Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werps Soldeerworkshop door orientexpress
Vandaag om 14:39:08
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!  (gelezen 7029 keer)

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Gepost op: 29 augustus 2006, 01:35:07 »
Voor een bekende ben ik zaken op een rijtje aan het zetten om één (nieuwe) modelspoorbaan digitaal te gaan maken. Een andere baan, blijft voorlopig analoog, omdat hij niet meteen al zijn treinen (>60) kan voorzien van decoders.
Het betreft een N-spoor baan, DCC is dan een logische keuze lijkt me.  ::)

De vraag is nu, of een loc met (bepaalde) DCC decoder, eveneens in staat is om zonder meer te kunnen rijden op zijn andere analoge baan?
Deze analoge baan wordt thans bestuurd met een bloksysteem, waarbij de lok-snelheid op PWM basis wordt gegenereerd. (Geen HF-verlichting aanwezig)

Ik ben er bang voor dat DCC decoders daarop niet gaan rijden. DCC heeft naar mijn weten een eigen analoog (PWM) op locadres 0 dacht ik! Dat zou betekenen dat loks met decoder dit signaal dus negeren. Dan zou het feest dus niet doorgaan om deze treinen nog op de analoge baan te gebruiken.  ??? Of is er misschien een simpele oplossing voor?

Ook is informatie over lokdecoders gewenst. Momenteel denk ik over Kühn decoders, maar wellicht dat iemand nog andere weet die voor een schappelijke prijs te krijgen zijn. (ca. €25)

Wie-o-wie weet raadt??






Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2006, 01:47:43 »
Je haalt een aantal dingen door elkaar, fred.
DCC-decoders kunnen rijden met een analoog signaal, of dit ook voor dit PWM geldt, zou ik niet weten. Volgens mij wordt PWM ook gebruikt bij Fleischmann Trafo's en daarop rijden locomotieven met decoders prima (met name die grote joekels). Ik kan me eigenlijk behalve PWM en diodesturing (die analoge dingen van Roco bijvoorbeeld) ook geen andere manier van spanning regelen weten, die vandaag de dag wordt gebruikt. Alhoewel, Brawa verkoopt een joekel van een regelbare weerstand.
Verder kan je met de Lenz-digitale centrale analoge locs laten rijden met adres 0. Normaal gesproken is het gemiddelde van de digitale spanning 0 V. Door echter de tijd van de signalen aan te passen, kan er een ander gemiddelde ontstaan, waar dan analoge locs op kunnen rijden.
Verder, over Kuehn, de 025N is een prima decoder voor een heel leuke prijs.
Henk
K.Bay.Sts.B

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2006, 08:11:40 »
Volgens mij wordt PWM ook gebruikt bij Fleischmann Trafo's ....
Bedoel je de MSF trafo's? Dat is geen PWM, maar variabele halve-golf sturing.
Gewoon halve sinussen van 50, resp. 100 Hz.

Leon van Perlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • Modelbaanbesturing (met of) zonder decoders
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2006, 10:21:21 »
Hallo FredS,

Volgens testen die ik met Lenz decoders heb uitgevoerd rijden deze wel op PWM, maar de controleerbaarheid (juiste rijrichting e.d.) is matig. Misschien van andere decoders beter, maar ik denk toch dat veel decoders de neiging hebben in het ontvangen van PWM iets digitaals te zien.

Er is echter wel een oplossing: dinamo.vanperlo.net. Of de impact voor jou(w bekende) te overzien is moet je zelf inschatten.

Mvg,
Leon

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2006, 10:36:03 »
Bedoel je de MSF trafo's? Dat is geen PWM, maar variabele halve-golf sturing.
Gewoon halve sinussen van 50, resp. 100 Hz.
Die bedoelde ik ja. Weet ik dat ook weer.

Wellicht misschien vreemd, maar zal een dikke condensator over het PWM zetten wellicht beter rijgedrag opleveren voor digitale locs?

Trouwens, zelf heb ik een schakelaar waarmee ik kan schakelen tussen analoog en digitaal. Werkt prima. Digitale locs rijden alleen nog maar op een analoog signaal als er op dat moment ook analoge locs moeten rondrijden.
K.Bay.Sts.B

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2006, 10:45:47 »
Een dikke condensator over PWM, dat moet je juist niet doen. Zelfs geen dunne condensator. Daar verknoei je het hele regelgedrag mee.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2006, 11:12:41 »
Volgens testen die ik met Lenz decoders heb uitgevoerd rijden deze wel op PWM, maar de controleerbaarheid (juiste rijrichting e.d.) is matig. Misschien van andere decoders beter, maar ik denk toch dat veel decoders de neiging hebben in het ontvangen van PWM iets digitaals te zien.


Mvg,
Leon



Leon,
Dat met die rijrichting zou nog geen probleem zijn, het is toch maar één grote lus, die analoge baan. Ombouwen op permaloog is geen optie, dan kan ie net zo goed meteen op digitaal ombouwen.  Het gaat er juist om, dat hij gelijdelijk over kan op digitaal met de nieuwe baan en een aantal loks en dan voor en na de rest. Dan is de oude grote baan een keertje aan de beurt.

Jou vermoeden is hetzelfde als mijn. Ziet de decoder in PWM niet iest van digitaal waardoor hij niet in analoog bedrijf zal werken?
We hebben wel een testje gedaan met een lokje voorzien van een selectrix decoder. Deze stond echter ingesteld op analoog gebruik en reed als verwacht perfect. Het is echter ook geen doen, om telkens de decoder terug op analoog bedrijf te schakelen alvorens je er mee kunt rijden.

Zit er dus weinig anders op dan één lok eens om te bouwen en te kijken hoe het gaat werken.  :)


Leon van Perlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • Modelbaanbesturing (met of) zonder decoders
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2006, 11:22:48 »
Dat met die rijrichting zou nog geen probleem zijn, het is toch maar één grote lus, die analoge baan. Ombouwen op permaloog is geen optie, dan kan ie net zo goed meteen op digitaal ombouwen. 

Hallo Fred,

Wat ik constateerde bij de Lenz decoders (die ik getest heb) is dat de rijrichting bij lage snelheden willekeurig is, bij hogere snelheden snapte hij het ineens wel. Ook bij 1-richting kan dat dus een probleem zijn.

Dat Dinamo nogal wat voeten in aarde heeft om in te zetten op z'n oude baan snap ik, daarom schreef ik ook : impact moet je zelf inschatten en dat heb je ook gedaan  ;)

Overigens: Permaloog is een 'handelsmerk' van Klaas, Dinamo van mij. Er zit enige overeenkomst in de manier waarop wij permanente verlichting realiseren op een pulsbreedtegestuurde baan, maar daar houdt het (volgens mij) ook mee op

Mvg,
Leon

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2006, 11:29:45 »
Overigens: Permaloog is een 'handelsmerk' van Klaas, Dinamo van mij. Er zit enige overeenkomst in de manier waarop wij permanente verlichting realiseren op een pulsbreedtegestuurde baan, maar daar houdt het (volgens mij) ook mee op
Klopt, Permaloog zorgt alleen maar voor constante verlichting, DINAMO is veel geavanceerder, daar kun je meer mee.
Let wel: Permaloog is geen digitaal, het betekent: Permanent spanning op de baan, en toch analoog rijden.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2006, 12:20:04 »
Klaas, Leon,

De keuze is gemaakt om de nieuwe (module) baan digitaal te gaan uitvoeren. Zijn oude analoge baan voorlopig niet. (Kosten!)
Nu wil hij wel zijn treinen ombouwen naar digitaal, maar allemaal is niet meteen mogelijk. Omgebouwde loks, moeten dus - zonder al te veel gedoe - op beide banen kunnen rijden.
Pas in een veel later statium, als toch de meeste loks al digitaal zijn gemaakt, zou de oude baan naar digitaal kunnen.

Permaloog en Dinamo ken ik beide en zijn mooie initiatieven voor analoge banen. Aanvankelijk wilde ik ook een dergelijk systeem ontwikkelen voor de nieuwe module baan. Aangezien beide geld kost, is tegenwoordig de stap naar digitaal toch logischer én op lange termijn goedkoper.

Gezien de reacties tot nog, zal het wel allemaal niet gaan lukken, tenzij de decoders vast op analoog te zetten zijn of omschakelbaar maken. maar ja.. in de N-lokjes past vaak net een decoder. Nog een schakelaar erbij is veelal niet mogelijk. (decoder override schakelaar)

Al schrijvende bedenk ik me, is er geen manier om een PWM signaal om te zetten in een variable maar strakke (gelijk) spanning?? (RC ?)
De lokdecoder ziet dan geen PWM meer, maar een gelijkspanning en zal dus gemakkelijker overschakelen op analoog bedrijf!  ::)
Het hoeft maar één kant op te werken, er is geen rijrichting in de oude baan!




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2006, 12:23:13 »
Al schrijvende bedenk ik me, is er geen manier om een PWM signaal om te zetten in een variable maar strakke (gelijk) spanning?? (RC ?)
De lokdecoder ziet dan geen PWM meer, maar een gelijkspanning en zal dus gemakkelijker overschakelen op analoog bedrijf!  ::)
Het hoeft maar één kant op te werken, er is geen rijrichting in de oude baan!
Het lijkt me veel eenvoudiger om een regelaar te bouwen die een gladde gelijkspaninng afgeeft.

Leon van Perlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • Modelbaanbesturing (met of) zonder decoders
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2006, 13:17:44 »
...is er geen manier om een PWM signaal om te zetten in een variable maar strakke (gelijk) spanning?? (RC ?)

Ja, je kunt met een LC (of RC) filter van een PWM signaal een redelijk gladde gelijkspanning maken, maar ...
- Gezien de vermogens heb je, als je dat doet na de eindtrap van de regelaar, componenten nodig in een, laten we zeggen 'wat meer lompe' uitvoering.
- Die 'oude' baan is, wat ik begrijp, redelijk groot, dus moet je nogal wat aanpassen.
- Het rijgedrag van een loc op PWM is i.h.a. een stuk beter dan van een gladde gelijkspanning, dus ga je daarop achteruit.

Als je echt een geleidelijke overstap wilt zou je nog kunnen overwegen om de nieuwe baan hybride uit te voeren. Kan-ie met z'n oude locs op de nieuwe baan rijden en gaandeweg naar behoefte digitaliseren. Anders toch maar in 1 klap.

Mvg, Leon

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Locs DCC analoog EN digitaal gebruiken!
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2006, 13:37:29 »
Tja.. allemaal dus niet zó simpel.. (had ik ook niet echt verwacht).

Ik heb de Firma Kuehn maar eens een mailtje gestuurd en deze vraag voorgelegt. Even afwachten wat die erop te zeggen hebben.

Citaat van: Leon
Alles in 1 klap
Sponsoren zijn welkom  ;D

ter info de nieuwe module baan die dus digitaal uitgevoerd wordt: http://jnr.miniware.nl/nl/index.html