Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09

Auteur Topic: Kleine Veluwe (N - ø60cm - 0,28m2)  (gelezen 5042 keer)

kciR

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Kleine Veluwe (N - ø60cm - 0,28m2)
« Gepost op: 12 December 2024, 11:38:25 »
Dag allen,

Introductie
Dit is mijn eerste post op dit forum, lees al ruim een jaar mee. Vorig jaar heb ik mijn eerste baantje gemaakt (eind oktober - eind februari en dan nog in april), leek mij leuk om het proces met jullie te delen. Misschien hebben jullie ook nog wat tips voor mn volgende baan. Ik heb nu bedacht dat ik het in ca. 10 posts wel volledig uit de doeken kan doen, hopelijk lukt dat nog voor het einde van het jaar.
Ik zal nog een topic openen in het voorstel subforum, maar heel kort. Ik (Rick, 37) heb geen trein-ervaring, ook niet van vroeger. Als architect wel ervaring met maquettes maken. Verder rond mijn 20e wel veel scenery gemaakt voor Warhammer. Het leek mij leuk om een keer een baantje te maken, waarbij  de focus met name ligt op het landschapsaspect van de hobby en niet zozeer welk type trein er rijdt. Om die reden ook de keuze te kiezen voor analoog. Verder heb ik lang nagedacht over de schaal, met name twijfel tussen N en Z, maar uiteindelijk toch voor N gekozen, anders wordt het wel heel priegelig. Maar wie weet in de toekomst.

Baanplan
Ja, en dan... Nu echt gaan beginnen. En dat begint (na vele uren Pinterest, google, fora, etc voor inspiratie) met een bezoekje aan de treinwinkel.
Ik kwam terug met een doosje met wat inhoud. Alles tweedehands - eerst eens kijken of het van de grond zou komen. Trafo bleek uiteindelijk niet goed te werken, dus die nog omgeruild. En later nog wat extra rails (met name kleine passtukjes en andere bochtstralen) gekocht voor wat meer variatie

En dan begint het puzzelen voor een baanplan. Doel is een compact baantje. Wij hebben met het gezin geen kamer over hobby, dus al onze hobbyspullen staan in een kast in de woonkamer. De baan moet dus ook eenvoudig op te bergen zijn en het liefst op de kast passen, zodat er geen kinderhandjes aan komen. ;)
Hier wat experimentjes, ik wil graag een doorlopende ovaal om lekker rondjes te kunnen rijden en een aftakking voor een perron. Geen complexe zaken. Verder had ik een paar mooie foto's gezien van perspectieven die ik wilde integreren, dus die moesten mee in de puzzel.

Ik hoef jullie niet te vertellen dat hier eindeloos op te studeren is. Ik heb hier ook wel over gedroomd moet ik zeggen.. Vooral omdat alles kan.

En toen vond ik in de schuur een ronde plaat hout met een diameter van 60cm. Gelijk zag ik een pizza lay-out voor ogen a la Carl Arendt. Dit bleek de oplossing omdat dit het aantal mogelijkheden drastisch verminderd. Misschien wat saai in baan, maar ik ben hier helemaal tevreden mee. Bij een volgend baantje kan de complexiteit altijd omhoog.

Deze foto is niet het definitieve plan, de aftakking is iets verplaatst, maar daar heb ik geen foto van.

Thema - Kleine Veluwe
De naam van dit topic/ de baan Kleine Veluwe gaat met name over het thema van de baan. Ik wilde eerst graag een Japanse baan maken (dat wordt de volgende, de treinen zijn al gekocht). Maar uiteindelijk toch een stuk dichter bij huis gezocht: De Veluwe. Hier zit heel veel in om inspiratie uit te halen; bossen, graslandschappen, beekjes/ sprengen, ecoducten, station Beekbergen (daar in een latere post meer over), etc..
De naam van de baan komt dus voort uit het formaat van de baan - Klein en het thema - Veluwe.

