Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?  (gelezen 5717 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #15 Gepost op: 24 October 2024, 07:35:07 »
@Cor
Whahahah je hebt helemaal gelijk.  (y)
Was alweer vergeten hoe dat was dingflofbips ofzoiets....
« Laatst bewerkt op: 24 October 2024, 07:36:52 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #17 Gepost op: 24 October 2024, 07:41:31 »
Protip: rekeningen van DTS even goed nakijken. ;D
Grt, Wim

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #18 Gepost op: 24 October 2024, 07:47:37 »
sh*t, mijn scam word ontdekt.  :o
*zit al in het vliegtuig*

;D ;D ;D ;D
Overigens uitstekende protip, sowieso nooit een factuur blind betalen.

Wijken we overigens niet te ver af nu?

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #19 Gepost op: 24 October 2024, 11:06:14 »
Ahum, Martin. Doe jij ook belastingaangiften? Kuch...

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #20 Gepost op: 24 October 2024, 12:47:22 »
Mag ik nu heel stoer de New Kids quoten?
Helaas draag ik netjes mee aan de welvaart van ons mooie land  :angel:

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #21 Gepost op: 24 October 2024, 13:10:52 »
Wat me verbaast is dat de standaard IC rijtuigen niet een gangbaar, makkelijk verkrijgbaar artikel is. Dat lijkt me wel wat er minimaal uitgebracht zou kunnen worden. Niet dat ik ze zelf nodig heb, maar met het uitbrengen van de geel-grijze 1100, 1200 en moderner materieel wil je ook wat reizigersmaterieel er achter zetten.

Overigens is de DDR niet lelijk. Da's persoonlijk, want als die in N uit zo komen, zou ik 'm zo kopen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #22 Gepost op: 24 October 2024, 13:29:42 »
Wim Wolters heeft zich echt sterk gemaakt voor NS modellen in N. Als hij zich niet hard had gemaakt hadden we nog steeds geen mooie fabrieksmodellen.

Het probleem is puur de afzet. NL is te klein en te risicovol om te gokken. Fleischmann speelt safe met de Vectron, 1600 Plan W en ICK . Van die modellen kan je zoveel variaties uitbrengen dat de productie lopend is.

De reden dat Piko de hondenoppas in tweebak uitbrengt en niet in 3 en 4 os omdat de tussenwanden te verschillend zijn. At risico is te groot, terwijl de stuurstand gelijk kunnen blijven.

Minitrix zou de ICR gewoon kunnen produceren. De mallen hebben ze want onlangs brachten ze de zuurstok nog in een set van 6 op de markt....

Het grote probleem voor de fabrikanten is ons gedrag. Duitsers kopen massaler en groter in. Dat merk ik ook in onze webshop. Waar een Nederlander meestal 2 hooguit 3 modules koopt, plaatsen Duitsers vaker orders van 10 modules.

En wat ook vaak gezegd word is dat Nederlanders sneller "Ja" zeggen en "nee" kopen. Want dan is het model weer te duur.

Dus ja, enerzijds blijven fabrikanten zich verschuilen achter risico en cijfers. En Wij als klanten achter onze portemonnee.

Kan je daar wat aan veranderen? Nee want iedereen heeft zijn eigen motivatie, wat begrijpelijk is.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #23 Gepost op: 24 October 2024, 13:43:53 »
De reden dat Piko de hondenoppas in tweebak uitbrengt en niet in 3 en 4 os omdat de tussenwanden te verschillend zijn. At risico is te groot, terwijl de stuurstand gelijk kunnen blijven.
Ik denk te begrijpen wat je bedoelt maar er zijn geen driedelige Hondekoppen. Een viertje vereist inderdaad wel andere mallen dan het tweetje. De huidige modellen zijn allemaal kleurvarianten met dezelfde indeling of bedoel je iets anders met gelijke stuurstanden?

Citaat
Minitrix zou de ICR gewoon kunnen produceren. De mallen hebben ze want onlangs brachten ze de zuurstok nog in een set van 6 op de markt....
Helaas met onder andere verkeerde ramen, kleine moeite en dan kunnen er ook correctere ICRm uitgebracht worden. Of een her-heruitgave van ICR, gezien de tweedehands prijzen is daar veel vraag naar.

Citaat
Want dan is het model weer te duur.
Schuldig  ;D
voor een nieuw model wil ik wel wat meer betalen maar als een Fleischmann 165 euro vraagt voor een her- her- heruitgave van Silberlingen die plan W moeten voorstellen pas ik.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 24 October 2024, 13:58:27 »
Kan je daar wat aan veranderen? Nee want iedereen heeft zijn eigen motivatie, wat begrijpelijk is.

Martin, heb jij op basis van een inschatting van je marktaandeel en hoeveel je zelf verkoopt een idee van hoeveel locomotieven/treinstellen die relevant zijn voor deze discussie er per jaar verkocht worden? Ik denk bijvoorbeeld aan de 1600/1700/1800.

Zelfs als het waar is dat het een ton kost om de mal te maken (moeilijk te geloven in deze tijden van steeds betere en betaalbare CAD-software, 3D-printers en CNC-machines), als je 1000 exemplaren verkoopt heb je dat terugverdiend.

Maar ik heb wel een idee over hoe je dit inderdaad op zou kunnen lossen: min of meer zoals Kickstarter, maar dan omgekeerd. In plaats van dat een maker een produkt aankondigt dat gemaakt zal worden wanneer er een bepaald bedrag verzameld is, zouden de kopers kunnen bieden bijvoorbeeld als volgt:

"Ik heb 350 euro over voor een schaal N koploper 3 bakken met DCC"
"Ik heb 400 euro over voor een schaal N SNG 4 bakken met DCC"

Misschien dat iemand anders meer biedt. Maar als bijvoorbeeld 1000 mensen minstens 325 euro voor die koploper overhebben en bijvoorbeeld Piko denkt dat ze bij dat aantal exemplaren voor die prijs uit de kosten zijn, dan klikken ze op "akkoord" en die 1000 mensen zitten nu aan hun bestelling vast. Mijn bod voor die SNG vervalt dan omdat ik me maar tot 400 euro vastgelegd heb.

Ik denk dat uiteindelijk deze vicieuze cirkel wel een keer doorbroken moet worden want er komt een dag dat 1800s en hondekoppen gewoon te belegen zijn om nog aantrekkelijk te zijn, en ik (neem ik aan) niet de enige ben die graag wat spul op z'n baan heeft wat op dit moment of in een niet al te ver verleden daadwerkelijk in Nederland rondgereden heeft.

Maar dat Minitrix ooit koplopers verkocht maar ondanks de hoge tweedehandsprijzen deze blijkbaar niet opnieuw uitgebracht heeft is ook veelzeggend.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #25 Gepost op: 24 October 2024, 14:12:42 »
Hier wordt in regio Delft aan gewerkt.
N-schaal....

Ik heb regelmatig iets geopperd om op N schaal uit te brengen.
Wordt hier heel positief ervaren.
Als het er dan is:  2 of 3 stuks.....

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #26 Gepost op: 24 October 2024, 14:26:16 »
Van die wil ik er wel 2+3 stuks hebben hoor  :)
ik was nog aan het kijken voor een bestaand onderstel maar moet die dan via Casper of jou?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #27 Gepost op: 24 October 2024, 14:29:48 »

Overigens in de jaren 90 was 199 gulden normaal voor een treinstel, omgerekend 420 euro....

Het gaat niet om de rekenfout, maar een euro in 1990 was wel wat anders dan een euro nu zou zijn (34 (!) jaar later).

Volgens het CBS zou 199 gulden destijds nu omgerekend 195 euro zijn (bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijzen-toen-en-nu)

Dus de mensen die zeggen dat een gulden een euro hebben, vanwege (dankzij) de inflatie klopt dat wel.

Het is wel jammer dat er weinig NS materieel in N is, hoewel ik juist het idee heb dat bv Piko de laatste jaren flink aan de weg timmert. Ik hou het bij mijn H0, maar N is zeker daardoor wel interessant.

Groeten,
Rogier

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #28 Gepost op: 24 October 2024, 17:00:12 »
Het is wel jammer dat er weinig NS materieel in N is,
Ik vind dat wel meevallen. Met een beetje creativiteit, en hier bedoel ik de keuze van een thema mee, kom je een heel eind.

hoewel ik juist het idee heb dat bv Piko de laatste jaren flink aan de weg timmert.
Ik bedoel maar...

Ik hou het bij mijn H0, maar N is zeker daardoor wel interessant.
Ik heb N er bij genomen, omdat ik niet genoeg ruimte heb om mijn H0-treinen uit te laten...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #29 Gepost op: 24 October 2024, 17:04:29 »
Vanwege dat reclame niet toegestaan is, is mijn vorige post weggehaald (mijn excuses).

Maar lang verhaal kort, zo'n beetje elke nederlandse trein is ondertussen beschikbaar in N.
Mocht je kijken naar NS spul van de grotere fabrikanten, dan is de keuze inderdaad beperkt