Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 10:42:51
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 10:41:36
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door prutser
Vandaag om 10:39:59
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:36
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:22:12
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 07:49:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
07 July 2025, 23:57:36
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 July 2025, 23:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 July 2025, 19:15:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
07 July 2025, 14:53:16
Sfeer op je modelbaan door RobVille
07 July 2025, 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
07 July 2025, 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 July 2025, 13:13:16
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
07 July 2025, 12:22:12
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
07 July 2025, 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
07 July 2025, 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
07 July 2025, 10:57:40

Auteur Topic: Hochdraußen van Mischa  (gelezen 5428 keer)

MischaCT

• Offline Offline
Hochdraußen van Mischa
« Gepost op: 02 December 2024, 20:06:05 »
Ik zal beginnen met mij even voor te stellen:
Mijn naam is Mischa Hoogendoorn-Buiteman, nu kun je denken "waar ken ik die van".
Wellicht van mijn bedrijf Crazytrains, waarmee we voornamelijk Micromotor en train-O-matic verkopen.
Maar daar ben ik hier niet voor op het forum gekomen. Het gaat hier over de hobby!
Op het moment van schrijven 52 jaar, woon in Almere met mijn vrouw en 5 katten en nee, we hebben geen kinderen.

Toen mijn vrouw wilde verhuizen, heb ik gesteld dat ik wel een ruime kamer wil hebben voor mijn modelbaan, en wat bleek, mijn vrouw zou ook graag een eigen hobby kamer willen.
Na wat zoeken vonden we een heel mooi huis wat we net op tijd gekocht hebben voor de idiote prijsstijgingen, we hadden 3 slaapkamer(tjes) over, 1 van 4x4 meter welke snel de hobbykamer van mijn vrouw werd.
Daarnaast waren er nog 2 kinder-slaapkamers over, de muur er tussenuit gesloopt, en een mooie treinkamer van gemaakt. Dus nu een mooie ruimte van 6.30 x 3.10, dat was groot met N-Spoor, maar nu ook nog ruim genoeg met H0. Al maak je altijd een compromis, want een modelbaan is nooit groot genoeg volgens mij.

Na jaren N-Spoor te hebben gebouwd, vindt ik het steeds moeilijker worden om te werken op deze kleine schaal.
Dus na veel wikken en wegen ben ik de overstap aan het maken naar H0.
Eerst heb ik mijn baan compleet afgebroken en een hoop getekend met Anyrail, ik zit wel op ontwerp versie 20 of zo. Maar nu voelt het goed en wil ik het plan delen op dit mooie forum. Misschien is er nog wat opbouwende kritiek, dat zou ik graag horen! We kunnen van elkaar leren toch?

Nog een kleine opmerking, neem mijn tekeningen niet te precies, het is een plan en ik wil nog wel eens van het plan afwijken in de praktijk.

Specificaties van mijn nog naamloze modelbaan (suggesties welkom):
- Roco RocoLine rails, vanwege de mooie wissels en de "vaste" bochten (ik kan niet overweg met flex in bochten).
- De hele baan is opgebouwd uit R3 en R4 bochten, krappere bogen heb ik liever niet.
- Dinamo voor het besturen van de treinen, ik heb het al en het is een fijn systeem.
- YaMorc voor het besturen van alle overige zaken (wissels, seinen etc)
- iTrain gaat alles aansturen.
- Thema: Zuid-Duitsland berg landschap (kan er ook nog eens Zwitsers of Oosterijks materieel rijden), het station ligt aan een dorpje, er stoppen alleen stoptreinen, lange goederen treinen en intercity's rijden door.

Afmetingen:
- De baan wordt een rondom baan
- Deel A (grote stuk langs de ramen, bovenin de tekeningen) 630 x 80cm
- Deel B (lange stuk langs de deur, onderaan de tekeningen) 630 x 50cm
- Deel C en D (verbindingen tussen beide stukken, links en rechts) 110 x 80cm
- Open ruimte in het midden: 450 x 110 cm
- Open ruimte langs de ramen: 630 x 70 cm
- Nivo 0, 100cm hoog
- Nivo 1, 120 cm hoog (schaduwstation) en 125cm hoog voor het zichtbare deel.
- Nivo 2, 140cm hoog (pendelspoortje)

Eigenlijk zijn er de volgende redenen om ruimte te houden bij de ramen:
- Als er een raam moet worden vervangen of moet worden geverfd, moet ik er bij kunnen, dit kan door onder de baan door te kruipen (nou ja, zo'n 80cm hoogte ruimte om er onderdoor te gaan, dus ruim zat).
- Alle electronica komt aan de achterkant te hangen aan de baan, dat lijkt het meest logisch, daar zitten de schaduwstations en dus de meeste draadjes zitten aan de achterkant van de baan, bovendien is er minder kans dat eventuele bezoekers (vaak familie en vrienden) even blijven haken achter de electronica met al het leed van dien.
- De draadjes gaan netjes in kabelgoten zodat er zo min mogelijk losse draden zijn.

