Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 16:36:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door M. Ardon
Vandaag om 16:22:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50

Auteur Topic: Nieuwe baan van starter  (gelezen 4223 keer)

jengelsm

• Offline Offline
Nieuwe baan van starter
« Gepost op: 19 November 2024, 19:42:41 »
Inmiddels heb ik een demo baan (N-schaal) gemaakt met de Fleischmann uitbreidings setjes om snel te kunnen rijden. So far so good.
Een baantje van slechts 150x50 cm.

Mijn treintafel is slechts  220x190. Beperkt dus, maar wel ruimte voor uitbreiding of een totaal ‘nieuw’ ontwerp.
Ik heb een digitaal stoom loc met 3 wagonnetjes, een diesel passagier treinstel en een diesel vrachtloc met wagonnetjes. Totaal lengte max 40 cm.
Wat voor baan zou ik willen:
Veel rails (scenery ook, maar lage prioriteit)
Een station
Een ‘vracht station.
Een beperkt schaduw station voor het creëren van ‘verrassingen’ met de treinloop.
Een draaischijf
Mogelijk 1-2 loc’s erbij.

Nu kan ik het huidig baantje uitbreiden, maar ook voor een nieuw ontwerp gaan.
Vragen:
1. Zijn mijn wensen realistisch voor een tafel van 220x190?
2. Wat is de ideale maat voor een stationsgebouw op mijn tafel? Een stationsgebouw van 50 cm lijkt me wat aan de forse kant.
3. Wat is een slimme maat voor een schaduw station.
4. Het huidig baantje is wat ‘saai’. Hoe kan ik mijn ‘nieuwe’ baan wat ‘spannender’ maken.
5. Hebben jullie tips / ideeën voor een nieuw ontwerp? (Wat ik op internet aan voorbeelden zie is meestal rond de 200 x 100 cm.
(Ik kan niet bij een korte zijde. De andere zijden wel.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

jandcargo

• Offline Offline
Re: Nieuwe baan van starter
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2024, 19:49:58 »
Hallo,

Het maakt het makkelijker als je een bedrijfsplan maakt. Wat wil ik rijden met welk materieel. Personen en/of goederendienst. Daaruit volgt een aantal perronsporen en goederensporen. Sporen naar een industrieaansluiting. Moet de personendienst door kunnen gaan terwijl de goederendienst draait??? Uit de sporen volgen de wissels.enz. Op die manier krijg je een logisch bedrijf met mogelijkheden. Kijk naar de echhie . Daar liggen ook alle sporen met een functie, al mag je daar natuurlijk van afwijken. het is tenslotte jouw baan. succes

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2024, 20:48:31 »
Mijn treintafel is slechts  220x190. Beperkt dus, maar wel ruimte voor uitbreiding of een totaal ‘nieuw’ ontwerp.

(....)

(Ik kan niet bij een korte zijde. De andere zijden wel.
Dit roept bij mij de vraag op in wat voor ruimte de baan staat. Wordt die ook voor andere doeleinden gebruikt, waardoor je een tafel moet maken van 220 x 190. Of staat de tafel in een ruimte die je eigenlijk alleen als hobbyruimte gebruikt. In dat laatste geval kun je de ruimte beter benutten door een baan in U-vorm te maken.

Verder moet je er rekening bij houden dat je met een breedte van 190cm lastig het midden kunt bereiken als daar iets misgaat, of als je daar wilt bouwen.

Op zich kun je op je ruimte aardig wat kwijt, zeker als je niet erg veel behoefte aan scenery hebt. Maar met een U-vorm kun je meer kwijt. Breedte kan dan ca. 80 cm zijn. Aangezien je schrijft dat je de baan van drie kanten kunt bereiken, zouden de poten van de U ongeveer 250-300 cm lang zijn, de verbinding tussen de poten (de kopse kant) ook zoiets.

Mijn huidige baan is 75 x 300 en ik heb een schaduwstation, een paradebaan met een aftakkende zijlijn naar een kopstation. Daar heb ik geen vrachtdeel en draaischijf, maar op een U-vormige baan in jouw ruimte zou je dat er makkelijk op kwijt kunnen. Op een poot kun je station maken, met daaronder het schaduwstation. De draaischijf kun je daar kwijt, of nog een stukje van de kopse kant gebruiken. Op de ander poot kun je een goederenstation/industrie met spooraansluiting kwijt.

