Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
05 October 2025, 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
05 October 2025, 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: Kennemerstrand express (Lovers-rail), nabootsen in h0  (gelezen 28616 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #15 Gepost op: 21 May 2008, 21:43:40 »
later ook nog de 2215, maar ik ben van plan de 2202 en 2207 te maken.
Op Houten kan ik niet zijn want dan ben ik op vakantie. dat wordt ff wat regelen ;)

Daan
Het laatste jaar dat het reed reden ze zelfs met de NS logo's op de locs.....
Daar was geloof ik ook de 2211 bij.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #16 Gepost op: 21 May 2008, 21:54:49 »
lovers begon met de 2202 (amsterdam-zijde) en de 2207 (Ijmuiden-zijde) Het jaar daarna werd de 2202 vervangen door de 2211, maar die begaf het en dus is de 2215 (met NS vignet gekomen aan de Ijmuiden-zijde.)
de rijtuigen zijn in het laatste jaar nog van kleur veranderd, omdat makkelijker was met de keukenhof expres.

Weet iemand waarom de fietsenwagon meestal aan de Amsterdam-zijde zat maar ook weleens aan de IJmuiden zijde.

Ik heb in de planning begin 2009 staan om te beginnen met dit project. valt de koploper van marklin tegen dan zal dat eerder worden.

Daan

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #17 Gepost op: 22 May 2008, 08:28:28 »
Ik heb zelf ook de Lovers-trein in model nagemaakt.
Als trekkracht een willekeurige geel/grijze 2200, meestal de 2278 (museumloc SRMM) dus niet nummer-correct)
Als goederenwagen een open wagen van Trix, zelf voorzien van roldak, beschildering, opschriften en verwering.
Als rijtuigen 2 oude van Lima, een AB en een BD (dus niet type-correct)
En een gedummificeerde geel/grijze 2200 (2211 met overgeschilderd vignet).

Ze zijn allemaal overgeschilderd en voorzien van op de PC geprinte opschriften. Het Marktkauf-logo is op internet nog te vinden, want het bedrijf bestaat nog in Duitsland.
De pictogrammen van de afdelingen van Marktkauf heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

Voor de dummy-2200 heb ik een heel oude 2200 van Roco op een beurs gekocht en de aandrijving losgekoppelt door simpelweg de aandrijfveren  te verwijderen en stroomafnemers los te solderen. Zodoende zou het model ook weer zo te motoriseren zijn.
Ook deze heb ik overgeschilderd zodat je de oorspronkelijke citroen-gele kleur van Roco niet meer ziet.

Ik heb even geen foto's, want ze zitten ergens in een verhuisdoos...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 972
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #18 Gepost op: 22 May 2008, 16:24:15 »
Als trekkracht een willekeurige geel/grijze 2200, meestal de 2278 (museumloc SRMM) dus niet nummer-correct)

Het is SMMR. ;)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #19 Gepost op: 22 May 2008, 17:39:30 »

Ik heb even geen foto's, want ze zitten ergens in een verhuisdoos...

erg leuk. en ...ik wacht toch op de foto's :D
« Laatst bewerkt op: 08 December 2016, 20:17:36 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #20 Gepost op: 23 May 2008, 08:57:48 »
Het is SMMR. ;)

Yep, sorry, verkeerd uit mijn hoofd getypt, dat krijg je als hun site al langer in mijn favorieten staat: http://www.smmr.nl/

Ik zal kijken of ik komend weekend wat verhuisdozen voor foto's om kan gooien...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #21 Gepost op: 23 May 2008, 20:04:38 »
Oef, zoek, zoek, gevonden!
Eh, bijna dan. Ik was het even vergeten, maar ik had mijn dummy-2200 alweer "ontverfd" om opnieuw te schilderen als bruin exemplaar. Dus die heb ik bij onderstaande foto-shoot maar achterwege gelaten:









De beide M2-rijtuigen waren voormalige IJssellijn-uitvoeringen van Lima.
De AB en BD-combinatie is dus niet conform de werkelijkheid, maar het projectje is ook alweer van heel wat jaartjes terug.
De 2278 is recenter, en was eigenlijk de Anneke van Strukton.