Ik bouw meestal 1 x per week aan mijn baan op de dinsdagavond, in het gezelschap van mijn goede vriend Pieter. Ook een modelspoorbouwer die Amerikaans georienteerd is in schaal N.

We zijn geen snelle bouwers, maar hebben een hoop plezier!
Het plezier in het bouwen is ons beide plezier in de Hobby, een baan die af is... Nou ja, slopen en overnieuw.

Ik zal proberen bij iedere update in de treinenkamer nieuwe foto's te plaatsen, maar hier alvast wat plaatjes van de planning (grofweg).
Maar ik waarschuw jullie vooraf, ik ben niet zo'n goede fotograaf en vindt het ook heel lastig om up-to-date te blijven op een forum, maar mijn goede voornemen is om dat met deze baan wel te doen.

Hier de plaatjes van mijn baanplan:

Ik weet dat er een apart draadje is voor baanplannen, maar hier ga ik door met het beschrijven van de bouw van mijn modelbaan.

Groet, Mischa
« Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 10:17:14 door Reinout van Rees. Reden: Naam v/d baan toegevoegd »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De (nog) naamloze modelbaan van Mischa
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2024, 20:47:49 »
Welkom! Benieuwd naar de bouw van jou project :)

Bij de weg, stond jij niet tegenover mij bij de digitale infodag van Domburg? En hebben wij niet even staan babbelen met elkaar? ;)

MischaCT

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2024, 21:54:13 »
Afgelopen weekeinde op de beurs in Houten nog wat leuke nieuwe dingen gescoord, ik heb natuurlijk wel een loc en wat wagons nodig om te testen.

Het zijn deze geworden:

Ik ben nu eenmaal een groot fan van Piko Expert locs!

Ik heb mij laten vertellen dat deze wagons de naam hebben dat ze snel ontsporen, perfect om te testen!

Daarnaast nog een erg mooie partij RocoLine rails gescoord via een bevriende dealer, daarvan geen foto's, maar jullie zien het vanzelf als ik de baan aan het bouwen ga.
Daarover gesproken... Zaterdag worden de nieuwe deuren geplaatst in de modelspoorkamer, het waren twee slaapkamers, dus we houden twee deuren, alleen nu schuifdeuren om te voorkomen dat iemand binnen komt en de halve baan meeneemt, ik bouw immers ook voor de deur langs die straks nog open kan.

Wel heb ik alvast een aantal kastjes bij Ikea opgehaald die onder de baan kunnen straks, kan ik ook mijn spullen eens opruimen!
De kamer hoeft niet brandschoon te zijn van me, maar enigzins georganiseerd mag wel natuurlijk.

Foto's van de kamer houden jullie tegoed, het is nu nog een te grote rommel na het afbreken van mijn N-spoorbaan.

Dit jaar opruimen en kastjes in elkaar zetten, volgend jaar starten we met de bouw van de baan!
Hoewel het maar een paar weken geleden is dat ik ben begonnen met de sloop jeuken mijn handen om aan de slag te gaan...

Groet, Mischa

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2024, 09:26:04 »

Ik heb mij laten vertellen dat deze wagons de naam hebben dat ze snel ontsporen, perfect om te testen!

Ik heb ze ook, en ze ontspoorden nog nooit !  ;)

MischaCT

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2024, 15:12:46 »
Zo, afgelopen 2 weken is er heel veel veranderd.

- De nieuwe deuren zijn geplaatst, (1 schuifdeur en 1 standaard deur).
De schuifdeur is om te voorkomen dat de deur open gaat als ik bezig ben en er dus een brug voor ligt.
De standaard deur is geplaatst zonder hang en sluitwerk, deze zit dus definitief dicht.

Daarnaast begonnen met de ruwbouw (let niet op de rommel).

Overzicht van de ruimte voor schaduwstation 1 en 2, ruim 6.30 meter lengte beschikbaar, moet goed komen.
Ik bouw via een makkelijk idee, de ikea stellingkasten overdwars plaatsen, balken ertussen en direct een meters lange tafel gemaakt.
Uiteraard komen er nog meer steunen tussen voor de zekerheid.
De ruimte links met al het opstaande hout (over van mijn N-Spoor baan), wordt ook een deel van de modelbaan, maar aangezien ik daar de komende maanden nog niet aan toe kom, kan daar mooi even het hout staan!  ;D

En wat van de electronica geplaatst (Dinamo blokkaarten en Signaal decoders, de verkeerde gepakt nog even vervangen voor de Yamorc Wisseldecoders, en de kabelgoot geplaatst).

