Hiermee hoop ik duidelijk te maken dat het geen baan langs de wanden gaat worden; ik wil niet bukken, stoot mijn hoofd dan veel te vaak: nog meer hoofdpijn dan gewoonlijk.
Ik denk dat je bij deze opstelling ook je kop gaat stoten als je er omheen loopt. Je zou de opstelling eens kunnen nabootsen met losse tafels of verhuisdozen, en dan kijken of er echt genoeg ruime is.
In ieder geval een mooi ontwerp van de vliering/zolder.Heb ik het nu goed dat je met de vlisotrap naar boven komt? Of is het echt een vaste trap?Qua tafel, maximaal gebruik van de ruimte zolang je maar qua bediening in het midden blijft.Als je om de tafel heen loopt lijkt het me dat je voortdurend gebukt zult moeten gaan.Oplossing kan zijn om veelal vanuit het midden te bouwen, of misschien beter in losse modules elders en dan samenbrengen op zolder.Maar dan moet alles wel weer door dat gat van die vliso/trap passen.Groeten,Jelmer
Omdat dit op 102 cm hoogte is, vraag ik me af hoe ik in de niveaus moet gaan denken. Om overal bij te kunnen, moet er minimaal 20 cm ruimte tussen de niveaus zitten. De materiaaldikte meegerekend, ga ik uit van niveau 1 op 130 cm.
De lol is toch een beetje met een treintje rijden en een huisje plakken?
Omdat dit op 102 cm hoogte is, vraag ik me af hoe ik in de niveaus moet gaan denken. Om overal bij te kunnen, moet er minimaal 20 cm ruimte tussen de niveaus zitten. De materiaaldikte meegerekend, ga ik uit van niveau 1 op 130 cm.Een helix zie ik niet zo zitten, daarvan zou de straal te groot worden. Ze nemen ook zoveel plaats in, dat ik nergens bij zou gaan kunnen.
Maar deze baan is daar wel heel geschikt voor om zo leuke sporen op verschillende hoogtes te maken.
De ruimte tussen de sporen in de helix hoeft geen 20 cm te zijn hoor.
De ontwikkelde lengte van een R=415 mm is 2*PI*415 = 2600 mm waarin je zeg 90 mm kan stijgen.Dat geeft 3,4 % helling bij R415 als ik het goed berekend heb.Die 90 mm moet dan de minimale vrije ruimte (bijv 75 mm) én de plaatdikte (zeg 8 mm) én de railbedding (3 mm) én de railhoogte (4 mm) bevatten.Als deze maten bij jou ook gelden, blijf je binnen de 90 mm.
Je kunt ook overwegen een schaduwstation te maken.
Wel de vlizo in de gaten houden want die schuift naar boven en neemt ruimte in.
Ben, ik denk niet dat je de afmetingen van het baangedeelte goed ingeschat hebt.Ja!