Als een U niet kan in je ruimte, dan moet dat op zich ook wel lukken op jouw tafel. Je kunt b.v. een ovaal maken, met aan een lange zijde het station, aan de andere lange zijde een schaduwstation. Boven dat laatste een goederenstation/ industrie. Vanuit het station kan een aansluiting naar het goederenstation slingeren.
Grt, Wim

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2024, 19:38:23 »
Hallo,

Het maakt het makkelijker als je een bedrijfsplan maakt. Wat wil ik rijden met welk materieel. Personen en/of goederendienst. Daaruit volgt een aantal perronsporen en goederensporen. Sporen naar een industrieaansluiting. Moet de personendienst door kunnen gaan terwijl de goederendienst draait??? Uit de sporen volgen de wissels.enz. Op die manier krijg je een logisch bedrijf met mogelijkheden. Kijk naar de echhie . Daar liggen ook alle sporen met een functie, al mag je daar natuurlijk van afwijken. het is tenslotte jouw baan. succes

Ik heb een diesel personentreintje, een stoomloc met 2 passagiers wagons en diesel loc met een 3 tal vrachtwagons. Dus op het traject personen vervoer. Dus een station gericht op personen vervoer lijkt mij passend. Idem wat betreft een vracht laadstation met veel rangeermogelijkheden.
Als de ruimte voor de baan het toelaat zou het leuk zijn als alle 3 gelijktijdig zouden kunnen rijden. (Mbv de z21 en/of RocRail).

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2024, 19:45:54 »
In de ruimte staat ook mijn bureau etc.
De maat van de tafel staat vast. Die heb nagenoeg in elkaar gezet. De plek in de kamer ook.

Een ‘reikafstand’ van 85 cm is een uitdaging…..Dat realiseer ik mij.
Als het echt onwerkbaar is zaag ik gewoon een stukje van de tafel af. Een U vorm is denk ik nu lastig. De tafel bestaat eigenlijk uit 2 platen van 122x90 op een tafelframe van de ikea.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2024, 10:32:17 »
Het is lastig om met deze informatie een kloppend baanplan uit de mouw te schudden. Je oppervlakte is best groot en als ik het begrijp is je materieel relatief kort. Dus korte treinen en geen lange (goederen) treinen van bv 2 meter lang. Dat maakt het wel makkelijker om een leuke modelbaan te maken.

De maat is vierkant, waardoor je (denk ik) sowieso in het midden iets moet maken waar of geen treinen rijden, of een mansgat zit. Murphy's law geldt altijd, treinen staan daar stil waar je niet bij kan..... Aangezien je met tafels van de Ikea werkt is dat wel lastig. Dan zou ik ervoor zorgen dat de rails ligt daar waar je ook (redelijk) eenvoudig bij kan komen. Kan je wel van alle 4 de kanten erbij?

Ik zie een soort berglangschap voor mij, met een piek (berg/heuvel) in het midden. Dat breekt ook lekker de baan en zorgt ervoor dat je met verschillende scene's kan werken. Ik zou (als je van 4 kanten erbij kan) een soort grote ovaal maken, met 1 kant schaduwstation, 1 kant landelijk (groen, bos), 1 kant dorps (klein station met bv wat goederensporen) en 1 kant een stadje met een groot station en een depot voor je locs etc. Lekker slingerend door het landschap? Je kan bv bij het station een dubbelsporige baan maken, die bij het dorp opdeelt in een hoog en laag traject. Dan kan je 1 spoor door het bos laten " verdwijnen" en heb je ook ergens een enkelsporig baantje.

Het zijn maar wat ideen  ;D

Groeten,
Rogier

Theovh

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 21 November 2024, 11:11:22 »
Je kunt de tafel ook op wielen zetten. Indien nodig kun je dan het geheel iets verplaatsen zodat je toch overal bij kunt.
Ik spreek uit ervaring, mijn tafel met schaduwstation eronder, alhoewel kleiner ( 280*145 cm), staat op zes wielen en is gemakkelijk iets te verrijden.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2024, 11:43:34 »
Mijn treintafel is slechts  220x190.
1. Zijn mijn wensen realistisch voor een tafel van 220x190?

De tafel bestaat eigenlijk uit 2 platen van 122x90

???  (volgens mij stemmen deze 2 gegevens niet met elkaar overeen)

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2024, 12:47:15 »
Eens onderzoeken of wielen onder de tafel praktisch haalbaar is.
De tafel bestaat uit 2 delen met elk een ikea tafelframe. Dus op voorhand 8 poten….)

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 November 2024, 12:49:50 »
Scherp!
De tafel bestaat eigenlijk uit twee tafels.
Elke tafel is 122x190. Totaal 244x190.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2024, 12:51:58 »
Allen dank voor de tips!

Ik ben al wat aan het stoeien met anyrails om te kijken wat ik ‘kwijt’ kan op 244x190 cm.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2024, 23:52:58 »
Een kleine update over de voortgang van mijn (her)start met modelspoor.
Het heeft even geduurd, want ik had minder tijd dan ik vooraf had gedacht.

Allereerst het positieve:
Het is nog veel leuker dan ik had gedacht. De modelspoor hobby brengt mij een combinatie van ‘dingen met je handen doen’, verdiepen in de werking van ‘technologie’ in aan wat ander domein dan ik waar ik in mijn professionele leven mee te maken heb gehad. Ook positief is dat er veel online te vinden is en dat bij vragen op bv dit forum met je meegedacht wordt.

Wat ik echt onderschat heb is de benodigde tijd. Er ging/gaat meer tijd in zitten dan ik gedacht had. Vooral het nadenken over wat ik wil met de hobby, wat je er dan voor nodig hebt en hoe je die ideeën dan uiteindelijk gaat realiseren is tijdrovend.
Vooral de tijd die ik nodig had voor de ‘infrastructuur’ viel tegen. Wat voor treintafel ik wilde en hoe die te maken was een uitdaging, en al helemaal om die dan te maken. De bekabeling, de stroomvoorziening, de wisseldecoders, de bezetmelders etc. was toch wel een dingetje.
Als je qua infrastructuur een denkfout maakt of verkeerde verwachtingen hebt, heeft dat veel consequenties.
Ook is het, net als in het echte leven’ dat de techniek in de praktijk toch anders is dan je ‘vanuit de theorie’ verwacht. Andersom ook uiteraard. Iets wat niet zou passen volgens bv het track ontwerp programma doet dat wel met wat gepruts in de praktijk. In het begin van mijn werkzame leven heb ik met CAD programmatuur gewerkt. Dat is qua toleranties en mogelijkheden toch anders dan ‘iets’ in Anyrail.
De z21 op mijn huisnetwerk sluiten was niet ingewikkeld, maar wel zeer tijdrovend omdat ik mijn Macbook ip adres eerst moest veranderen opdat deze bij het standaard ip adres van de z21 kon komen om vervolgens de procedure te starten om de z21 ‘vrij te schakelen’. Ik hoop dat dit een eenmalige aktie was.
Ik ben nu bezig om mijn baan op te bouwen. Het proefbaantje was leerzaam. Ik denk dat ik nu een beetje begrijp hoe dingen in de 'praktijk' werken.
N-schaal is een uitdaging qua ‘gepriegel’. Daar waar ik met Marklin (C) de rails snel en zonder gepruts aan elkaar klik is dat met Fleischmann N spoor toch wel echt iets anders.
Wat ook een beetje tegen valt zijn de kosten. Zaken als rollend materieel, rails etc is goed te plannen. De vele meters kabel, het aantal benodigde bezetmelders en wisseldecoders is meer dan in eerste instantie gedacht.
Wat ik tot nu toe ervaren heb is dat als je in het ‘bedenken van wat je wilt’ of het ‘ontwerp’ een foutje maakt dit zeer lastig, tijdrovend en kostbaar is om later te herstellen. Lijkt wel de IT wereld……

Wat ben ik nu aan het aanleggen:
Het baanontwerp is gemaakt met Anyrail, het is een ‘ge-tweakt’ ontwerp op basis van een Fleischmann ontwerp. De baan is  N-schaal, plm 35 meter rails op een tafel van 180x240, van 18mm dik MDF met 4mm kurk, en 2x IKEA tafel onderstel. De tafel is aan 3 kanten bereikbaar. De baan is digitaal (DCC). Een 23-tal wissels en 4 ontkoppelaars. Ik heb nu een vracht loc met wagons, een stoom loc met wagons een passagierstreinstel. Allen met geluid. Alles van Fleischmann. De stroomvoorziening is de standaard z21 power voor de railspanning (ik heb het verbruik van de 3 locs ‘gemeten’ en de standaard railstroom voorziening is ruim voldoende ook voor nog  meer locs), 18 volt DC voor de wissels, ontkoppelaars en draaischijf en 12 volt voor de verlichting.
Er is/komt ook een draaischijf, met een Littfinsky TT-DEC. De wissel decoders zijn OSSD en de bezetmelders zijn de YamoRC  met R-bus.
De centrale is een z21 start. (besturing met Ipad). De besturing kan/is ook met RocRail op een Raspberry 4 (4Gb), tzt wellicht iTrain (alhoewel ik de voordelen daarvan zelf nog niet zie). Het ‘schakelpaneel’ kan (ook) bekeken worden op een vrij grote monitor aan de muur waar de tafel tegen aanstaat. De touchscreen mogelijkheid gebruik ik niet vanwege het ontbreken van drivers/sw  voor de Raspberry en de ‘onmogelijke’ plek waar de monitor hangt. De Raspberry Pi kan ook vanaf mijn MacBook bediend worden dmv VNC. Voor de benodigde Windows programmatuur zoals de z21 maintance tool, Anyrail gebruik ik de Parallels implementatie.
Op termijn zal ik ook seinen plaatsen (er liggen er al een tiental klaar) en zal ik ook ‘treingeluiden‘ in  de loc loods en bij de stations realiseren. Materiaal er voor heb ik al alleen de tijd om dit idee uit te werken heb ik voorlopig niet. Ik heb de Fleischmann loods voor bij de draaischijf, een Faller perron setje en een Kibri station.
Wat mij opvalt is het verschil in kwaliteit van de bouwbeschrijvingen. Die van IKEA zijn daarbij vergleken van grote klasse.
Ik ben nog aan het stoeien met de blokindeling cq het positioneren van de melders. Ik denk in principe 2 melders per blok met een enkele keer 1 melder per blok bij kleine rangeer/kop spoortjes. Ik heb nu materiaal voor 64 melders, en schat in dat ik die allemaal zal plaatsen. Ik soldeer de draden (zelf) aan de rails. De ‘bruine’ draad soldeer ik in een verhouding van ‘3 melddraden’ : 1 N draad. Ik voorzie wellicht te veel melders, maar achteraf een draadje aan een stukje rails prutsen lijkt mij een drama zonder de halve baan te slopen. Het slopen opnieuw opbouwen is met N spoor ook een drama.
Voor de verlichting in de ‘huisjes’ en rondom de rails gebruik een enkele led en stukjes led strip welke centraal gedimd kunnen worden.

Ik twijfel nog of ik een echt ‘handgeschakeld’ bedieningspaneel wil of dat de beleving mbv een ipad of scherm/muis combinatie voldoende is. (Ik had een 24 channel digital music studio met touchscreen bediening, maar heb toch fysieke schuiven en knoppen gekocht om de software te bedienen omdat het beter aanvoelde).

Ik hoop de baan in januari/februari (2025) helemaal up and running te hebben. Gelukkig hoef ik wat minder te reizen. Dus meer tijd en geld voor de hobby (hoop ik......)
Dan (en niet eerder) ga ik na denken over uitbreiding (meer rails, meer rollend materiaal en scenery). Ik denk dat op de 180x240cm en 35 meter rails er nog genoeg mogelijk is.

« Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 23:55:41 door jengelsm »

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2024, 11:31:57 »
Leuk om te zien dat je ideeën genoeg hebt.

Het is echter al eerder opgemerkt. Als er wat fout gaat, hoe denk je dan bij de delen van je baan te komen die je rijkbaarheid (vaak maar ca 80 cm) overstijgen?
Niet om te zeuren maar als ervaringsdeskundige weet ik dat er op een zeker moment wat fout gaat in een gebied waar je niet bij kunt. Bij mij was dat in een tunnel, bij jou zie ik andere uitdagingen....

Succes met het ontwerpen en aansluitend bouwen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2024, 14:13:55 »
Helder!
Ik ga nadenken hoe ik vanaf de bovenkant makkelijker naar beneden kan.
De decoupeerzaag staat klaar….
(eerst denken en dan doen, mdf is goedkoop, maar mijn uren zijn onbetaalbaar)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2025, 12:33:36 »
Bij het lezen van het gebruik van mdf krijg ik persoonlijk kriebels en dan niet de positieve.
Geen idee hoe het staat met vocht in je huis en de hobbykamer,maar mdf is vocht gevoelig,lees bij vocht heeft het op den duur de neiging om vocht te absorberen en op te blazen.
Denk niet dat je dat wilt voor je baan als basis  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0