Binnenkort maar eens de eerste rails leggen.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2024, 15:16:28 door MischaCT »

MischaCT

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2024, 13:33:33 »
Nu het toch even wachten is op de wissels die binnen moeten komen, kwam ik nog twee locs tegen die ik wel erg mooi vindt!

Dus maar meegenomen:

Roco V200 artikel 52680

Piko 51110

Uiteraard gelijk een decoder geplaatst, ze rijden keurig!  :D

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2024, 14:32:55 »
Hoi Mischa,

Heel erg gaaf dat je nu een grote baan H0 kunt gaan bouwen. Ik zie een paar Duitse locs, dus als je ook voor een Duits landschap gaat zou je kunnen gaan voor Hochdraußen of Draußendorn. Gebaseerd op jouw dubbele achternaam. Waarom ? Gewoon omdat het kan.  ;D

Ik blijf de bouw volgen.

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

MischaCT

• Offline Offline
Re: Hochdraußen van Mischa
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2024, 16:34:24 »
Hi Ruud,

Leuk idee, ik heb gelijk de naam aangepast naar Hochdraußen!
Dank je!  :D

Groetjes, Mischa

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2024, 20:51:40 »
Hoi Mischa,

Leuk dat je zo enthousiast bent over mijn suggestie voor een naam. In ieder geval makkelijker als kiezen uit tien of meer mogelijkheden  ;D

Bij mijn reactie staat nu weer ; " de (nog) naamloze modelbaan van Mischa " Dus ik denk dat een moderator het aan moet passen.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 20:55:04 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2024, 21:58:20 »
Hoi Mischa

Ik lees mee (y).

Gr. Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

MischaCT

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 31 December 2024, 09:26:56 »
Bij mijn reactie staat nu weer ; " de (nog) naamloze modelbaan van Mischa " Dus ik denk dat een moderator het aan moet passen.

Ik heb de moderators even een berichtje gestuurd!

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2024, 10:18:59 »
Het naambordje hangt er bij deze :) Bouw ze!

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MischaCT

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2025, 11:06:17 »
Bedankt voor je aanpassing Reinout!  :D

Afgelopen dagen maar rustig verder geknutseld.

Eerst maar eens een extra kabelgoot voor de voedingskabels neergelegd, zodat deze niet meer kunnen verstoren op de baanaansturing, foto (onderste kabelgoot voor voedingkabels, bovenste voor de baan aansturing):

Daarna even een teststukje gemaakt, ik wil met kurk het geluid isoleren, even testen met de volgende lijmen:
- Houtlijm (zou niet behoren te werken)
- Collal boekbinderslijm (veel gelezen tip)
- Bison Tex flex lijm
- Cre-Ation Tacky Glue van de Action (OEM merk van Collal)

Hoewel alle lijmen uitgezonderd de houtlijm flex lijmen zijn, valt het resultaat mij tegen, nauwelijks verschil met het leggen van de rails direct op hout. Nu is mijn hoop gevestigd op de lijm van Koemo, deze moet ergens deze week binnen komen.

Ook een dubbele laag kruk of een Laminaat ondergrond met kurk geven nauwelijks resultaat...
Heeft er iemand nog tips? Behalve dat het al veel besproken is op het forum...

Foto van mijn test opstelling:

Groet, Mischa

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2025, 12:57:48 »
Er zijn al ettelijke discussies gevoerd hier over isolatie  ;) feit is dat als je een verbinding maakt met de ondergrond er altijd lawaai ontstaat. Denk zelf dat de boekbinderslijm de beste resultaten geeft.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2025, 13:22:33 »
Ik gebruik "isolatie" (soms kurk,  blauwe/grijze of groene xps ondervloer) alleen daar waar ik er bouwnut van inzie. Rolgeluid houd je op een openframe, nauwelijks tegen. Liever zet ik een passend muziekje op en stop vooral met ergeren over dit geluid.

Met bouwnut bedoel ik dan het makkelijker wegwerken van bedrading, het weergeven van een spoordijk of eventueel verkanting.

Zoals Ronald al aangeeft, pagina's zijn er mee gevuld. Jouw test geeft (hopelijk) voor jou uitsluitsel wat het beste bij je eigen beleving past en wat je lekker vindt werken.

Succes.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje