Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 15:24:57
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door FRIE
Vandaag om 15:21:48
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 15:04:34
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Jeroen Water
Vandaag om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
28 June 2025, 21:54:44
  

Auteur Topic: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.  (gelezen 2304 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5358
  • Modelspoor is emotie...
Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Gepost op: 23 November 2024, 21:24:58 »
Afgelopen week al een ‘omgekatte’ Pruisische bagagewagen laten zien die na het einde van WO1 in 1918 als herstelbetaling in Elzas-Lotharingen bij de Chemin de fer d’ Alsace-Lorraine terecht kwam in het kader van herstelbetalingen. Bij deze ook nog een rijtuig met de zelfde achtergrond maar nu afkomstig van de K.B.St.Eisenbahn. In het eerste geval ging het om een Fleischmann rijtuig 5080K, in het tweede geval om exemplaar van Roco en wel 45149. Beide rijtuigen zijn bedoeld om aan de voor- en achterzijde dienst te doen van een vooroorlogse ‘Edelweiss’ zoals deze reed van Amsterdam naar Luzern en Zürich. Die trein hoop ik in model dezer dagen te tonen, maar ik wilde u toch eerst nog kennis laten maken met de twee bagagerijtuigen in de jas van de A.L.



Dit is het Fleischmann rijtuig, cat.nr 5080K, regelmatig te vinden in advertenties en op beurzen.










De vier foto’s hierboven zijn van het omgespoten Roco-rijtuig 45149. Transfers zijn afkomstig van Jean Buchmann.

De complete trein zal te zien zijn in het lopende draadje over de ‘Edelweiss’.

Rob
« Laatst bewerkt op: 23 November 2024, 21:29:12 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2024, 21:56:52 »
Wauw...
Die zijn gaaf Rob!! (y)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1879
    • Mijn website
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2024, 22:23:48 »
Heel mooi, Rob. En ik ben benieuwd naar de hele trein.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2024, 07:41:29 »
Ik ben ook benieuwd naar de sleep. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5358
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2024, 15:06:39 »
Zoals beloofd gisteren heb ik een treinsamenstelling gemaakt met een NS3700, een EdN- en een FdO couplage en twee fourgons van de Alsace-Lorraine. Hierbij een paar plaatjes, de rest ga ik aanvullen in de ‘Edelweiss’ draad die al loopt.




Tbinnebarretije…

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2024, 10:39:37 »
Eerlijk gezegd vind ik de bagagewagens er stukken beter uitzien dan de rijtuigen ertussenin...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2024, 10:43:46 »
Is die Flm op schaal?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5358
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2024, 12:24:52 »
Ja, het Fleischmann-model meet 21,2 cm, het grote voorbeeld is 18,590 m lang. Scheelt een goeie millimeter. Komt ook overeen met hetzelfde type wagens die destijds bij de SS, NBDS en later NS dienst hebben gedaan.

@ Gert Arkema: resada-groen is weer eens wat anders  ;D


Rob
« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 12:26:32 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2024, 12:31:34 »
Passend zou ook de Märklin Württemberger Packwagen 42128 zijn geweest...

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2024, 13:11:55 »
Komt ook overeen met hetzelfde type wagens die destijds bij de SS, NBDS en later NS dienst hebben gedaan.

Er was ooit een NMBS-versie ( > ex-Pw4u) door Fleischmann.                  Is dit hetzelfde bagagerijtuig ?
https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/7/8/6/8/4/78684-large_default.jpg      (foto ter info, Cooltrain)




« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 00:03:30 door hervé. Reden: correctie verwijzing/link »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2024, 13:41:42 »
De Fleischmann is gewoon nog steeds een mooi rijtuig wat goed op schaal is. Het enige is dat die rijtuigen wel eens wat hoog op de pootjes staan. Is de Märklin meer overeenkomend met het grote voorbeeld van de Alsace-Lorraine? Zijraam midden en schuine afdakjes boven de deuren van de balkons?

..

@ Gert Arkema: resada-groen is weer eens wat anders  ;D

Inderdaad, maar los daarvan; het is een fijner gedetailleerd rijtuig, zowel bijvoorbeeld glasinzet/wanddikte/dakdetails als fijnere subtiliteit in opschriften en belijning.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 13:44:25 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5358
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2024, 15:03:02 »
Dat Fleischmann bagagerijtuig staat inderdaad net even te hoog op de poten. Ik denk dat er met het verwijderen van een paar puntjes bij de draaistelbevestiging nog wel wat winst te behalen valt zonder dat de flenzen gaan aanlopen. Het zijraam midden zit overigens maar aan één kant...

De info over het gebruiken van dit rijtuig voor het omkatten naar een AL-model komt van Jean Buchmann, de man geldt als een expert op het gebied van de AL spoorwegen en is daarnaast een begenadigd modelbouwer: https://trainalsace.fr/

Er staat me bij dat tot voor kort bij de Marklin rijtuigen de bufferbalk te hoog was aangezet. De foto die Odaoda net heeft geplaatst lijkt dat zo op het eerste oog te bevestigen... Ik heb er hier geen liggen waar ik de schuifmaat op los kan laten.

Rob
« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 15:11:45 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2024, 19:01:13 »

Is dit (bijna) hetzelfde bagagerijtuig ?
Er was ooit een groene NMBS-versie (ex-Pw4u) door Fleischmann.                 
https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/7/8/6/8/4/78684-large_default.jpg      (foto  Cooltrain)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5358
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2024, 19:21:37 »
Ja klopt bijna. Dit rijtuig heeft geen vouwbalgen maar is verder identiek.
Tbinnebarretije…