Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 14:14:05
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 14:07:56
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 14:05:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 13:59:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:39:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door bask185
Vandaag om 10:25:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
  

Auteur Topic: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.  (gelezen 2886 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Gepost op: 23 November 2024, 21:24:58 »
Afgelopen week al een ‘omgekatte’ Pruisische bagagewagen laten zien die na het einde van WO1 in 1918 als herstelbetaling in Elzas-Lotharingen bij de Chemin de fer d’ Alsace-Lorraine terecht kwam in het kader van herstelbetalingen. Bij deze ook nog een rijtuig met de zelfde achtergrond maar nu afkomstig van de K.B.St.Eisenbahn. In het eerste geval ging het om een Fleischmann rijtuig 5080K, in het tweede geval om exemplaar van Roco en wel 45149. Beide rijtuigen zijn bedoeld om aan de voor- en achterzijde dienst te doen van een vooroorlogse ‘Edelweiss’ zoals deze reed van Amsterdam naar Luzern en Zürich. Die trein hoop ik in model dezer dagen te tonen, maar ik wilde u toch eerst nog kennis laten maken met de twee bagagerijtuigen in de jas van de A.L.



Dit is het Fleischmann rijtuig, cat.nr 5080K, regelmatig te vinden in advertenties en op beurzen.










De vier foto’s hierboven zijn van het omgespoten Roco-rijtuig 45149. Transfers zijn afkomstig van Jean Buchmann.

De complete trein zal te zien zijn in het lopende draadje over de ‘Edelweiss’.

Rob
« Laatst bewerkt op: 23 November 2024, 21:29:12 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2024, 21:56:52 »
Wauw...
Die zijn gaaf Rob!! (y)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
    • Mijn website
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2024, 22:23:48 »
Heel mooi, Rob. En ik ben benieuwd naar de hele trein.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2024, 07:41:29 »
Ik ben ook benieuwd naar de sleep. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2024, 15:06:39 »
Zoals beloofd gisteren heb ik een treinsamenstelling gemaakt met een NS3700, een EdN- en een FdO couplage en twee fourgons van de Alsace-Lorraine. Hierbij een paar plaatjes, de rest ga ik aanvullen in de ‘Edelweiss’ draad die al loopt.




Tbinnebarretije…

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2024, 10:39:37 »
Eerlijk gezegd vind ik de bagagewagens er stukken beter uitzien dan de rijtuigen ertussenin...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2024, 10:43:46 »
Is die Flm op schaal?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2024, 12:24:52 »
Ja, het Fleischmann-model meet 21,2 cm, het grote voorbeeld is 18,590 m lang. Scheelt een goeie millimeter. Komt ook overeen met hetzelfde type wagens die destijds bij de SS, NBDS en later NS dienst hebben gedaan.

@ Gert Arkema: resada-groen is weer eens wat anders  ;D


Rob
« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 12:26:32 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2024, 12:31:34 »
Passend zou ook de Märklin Württemberger Packwagen 42128 zijn geweest...

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2024, 13:11:55 »
Komt ook overeen met hetzelfde type wagens die destijds bij de SS, NBDS en later NS dienst hebben gedaan.

Er was ooit een NMBS-versie ( > ex-Pw4u) door Fleischmann.                  Is dit hetzelfde bagagerijtuig ?
https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/7/8/6/8/4/78684-large_default.jpg      (foto ter info, Cooltrain)




« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 00:03:30 door hervé. Reden: correctie verwijzing/link »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2024, 13:41:42 »
De Fleischmann is gewoon nog steeds een mooi rijtuig wat goed op schaal is. Het enige is dat die rijtuigen wel eens wat hoog op de pootjes staan. Is de Märklin meer overeenkomend met het grote voorbeeld van de Alsace-Lorraine? Zijraam midden en schuine afdakjes boven de deuren van de balkons?

..

@ Gert Arkema: resada-groen is weer eens wat anders  ;D

Inderdaad, maar los daarvan; het is een fijner gedetailleerd rijtuig, zowel bijvoorbeeld glasinzet/wanddikte/dakdetails als fijnere subtiliteit in opschriften en belijning.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 13:44:25 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2024, 15:03:02 »
Dat Fleischmann bagagerijtuig staat inderdaad net even te hoog op de poten. Ik denk dat er met het verwijderen van een paar puntjes bij de draaistelbevestiging nog wel wat winst te behalen valt zonder dat de flenzen gaan aanlopen. Het zijraam midden zit overigens maar aan één kant...

De info over het gebruiken van dit rijtuig voor het omkatten naar een AL-model komt van Jean Buchmann, de man geldt als een expert op het gebied van de AL spoorwegen en is daarnaast een begenadigd modelbouwer: https://trainalsace.fr/

Er staat me bij dat tot voor kort bij de Marklin rijtuigen de bufferbalk te hoog was aangezet. De foto die Odaoda net heeft geplaatst lijkt dat zo op het eerste oog te bevestigen... Ik heb er hier geen liggen waar ik de schuifmaat op los kan laten.

Rob
« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 15:11:45 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2024, 19:01:13 »

Is dit (bijna) hetzelfde bagagerijtuig ?
Er was ooit een groene NMBS-versie (ex-Pw4u) door Fleischmann.                 
https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/7/8/6/8/4/78684-large_default.jpg      (foto  Cooltrain)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2024, 19:21:37 »
Ja klopt bijna. Dit rijtuig heeft geen vouwbalgen maar is verder identiek.
Tbinnebarretije…