Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 19:03:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:01:41
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 18:33:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 17:53:05
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41

Auteur Topic: Oud Fleischmann H0 Modell-Gleis plan in 3d CAD Nirgendheim analoog  (gelezen 2879 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Oud Fleischmann H0 Modell-Gleis plan in 3d CAD Nirgendheim analoog
« Gepost op: 09 December 2024, 12:04:25 »
Alweer 8 jaar na de laatste verhuizing, aanstalten maken om op zolder de baan te gaan bouwen, waarop al mijn oude Fleischmann materieel (rollend en vast*) in de herkansing mag gaan. Een nostalgiebaan, met gebouwen van Faller en dergelijke.

Wensen:

Niveau 0]

Hondenbot of rechte met aan de uiteinden een lus.
Stijgend/dalend enkelspoor naar/vanaf niveau 1, tweemaal.
Opstelsporen en wisselstraat.

Niveau 1]

Enkelsporige, doorgaande  nevenlijn met (aftakking naar) een klein station, een kleine fabriek, een BW.
Geen lussen in het zicht, realistisch spoorverloop .

De ruimte]

De ruimte heb ik met Onshape getekend. Graag wil ik de rest daar ook mee ontwerpen, hopelijk met behulp van deskundigen hier, die wat gevorderd zijn t.o.v. mij. Als dat lukt, hoef ik me niet verder te verdiepen in bijvoorbeeld Anyrail.

Hiermee hoop ik duidelijk te maken dat het geen baan langs de wanden gaat worden; ik wil niet bukken, stoot mijn hoofd dan veel te vaak: nog meer hoofdpijn dan gewoonlijk.
Midden boven: de twee schuine wanden zijn tot de hoogte getekend tot waar ik rechtop kan staan.
Rechtsonder: hier kan ik aan alle kanten om de baan heen lopen.

Tekening met maten van het vlak waarop niveau 0 gebouwd kan gaan worden:

Dat kan er dan zo uitzien, bovenzijde is 102 cm boven de vloer:

Niveau 0

Nog geen spoor te zien?! Dit is het uitgangspunt. Sporenplannen zijn in de maak, daarover spoedig meer in een volgend bericht.

Nb, toevallig viel mijn oog gisteren op Baanplan Bührtal VI van Jeroen (nachbar) en dat is erg in de richting van wat ik wil. Dus ik lees daar natuurlijk aandachtig mee.  :)
« Laatst bewerkt op: 09 December 2024, 15:40:05 door HuubvG »
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
Re: Oud Fleischmann H0 Modell-Gleis plan in 3d CAD: Nirgendheim analoog
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2024, 12:11:50 »
* Materieel = alles dat benodigd is voor een spoorweg

- vast materieel: gebouwen als stationsgebouw, seinhuis, maar ook rails, wissels, stootjuk, draaischijf, enz.
- rollend materieel: treinstellen, locomotieven, rijtuigen, goederenwagens...

Hier gaan de oude Fleischmann Modelgleiss met de 'denkende wissels' een rol spelen en de heel oude diesels en wat stoom, vooral uit de tijd dat zamac nog vaak gebruikt werd.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2024, 15:41:04 door HuubvG. Reden: titel gecorrigeerd »
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Oud Fleischmann H0 modellgliess plan in 3d CAD interactief: Nirgendheim analoog
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2024, 12:50:30 »
Hiermee hoop ik duidelijk te maken dat het geen baan langs de wanden gaat worden; ik wil niet bukken, stoot mijn hoofd dan veel te vaak: nog meer hoofdpijn dan gewoonlijk.
Ik denk dat je bij deze opstelling ook je kop gaat stoten als je er omheen loopt. Je zou de opstelling eens kunnen nabootsen met losse tafels of verhuisdozen, en dan kijken of er echt genoeg ruime is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jelmer

• Offline Offline
Re: Oud Fleischmann H0 modellgliess plan in 3d CAD interactief: Nirgendheim analoog
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2024, 13:15:38 »
In ieder geval een mooi ontwerp van de vliering/zolder.

Heb ik het nu goed dat je met de vlisotrap naar boven komt? Of is het echt een vaste trap?

