Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 14:57:56
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 14:53:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Robert vh Prutsert
Vandaag om 14:30:45
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:26:36
Minder wissels door henk
Vandaag om 14:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 12:57:16
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door odaoda
Vandaag om 12:48:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:08
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door bollen neus
Vandaag om 10:42:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
  

Auteur Topic: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.  (gelezen 2741 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • Modelspoor is emotie...
Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Gepost op: 23 November 2024, 21:24:58 »
Afgelopen week al een ‘omgekatte’ Pruisische bagagewagen laten zien die na het einde van WO1 in 1918 als herstelbetaling in Elzas-Lotharingen bij de Chemin de fer d’ Alsace-Lorraine terecht kwam in het kader van herstelbetalingen. Bij deze ook nog een rijtuig met de zelfde achtergrond maar nu afkomstig van de K.B.St.Eisenbahn. In het eerste geval ging het om een Fleischmann rijtuig 5080K, in het tweede geval om exemplaar van Roco en wel 45149. Beide rijtuigen zijn bedoeld om aan de voor- en achterzijde dienst te doen van een vooroorlogse ‘Edelweiss’ zoals deze reed van Amsterdam naar Luzern en Zürich. Die trein hoop ik in model dezer dagen te tonen, maar ik wilde u toch eerst nog kennis laten maken met de twee bagagerijtuigen in de jas van de A.L.



Dit is het Fleischmann rijtuig, cat.nr 5080K, regelmatig te vinden in advertenties en op beurzen.










De vier foto’s hierboven zijn van het omgespoten Roco-rijtuig 45149. Transfers zijn afkomstig van Jean Buchmann.

De complete trein zal te zien zijn in het lopende draadje over de ‘Edelweiss’.

Rob
« Laatst bewerkt op: 23 November 2024, 21:29:12 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2024, 21:56:52 »
Wauw...
Die zijn gaaf Rob!! (y)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1949
    • Mijn website
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2024, 22:23:48 »
Heel mooi, Rob. En ik ben benieuwd naar de hele trein.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5999
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2024, 07:41:29 »
Ik ben ook benieuwd naar de sleep. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2024, 15:06:39 »
Zoals beloofd gisteren heb ik een treinsamenstelling gemaakt met een NS3700, een EdN- en een FdO couplage en twee fourgons van de Alsace-Lorraine. Hierbij een paar plaatjes, de rest ga ik aanvullen in de ‘Edelweiss’ draad die al loopt.




Tbinnebarretije…

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4225
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2024, 10:39:37 »
Eerlijk gezegd vind ik de bagagewagens er stukken beter uitzien dan de rijtuigen ertussenin...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2024, 10:43:46 »
Is die Flm op schaal?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2024, 12:24:52 »
Ja, het Fleischmann-model meet 21,2 cm, het grote voorbeeld is 18,590 m lang. Scheelt een goeie millimeter. Komt ook overeen met hetzelfde type wagens die destijds bij de SS, NBDS en later NS dienst hebben gedaan.

@ Gert Arkema: resada-groen is weer eens wat anders  ;D


Rob
« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 12:26:32 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2024, 12:31:34 »
Passend zou ook de Märklin Württemberger Packwagen 42128 zijn geweest...

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1474
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2024, 13:11:55 »
Komt ook overeen met hetzelfde type wagens die destijds bij de SS, NBDS en later NS dienst hebben gedaan.

Er was ooit een NMBS-versie ( > ex-Pw4u) door Fleischmann.                  Is dit hetzelfde bagagerijtuig ?
https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/7/8/6/8/4/78684-large_default.jpg      (foto ter info, Cooltrain)




« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 00:03:30 door hervé. Reden: correctie verwijzing/link »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4225
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2024, 13:41:42 »
De Fleischmann is gewoon nog steeds een mooi rijtuig wat goed op schaal is. Het enige is dat die rijtuigen wel eens wat hoog op de pootjes staan. Is de Märklin meer overeenkomend met het grote voorbeeld van de Alsace-Lorraine? Zijraam midden en schuine afdakjes boven de deuren van de balkons?

..

@ Gert Arkema: resada-groen is weer eens wat anders  ;D

Inderdaad, maar los daarvan; het is een fijner gedetailleerd rijtuig, zowel bijvoorbeeld glasinzet/wanddikte/dakdetails als fijnere subtiliteit in opschriften en belijning.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 13:44:25 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2024, 15:03:02 »
Dat Fleischmann bagagerijtuig staat inderdaad net even te hoog op de poten. Ik denk dat er met het verwijderen van een paar puntjes bij de draaistelbevestiging nog wel wat winst te behalen valt zonder dat de flenzen gaan aanlopen. Het zijraam midden zit overigens maar aan één kant...

De info over het gebruiken van dit rijtuig voor het omkatten naar een AL-model komt van Jean Buchmann, de man geldt als een expert op het gebied van de AL spoorwegen en is daarnaast een begenadigd modelbouwer: https://trainalsace.fr/

Er staat me bij dat tot voor kort bij de Marklin rijtuigen de bufferbalk te hoog was aangezet. De foto die Odaoda net heeft geplaatst lijkt dat zo op het eerste oog te bevestigen... Ik heb er hier geen liggen waar ik de schuifmaat op los kan laten.

Rob
« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 15:11:45 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1474
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2024, 19:01:13 »

Is dit (bijna) hetzelfde bagagerijtuig ?
Er was ooit een groene NMBS-versie (ex-Pw4u) door Fleischmann.                 
https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/7/8/6/8/4/78684-large_default.jpg      (foto  Cooltrain)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • Modelspoor is emotie...
Re: Edelweiss fourgon: van Bayern naar de A.L.
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2024, 19:21:37 »
Ja klopt bijna. Dit rijtuig heeft geen vouwbalgen maar is verder identiek.
Tbinnebarretije…