Dat is je goed recht, maar... waarom? Waarom is het een te makkelijk excuus? Waarom mag je van een journalist verwachten dat hij op alle mogelijke terreinen volledig deskundig is, en van normale stervelingen niet? En het lijkt mij (als hobbyist) ook wel "redelijk de basis van het OV", maar bijna niemand die geen hobbyist en/of spoormedewerker is kent de definitie van (bijvoorbeeld) een "treinstel".Argumenten zouden welkom zijn.
Er zijn voor ons voordelen aan deze ontwikkeling: Als NSR nieuwe treinen koopt danwel treinen uit het buitenland besteld hebben de modelspoorfabrikanten weer iets nieuws uit te brengen... Koen
En ik blijf erbij: Elementaire beginselen van een bepaalde materie MOET een journalist gewoon beheersen. En daar hoort het verschil tussen een treinstel en een rijtuig zeker bij. En heeft hij die kennis niet, dan is het raadzaam deze bij een deskundige in te winnen en hem eventueel zelfs te citeren. Dat komt het waarheidsgehalte alleen maar ten goede. Bovendien had een gedreven en vakkundig journalist bij de afdeling persvoorlichting zonder probleem te weten kunnen komen dat het -wat de zes treinstellen betreft- alleen om één bepaald type gaat en niet -in het ongunstigste geval 36 bakken VIRM. ( die conclusie zou je immers kunnen trekken! ) En als journalist misstaat het helemaal niet om in een stuk een stukje beschouwlijke tekst op nemen met enige uitleg over een bepaalde materie.Er werd ook gesproken over het feit dat een journalist vaak niet eens weet uit hoeveel woorden een artikel mag bestaan. Dat staan mijnsziens volledig los van het waarheidsgehalte van het bericht. Liever 5 woorden waarheid dan 500 woorden gebakken lucht. Dus met dat argument kan ik niet zoveel.Ik hoop dat ik mijn standpunt iets verduidelijkt heb.Grt,Ger.
Persoonlijk zou ik het wel leuk vinden als er weer eens - tijdelijk - Franse rijtuigen in NSR-dienst zouden komen. Ik bewaar goede herinneringen aan het Corail-materieel dat in de jaren '80 in Nederlandse intercities reed.
Toch blijf ik erbij dat een journalist die kennis moet vergaren voordat hij een bericht schrijft over iets. Een roddeljournalist zal zich niet wagen aan een bericht over een wetenschapper die een grandioze uitvinding gedaan heeft, als hij er zelf niets van weet. Maar zo kunnen we nog 50 berichtjes maken
er zijn nu geen meer toeristen daar, niet veel iig, dus het zal wel meevallen Was er ook niet in 84 zo'n materieeltekort? ik kan het fout hebben, ben namelijk van eind 91
Waar ze dat op de kop kunnen tikken? Tractievoertuigen uit andere landen lijken me uitgesloten, of het zou om diesel-treinstellen moeten gaan.