Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 21:48:08
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order  (gelezen 6231 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #15 Gepost op: 11 December 2024, 13:41:31 »
Zeau, vandaag de knoop doorgehakt en beide sets besteld. Heb ik wel een fourgon teveel, maar soit. Eindelijk na al die jaren een complete Etoile du Nord, waarbij de rijtuigen ook bij elkaar passen.

Ik had de Etoile du Nord al eens bij elkaar verzameld van Rivarossi, waarbij de EdN rijtuigen werkelijk schitterend waren (alhoewel ik de Jouefs nog net iets mooier vond èn je kon ook nog kiezen tussen rollagers of glijlagers), de FdO rijtuigen wat grover waren en geen wit dak hadden en de enige bijpassende fourgon zo oud was dat er geen nem schacht op zat. Hoewel het uiteindelijk allemaal Rivarossi was, was dit het toch net niet.

Dusch, nu eindelijk alles maar besteld, na al die jaren gaat het toch goed komen. Wel jammer dat ik de bijbehorende loc heb moeten verkopen, maar goed, straks maar weer op jacht.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #16 Gepost op: 01 April 2025, 20:56:58 »
Help! De eerste foto's zijn er, maar, er zit een koersbord op de hele set, wat ik op foto's eigenlijk nooit terug zie. Zie foto:



Ik weet niet wat ik er nu van vind en of het hysterisch correct is, of dat het alleen voor de openingsrit was, zoiets. Iemand die er context bij heeft?

Daarnaast zijn de ramen blauw Ik ben echt van mijn á propos. Help.


Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 01 April 2025, 21:08:38 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11696
    • Mijn fotoarchief
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #17 Gepost op: 01 April 2025, 21:49:33 »
Ja, helaas. Die kun je weggooien. Smijt maar in de kliko.

Weerd

  • Online Online
  • Berichten: 1281
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #18 Gepost op: 01 April 2025, 21:51:47 »
Aanpassen met een paar likjes verf?

sncf231e

  • Online Online
  • Berichten: 1971
    • Mijn website
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #19 Gepost op: 01 April 2025, 22:09:05 »
Niks Help! Dit is helemaal goed. Zo reed de Etoile du Nord in de eerste jaren (vanaf 1927). Of het koersbord vast zit (en hoe) weet ik (nog) niet, maar het ziet er correct uit. De set komt eraan als het goed is.
Groet
Fred

NB: Tuurlijk is er wel wat aan te merken: De blauwe letters boven het raam zouden brons moeten zijn!
« Laatst bewerkt op: 01 April 2025, 23:10:07 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #20 Gepost op: 01 April 2025, 22:12:30 »
Inmiddels al wat wijzer door mijn eigen topic, altijd fijn wat achtergrondinformatie. Daarnaast lekker ff zitten sparren met Mathyn, zo wordt je weer een hoop wijzer.

Vanaf 1924 reed er, geëxploiteerd door de Belgische spoorwegen, een trein van Brussel naar Parijs. Vanaf 1927 werd deze verbinding overgenomen door de CIWL en heette de Etoile du Nord. Pas vanaf 1927 reed de EdN naar Amsterdam. Dit is een foto uit 1928 met een 2100 ervoor:



Let op de witte raamstijlen.

Maar er is meer, speciaal veur de krenterige Nederlanders is het 9 ramige Etoile du Nord rijtuig ontwikkeld.

Even wat uitleg:

- voor de chique reizigers waren er de 1e klasse Cote d'Azur rijtuigen met 7 ramen.
- voor de Franse forenzen was er de 1e klas Fleche d'Or met 8 ramen (en dus meer stoelen, minder beenruimte)
- speciaal voor de Nederlandse markt kwamen er de 9 ramige 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen (nog minder beenruimte, lekker goeiekoop ), hier op foto:



Geen blauwe raamstijlen, geen blauwe ramen, maar wit, met messing raampjes.