Nog niet veel op te reageren, maar hopelijk kan het jullie vermaken. Volgende post gaat over eerste hoogteverschillen, tunnel/ ecoduct, kurk aanbrengen, rail monteren en test ballast (in tunnel, kom je later nooit meer bij natuurlijk...).
« Laatst bewerkt op: 12 December 2024, 11:40:51 door kciR »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Kleine Veluwe (N - ø60cm - 0,28m2)
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2024, 13:29:16 »
Tof baantje en leuk thema. Ben benieuwd naar je uitwerking.

groet,
Michel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2024, 13:34:03 »
(in tunnel, kom je later nooit meer bij natuurlijk...).
Tunneldak afneembaar houden.
Op mijn baantje Halte Assel heb ik ook een ecoduct. Maar dat is H0, dus genoeg ruimte om mijn arm er in te steken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

kciR

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2024, 15:01:12 »
Ja, jouw baan heb ik gezien. Prachtig gemaakt! En erg herkenbaar omdat ik vroeger wekelijks langs Halte Assel kwam op de mbt.

Krijg je dat wel netjes met een afneembaar dek? Of is dat op te lossen met wat struiken die de naad verdekken?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2024, 15:31:41 »
Helemaal onzichtbaar zal de naad niet worden. Je kunt de naad laten samenvallen met een natuurlijke lijn, b.v. de rand van een fietspad. Een andere mogelijkheid is om geen rechte lijn aan te houden maar de scheiding juist een slingerend verloop te geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

aad52

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2024, 15:39:26 »
Ben erg benieuwd!
Volgen staat "aan".

M.vr.groet,

Aad

kciR

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2024, 20:56:48 »
Bedankt voor alle reacties al, leuk om te zien dat er interesse is :)

Ik heb de smaak te pakken, dus toch vanavond nog even het vervolg. (Het is vooral tijd dat ik het niet volledig in één keer post, maar ik zal proberen het tempo hoog te houden).

Hoogteverschil/ kurk/ tunnelwanden
Voor dit baantje wil ik graag een hoogteverschil maken om het op klein oppervlakte interessant te houden. Aan de ene kant van de cirkel gaat het landschap over de rails heen (ecoduct), met een spoortunnel. Aan de andere kant van de cirkel een spoorbruggetje. En die moet natuurlijk ergens overheen, dus dat wordt een klein beekje.
Met een bovenfrees heb ik de bestaande cirkel overgenomen op een plaatje triplex, zo zijn ze identiek van grootte. Daar met de decoupeerzaag grof de contour van het verlaagde deel uitgezaagd. Dus het beekje en het talud daar naar toe. Op deze foto zitten de twee delen bij de brug nog aan elkaar. Ik dacht het eerst te moeten houden voor de stevigheid, maar dat zag er heel gek uit en bleek niet nodig. Het hout is tpv de brug ook ingezaagd om een glooiend hoogteverschil te maken. Idee is om hier later papier maché overheen te doen om alles één geheel te maken. Achteraf had ik dit misschien toch met XPS moeten doen, hout is toch wat minder goed bewerkelijk als ideeën tijdens de bouw veranderen. En het had papier maché-en gescheeld.

Vervolgens tijd voor de kurk, het was nogal een klankkast (letterlijk!) als het treintje over het hout rijdt. Tussen de platen zit namelijk op een paar blokjes hout na niks. Hier zie je ook dat het hout tpv brug nu weg is. Op één plek loopt het kurk niet door, maar heb ik een cirkeltje getekend. Daar komt de bedrading van de aansluitrail doorheen. Voor de bediening wilde ik eigenlijk een schakelaartje en regelaar inbouwen in de rand, maar ik ben geen elektronisch wonder, dus voor nu steken de draadjes gewoon naar buiten, waar ze aan de trafo worden gehangen.

Lijmen van de helft van de rails op zijn definitieve plek, bij de brug en station nog even niet, omdat eerst de brug moet liggen. Ik vind het werkelijk waar fascinerend dat het onmogelijk blijkt om de rails terug te leggen op de uitgetekende positie, waar dus de kurk nu ligt. Zie bijvoorbeeld in de tunnel. Maar het past redelijk goed. De rest trek ik met de ballast wel recht ;)
Verder heb ik ook van foamplaat een heuveltje gemaakt. Ik had dit forum nodig om wat informatie in te winnen over de ideale hoogte van de tunnel, waarvoor dank, weet alleen niet meer waar ik het gevonden heb. Ik wou de heuvel zo laag mogelijk maken, dus dit was nog wat precisiewerk. Achteraf ook hier beter voor XPS kunnen gaan denk ik. Al was het voor de tunnelwanden wel fijn werken.

