Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:08
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
Zolderbaan 2025 door spoorijzer
Vandaag om 09:19:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49

Auteur Topic: Digitaal of analoog  (gelezen 7143 keer)

Rubbi86

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Digitaal of analoog
« Gepost op: 14 November 2024, 20:14:12 »
Goedeavond,

Ik heb een vraag! Ik heb nu sinds een maand een m baan van 200x100. Nu vind ik al die draadjes met de seinen en die oude travo eigenlijk maar niks. Nu heb ik wel 4 mooie locomotieven. Een kleine stoomlocomotief de NS 1200 en een 1139 en een V200 allemaal analoog. Nu kwam ik startset 29475 tegen voor €130 euro. Deze is digitaal met een mobile station 1. Zou dit wat kunnen zijn? Ook lijkt met me leuk meerdere treinen te laten rijden zonder gedoe! Ik ben niet heel erg technisch… ik hoor het graag

bask185

• Offline Offline
Re: Digitaal of analoog
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2024, 20:34:09 »
Er vanuitgaande dat je marklin rijder bent...

Voor dat geld vind ik het een zeer goede keuze. Ik heb zelf ook een MS1 en vond het altijd wel een simpel handig ding om trein mee te rijden. Ik vind het zelf alleen een gedoe om oudere marklin treinen te digitaliseren omdat je de motor ook altijd moet ombouwen met een permanente magneet. Ik vond het altijd makkelijker om een 2-rail model van een sleper te voorzien en die digitaal om te bouwen.

Als je geen marklinist ben, dan zou ik aan raden om een multimaus met booster te nemen. Dit vanwege het DCC protocol wat er in zit.

Wat wissels en seinen betreft. Die kan je niet digitaal aansturen met een MS1, wel met een multimaus of een MS2, maar dat is een crime om te doen. Dan moet je zoveel nadenken over welke knoppen in te drukken dat de lol er af gaat. Dus ik zou je seinen en wissels lekker analoog blijven bedienen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2024, 21:53:54 »
Digitaal wil niet speciaal zeggen dat je veel minder draadjes hebt dan bij analoog.
"Ook lijkt met me leuk meerdere treinen te laten rijden zonder gedoe!" Dit is een beetje afhankelijk van wat je verstaat onder zonder gedoe. Je kan op de bediening namelijk maar 1 trein tegelijk bedienen, dus je blijft er tussen wisselen.
Johan

Alewijn

• Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2024, 23:37:15 »
Wil je graag met je oude locomotieven rijden, dan is er wat voor te zeggen analoog te blijven besturen. Maak je een dubbelsporig ovaal met stroomonderbreking tussen de sporen, dan kun je toch twee treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden.

Toch zou ik zelf voor digitaal gaan. Dat heb ik zelf gedaan na jarenlang analoog te hebben gereden. Bij mij begon het ook met een startset. Ik vind het nog altijd prettig met twee draadjes te kunnen volstaan. Als je meer wilt met seinen ed komt er wel meer bedrading bij kijken.

Een ander en doorslaggevend voordeel van digitaal vind ik dat de locs veel fijner zijn te besturen. En je kunt per loc de instellingen aanpassen. Tegenwoordig hebben de locomotieven ook analoog al veel fijnere rijeigenschappen.
Je oudere locs zullen nooit zo rijden als de nieuwere.

Bij het kiezen van een startset zou ik er overigens op letten dat er een trein bij zit die je graag wilt hebben.

Hoe gaat het trouwens met de baanplannen?

1200blauw

• Online Online
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #4 Gepost op: 15 November 2024, 09:37:01 »
Nog niet genoemd volgens mij (of ik lees slecht): je kunt in digitaal bedrijf niet zondermeer de bestaande locs gebruiken. Die moet je eerst voorzien van een decoder. Meestal is dat de moeite niet waard, omdat de rijeigenschappen er niet door verbeteren. Ervan uitgaand dat je geen hele dikke beurs heb raad ik je daarom aan analoog te blijven rijden als je je locs wilt blijven gebruiken.
Je zou ook eens bij de buren kunnen gaan kijken. Daar rijden meer mensen analoog Märklin.

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2024, 10:39:00 »
Meestal is dat de moeite niet waard, omdat de rijeigenschappen er niet door verbeteren.
Dat ben ik niet met je eens . . .

Ik heb een aantal oude M-Locs (30+) omgebouwd naar DCC (ESU LP) en daarbij de veldspoel vervangen door een permanent magneet.
En de rijeigenschappen verbeterden wel degelijk, je kon ze letterlijk laten kruipen en de motor liep veel mooier.
Ik heb er één voorzien van een 5p anker, maar dat verschil was minimaal en de investering niet waard.

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2024, 10:42:03 »
Ik vind het zelf alleen een gedoe om oudere marklin treinen te digitaliseren omdat je de motor ook altijd moet ombouwen met een permanente magneet.
Hoewel de ombouw naar een DC motor zeker voordelen biedt, is dat geen must.

Uhlenbrock lever Motorola decoders voor de originele M veldspoel motoren.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 November 2024, 10:55:38 »
Marklin zelf ook tegenwoordig.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #8 Gepost op: 15 November 2024, 11:43:00 »
Nu heb ik wel 4 mooie locomotieven.

Zelf ben ik een verstokte analoog–rijder, maar dat komt omdat ik erg gehecht ben aan de oude treinen uit mijn jeugd - zie de Wohnzimmer Rbf materieelshow. Nu lees ik dat je pas sinds een maand een modelspoorbaan hebt. Betekent dat dat je de locomotieven die je noemt ook nog maar pas hebt? Dan ben je er misschien niet zo aan gehecht, wat het het makkelijker maakt ze weg te doen en over te stappen naar nieuwe digitale treinen.

Ook lijkt met me leuk meerdere treinen te laten rijden zonder gedoe! Ik ben niet heel erg technisch… ik hoor het graag

Als analoog-rijder heb ik er zelf geen ervaring mee. Maar als ik het zo lees hier op het forum, wordt het met digitaal niet per se eenvoudiger. CV-waarden van je locomotieven programmeren, allerlei soorten decoders en protocollen, en niet per se minder draadjes. Ook een digitaal bediend wissel of sein moet ergens mee verbonden worden…

Het zou mij waarschijnlijk niet afschrikken als ik vandaag instapte in de hobby, en misschien is het ook wel eenvoudig te houden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

bask185

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 November 2024, 12:50:59 »
Marklin zelf ook tegenwoordig.
Ik had toen nog delta decoders gekocht..ondingen voor 40€ 20j terug
Train-Science.com
Train-Science github

borotof

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 November 2024, 13:26:10 »
« Laatst bewerkt op: 16 November 2024, 11:07:50 door borotof »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 November 2024, 13:32:35 »
Mijn treindealer zei vroeger tegen mij dat dat de werking van de cruisecontrol zou verstoren van een decoder. Je zou opmerkelijk beter rijgedrag kunnen verwachten met een permanente magneet. Ik was 15 en ik wist niet of het waar was of niet.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

1200blauw

• Online Online
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #12 Gepost op: 15 November 2024, 13:40:39 »
Raar advies, het is onzin en gewoon niet waar.

De stelligheid waarmee je beweert dat iets onzin is kennen we nu wel. Vaak heb je gelijk, maar soms ook niet. Ik heb een jaar of tien geleden twee locjes laten ombouwen, door de reparatieafdeling va een winkelier. De resultaten daarvan vielen me tegen, zowel digitaal als analoog rijdend, dus ik ben ermee gestopt. Daarop is mijn advies gebaseerd.

Dat ben ik niet met je eens . . .

Ik heb een aantal oude M-Locs (30+) omgebouwd naar DCC (ESU LP) en daarbij de veldspoel vervangen door een permanent magneet.
En de rijeigenschappen verbeterden wel degelijk, je kon ze letterlijk laten kruipen en de motor liep veel mooier.
Ik heb er één voorzien van een 5p anker, maar dat verschil was minimaal en de investering niet waard.

Fair enough. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden kennelijk verbeterd. Dat laatste is inderdaad bij mijn bovengenoemde locs gebeurd.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #13 Gepost op: 15 November 2024, 16:29:06 »
Twee dioden volstaan om de veldspoel motor aan te sluiten op een DCC decoder.

Raar advies, het is onzin

Nou ja, je zegt het zelf al. Ja. het kan en het werkt maar dan heeft 1200blauw wel degelijk gelijk. de rij eigenschappen van een dergelijk aangepaste lok verbeteren voor geen millimeter. Een veldspoelmotor levert geen tegen EMK en kan daardoor ook geen lastregeling toepassen. En dat is nu net wat de rijeigenschappen van een lok met LoPi aansturing zo goed maakt. En wanneer je dan de CV instellingen voor de diverse motoren in de tabel van de ESU handleiding overneemt heb je een hele sterke basis om een perfect rijdende lok te krijgen. Van daaruit kun je dan finetunen, als je tenminste weet wat de diverse CV's precies met je motor doen. Weet je dat niet sta je als een blinde om je heen te zwaaien zoekend naar de juiste richting.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 November 2024, 16:49:31 »
veldspoel v.v. voor magneet is niet ingewikkelder dan rails aan elkaar schuiven.

en ruimte voor decoder inbouwen is bij de meeste marklin locs ook niet zo een issue.

mijn advies, ga naar digitaal, kies voor dcc en daar komt die, minder bedrading is helaas wel onzin.
( het rijdt 99% van de gevallen gewoon mooier en fijner.)