Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door puntenglijder
Vandaag om 13:52:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Wat was jullie allereerste loc? door Karben
Vandaag om 13:45:16
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:36:56
Zolderbaan 2025 door MOVisser
Vandaag om 13:35:19
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 13:29:42
Edelweisz in model door grossraumwagen
Vandaag om 13:22:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 13:00:26
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00

Auteur Topic: Anyrail nauwkeurigheid ? Of is er iets met Fleischmann 's nauwkeurigheid  (gelezen 2105 keer)

jengelsm

• Offline Offline

Heb de licentie voor Anyrail aangeschaft en heb naast mijn 'test' baan ook de stapel rails etc die ik heb in Anyrail getekend.
Naast het basis ovaaltje waren dat de uitbreiding's sets: B1, C1, D1 en E1.
Zou toch perfect moeten zijn? Is het plan dat door Fleischmann aan de man gebracht wordt.

Echter, ik heb een tweetal stukjes die ik in anyrail niet echt 'passend' kan krijgen.
Ik kan niet twee stukjes ook niet 'verbinden' als ik op de beoogde verbinding klik.

Tips ? (of moet ik er maar mee leren leven...?)
« Laatst bewerkt op: 12 November 2024, 19:42:30 door jengelsm »

C-rails

• Gast
Re: Anyrail nauwkeurigheid ? Of is er iets met Fleischmann 's nauwkeurigheid
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2024, 17:53:05 »
Voor zover ik weet, zijn de maatvoeringen in Anyrail nauwkeurig, maar de bogen van Fleischmann niet helemaal nauwkeurig.

Voor het ontwerpen kan het helpen om bij instellingen de afstand en hoek een hogere waarde te geven.

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2024, 18:35:56 »
Als het gaat om de meegebogen wissels (N Piccolo) moet je hier even kijken:
https://www.anyrail.com/library/0020_N/0070_Fleischmann/0020_Piccolo

VictorPM

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2024, 21:16:29 »
Zou toch perfect moeten zijn?
Fleischmann Piccolo perfect? Hehe...

Digitale railprogramma's leggen genadeloos de imperfecties van de model-railsystemen bloot. Immers, digitaal zijn er maar twee mogelijkheden: het past of het past niet.
"Ongeveer" is een beetje moeilijk. In praktijk kun je wat makkelijker een beetje sjoemelen met de precieze hoeken en lengtes. Je krijgt het railplan toch wel in elkaar.

Om jouw plan er in Anyrail toch netjes uit te laten zien, is het aan te raden om de boogwissels er eerst uit te laten, en alleen de standaardbogen te gebruiken. Dan ligt het geheel mooi recht. En dan pas op het eind de boogwissels er weer in te frummelen, dan wel uit de link die David gaf erin te kopiëren.

Wat is het geval met deze boogwissels van Fleischmann?
Het Piccolo railsysteem is eind jaren 60 bedacht door Fleischmann - en zij wilden een eenvoudig systeem presenteren met weinig verschillende railstukken. Niet zoveel passtukjes als hun tegenhanger van die tijd Minitrix. En dus ook boogwissels waarvan de binnenboog overeenkwam met een standaard R1 45°, en de buitenboog een standaard R2 45°. Volledig uitwisselbaar in het systeem. Leuk idee, maar dat gaat niet zonder compromissen. De binnen- en buitenboog van het wissel moeten wat uit elkaar gedraaid worden anders haal je de overkant (het parallelspoor) niet!
Het duidelijkst kun je dat maken door de wisselverbinding na te bootsen met alleen de bogen R1 en R2, en dan de verbinding ook met R1 en R2 erop te leggen.

Links zijn de R1 en R2 precies (tangentieel) op elkaar gelegd, en rechts zie je dat je de bogen 2,7° moet draaien wil je een parallelverbinding maken. Die hoek zit dus ook in de echte Piccolo wissels, dat kun je ook zien. De einden staan onder een hoek ten opzichte van elkaar.
Anyrail kan echter niet veel met zo'n hoek - dan lopen aansluitende sporen altijd van elkaar weg, niks meer parallel terwijl beide bogen 45° horen te zijn.
En toch, zoals gezegd heb je die hoek nodig om "de overkant" te bereiken. Ook met een enkel boogwissel met twee aansluitende bogen. Met een knik (zie rode pijlen) lopen de aansluitende rechte sporen dan weer parallel.
Niet echt op te lossen in een digitaal railprogramma, je moet een beetje sjoemelen en draaien... daarvoor moet he het "automatisch verbinden" even tijdelijk uitvinken.

( @ David dit alles is geen kritiek, ik leg alleen uit hoe het zit met de Fleischmann geometrie  ;) )

Overigens heeft het Piccolo systeem nog meer kwesties, met de kruisingshoek (geen 15° maar 16,8°) en de 9136 boog die dus ook niet echt overeenkomt met de boog van een standaard recht wissel. Maar dat heeft geen gevolgen voor jouw railplan.

Groet, Victor

« Laatst bewerkt op: 12 November 2024, 21:36:51 door VictorPM »

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2024, 09:31:05 »
Ter info, dit is niet iets wat alleen bij Fleischmann speelt. Märklin C rails heeft er ook mee te maken.
Zelf teken ik om die reden nagenoeg nooit met standaard rails (wel de wissels uiteraard) maar gebruik ik de flexrail uit Anyrail.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2024, 10:07:00 »
Ik heb zelf nooit last gehad dat ik niet uitkom met C-rails. Volgens mij met een keerlus dat er wat smokkelen in zit. Maar over het algemeen zit die geometrie redelijk goed in elkaar. Ik ken ook nog steeds al die artikelnummers uit mijn hoofd. En ik ken ook nog steeds die afstanden  ::)

Ik weet dat sommigen K-rails lastig vinden. Ik zat er zelf ook wel eens mee te stoeien, toen ik ging zoeken kwam ik een draadje tegen op 3rail forum over dat die geometrie niet zou kloppen. Dat je met een een engelse wissel soms 3mm te kort schiet. Daar stond helemaal een wiskundige berekening en een plaatje met het bewijs dat die geometrie echt fout was, maar volgens mij hij had de handleiding niet gelezen omdat je 2 bepaalde passtukjes moest gebruiken  ;D

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=3967.0

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karben

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2024, 10:40:48 »
Werk(te) met Anyrail zowel in h0 als in 0. Nooit met standaard rail maar uitsluitend met flex. Eerst de (standaard) wissels op de gewenste plaatsen leggen en vervolgens verbinden met flexrail.
In h0 was mijn minimum boogstraal 50 cm. uit het zicht en in het zicht zo groot mogelijk, bij voorkeur 75 cm.
In 0 minimum boogstraal 125 cm. (is eigenlijk nog te krap).
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2024, 11:58:04 »
Deze vraag komt elk jaar weer terug!

Een probleem is dat de wissels zowel voor een overgang van buiten naar binnen als andersom worden gebruikt. Hierdoor is het, zoals Victor al zegt,  wiskundig onmogelijk om een passend wissel te construeren voor beide gevallen.

Daarom heb ik ooit een filmpje gemaakt (wel voor een oudere versie van AnyRail, en met Minitrix) hoe je dit in AnyRail kunt wegsjoemelen:
https://www.youtube.com/watch?v=20hDeHXfAdo

Als de moderatoren dit reclame vinden, haal deze post dan gerust weg.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2024, 12:42:59 »
Allen hartelijk dank voor de uitleg/toelichting!!!
Enerzijds ben ik blij dat mijn ‘issue’ niet komt door mijn onkunde mbt het gebruik van Anyrail. Prettig gezien mijn achtergrond in de CAD/CAM wereld halveren de jaren ‘80. Tot nu toe niets mis met mijn verstandelijke vermogens / intelligentie. Dat ‘frommelen’ met die boog wissels ga ik tzt proberen (die 2 tot nu toe geen probleem). Dus druk op mijn twee linker handen.
Ik zal het gebruik van gebogen wissels proberen te beperken. Wellicht dat dat druk zet op mijn beperkte intelligentie.  ;D
Er werd ook een suggestie gedaan om wat aan de instellingen van ‘anyrail’ te veranderen. Bv de hoek. Welke waarden zouden jullie adviseren?

C-rails

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2024, 12:53:53 »
Dat is een beetje uitproberen. Meestal met 3 kom je al een heel eind.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2024, 12:58:30 »
Een probleem is dat de wissels zowel voor een overgang van buiten naar binnen als andersom worden gebruikt. Hierdoor is het, zoals Victor al zegt,  wiskundig onmogelijk om een passend wissel te construeren voor beide gevallen.
Ik snap dat de fabrikanten een beetje moeten sjoemelen om het in hun geometrie te passen. Dat wissel is dus een vast gegeven. Maar is het niet mogelijk om in Anyrail de werkelijke geometrie van het wissel te definiëren?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2024, 13:17:03 »
In AnyRail is dit wissel precies zo gedefinieerd als het in de werkelijkheid is (voor zover we dit kunnen nameten). Dat doen we altijd.

VictorPM

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2024, 22:31:28 »
In AnyRail is dit wissel precies zo gedefinieerd als het in de werkelijkheid is (voor zover we dit kunnen nameten). Dat doen we altijd.

Toch niet helemaal  ;)
Je hebt de spreidingshoek die in het wissel zit (de eerder genoemde 2,7°) niet verwerkt in de eindpunten. Die heb je parallel geforceerd, zodat alle bogen in een 45° hokje passen.
Als je aan het werkelijke wissel twee rechte stukken aansluit, lopen ze uit elkaar. En als je twee bogen R2 erop aansluit lopen die ook uit elkaar - waardoor je als vanzelf aan de parallelafstand van 33,6 mm komt, wat in de praktijk ook de bedoeling is.

Ik heb op het Anyrail forum al eens een balletje opgegooid of het een idee zou zijn om van elke boogwissel twee versies te maken. Een waarbij de buitenboog precies in een R2 past, en een waarbij de binnenboog precies in een R1 past. In praktijk moet je die keuze ook maken, ofwel je legt het wissel met de buitenrail gelijk in een R2, ofwel met de binnenrail gelijk in een R1.
In het plaatje hieronder heb ik de wissels op die twee manieren ingebouwd; moest de buitenboog gelijk lopen heb ik het wissel 1,3° naar binnen gedraaid, moest de binnenboog gelijk lopen heb ik het wissel 1,3° naar buiten gedraaid. Links boven in het plaatje heb ik de binnenste van de twee 9125 bogen 2,7° naar binnen gedraaid.

« Laatst bewerkt op: 13 November 2024, 22:38:04 door VictorPM »

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #13 Gepost op: 14 November 2024, 00:36:36 »
Je hebt gelijk, we hebben de vorm precies overgenomen, maar de hoeken uiteindelijk toch iets aangepast. De reden was dat we hier voortdurend vragen over kregen.
We hebben dat jaren geleden gedaan omdat ook veel mensen ze gewoon los als enkele wissel gebruiken, en er dan juist last van krijgen als de hoek niet 45 graden is.

Bovendien klopt de parallelafstand en de uitgangsrichting dan nog niet.

Wat je ook doet, als een geometrie van een fabrikant niet echt klopt maar er wel baanplanvoorbeelden mee publiceert, hebben we als makers van ontwerpsoftware een probleem!