Qua tafel, maximaal gebruik van de ruimte zolang je maar qua bediening in het midden blijft.
Als je om de tafel heen loopt lijkt het me dat je voortdurend gebukt zult moeten gaan.
Oplossing kan zijn om veelal vanuit het midden te bouwen, of misschien beter in losse modules elders en dan samenbrengen op zolder.
Maar dan moet alles wel weer door dat gat van die vliso/trap passen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

HuubvG

• Offline Offline
Re: Oud Fleischmann H0 Modell-Gleis plan in 3d CAD Nirgendheim analoog
« Reactie #4 Gepost op: 16 December 2024, 12:20:22 »
Ik denk dat je bij deze opstelling ook je kop gaat stoten als je er omheen loopt. Je zou de opstelling eens kunnen nabootsen met losse tafels of verhuisdozen, en dan kijken of er echt genoeg ruime is.

Gedaan wat je voorstelde, met grote stukken xps en eps die ik in soorten en maten heb liggen. Je hebt een punt, daarom heb ik opnieuw de basis voor een plan getekend. Het valt tegen wat er van het grote vloeroppervlak van de zolder overblijft, maar bij de volgende treintafel kan ik overal met gemak omheen lopen.

Een U vorm is niet meer zo interessant nu, het gaat mogelijk een Y worden.

In ieder geval een mooi ontwerp van de vliering/zolder.

Heb ik het nu goed dat je met de vlisotrap naar boven komt? Of is het echt een vaste trap?

Qua tafel, maximaal gebruik van de ruimte zolang je maar qua bediening in het midden blijft.
Als je om de tafel heen loopt lijkt het me dat je voortdurend gebukt zult moeten gaan.
Oplossing kan zijn om veelal vanuit het midden te bouwen, of misschien beter in losse modules elders en dan samenbrengen op zolder.
Maar dan moet alles wel weer door dat gat van die vliso/trap passen.

Groeten,
Jelmer

Het is inderdaad een vlizotrap, lastig om iets onder de arm mee te nemen. Daarom denk ik aan vaste baanbouw, de sporen vast leggen als één geheel. Losse stukken scenery zou ik wel zo kunnen bedenken dat ze de trap mee op kunnen, om naast de sporen in te passen.

Het trapgat sluit ik af met een opklapbare plaat  multiplex, waarop ik kan staan. Zo kan ik veilig bij de baan op dat punt.

Volgende plan, de Y-vorm. Links naast het trapgat, of iets boven het trapgat zou de bediening kunnen komen:

In 3d met Onshape in 'perspectief'. De afgeronde hoeken zou ik zo kunnen afronden, maar ik weet niet eens of dat mooi gaat staan. Misschien staat rechttoe rechtaan beter, dan doe ik dat. Dit zou niveau 0 worden.

Van bovenaf:

Ik heb rekening gehouden met de standaard boogstraal ven de Fleischmann Modell-Gleis. De minimum straal is 415 mm, krappere bogen ga ik niet gebruiken.

In deze tekening heb ik twee cirkels 'gelegd' met de 1701 (later 6030) bogen. En een stuk recht spoor rechts naar het smalle gedeelte. Daarop zou ik treinen op en af kunnen zetten.

De getekende sporen geven een indruk van de ruimte, hiermee kan ik verder tekenen.

Omdat dit op 102 cm hoogte is, vraag ik me af hoe ik in de niveaus moet gaan denken. Om overal bij te kunnen, moet er minimaal 20 cm ruimte tussen de niveaus zitten. De materiaaldikte meegerekend, ga ik uit van niveau 1 op 130 cm.

Een helix zie ik niet zo zitten, daarvan zou de straal te groot worden. Ze nemen ook zoveel plaats in, dat ik nergens bij zou gaan kunnen. Daarom denk ik nu aan één keerlus met wat opstelsporen op 0, een stijgende rechte naar niveau 1. Met een stijging van < 3% heb ik bijna 7 m nodig, vandaar dat ik ernstig overweeg het sporenplan drastisch te gaan vereenvoudigen.

Gewoon een pendelbaan met een kopstation en wat rangeermogelijkheden?
Ik heb al een trein

Ben

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2024, 08:03:54 »

Omdat dit op 102 cm hoogte is, vraag ik me af hoe ik in de niveaus moet gaan denken. Om overal bij te kunnen, moet er minimaal 20 cm ruimte tussen de niveaus zitten. De materiaaldikte meegerekend, ga ik uit van niveau 1 op 130 cm.

Vergeet het, je rekent jezelf rijk met ruimte die je niet hebt ondanks de geavanceerde computertekeningen. Je stoot je kop en krijgt pijn in je lijf in die krappe ruimte.
Pak potlood en papier met een gummetje en ga een baantje bouwen op 1 nivo. De lol is toch een beetje met een treintje rijden en een huisje plakken?

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2024, 09:45:43 »
Ben, ik denk niet dat je de afmetingen van het baangedeelte goed ingeschat hebt.

Citaat
De lol is toch een beetje met een treintje rijden en een huisje plakken?

Ja!
« Laatst bewerkt op: 19 December 2024, 13:03:04 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2024, 12:21:43 »
Omdat dit op 102 cm hoogte is, vraag ik me af hoe ik in de niveaus moet gaan denken.
Om overal bij te kunnen, moet er minimaal 20 cm ruimte tussen de niveaus zitten.
De materiaaldikte meegerekend, ga ik uit van niveau 1 op 130 cm.

Een helix zie ik niet zo zitten, daarvan zou de straal te groot worden.
Ze nemen ook zoveel plaats in, dat ik nergens bij zou gaan kunnen.

Huub,

Je schrijft "Een Helix zie ik niet zitten, ze nemen zoveel ruimte in".
Maar deze baan is daar wel heel geschikt voor om zo leuke sporen op verschillende hoogtes te maken.

Wanneer je aan beide zijden een helix met straal 415 mm maakt kun je op elk niveau IN en UIT rijden vanuit een bochtwissel.
De ruimte tussen de sporen in de helix hoeft geen 20 cm te zijn hoor.

Bedenk dat je (met jouw ontwerp zowel aan de buitenzijde én zonodig ook aan de binnenzijde erbij kan).
De ontwikkelde lengte van een R=415 mm is 2*PI*415 = 2600 mm waarin je zeg 90 mm kan stijgen.
Dat geeft 3,4 % helling bij R415 als ik het goed berekend heb.

Die 90 mm moet dan de minimale vrije ruimte (bijv 75 mm) én de plaatdikte (zeg 8 mm) én de railbedding (3 mm) én de railhoogte (4 mm) bevatten.
Als deze maten bij jou ook gelden, blijf je binnen de 90 mm.

Je kunt ook overwegen een schaduwstation te maken.
Wel de vlizo in de gaten houden want die schuift naar boven en neemt ruimte in.

In de BNLS-encyclopedie staat over klimspiralen veel beschreven.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hellingen/klimspiralen

Succes met puzzelen, Eric  (y)

NB een nabrander.
Je kunt wat oefenen met 3D Studio om te zien hoe e.e.a. eruit gaat zien.
https://community.3d-modellbahn.de/wiki/einfuehrung/einf%C3%BChrung-in-3d-modellbahn-studio-r17/
« Laatst bewerkt op: 17 December 2024, 16:09:38 door Eric v C »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 December 2024, 13:37:35 »
Dankjewel Eric,

Mijn pogingen een baanplan te tekenen stranden vanwege gebrek aan hersencellen en ervaring. Zelfs met AnyRail 7 en Onshape kom ik er niet uit. Het vol kladden van een stapel A4tjes met potlood en gum levert ook niks bruikbaars op. Ik ben meer van het doen met de handen, proberen, mislukken en opnieuw proberen. Zo ga ik aan het bouwen, dit baanplan laat ik verder voor wat het is.

Maar daarbij heb je me wel een zetje gegeven, Eric.

Citaat
Maar deze baan is daar wel heel geschikt voor om zo leuke sporen op verschillende hoogtes te maken.
Dat dacht ik eigenlijk ook al, en ja, ik ga daarmee aan de slag.

Citaat
De ruimte tussen de sporen in de helix hoeft geen 20 cm te zijn hoor.
De ruimte tussen de sporen in de helix is 10 cm, dat levert een hoogte van 20 cm op tussen niveau 0 en niveau 1 van de baan, bij 2 slagen.

