Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 14:00:45
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 13:29:43
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door erbink
Vandaag om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
Fleischmann rijtuig 5896 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:17:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:59:11
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
  

Auteur Topic: ARümh / ARümz  (gelezen 3652 keer)

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #15 Gepost op: 04 January 2025, 21:33:47 »
Leuk onderwerp om even bij aan te haken.
In Houten heb ik een ARümh211 (dus mèt pantograaf) aangeschaft. Ik heb het interieur op basis van “schlafwagen.net” wat aangepast (1e klas lampjes van tafel gehaald en de stoelen van hoge ruggen voorzien). 
Dit lijkt prima.
Nu zit er een koersbord op “Rheingold  Hoek v. Holland - Basel SBB”. Ik verzamel in H0 treinsamenstellingen van de internationale treinen, die vanuit Hoek van Holland met een scala aan koerswagens diverse steden in Europa aandeden. Waaronder de TEE.
Ik heb echter nog geen enkele afbeelding gezien van een 211 (met pantograaf) in Nederland. Laat staan richting Hoek van Holland.
Van de 217 (zonder pantograaf) zijn wel wat afbeeldingen in Nederland te vinden.
Kan iemand nog eens kijken bv. in eigen fotoverzamelingen, of het betreffende koersbord op dit rijtuig juist is en deze Kakadu mèt pantograaf destijds inderdaad in Hoek van Holland gespot zou kunnen worden.
Ik begrijp, dat deze rood-blauwe Kakadu’s in TEE-treinen alleen meereden ter vervanging van defecte rood-beige restauratiewagens.
Bij voorbaat dank, Ruud



Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3326
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #16 Gepost op: 04 January 2025, 21:55:48 »
Hallo Ruud, volgens mij mochten DB rijtuigen met pantograaf niet buiten het DB net rijden en zijn daarom niet te zien in Nederland. Dat koersbord klopt dus niet helemaal, rijtuig had er op z'n laatst in Emmerich afgemoeten.

De Kakadu rijtuigen, ARümh 65 reden vooral op verbindingen waar minder klandizie verwacht werd voor de DSG en niet perse als vervanger voor volwaardige restauratie rijtuigen.
Groeten,
Richard

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5041
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #17 Gepost op: 04 January 2025, 22:54:49 »
Met panto, in A'dam:
https://www.railromantiek.nl/ad03-int.jpg

Of gaat het je perse om de kaketoe uitvoering?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3326
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #18 Gepost op: 04 January 2025, 23:11:17 »
Met panto, in A'dam:
😃 uitzondering waarschijnlijk
Groeten,
Richard

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5041
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #19 Gepost op: 04 January 2025, 23:13:24 »
Nog een keer :) 2e foto

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4404277,page=all

PS nog 1 https://flic.kr/p/PUK2yd
PS nog 1 https://flic.kr/p/f7KNwJ
PS nog 1 https://flic.kr/p/2bR4mtM
 (Mee eens dat dit zeer waarschijnlijk uitzonderingen zijn; niet erg Wirtschaftlich om met een SBS65? oder 1500V te rijden) ;D
« Laatst bewerkt op: 04 January 2025, 23:58:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2025, 03:38:15 »

Het gaat mij inderdaad alleen om deze kakadu-variant van 211 mét panto.
Zo heb ik slechts maar één afbeelding, van Andreas Schmidt (www.lokfoto.de), met een 103 met tussen rood-beige TEE-rijtuigen zo’n decoratieve kakadu.
Van deze kakadu’s specifiek in de Rheingold in Duitsland heb ik helaas ook geen afbeeldingen.
Ik was overigens erg blij met die foto van Rolf Koestner!  (y).  Dan zie je dat ROCO ook foute ramen heeft. Deze zijn namelijk te openen.
Ik heb wel ergens gelezen, dat de 217 ( kakadu zonder panto) in Nederland ook een vervanging betrof. Waarschijnlijk dan in dal-uren.
Het gaat dus blijkbaar om uiterst zeldzame verschijningen in Nederland.
Dank voor de snelle reacties!







grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #21 Gepost op: 05 January 2025, 13:48:37 »
Blijkbaar waren er ook wagens met klapramen. Of hebben ze deze later gekregen.

In het Taschenbuch Reisezugwagen van H. Obermayer staat een ARmz 211 in rood/creme met klapramen.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #22 Gepost op: 05 January 2025, 14:27:45 »
Die zijn er later ingekomen lijkt mij, op alle foto's van de rijuigen in de rood-beoge of latere kleurstellinen, zijn een paar ramen te openen.
Aangezien Roco als eerste de latere rood-beige uitvoering heeft uitgebracht, zullen ze wel die ramen voor het Kakdu-model gebruikt hebben?

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #23 Gepost op: 06 January 2025, 00:15:49 »
Mijn opmerking t.a.v. de afwezigheid van klapramen was inderdaad niet juist. Ik zie, dat er meer varianten zijn.
Wat kakadu in Nederland betreft:
Er zijn hier bij mijn weten toch wel met enige regelmaat  ARmh 217 Kakadu’s waargenomen in de beginjaren 80 in korte TEE-treinen van 3 rijtuigen.
Naast de site Flickr NS 1100 (1101-1160) pag 15 en pag 16 in Rembrandt (TEE 10 en 11) april 1981 ben ik in nog 3 boeken afbeeldingen tegengekomen:
- Treinen in Beeld 3 (A.Wouters): pag 50  in Rheingold (TEE 7) juni 1983.
- Electrische locomotieven in Nederland (C.van Gestel e.a.): pag 66  in Rembrandt (TEE 11) april 1983
- Electrische locomotieven NS-serie 1200 (H.Bouman): pag 131 in Rembrandt (TEE 11) april 1982
Met 1100 of 1200 ervoor leuke korte kleurrijke treinen.
Groeten Ruud

