Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 15:10:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Rick
Vandaag
om 15:07:10
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
BartvD
Vandaag
om 15:04:42
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 15:04:29
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:00:08
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 14:55:54
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
MOVisser
Vandaag
om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 14:49:54
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 14:29:03
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:15:03
Sfeer op je modelbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
Vandaag
om 12:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Tedo
Vandaag
om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
orientexpress
Vandaag
om 12:05:44
Roco 2025
door
IJmc
Vandaag
om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort
door
MOVisser
Vandaag
om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Ronald69
Vandaag
om 11:44:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Ben
Vandaag
om 11:35:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen"
door
henk
Vandaag
om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Nahmertaler Kleinbahn
door
NS264
12 July 2025, 20:44:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m) (gelezen 9909 keer)
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
«
Gepost op:
23 May 2008, 02:22:18 »
Allereerst hier het plan van Villefranche-Vernet les Bains-Fuilla:
meer over ligne de Cerdagne
En hier een eerste schets in Paint. Het geheel is al wat versimpeld, maar het is nog behoorlijk groot. Lang niet alles komt in aanmerking om uit te bouwen. Maar waar ik verder moet gaan reduceren, snijden, weet ik nog niet. Het moet ook in modules verdeeld worden.
Links en rechts van het station wil ik twee eenvoudige schaduwstations maken, hooguit voor twee treinen, zodat uit beide richtingen een of twee treinen kunnen pendelen. Het meeste materieel zal toch op het station opgesteld staan.
«
Laatst bewerkt op: 28 May 2008, 21:10:47 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Ik heb al een trein
daan2353
Offline
Berichten: 576
009, da's pas fijn.
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #1 Gepost op:
23 May 2008, 10:17:04 »
Dat ziet er goed uit! Een makkelijke manier om een station in omvang te reduceren zonder dat het uiteindelijke resultaat al te veel afwijkt van het origineel is om gericht sporen weg te laten die toch dubbel liggen.
Als er ergens 4 sporen naast elkaar in een loods liggen, is het niet opvallend om dat terug te brengen naar 3 of zelfs 2. Wat ik wel zou proberen is om het aantal sporen met verschillende doeleinden hetzelfde te houden.
Op de originele tekening van het station en ook op je paint schets kun je de sporen in duidelijke groepen verdelen. Loodssporen, opstelsporen, verladingssporen en perronsporen. Als je elke groep terug brengt tot bijvoorbeeld 2 sporen (in het origineel 4) dan blijft de functie en opzet van het sporenplan hetzelfde terwijl de lengte en breedte van het station flink afnemen.
Ik zou een schets maken met van elke groep 1 minder en eentje van elke groep 2 minder sporen. En dan kijken welke het beste past en wat er nog het beste uitziet.
Is wel een leuke uitdaging om hier iets op schaal van te maken!! Ga ik zeker volgen.
Gelogd
Hannes
Offline
Berichten: 158
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #2 Gepost op:
23 May 2008, 11:21:05 »
Hallo Huub,
Mooi en origineel plan. Ik ben wel fan van kopstations omdat dit je verplicht tot actief "sporen" in tegenstelling tot rondjes rijden. En jij doet dit direct in het kwadraat.
Wat me wel opvalt is dat je beide draaischijven hebt weggelaten, zal wel ivm met de beschikbare ruimte zijn. Betekend dit dat je niet met stoomlocs gaat rijden, of enkel met tenderloks?
Succes met verder uitwerken.
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Anoniem
Gast
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #3 Gepost op:
23 May 2008, 15:45:02 »
Hannes, om een voorschot te geven op Huubs antwoord: in Villefranche komt al sinds de jaren '20 geen stoom meer
. De kans is dus groot (en uit Huubs andere draadje blijkt ook dat dat zo is) dat Huub niet met stoom rijdt
.
In VVB ligt al sinds mensenheugenis geen draaischijf, ik vraag mij zelfs af of er ooit één gelegen heeft. In ieder geval niet in het smalspoorgebeuren, de ligne de la Cerdagne is altijd bereden met elektrische treinstellen.
Huub, ziet er goed uit! Qua schaduwstation heb je inderdaad niet zo veel nodig, ik zou zeggen: twee spoortjes voor de Train Jaune (kun je twee verschillende stammetjes fiksen) en drie voor de normaalspoorkant (2 stuks reizigers en een buurtgoederentrein) of zoiets
.
Gelogd
Hannes
Offline
Berichten: 158
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #4 Gepost op:
23 May 2008, 16:41:51 »
Wesley,
Die draaischijven had ik zelf niet bedacht, maar staan op de bovenste tekening vandaar. En in dit geval zijn het ook echt alleen draaischijven om te draaien geen rondhuis eraan ofzo.
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Anoniem
Gast
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #5 Gepost op:
23 May 2008, 18:14:14 »
Ah verrek, ik zie ze... de normaalspoorschijf was dus al weg in de tijd dat die tekening gemaakt werd, en wat dat smalspoording betreft: een beetje vreemd
. Het enige nut dat ik mij ervoor kan indenken is voor de sneeuwploeg...
Gelogd
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #6 Gepost op:
23 May 2008, 18:19:23 »
Op de voorbeeldtekening staan idd draaischijven bij zowel het meterspoor- als bij het normaalspoorgedeelte. Van het normaalspoorgedeelte heb ik verder geen foto's, maar ik denk dat ie nog uit de tijd van de stoomlocs stamde, de tekening is van 1985 en toen stond deze er nog wel op. @Wesley, zie nummer 19 op de grote tekening!
Hier een foto van de meterspoordraaischijf op het station:
Ook op de lijn zelf die het gele treintje volgt, ligt een vreemde draaischijf:
Het stukje spoor linksboven loopt nog een meter door, maar eindigt dan bij een hekwerk van een station. Waarvoor deze draaischijf dient (diende) is me een raadsel. Ik denk weleen dat het er wellicht een wielstel van een Z100 180 gedraaid wordt (werd), misschien een wielstel verwisseld? Of een wagon draaien of toevoegen? geen idee, maar dat was miet de reden van weglaten in mijn plan.
Ik heb er domweg nog niet aan gedacht ze in mijn tekening op te nemen. Een draaischijf inbouwen lijkt me toch best aardig, maar het moet wel een doel dienen.
Nu zoek ik nog wat meer rangeermogelijkheden op het station, met omloopspoor en/of kruising. Maar ik teken verder en meld me wel weer.
«
Laatst bewerkt op: 16 December 2018, 21:43:39 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Ik heb al een trein
Anoniem
Gast
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #7 Gepost op:
23 May 2008, 18:36:05 »
Citaat van: HuubvG op 23 May 2008, 18:19:23
@Wesley, zie nummer 19 op de grote tekening!
@ Huub, de legenda zegt duidelijk 'ancien pont tournant', dat betekent dus dattie er niet meer is
(hij is dan ook gestippeld getekend).
Wat die kleine draaischijfjes betreft: die vond je vroeger overal en nergens op de stations van de Compagnie du MIDI (maar tegenwoordig zijn ze behoorlijk zeldzaam). Zij verbonden vaak de sporen met een elektrisch onderstation (d.m.v. een spoortje dat haaks op de andere sporen liep, ook te zien op de tekening uit 1980, links van de perrons die verticale lijn). Ze dienden meestal om het onderstation te voorzien van de zaken die daar nodig zijn. Zou het kunnen dat daar (naast de "halle" dus) een onderstation staat of heeft gestaan?
Gelogd
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #8 Gepost op:
23 May 2008, 18:44:18 »
Wederom heb je het scherp gezien Wesley
en klopt het ook wat je zegt over die zijlijntjes. Die zijn er meer geweest, nu je het zegt... ook die mijnspoorlijn is er niet meer, maar zijn er nog wel wat restanten van.
Gelogd
Ik heb al een trein
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6484
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #9 Gepost op:
28 May 2008, 15:42:19 »
Zeer verzorgde presentatie. Hoe heb je dat gemaakt in Paint?
In welke schaal wordt dit plan uitgewerkt? H0 of N.
Denk bij de uitwerking aan de maximale armlengte waarmee je kunt werken. Met name in het hart van het plan is heel veel rails opgenomen. Een mansgat is derhalve erg moeizaam te realiseren.
Bij H0 kan de omvang te groot zijn om e.e.a. te bereiken vanaf de zijkanten van de tafel.
mvrgr,
Hans van de Burgt
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #10 Gepost op:
28 May 2008, 16:43:50 »
Eerst had ik in Word een tekening gemaakt, waarbij alle details achteraf gewijzigd konden worden, maar dat is niet op te laden naar hier. In een poging om het om te zetten naar Paint, werd telkens een gedeelte van de tek. afgesneden, wist niet waarom. Toen maar in Paint opnieuw begonnen. Ik maak vooral gebruik van "Gebogen lijn" voor de sporen en de bergen, "Veelhoek" voor gebouwen en verder veel "Opvullen" en "Kwast". Je kunt je tekening 200, 400 tot 800 procent vergroten. Dat is makkelijk als je een stukje wilt wissen en opnieuw inkleuren.