Nadat Mathyn wat lectuur geraadpleegd had, is er meer duidelijkheid. Deze set beeld hoogstwaarschijnlijk de openingsrit uit, met waarschijnlijk speciale koersborden. De ramen waren inderdaad blauw èn (maar daar kan ik nog geen uitsluitsel over te vinden voor wat betreft de Etoile du Nord rijtuigen) dus (waarschijnlijk) ook bij de 2e klasse rijtuigen rechthoekig en blauw. Dit blijft voor nu echter een vraagteken en een dure grap, als de rijtuigen binnen een jaar alweer verbouwd werden.

De openingsrit was in 1927, de witte raamstijlen en messing ramen kwamen al in 1928 voor, dat positioneert deze set in 1927/1928, een jaar dus ongeveer. De fourgon was bij de openingsrit echter wel blauw en niet crème blauw, zoals in de set.

Nou ja, genoeg over geschreven, ik blijf mijn bedenkingen houden voor wat betreft de Etoile du Nord rijtuigen, maar het zou dus kunnen. Zonder tegenbericht klopt de set dus, maar dat hangt er ook vanaf of deze koersborden dagelijks gebruikt werden en of dit alleen de openingsrit weergeeft of niet, want als het de openingsrit betreft klopt de uitvoering van de fourgon niet.

Hoe dan ook, ik moet er toch aan geloven, heb de set nu eenmaal besteld...

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 08:17:56 door Tomasso »
Spoor 0 adept

sncf231e

  • Online Online
  • Berichten: 1971
    • Mijn website
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #21 Gepost op: 01 April 2025, 22:50:14 »

De Etoile du Nord reed vanaf 1924 tot Brussel vanuit Parijs.
Nee, de EdN begon niet in 1924. In 1924 waren er nog geen CIWL Pullman rijtuigen, die kwamen pas in 1926 voor de Sud Express en Fleche d'Or. De EdN begon in 1927 en reed meteen naar Amsterdam. De Oiseau Bleu reed in het begin tot Antwerpen (via Brussel), maar dat was na de EdN in 1929.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Online Online
  • Berichten: 1971
    • Mijn website
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #22 Gepost op: 01 April 2025, 22:54:54 »

Even wat uitleg:

- voor de chique reizigers waren er de 1e klasse Cote d'Azur rijtuigen met 7 ramen.
- voor de Franse en Belgische forenzen was er de 1e klas Fleche d'Or met 8 ramen (en dus meer stoelen, minder beenruimte)
- speciaal voor de Nederlandse markt kwamen er de 9 ramige 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen (nog minder beenruimte, lekker goeiekoop ), hier op foto:



De EdN (2e klas) rijtuigen kwamen in 1927, dus vóór de Cote d'Azur 1929. De Fleche d'Or rijtuigen waren gemaakt voor de trein met die naam en die reed in Frankrijk en niet in Belgie.

Je geschiedenisles klopt niet helemaal.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Online Online
  • Berichten: 1971
    • Mijn website
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #23 Gepost op: 01 April 2025, 22:58:25 »


Nadat Mathyn wat lectuur geraadpleegd had, is er meer duidelijkheid. Deze set beeld hoogstwaarschijnlijk de openingsrit uit, met waarschijnlijk speciale koersborden. De ramen waren inderdaad blauw èn (maar daar is geen uitsluitsel over te vinden voor wat betreft de Etoile du Nord rijtuigen) dus (waarschijnlijk) ook bij de 2e klasse rijtuigen rechthoekig en blauw. Dit blijft echter een vraagteken en een dure grap, als de rijtuigen binnen een jaar alweer verbouwd werden.

De openingsrit was in 1927, de witte raamstijlen en messing ramen kwamen al in 1928 voor, dat positioneert deze set in 1927/1928, een jaar dus ongeveer. De fourgon was bij de openingsrit echter wel blauw en niet crème blauw, zoals in de set.


Klopt ook niet. Lees Jos Geilen er nog eens op na wat betreft de livrei.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Online Online
  • Berichten: 1971
    • Mijn website
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #24 Gepost op: 01 April 2025, 23:15:42 »




Geen blauwe raamstijlen, geen blauwe ramen, maar wit, met messing raampjes.





