Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Huup
Vandaag om 18:00:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 17:22:08
Lima plan E bankjes door MOVisser
Vandaag om 17:16:39
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door wob
Vandaag om 16:57:12
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 16:51:47
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36

Auteur Topic: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?  (gelezen 5666 keer)

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #60 Gepost op: 26 October 2024, 18:49:33 »
Tis heel eenvoudig:

Beroepsmatig werk ik voor en met zowel modelspoor als grootspoor fabrikanten.

Voor alle partijen geldt dat het altijd in overleg gaat. Bij het maken van een model . De  ene keer met een financiële regeling en soms niet.

Daarnaast zijn er soms nog meer betrokken partijen bij (designbureau, lease maatschap enz enz).

Ook dan is er gewoon weer overleg en wel of geen (financiële) regeling.

„Regelingen geheimzinnig“?

Ja want dat zijn gewoon afspraken tussen de twee partijen waar verder niemand iets mee te maken heeft.

En hoe heet is die soep dan? In mijn geval: 1x nee gekregen en 1x nee gezegd.

Mvg

Kees-Jan

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #61 Gepost op: 26 October 2024, 19:22:51 »
 :angel:
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #62 Gepost op: 26 October 2024, 20:08:27 »
Bedankt voor je inzichtelijke reactie!
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #63 Gepost op: 28 October 2024, 11:50:20 »
Er is best veel Nederlands N materieel toch?
Op mijn website heb ik op dit moment 855 modellen staan: https://nlinmodel.nl/n
En ik moet nog het nodige toevoegen want N is nog niet compleet...

En als je vraag specifiek over modern gaat: 168 modellen in tijdperk 6 https://nlinmodel.nl/n/vi
Best veel valt mee, modellen die analoog en met sound verkrijgbaar zijn staan er dubbel in. Daarnaast staan er ook modellen in die in Nederland zijn ingeschreven maar hier niet komen of wel hier rijden maar niet Nederlands zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #64 Gepost op: 28 October 2024, 14:36:46 »
Dat klopt wel ja. En als je het vergelijkt met H0 is het een groot verschil...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 28 October 2024, 15:59:42 »
Het antwoord op mijn vraag zou wel eens goed in de uitslag deze poll hier op het forum kunnen zitten.

Daarin vraag ik of mensen liever met goederenspul of reizigerstreinen rijden. Goederen is 45%, loc + reizigersrijtuigen 12% en treinstellen 5%. (Het zou kunnen dat in de 22% "even leuk" meer treinstelliefhebbers zijn.)

Als je dan met een schaal met een kleiner marktaandeel zit in een relatief klein land en dan zijn de duurdere (zowel prijs als kosten) treinstellen ook nog aanzienlijk minder populair dan het losse spul... ja, dan begint het wel logisch te klinken dat Minitrix die koploper-mallen niet afstoft.

Blijft wel jammer.

Het enige NS-materieel dat nu rijdt (maar niet lang meer) behalve die oude tweedehands koplopers is dus twee TRAXXen met een zwik ICRs ertussen...

Zou trouwens wel aardig zijn als ze hiervoor een motorloze TRAXX uit zouden brengen met een simpel decodertje voor de lichten. Daadwerkelijke dubbeltractie is alleen maar ingewikkeld en modeltreinen kunnen niet mee in opzending.

Waarom is dat eigenlijk? Normaal draait een motor of generator min of meer vrij als er geen spanning wordt afgenomen. (Bijvoorbeeld de naafdynamo in mijn fiets als ik het licht niet aan heb.) Maar bij modeltreinen willen de wielen niet draaien als de motor geen stroom krijgt.

Ok, ik wijk weer eens aardig af van het oorspronkelijke onderwerp!

Ben

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 28 October 2024, 16:28:48 »

Het antwoord op mijn vraag zou wel eens goed in de uitslag deze poll hier op het forum kunnen zitten.

Ik denk het niet, treinstellen verkopen namelijk best goed. Check het succes van DE1/2, DE3, Hondekop 2tjes en 4tjes, Plan V, ICM, Wadloper etc.. Maar minder goed in N-spoor, simpelweg omdat de vraag te laag is.

Wil je per se NL rijden dan stap je best over naar h0.

Gr, Ben.

henk

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 28 October 2024, 16:57:29 »
Hoe het exact juridisch zit weet ik niet meer maar volgens mij heeft er ooit een hogere rechter een uitspraak gedaan dat men wel een model van een auto mag maken en verkopen . Als voetnoot de opmerking dat dit niet toegestaan was als het om beschadiging van het merk zou gaan.
Om in het spoorse te blijven een Fyra mag wel maar niet eentje waarbij vanaf het ontwerp de optie "afvallende onderdelen " zit

Het was een arrest van het Europees Hof uit 2007, zijnde de hoogste rechter binnen de EU. Het arrest was gevraagd door een Duitse rechtbank die moest beslissen of een model van een Opel en het daarop aangebrachte logo op de markt kan worden gebracht zonder toestemming van Opel. Dat kan dus volgens het arrest inclusief gebruik van het logo, tenzij Opel kon aantonen daarvan schade te ondervinden. Dat kon Opel niet. De toelichting van het arrest was zelfs zo ruim geformuleerd dat het erop neerkomt dat een fabrikant van modellen zowat alles zonder toestemming mag namaken in het klein. Ik ben niet zeker of dat ook zou gelden voor totaalontwerpen waarop auteursrechten (van de kunstenaar) gelden, zoals de Tommie en Tess loc. Is bij mijn weten nooit aan een rechter voorgelegd.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=ecli:ECLI%3AEU%3AC%3A2007%3A55
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 28 October 2024, 18:58:17 »
Wil je per se NL rijden dan stap je best over naar h0.

