De Etoile du Nord reed vanaf 1924 tot Brussel vanuit Parijs.
Even wat uitleg:- voor de chique reizigers waren er de 1e klasse Cote d'Azur rijtuigen met 7 ramen.- voor de Franse en Belgische forenzen was er de 1e klas Fleche d'Or met 8 ramen (en dus meer stoelen, minder beenruimte)- speciaal voor de Nederlandse markt kwamen er de 9 ramige 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen (nog minder beenruimte, lekker goeiekoop ), hier op foto:
Nadat Mathyn wat lectuur geraadpleegd had, is er meer duidelijkheid. Deze set beeld hoogstwaarschijnlijk de openingsrit uit, met waarschijnlijk speciale koersborden. De ramen waren inderdaad blauw èn (maar daar is geen uitsluitsel over te vinden voor wat betreft de Etoile du Nord rijtuigen) dus (waarschijnlijk) ook bij de 2e klasse rijtuigen rechthoekig en blauw. Dit blijft echter een vraagteken en een dure grap, als de rijtuigen binnen een jaar alweer verbouwd werden.De openingsrit was in 1927, de witte raamstijlen en messing ramen kwamen al in 1928 voor, dat positioneert deze set in 1927/1928, een jaar dus ongeveer. De fourgon was bij de openingsrit echter wel blauw en niet crème blauw, zoals in de set.
Geen blauwe raamstijlen, geen blauwe ramen, maar wit, met messing raampjes.
Klopt ook niet. Lees Jos Geilen er nog eens op na wat betreft de livrei. GroetFred
Nee, de EdN begon niet in 1924. In 1924 waren er nog geen CIWL Pullman rijtuigen, die kwamen pas in 1926 voor de Sud Express en Fleche d'Or. De EdN begon in 1927 en reed meteen naar Amsterdam. De Oiseau Bleu reed in het begin tot Antwerpen (via Brussel), maar dat was na de EdN in 1929.GroetFred
Tsja, dit is wat er in het boek over de Etoile du Nord staat.Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk