Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53

Auteur Topic: Multimaus met 10764  (gelezen 2119 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Multimouse met 10764
« Reactie #15 Gepost op: 08 November 2024, 10:54:53 »
In CV kan hij ook niet rijden.... alleen programmeren. Het schokje is een ack (bevestiging) en dat betekent dat hij wel reageert op je programmering. Software versie maakt niet uit, wat je nu hebt moet prima werken. Ik ken de bediening van de MM niet goed genoeg maar het lijkt op een bedieningsfout van jezelf ;)

Dat dus, doe dit eens. Als je zeker weet dat het gekozen adres ook in je loc staat.

Ik bedoelde inderdaad het kiezen van een loc om te rijden. Niet cv- of pom-programmeren. Het kiezen van een loc om te rijden kan via de lokbibliotheek, maar er is ook een modus waarbij je een adres kiest. Dan moet je even van modus wisselen, zie gebruiksaanwijzing. Probeer eens of de loc dan wel op adres 10 rijdt. Helpt in ieder geval bij de diagnose.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 November 2024, 11:00:41 »
Multimuis resetten, en decoder resetten.
Dan staan beide op adres 3, en dan moet hij toch wel rijden.

Jos

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 08 November 2024, 11:11:14 »
Henk, dat heb ik geprobeerd. Het helpt niet.
Ronald, ik ga er van uit dat ik iets fout doe idd. De vraag is even wat precies.

Zojuist de DCC-EX centrale weer aangesloten en EngineDriver weer gestart. Beide locs lopen als het spreekwoordelijke zonnetje. Wat ik niet snap is dat EngineDriver zich van de veranderde cv adressen niks lijkt aan te trekken.

Ook de Mouse op een los spoortje aangesloten om te zien of het aan de baan ligt. Zelfde verhaal, wel reageren op programmeren, niet rijden.

Een nieuwe reset kan ik nog even proberen. Decoder reset heb ik idd nog niet gedaan? (weet ik eigenlijk niet) De vorige reset op 'Alles' heb ik gedaan met de loc op de rails. Misschien is dat wel fout?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #18 Gepost op: 08 November 2024, 11:18:05 »
Decoder reset is toch onzin? Hij reageert wel op de andere centrale.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #19 Gepost op: 08 November 2024, 11:21:11 »
Even ter double check, het hernoemen van je loc naar het nieuwe adres in de locbibliotheek is wel gelukt?

Groeten,
Rogier

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 08 November 2024, 11:24:24 »
Doet hij het dan nog steeds op die andere centrale ?

jos

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #21 Gepost op: 08 November 2024, 11:37:51 »
Ik heb via Marktplaats een multimouse gekocht, vermoedelijk uit een startset.
Ik heb het voor de zekerheid gerest. Dwz alles. De voorgeprogrammeerde loc hernoemd en het adres veranderd in 10. Ook de decoder op adres 10 gezet. De loc bewoog even ter bevestiging.

Zet het programmeren gewoon op CV-waarden en geen POM. Dat is nergens voor nodig.

Reset de lok met (CV8 waarde 8) naar de fabrieksstandaard. Dan heb je de decoder naar adres 3. Dit is een standaard adres. Ik heb in de bibliotheek van de multimaus standaard 2 locomotieven staan: de lok: TESTLOK met adres 3 en 28 rijstappen en de LOK: SERVO met adres 9999 en 128 stappen om de veschillende servodecoders te kunnen instellen.

Na een reset van de decoder kan je deze aanspreken met adres 3. Als dat werkt: Pas CV1 (adres) en pas je bibliotheek in de multimaus aan naar adres 10.

Ook POM veranderd in CV, volgens de handleiding moest dat?  Stappen staat op 28.  De decoder is een esu lokpilot 5, nieuw. De loc is een Roco 218. In de uitvoering NS1983. De lok rijdt met mijn dcc-ex centrale en Engine Driver prima.

Adres veranderen met POM kan officieel niet. Daarvoor moet je in CV-modus programmeren. Reset eerst de decoder naar adres 3. Dan kijken of hij werkt. Doet hij dat: Dan het adres aanpassen via CV1
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #22 Gepost op: 08 November 2024, 11:39:19 »
Decoder reset is toch onzin? Hij reageert wel op de andere centrale.

Ja en nee. Je weet niet wat TS nu allemaal heeft uitgespookt. Beter is om dan even helemaal terug naar een goed beginpunt te gaan. Als de lok niet op adres 3 op de multimaus reageert is mogelijk iets anders aan de hand bij de multimaus.

Zo de firmware van de Multimaus Versie 2 zijn dan krijg je een melding op de Multimaus dat hij niet werkt met de Roco 10764. Dat zie je zo. Bij geen melding is het niet V2.00 of hoger. Waarom werkt firmware versie 2.0 niet met de versterker 10764 is omdat het genereren van de DCC-signalen eruit is gesloopt. De multimaus met firmwareversie v2 en hoger kan geen master meer zijn.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2024, 11:41:50 door Ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 08 November 2024, 11:42:41 »
Ik lees dit: "Decoder heeft een reset nodig: schakel de railspanning
met de „STOP”-toets (noodstop) uit en weer aan. Lees
daarvoor ook de decoderhandleiding."

Is dat wat je bedoeld Ronaldk?

Albert

ps: net geprobeerd, helpt niet. Misschien de decoder op een andere wijze te resetten? Is Lokpilot5.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2024, 11:53:31 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 08 November 2024, 12:15:47 »
Albert schrijft dat de decoder met een schokje reageert als hij de cv veranderd.
Dus zal er spanning op de baan staan .
Het ding reageert dus meten is totaal overbodig.

Zegt me eerlijk gezegd niet zoveel. Dit geeft alleen aan, dat de programmering bevestigd wordt.

Uitgaande van een gescheiden uitgang voor programmeren en rijden betekent kunnen programmeren geenszins, dat er ook gereden kan worden als de rij-uitgang defect is.
Nu heeft de Roco 10764 maar één uitgang, dus is dan de vraag (ik ken het innerlijk niet) hoe die intern het omschakelen van programmeren op rijden verzorgt. Als de aansturing van de uitgang verzorgd wordt door 2 verschillende circuits, dan kan het daardoor zo zijn, dat het programmeren wel lukt maar het rijden niet. Immers, programmeren gaat (volgens mijn beste weten) meestal met een lagere spanning dan bij rijden.

Dus, in mijn logica (maar dat hoeft niet die van een ander te zijn) :  meten is weten.
Of is er misschien iemand die wel goed op de hoogte is van het interne gebeuren van de 10764 ?  Dat zou een goede aanvulling zijn om te weten hoe het zit.

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 08 November 2024, 12:21:58 »
Hallo Martin,

Het is het proberen waard. Kan ik met mijn multimeter de baanspanning meten?

Albert

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #26 Gepost op: 08 November 2024, 12:39:40 »
Dat kan zeker.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 08 November 2024, 13:40:33 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13491.msg206444#msg206444

Misschien dat hierin nog oorzaken gevonden kunnen worden ? Of verkeerde kabelverbinding MM-booster ?

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 08 November 2024, 14:33:33 »
Dat kan zeker.

Niet dus. Ik meet niks. Daar was ik al bang voor. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je een blokspanning niet zo kan meten met een multimeter. Maar meer weet ik er niet van.

@Martin : Het verhaal volgens de link gaat mijn verstand ver te boven. Rammelen aan de kabels heb ik wel gedaan maar dat helpt niet.

Er rest mij niets anders dan de set mee naar de treintjesclub nemen a.s. maandag en kijken of daar iemand er iets mee kan. Ik heb namelijk sterk de indruk dat het aan mij ligt en niet aan de techniek. (bewust onbekwaam.... :angel:)
Overigens heeft de verkoper al toegezegd dat als er maandag op de club niks uitkomt hij de set wel terugneemt. Want de set komt uit een startset en die heeft hij opgebouwd en getest en daar reed de loc (uit de startset) gewoon. Alles naar verluid.

Albert

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #29 Gepost op: 08 November 2024, 14:50:35 »
Ja en nee. Je weet niet wat TS nu allemaal heeft uitgespookt. Beter is om dan even helemaal terug naar een goed beginpunt te gaan. Als de lok niet op adres 3 op de multimaus reageert is mogelijk iets anders aan de hand bij de multimaus.

Sorry Ronald maar dat kan niet. Adres op andere centrale reageert, op MM niet. DCC luistert altijd eerst naar CV1 en dat doet elke DCC centrale. Dus reset heeft geen zin voor dat "probleem".