Mijn huidige baan is 120x90 cm. En neemt al het grootste deel van het jaar de eettafel in beslag, ik moet toch echt eea goed vastschroeven/plakken zodat ik de baan op z'n kant ergens in een hoek kan zetten...

Hoedanook, op H0 zou dat zo'n 2,4 bij 1,8 meter zijn. Dat is niet meer behapbaar als iets dat je ergens uit de weg kan opbergen. Dus zolang ik niet van plan ben een flink deel van de eetkamer of de hele logeerkamer permanent op te offeren aan modelspoor zal ik het toch bij N moeten houden om nog een beetje een aardige baan te kunnen bouwen.

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 28 October 2024, 19:27:39 »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #70 Gepost op: 29 October 2024, 19:52:29 »
Waarom is dat eigenlijk? Normaal draait een motor of generator min of meer vrij als er geen spanning wordt afgenomen. (Bijvoorbeeld de naafdynamo in mijn fiets als ik het licht niet aan heb.) Maar bij modeltreinen willen de wielen niet draaien als de motor geen stroom krijgt.

Ok, ik wijk weer eens aardig af van het oorspronkelijke onderwerp!
Dat heeft met de massa en gebruikte vertraging te maken. Een electromotor in een modeltrein draait veel te snel om de wielen direct aan te drijven, reden dat er een enorme tandwiel-vertraging tussen zit. Daardoor is er relatief veel kracht beschikbaar, maar betekent dat bij andersom aandrijven dat je ook fors wat kracht op de wiel-assen uit moet oefenen om die aan het draaien te krijgen. Daarvoor zijn de meeste modellocs gewoon te licht, die sleep je eerder met stilstaande wielen over de rails dan dat die gaan draaien.

Maar dat draaien kan alleen als er een recht-toe-recht-aan tandwieloverbrenging gebruikt is: veel modellen gebruiken tegenwoordig een overbrenging met een worm. Daar is het simpel: op extreme hoeken tussen worm en dwars-tandwiel na, krijg je die gewoon niet andersom aan het draaien. De motor moet draaien, andersom gaat gewoon niet.

Ik vind het, als niet-kenner van schaal N, eigenlijk wel apart dat er zo weinig Nederlands materieel is. Juist in deze schaal is het een uitgelezen mogelijkheid om een ICM-4 bijvoorbeeld nog realistisch te laten lijken (of zelfs te koppelen met een tweede viertje of drietje)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #71 Gepost op: 29 October 2024, 20:34:47 »
Menno, it's all for the money...

Het ontwikkelen van een N model kost globaal evenveel als een h0-model. Bedenk dat de markt voor N ongeveer 30 % is als die van  h0. De markt in Nederland zit zo in elkaar dat bij lange na niet iedereen ook met NS modellen rijdt, misschien maar 25%-30%. Modellen naar Duits voorbeeld liggen veel beter in de markt, want: een veel groter afzetgebied. Omgekeerd zul in het buitenland weinig mensen tegenkomen die naar NL voorbeeld rijden. Wat dat betreft heeft Piko zeker de afgelopen jaren behoorlijk z'n nek uitgestoken in h0, maar zeker ook in N: 2200, 2400, 1100 mét en - zonder botsneus, 1200, 2000/600, mat54 2, 'G-1206 als semi 6400"). Het is heel lang geleden dat ik andere merken echt land-specifiek NL-materieel heb zien uitbrengen. Vaak zijn het kleurvarianten van internationaal rijdende locs zoals de 189, Vectron etc. Ook zeker niks mis mee, zeker voor de mensen die het huidige tijdperk als voorbeeld hebben (=het feest van de actuele herkenning en identificatie).

De bovengenoemde cijfers zijn een beetje gebaseerd op cijfers die RAILHOBBY in het verleden een paar keer gepubliceerd heeft naar aanleiding van door hun gehouden enquêtes. Ik denk dat de actuele cijfers er niet ver naast zullen zitten.

Rob
Tbinnebarretije…

henk

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 29 October 2024, 20:52:31 »
Ik vind het heel apart wat Piko in schaal n heeft gedaan. Alles bij elkaar kan je een heel aardig bedrijf naar Nederlands voorbeeld neerzetten vanaf ongeveer de jaren vijftig tot in de jaren negentig. In H0 is er veel meer, maar ook in H0 is die periode het best voorzien. Daarvoor wordt het lastig wegens geen/weinig stoom, daarna wegens het ontbreken van het meest actuele materieel. Van het materieel uit post 1 is in H0 ook alleen (V)IRM te koop geweest en dan nog alleen ingekort en met matige techniek.

Mijn laatste spoor n baan had ik in de jaren negentig. Op basis van de Koploper en de Wadloper kon je heel aardig een Noordelijk station a la Leeuwarden nabootsen. Sikje van THS erbij plus nog een 2200 op basis van een giethars kapje en op twee vierkante meter was het heel wat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.