Mijn website: https://sncf231e.nl/

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #25 Gepost op: 02 April 2025, 07:33:48 »


Klopt ook niet. Lees Jos Geilen er nog eens op na wat betreft de livrei.
Groet
Fred

Tsja, dit is wat er in het boek over de Etoile du Nord staat.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #26 Gepost op: 02 April 2025, 07:36:39 »
Klopt ook niet. Lees Jos Geilen er nog eens op na wat betreft de livrei.
Groet
Fred

Tsja, dit was volgens de datering in 1928, ik kan er echt niks anders van maken:



Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #27 Gepost op: 02 April 2025, 07:41:31 »


Dit daarintegen is een hele mooie!

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #28 Gepost op: 02 April 2025, 07:50:20 »
Nee, de EdN begon niet in 1924. In 1924 waren er nog geen CIWL Pullman rijtuigen, die kwamen pas in 1926 voor de Sud Express en Fleche d'Or. De EdN begon in 1927 en reed meteen naar Amsterdam. De Oiseau Bleu reed in het begin tot Antwerpen (via Brussel), maar dat was na de EdN in 1929.
Groet
Fred

Idd, je (/jij en Mathyn hebben/) hebt gelijk, de Belgische spoorwegen zijn ermee begonnen, waarna de CIWL het overnam. Fijn, de puzzelstukjes beginnen op hun plaats te vallen.

Maar, voor zover ik begrepen heb zijn de 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen ontwikkeld voor de Nederlandse markt, echter, jij zegt nu dat die rijtuigen er al eerder waren? Waar werden die rijtuigen voor de EdN ingezet?

En de koersborden, was dat eenmalig? (Edit: inmiddels zie ik meer foto's met de koersborden terug komen)

De letters boven de ramen moeten dus brons zijn (losse letters die met schroeven bevestigd waren) en niet blauw (en geschilderd) en de fourgon was dus in ieder geval ten tijde van de openingsrit blauw en niet crème blauw. Maar goed, da's nu dus een beetje afhankelijk van of en hoe lang deze uitvoering van de EdN zo gereden heeft.

De openingrit werd in ieder geval gereden door 4 1e klasse Fleche d'Or rijtuigen en 2 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen en 1 fourgon.

Fijn die waarheidsvinding, ben lekker aan 't leren en uitpluizen hier.

Dan, als nabrander nu ik me er zo aan in 't verdiepen ben, de foto met de 2100. Die zorgt voor grote verwarring, want, volgens de datering in 1928 en Etoile du Nord en met creme blauwe fourgon. Echter, hoe langer ik naar de foto kijk, hoe meer ik het idee begin te krijgen dat de datering niet klopt. Dit heeft met de daken te maken, die lijken hier al grijs in plaats van wit. Ik heb geen idee wanneer die grijs werden, maar als de foto van een latere datum is, dan zou dat een hoop verklaren (waarom de CIWL de rijtuigen binnen een jaar liet aanpassen naar een wat andere kleurstelling rond de ramen bijvoorbeeld). Dus, òf de rijtuigen zijn echt zo snel aangepast, òf de datering van de foto klopt niet en zorgt zo voor ruis (en stress bij mij ).

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 09:16:49 door Tomasso »
Spoor 0 adept

sncf231e

  • Online Online
  • Berichten: 1971
    • Mijn website
Re: CIWL : Jouef HJ 4198 en 4199 Etoile du Nord TP II in pre-order
« Reactie #29 Gepost op: 02 April 2025, 10:25:32 »

Tsja, dit is wat er in het boek over de Etoile du Nord staat.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Ik bedoelde met livrei de kleurstelling (livery in het Engels) en op de pagina die jij laat zien zie ik daar niets over. Maar kijk op pagina 140 en je ziet dat pas vanaf 1930 de raamstijlen van blauw creme werden. Dus zoals Jouef ze maakt reden ze in ieder geval drie jaar. En nergens blijkt dat Jouef bedoelt heeft de openingsrit trein te maken (die had geen blauw/creme maar een blauw bagage rijtuig (volgens Jos Geilen in Spoorweg Journaal)).

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/