Citaat
De ontwikkelde lengte van een R=415 mm is 2*PI*415 = 2600 mm waarin je zeg 90 mm kan stijgen.
Dat geeft 3,4 % helling bij R415 als ik het goed berekend heb.

Die 90 mm moet dan de minimale vrije ruimte (bijv 75 mm) én de plaatdikte (zeg 8 mm) én de railbedding (3 mm) én de railhoogte (4 mm) bevatten.
Als deze maten bij jou ook gelden, blijf je binnen de 90 mm.
(ik zie dat je dit gewijzigd hebt, ik dacht dat het vorige ook correct was?)

Als ik tussen de R415 Rails twee stukken rechte rails van 20,4 cm plaats, gaat de lengte van de stijgende 'lijn' omhoog, waarmee het percentage van de helling omlaag gaat. Ik kom al op 2,2% als ik 90 mm tussen de sporen wil.

Citaat
Je kunt ook overwegen een schaduwstation te maken.
Dat komt er zeker. Aan de achterzijde komt dat op niveau 0, waar niveau 1 slechts gedeeltelijk boven komt te hangen.

Citaat
Wel de vlizo in de gaten houden want die schuift naar boven en neemt ruimte in.
Deze is opvouwbaar in 3 delen en valt in het trapgat, komt niet boven het vloeroppervlak uit. Een zorg minder.

Verder nog bedankt voor de linken. Interessant, maar het kost me helaas te veel hoofdbrekens. Ik ga bouwen zoals ik het vroeger eerst met Meccano deed en later met de treinen op een plaat van 120 bij 240: alles uit mijn hoofd.

Dan ga ik binnenkort in mijn reeds bestaande draad over Nirgendheim verder, wanneer de eerste rails gelegd zijn, in 'wat zijn we aan het bouwen'.
Ik heb al een trein

Ben

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 December 2024, 15:52:12 »
Ben, ik denk niet dat je de afmetingen van het baangedeelte goed ingeschat hebt.

Ja!

Bizar dat je na twee dagen je bijdrage hebt veranderd waar je het aanvankelijk eerst het met een heel verhaal met me eens bent en nu zegt dat ik iets verkeerd inschat terwijl jij aan het tobben bent.  ;D ;D

Blijf als gezegd op één nivo, je kunt ook een schaduwstation maken uit zicht, bijvoorbeeld achter een laag achterwandje op gelijk hoogte met je baantje .......  ;)

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 December 2024, 16:48:48 »
Ja Ben, ik heb gemerkt bij mezelf dat ik beïnvloedbaar ben en daarbij een enorme twijfelaar.  :-\ :) Niet leuk van mij, sorry.

Mijn eerste gedachte bij de ruimte was, dat ik wel op twee niveaus zou kunnen denken, maar vreesde dat een dubbele hondenbot met 2 keerlussen en 2 klimspiralen wel iets teveel zou kunnen worden.

Jij vond dat ik op één niveau zou moeten, gezien de ruimte. Goed, ik ga akkoord, en bericht dat aan jou.

Dan komt Eric met een andere gedachte, dat er juist weer wél veel mogelijkheden zijn, en ehm, tja, misschien toch wel doen?

Na een nachtje slapen verander ik het bericht aan jou en ga in op het voorstel van Eric. Probeer te tekenen wat ik in mijn hoofd heb, maar kom er niet uit. Het middel (eerst een goed doordacht plan bedenken en uittekenen) is erger dan de kwaal (zomaar wat gaan bouwen).

Momenteel ben ik aan het knokken met mezelf over de gedachte dat een hondenbot met keerlussen het mogelijk maken om een trein uit dezelfde richting te zien komen van waar die vertrok.

Daarom ga ik nu eerst een plan uitleggen met rails ter plekke, om te zien waar het in de knoop raakt. Misschien wordt het dan iets van beide van jullie twee, bijvoorbeeld een pendelbaan / kopstation.

Ik ben nu alvast bogen aan het uittekenen voor tenminste één spiraal. Die ga ik gewoon maken en op de plaat zetten. En dan weer verder kijken. Enne, niet teveel hooi op mijn vork nemen...

Toch heel erg bedankt voor het meedenken, Ben en Eric! (y)

Ik heb al een trein