De tunnelwanden zijn ook gemaakt van een plaatje foamboard, eenzijdig geschilderd met grijze verf en wat drybrushing/ washes voor een verweerde betonlook. Voordeel is dat dit zich mooi liet buigen met de bocht in de rails. Dit stuk bij wijze van test ook voorzien van ballast, op de foto nog nat.

En hier alvast een voorproefje van de tunnel in het eindresultaat.

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
« Reactie #7 Gepost op: 12 December 2024, 22:15:31 »
Mooi gedan , het ballast sluit mooi iop de rails , je zou zeggen dat het 1 geheel is . goede natuurscharkeringen !!.
Ik volg mee.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2024, 22:36:15 »
Ik zat me af te vragen hoe je dit zo snel voor elkaar hebt gekregen. Je startpost suggereerde voor mij dat je er nog maar net aan begonnen bent, maar in werkelijkheid heb je dit al een jaar geleden gebouwd in een maand tijd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

kciR

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2024, 22:38:05 »
Mooi gedan , het ballast sluit mooi iop de rails , je zou zeggen dat het 1 geheel is . goede natuurscharkeringen !!.
Ik volg mee.
Dank! Zelf ook blij mee. Waar ik zelf niet helemaal tevreden mee was is dat de ballast redelijk strak lag, maar bij het nat maken (met houtlijm/ water mix) wat ging klonteren. Dat zie je een beetje op de voorlaatste foto. Dat heb ik met de hand maar wat platgedrukt voordat het echt droog was.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2024, 22:52:47 door kciR »

kciR

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2024, 22:52:26 »
Ik zat me af te vragen hoe je dit zo snel voor elkaar hebt gekregen. Je startpost suggereerde voor mij dat je er nog maar net aan begonnen bent, maar in werkelijkheid heb je dit al een jaar geleden gebouwd in een maand tijd.
Ik heb dit baantje inderdaad gebouwd van eind oktober 2023 t/m eind april dit jaar (muv maart). Dat zijn in ieder geval de data van de foto’s op mijn telefoon (en nu al deels in dit topic). In totaal dus een maand of vijf. Er is met name in de avonduren aan gewerkt, ivm werk en kinderen. Soms een weekenddag. Voor mij ook een reden om te kiezen voor een klein oppervlakte, dan krijg je snel resultaat. En door voor analoog te kiezen met slechts een ovaal technisch weinig complex.

Het baantje is dus al klaar. Beetje gek misschien, want het lijkt door mijn eerste post alsof ik het nu aan het bouwen ben. Vandaar ook die laatste foto, dan is het meteen duidelijk dat ie al af (genoeg) is.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 December 2024, 23:01:32 »
Introductie
Vorig jaar heb ik mijn eerste baantje gemaakt (eind oktober - eind februari en dan nog in april), leek mij leuk om het proces met jullie te delen.

Wordt in tijdschriften ook zo gedaan (niet steeds):    eerst met zekerheid alles grondig afwerken en dan idd. "het bouwproces" tonen en vertellen ....

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #12 Gepost op: 13 December 2024, 09:49:38 »
En nu de "af" foto's! (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #13 Gepost op: 14 December 2024, 11:42:51 »
Past ook leuk in de Micro Model railway Dispatch! Binnenkort is ook het winterexemplaar voor iedereen online (de geabboneerden hebben um al ;) )

groet,
michel

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2024, 12:00:42 »

Ieder inspireert elkaar , zoals het gebruikelijk is , ik was je al voor , de reacties om met zoiets te staan zoals jij dat hebt gemaakt en ik , en anderen zijn enorm als je ergens staat waar anderen op afkomt .
Er zijn mensen als michel , Klaas Zondervan,Ronald Halma en anderen die weten precies waar ze over praten .
Laat de foto's maar komen , ik heb met dit rondje netals jij veel plezier beleeft met bouwen en met uitleggen over hoe alles is gemaakt .

Groet Alexander