De rijtuigen zijn Revell 55 (bak) en 48 (dak) geschilderd. Ook de draaistellen hebben een grijs kleurtje gekregen.
De opschriften zijn dus met de printer op stickerfolie geprint.
Er moet eigenlijk nog een laklaagje overheen...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #22 Gepost op: 23 May 2008, 21:38:11 »
erg leuk :D Ik verheug me er al op om er ook 1 te maken.
Hoe kom ik aan goede transfers?

wat betreft de ijmuidelijn

Herik rail wil dat de Ijmuider spoorlijn wordt doorgetrokken naar de haven om vanaf daar vracht te gaan vervoeren. Het spoor stopt nu aan het eind van de geul, maar dat zou achter Hammerstein gelegd kunnen worden volghens Herik rail. De trein zou in eerste instantie 2 maal per dag over het spoor moeten rijden. 's Ochtends als de ferry aankomt en 's avonds als de ferry afvaart. Het nieuwe traject moet volgens Herik rail zijn er verschillende mogelijkheden. Vanaf het pontplein loopt het traject via een soort fly-over richting Beeckestijn of de historische dorpkern Velsen-Zuid. Daar hebben we 3 opies zegt Ingrid Meuwissen van Meuwissen advies. Het spoor kan door een tunnel, maar dan hebben we last van het kanaal, maar daar zijn oplossingen voor. De trein zou ook nog over een brug kunnen gaan of over de grond. Daarna zou het traject langs het noordeekanaal kunnen komen te liggen. Ook is er de mogelijkheid om de trein over het bestaande spoor richting driehuis te laten rijden, maar die optie wordt niet genoemd, ook al is die denk wel de goedkoopste. directeur van

Herik rail, beseft dat het een ambitieus plan is. ,Het gaat erom dat het spoor behouden blijft.'Pas dan heeft het zin om naar verdere mogelijkheden te kijken. Een eventuele grote subsidiverstrekker zit ook al aan tafel. Rod Hilditch, directeur van Focal Earth uit Coventry, Engeland. Hij doet onderzoek naar de verbetering van transport van Europeese havensteden. Hij heeft al 400 miljoen gekregen van de EU. IJmuiden staat hoog bovenaan zegt hij, omdat de kosten hier niet zo hoog zijn. Kees Demmers, voorzitter van WIJS, is blij met de plannen. Volgens groenlinks fractievoorzitter wim Westerman doet het college Velsen er niets aan om de omgebruikte baan weer in gebruik te nemen en dat is wel nodig. Piet dekker, Mileuraas Velsen, riep het college Velsen op om een onderzoek te doen naar de ingebruikname van het baanvak Santpoot-Noord - IJmuiden.


ik vind het totaal geen oplossing. overigens vind ik het raar van de wijs dat ze het eerste stuk zomaar weg zouden laten halen. IK zou zeggen. Amsterdam-Haarlem-Santpoort-Zuid-Driehuis Westerveld-Velsen IJmuiden Oost (velsen gaan noemen of IJmuider centrum)-Ijmuider strand. De spoorlijn kun je makkelijk doortrekken. Als je een spoorlijn naar Amsterdam wil kun je ook het oude spoor vernieuwen. dat dus doen. En laat de WIjs met een plan U het personenverkeer doen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #23 Gepost op: 23 May 2008, 22:12:50 »
Herik rail wil dat de Ijmuider spoorlijn wordt doorgetrokken naar de haven om vanaf daar vracht te gaan vervoeren. Het spoor stopt nu aan het eind van de geul, maar dat zou achter Hammerstein gelegd kunnen worden volghens Herik rail.
Nee, dat kan niet. Daar staan nu al nieuwe gebouwen en een oude watertoren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #24 Gepost op: 23 May 2008, 22:21:55 »
achter hammerstein lang is nog een stuk nutteloos grond

de witte lijn zou het noieuwe spoor zijn. welek nieuwe gebouwen bedoel je?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #25 Gepost op: 23 May 2008, 22:37:56 »
Het gebouw van TNT post, dat niet op de foto staat. :P
Je kan er een spoorlijn aanleggen als je achtereenvolgens een fietspad, voetpad en de weg naar de haven weghaalt, plus dat er nog een flink stuk moet worden afgegraven. De Havenkade (loopt van de Lineausstraat naar de Trawlerkade) stijgt zo'n 5 meter.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #26 Gepost op: 24 May 2008, 07:46:04 »

Ja, ik weet wat je bedoelt fietspad is niet zo'n probleem .. leg het spoor erlangs en leg een klein overwegje erin. Voor de rest zullen ze wel een oplossing hebben. misschien willen ze daar ook onderdoor :P ::) :-|
« Laatst bewerkt op: 08 December 2016, 20:24:53 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #27 Gepost op: 24 May 2008, 14:24:27 »
Leuk, maar ze hebben een tijdje geleden juist het spoor ingekort, de oude halte is weggehaald, en hij eindigd nu net voor de weg.
Wat ik nooit begrepen heb is dat hij niet naar de DFDS terminal is doorgetrokken, gezien het feit dat daar genoeg passagiers komen. Ook meren er af en toe cruise schepen aan, dus er zou theoretisch gezien een markt voor chartertreinen naar bijv. Hlm of Asd zijn.
Het zou ook een hoop verkeer schelen als de trailers de los met DFDS naar Engeland gaan ook per trein zouden komen, bijv. via hupac of Rola.

Mocht men nu besluiten de lijn weer te gaan gebruiken, dan moet er heel wat gebeuren. Op alle overwegen is het spoor eruit gehaald, dat moet dus weer terug. Het aansluitwissel bij Santpoort Noord moet weer terugkomen, alle gemollesteerde seinen en borden moeten weer geplaatst worden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #28 Gepost op: 24 May 2008, 16:49:32 »
Leuk, maar ze hebben een tijdje geleden juist het spoor ingekort, de oude halte is weggehaald, en hij eindigd nu net voor de weg.
Wat ik nooit begrepen heb is dat hij niet naar de DFDS terminal is doorgetrokken, gezien het feit dat daar genoeg passagiers komen. Ook meren er af en toe cruise schepen aan, dus er zou theoretisch gezien een markt voor chartertreinen naar bijv. Hlm of Asd zijn.
Het zou ook een hoop verkeer schelen als de trailers de los met DFDS naar Engeland gaan ook per trein zouden komen, bijv. via hupac of Rola.


het spoor is ingekort tot het eind van de geul. als je op het kaartje kijkt is waar het spoor (witte lijn) de bocht naar links maakt daar is het ingekort. vroeger liep het spoor daar rechtdoor op het braakliggende terrein.

Mocht men nu besluiten de lijn weer te gaan gebruiken, dan moet er heel wat gebeuren. Op alle overwegen is het spoor eruit gehaald, dat moet dus weer terug. Het aansluitwissel bij Santpoort Noord moet weer terugkomen, alle gemollesteerde seinen en borden moeten weer geplaatst worden.

dat is niet het enige. denk aan de begroeiing en de gaten in de railstaven en de 2 uitgehevelde stukken bij driehuis en het pontplein. Er moet een nieuw station komen een bielzen moeten er vervangen worden. en dan de begroeing ::)
« Laatst bewerkt op: 24 May 2008, 16:54:57 door Daan! »

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 972
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: kennemerstrand express (lovers-rail)
« Reactie #29 Gepost op: 24 May 2008, 21:19:27 »
Klopt, een A is er niet. Ik heb een jaar of 11 geleden de eerste trein samengesteld. Dus: 1 rijtuig zonder opschriften. Zal vanavond eens een plaatje opzoeken.

Dat heeft toch ook in de Rail Magazine gestaan ? Weet iemand welk nummer dat was?