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • Steel is king!
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #24 Gepost op: 06 January 2025, 11:32:44 »
Het gebruik van de pantograaf in Nederland zal wel geen nut hebben gehad. Of de installatie er van stuk zou zijn gegaan verwacht ik evenwel niet (15kv~ vs 1,5Kv=). Als ik mij niet vergis zit deze op een aantal van de restauratiewagens om het mogelijk te maken om de keuken in bedrijf te hebben, zonder dat er een loc voor aanwezig is.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #25 Gepost op: 06 January 2025, 15:35:42 »
Van de ARümz 211 zijn 6 wagens meerspanningswagens geweest, geschikt ook voor NS spanning. Daarvoor hadden deze wagens een grotere transformator achter de stroomafnemer dan de enkelspanningswagens. Volgens Rolf Koestner is er 1 rode geweest, de  61 80 84-70 504-6. Deze is in 1975 nog gespot in de Kakadu kleuren.
Piko heeft al wel een meerspanning 211.1 geleverd, te weten de 61 80 84-73 514-0 als 59678. Hoewel deze niet een meerspanningsssyteeem zou hebben gehad in het echt. Het raster is door Piko wel van veel landen voorzien. Zie: https://modellbahninfo.org/cms/wp-content/uploads/2024/06/Piko_59678_Bild04.jpg
Dus de meerspannings ARümz 211.1 konden gewoon in NL rijden of die ene Kakadu dat heeft gedaan is nog geen bewijs van.

De ombouw vond trouwens in 1973 plaats, dus het tijdvenster voor een Kakadu 211.1 in HvH is 73-75

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 06 January 2025, 15:40:59 door Falkenberg »

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #26 Gepost op: 07 January 2025, 00:34:14 »
Hallo Dirkjan,
Dìt is nl. precies, wat ik graag wilde weten!  (y)
Blijkbaar hadden er vanwege een aanpassing op het NS-spanning dus wèl Kakadu Halbspeisewagen ARümz 211 met panto in Hoek van Holland gespot kunnen worden. Al zijn daar mogelijk (helaas) geen afbeeldingen van.
Zoals gezegd leuk om nu in m’n “Hoek van Holland-verzameling” op te nemen.
Dank voor je bijdrage!

PS. Ik zag overigens pas nog je bijdrage m.b.t. de  treinsamenstelling Amsterdam - Parijs in de jaren 70 (berichten 3985;  05 July 2015, 17:08:16).
Je vermeldt bij je getekende overzicht van D-trein 285 uit 1975, dat de groen SNCF-pakwagen DEV Dd4s eigenlijk niet juist zou zijn. In afbeeldingen is het inderdaad altijd de SNCF pakwagen “Torpedo Nord” (nu overigens wel uitgekomen bij LS-Models)
Maar ik heb de groene! Dd4s alsnog ontdekt op een foto van Flickr 1100 (1101-1160): zie de 19e foto op pagina 12 (van Yves Locomot) in de trein Amsterdam-Parijs ter hoogte van Lage Zwaluw in 1974.


Vraag:
Kan iemand mij een titel geven van een boek/tijdschrift, waarin een zo kompleet mogelijk overzicht is van de (samenstellingen van) internationale treinen / expressen / autoslaaptreinen in Hoek van Holland?
De informatie hierover is weliswaar in de forums deels heel gedetailleerd en goed gedocumenteerd, maar o zo versnipperd.
Misschien een idee om een totaaloverzicht via de prachtige serie “TREINEN in BEELD” op te pakken. Per slot van rekening kon je Hoek van Holland als een “Grensstation” met Groot Brittannië beschouwen.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • Steel is king!
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #27 Gepost op: 07 January 2025, 15:39:26 »
Van de ARümz 211 zijn 6 wagens meerspanningswagens geweest, geschikt ook voor NS spanning. Daarvoor hadden deze wagens een grotere transformator achter de stroomafnemer dan de enkelspanningswagens. Volgens Rolf Koestner is er 1 rode geweest, de  61 80 84-70 504-6. Deze is in 1975 nog gespot in de Kakadu kleuren.

Weet je toevallig ook de andere 5 nummers? De Roco met pantograaf heeft als nummer 5180 8473503-5
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2025, 16:39:28 »
de 84 73 507-512 werden omgebouwd (1973) naar 84 70 501-506 als meerspanningwagen en 84 90 501-506 toen ze (in 1978) naar 200km/h wwerden omgebouwd.

Een 73 kan geen meerspanning zijn, dat is volgens UIC 160 km/h, E-verwarming en 1000V-16,6 Hz
Een 70 is 160 km/h, E-verwarming en alle spanningen
Een 90 is 200 km/h, E-verwarming en alle spanningen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3326
Re: ARümh / ARümz
« Reactie #29 Gepost op: 07 January 2025, 17:36:57 »
Heb ik nog een vraagje die niet direct met de Arümh/z te maken heeft, waren er of je toevallig weet ook volledige restauratiewagens Wrmz 135 die meerspannig waren en met toelating tot Nederland?
Lijkt mij niet erg waarschijnlijk, want sinds ik erop let zie ik in TEE/IC/EC en Loreley Express in Nederland totnogtoe alleen foto's van Wrmh 132 rijtuigen. Dus zonder pantograaf.
Groeten,
Richard