Inmiddels heb ik al verschillende variaties bijna gereed, ook met nog verder vereenvoudigde sporenplannen.
Op een volgende tekening zal te zien zijn wat en hoe ivm opstel-, rangeer- en passagierstreinsporen. Ook komen daar stippellijnen op om te laten zien in welke gedeeltes het geheel moet worden opgedeeld. Ook komen daar nog wat dingen op die ik in de eerste tekening vergeten ben: waarschijnlijk toch één van de draaischijven, plus perrons en- overkappingen.
Ik wil het in modules opbouwen, waarbij ik het sporengedeelte in één of twee stukken wil verdelen, en de aangrenzende scenery daar tegenaan te kunnen zetten, en weghalen om erbij te kunnen. De blauwe lijn van de rivier, de autoweg etc. lijken me goede grensaangevers voor modules.
De bouw zal wel H0m worden en H0. Omdat Train Jaune op meterspoor rijdt op een traject dat begint in VVB, maar waar ook normaalspoor uit Perpignan eindigt.
Het bouwen op zichzelf wil ik eerst in zeer vereenvoudigde vorm doen, dwz gewoon contouren aangeven, net als maquettebouwers doen. De gebouwen etc. beeldhouwen uit hardschuim. Later pas details aan gaan brengen. De rails maken met 3e stroomrail zal meer tijd opeisen, maar vooral het maken van de gele treinen zelf zal de nodige tijd en moeite gaan kosten.
Gelogd
Ik heb al een trein
Anoniem
Gast
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #11 Gepost op:
28 May 2008, 16:52:48 »
Huub, klein vraagje:
het normaalspoorgedeelte van VVB stikt van de zogenaamde 'double champignon'-rails, zoals
hier
op een plaatje is te zien (het linkse spoor dus). Dat DC-spoor is heel anders geconstrueerd - het bestaat in essentie uit twee 'koppen', het idee was ooit dat je de spoorstaaf kon omdraaien en deze daardoor twee keer zo lang meeging, met als gevolg de vreemde bevestigingen die je ziet en het feit dat de spoorstaaf niet op de dwarsliggers rust, maar 'zweeft' - en er is iets verkrijgbaar op de markt dat sterk lijkt op DC-spoor. Ga je daar nog iets mee doen of is dat een brug te ver qua realisme (want dat is vast veel werk, al heb ik er geen ervaring mee)?
Gelogd
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #12 Gepost op:
28 May 2008, 18:07:23 »
Op die foto is inderdaad het uiterste eindje van de lijn PPN - VVB te zien. Daar houdt het normaal(nou ja, normaal?)spoor op en gaat de gele trein verder richting Latour. Ik denk niet dat ik de moeite ga nemen om ook dit in model te realiseren. In H0m was ik al blij dat ik 'normale' normaalsporen had, het moet niet gekker worden...
Het normaalspoor krijgt op mijn modelgedoe al een ondergeschikte plaats, dus het zal niet opvallen.
Jij bent zeker scherp op dit gebied, maar ikzelf en toekomstige aanschouwers zullen er geen erg in hebben!
Gelogd
Ik heb al een trein
Anoniem
Gast
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
«
Reactie #13 Gepost op:
28 May 2008, 18:24:30 »
Citaat van: HuubvG op 28 May 2008, 18:07:23
toekomstige aanschouwers zullen er geen erg in hebben!
Zeker niet, ik geef het alleen mee omdat het zonde zou zijn dat je er later achter komt dat er DC-spoor ligt en je dat graag had willen nabootsen
. Het is prima om bewust een keuze te maken natuurlijk
.
Gelogd
daan2353
Offline
Berichten: 576
009, da's pas fijn.
Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
«
Reactie #14 Gepost op:
28 May 2008, 23:46:28 »
Los van het feit of die dubbele rail te krijgen is, ik denk dat je met NEM genormeerde wielen problemen gaat krijgen met de flenshoogte als ik die railstoelen zo bekijk. Dan zou je richting rp87 (klopt die benaming?) moeten en de wielflenzen tot 0,25mm moeten afdraaien..
Apart systeem trouwens, dat kende ik nog niet..
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)