekomen lijkt mij, op alle foto's van de rijuigen in de rood-beoge of latere kleurstellinen, zijn een paar ramen te openen.
Aangezien Roco als eerste de latere rood-beige uitvoering heeft uitgebracht, zullen ze wel die ramen voor het Kakdu-model gebruikt hebben?

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #23 Gepost op: 06 January 2025, 00:15:49 »
Mijn opmerking t.a.v. de afwezigheid van klapramen was inderdaad niet juist. Ik zie, dat er meer varianten zijn.
Wat kakadu in Nederland betreft:
Er zijn hier bij mijn weten toch wel met enige regelmaat  ARmh 217 Kakadu’s waargenomen in de beginjaren 80 in korte TEE-treinen van 3 rijtuigen.
Naast de site Flickr NS 1100 (1101-1160) pag 15 en pag 16 in Rembrandt (TEE 10 en 11) april 1981 ben ik in nog 3 boeken afbeeldingen tegengekomen:
- Treinen in Beeld 3 (A.Wouters): pag 50  in Rheingold (TEE 7) juni 1983.
- Electrische locomotieven in Nederland (C.van Gestel e.a.): pag 66  in Rembrandt (TEE 11) april 1983
- Electrische locomotieven NS-serie 1200 (H.Bouman): pag 131 in Rembrandt (TEE 11) april 1982
Met 1100 of 1200 ervoor leuke korte kleurrijke treinen.
Groeten Ruud

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
  • Steel is king!
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #24 Gepost op: 06 January 2025, 11:32:44 »
Het gebruik van de pantograaf in Nederland zal wel geen nut hebben gehad. Of de installatie er van stuk zou zijn gegaan verwacht ik evenwel niet (15kv~ vs 1,5Kv=). Als ik mij niet vergis zit deze op een aantal van de restauratiewagens om het mogelijk te maken om de keuken in bedrijf te hebben, zonder dat er een loc voor aanwezig is.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #25 Gepost op: 06 January 2025, 15:35:42 »
Van de ARümz 211 zijn 6 wagens meerspanningswagens geweest, geschikt ook voor NS spanning. Daarvoor hadden deze wagens een grotere transformator achter de stroomafnemer dan de enkelspanningswagens. Volgens Rolf Koestner is er 1 rode geweest, de  61 80 84-70 504-6. Deze is in 1975 nog gespot in de Kakadu kleuren.
Piko heeft al wel een meerspanning 211.1 geleverd, te weten de 61 80 84-73 514-0 als 59678. Hoewel deze niet een meerspanningsssyteeem zou hebben gehad in het echt. Het raster is door Piko wel van veel landen voorzien. Zie: https://modellbahninfo.org/cms/wp-content/uploads/2024/06/Piko_59678_Bild04.jpg
Dus de meerspannings ARümz 211.1 konden gewoon in NL rijden of die ene Kakadu dat heeft gedaan is nog geen bewijs van.

De ombouw vond trouwens in 1973 plaats, dus het tijdvenster voor een Kakadu 211.1 in HvH is 73-75

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 06 January 2025, 15:40:59 door Falkenberg »

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #26 Gepost op: 07 January 2025, 00:34:14 »
Hallo Dirkjan,
Dìt is nl. precies, wat ik graag wilde weten!  (y)
Blijkbaar hadden er vanwege een aanpassing op het NS-spanning dus wèl Kakadu Halbspeisewagen ARümz 211 met panto in Hoek van Holland gespot kunnen worden. Al zijn daar mogelijk (helaas) geen afbeeldingen van.
Zoals gezegd leuk om nu in m’n “Hoek van Holland-verzameling” op te nemen.
Dank voor je bijdrage!

PS. Ik zag overigens pas nog je bijdrage m.b.t. de  treinsamenstelling Amsterdam - Parijs in de jaren 70 (berichten 3985;  05 July 2015, 17:08:16).
Je vermeldt bij je getekende overzicht van D-trein 285 uit 1975, dat de groen SNCF-pakwagen DEV Dd4s eigenlijk niet juist zou zijn. In afbeeldingen is het inderdaad altijd de SNCF pakwagen “Torpedo Nord” (nu overigens wel uitgekomen bij LS-Models)
Maar ik heb de groene! Dd4s alsnog ontdekt op een foto van Flickr 1100 (1101-1160): zie de 19e foto op pagina 12 (van Yves Locomot) in de trein Amsterdam-Parijs ter hoogte van Lage Zwaluw in 1974.


Vraag:
Kan iemand mij een titel geven van een boek/tijdschrift, waarin een zo kompleet mogelijk overzicht is van de (samenstellingen van) internationale treinen / expressen / autoslaaptreinen in Hoek van Holland?
De informatie hierover is weliswaar in de forums deels heel gedetailleerd en goed gedocumenteerd, maar o zo versnipperd.
Misschien een idee om een totaaloverzicht via de prachtige serie “TREINEN in BEELD” op te pakken. Per slot van rekening kon je Hoek van Holland als een “Grensstation” met Groot Brittannië beschouwen.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
  • Steel is king!
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #27 Gepost op: 07 January 2025, 15:39:26 »
Van de ARümz 211 zijn 6 wagens meerspanningswagens geweest, geschikt ook voor NS spanning. Daarvoor hadden deze wagens een grotere transformator achter de stroomafnemer dan de enkelspanningswagens. Volgens Rolf Koestner is er 1 rode geweest, de  61 80 84-70 504-6. Deze is in 1975 nog gespot in de Kakadu kleuren.

Weet je toevallig ook de andere 5 nummers? De Roco met pantograaf heeft als nummer 5180 8473503-5
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2025, 16:39:28 »
de 84 73 507-512 werden omgebouwd (1973) naar 84 70 501-506 als meerspanningwagen en 84 90 501-506 toen ze (in 1978) naar 200km/h wwerden omgebouwd.

Een 73 kan geen meerspanning zijn, dat is volgens UIC 160 km/h, E-verwarming en 1000V-16,6 Hz
Een 70 is 160 km/h, E-verwarming en alle spanningen
Een 90 is 200 km/h, E-verwarming en alle spanningen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #29 Gepost op: 07 January 2025, 17:36:57 »
Heb ik nog een vraagje die niet direct met de Arümh/z te maken heeft, waren er of je toevallig weet ook volledige restauratiewagens Wrmz 135 die meerspannig waren en met toelating tot Nederland?
Lijkt mij niet erg waarschijnlijk, want sinds ik erop let zie ik in TEE/IC/EC en Loreley Express in Nederland totnogtoe alleen foto's van Wrmh 132 rijtuigen. Dus zonder pantograaf.
Groeten,
Richard