Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Boerammetje
Vandaag om 20:54:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:43:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
  

Auteur Topic: Laten we nog eens over ringleidingen praten...  (gelezen 1975 keer)

WalterdeB

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
  • Si non confectus, non reficiat!
Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Gepost op: 21 October 2024, 14:42:41 »
Ik wil dus gaan bouwen. N-spoor, analoog. Ik heb twee secties (twee tafels aan elkaar). Het handigste lijkt me om elke sectie een eigen trafo te geven en dus onder elke tafel een ringleiding te leggen. IK weet vrij weinig van electronica (behalve computers en zo), dus ik ga even stomme vragen stellen. Ik heb de andere topics helemaal doorgelezen.

- Kan een complete ringleiding op een normale trafo (Fleischmann) aangesloten?
- Ik brand mijn vingers niet aan de vraag of de ringleiding open of dicht kan / moet.  :angel:
- Wissels en lampjes hebben ook stroom nodig. Ik wil dus en tweede ringleiding leggen en daar de wissels hun stroom af laten halen (de draden naar de schakelaars zullen gewoon individueel per wissel naar de schakelaar gelegd worden, dus enige spaghetti onder de tafel is onvermijdelijk.) Het lijkt me dan ook handig een tweede stroomdraad te leggen voor de lampjes, zodat ik die kan uitzetten als het licht genoeg is, zonder dat ook gelijk de wissels zonder stroom zitten.
- Is het handiger voor de randzaken (wissels etc) een aparte trafo te nemen? Dus een die alleen maar de leidingen voedt en geen rijregelaar erbij heeft. Wij hadden vroeger thuis zoiets, een blauwe bak van Märklin meen ik.
Ik wil dus eigenlijk gewoon advies hoe ik de stroomvoorziening het handigst kan regelen. Nogmaals ik heb geen digitale componenten, dus dat kan allemaal buitn beschouwing blijven.
Kleine treintjes zijn ook treinen!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2024, 14:49:31 »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5185
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2024, 15:42:05 »
Als je verlichting en wissels op 1 trafo zet, dan zie je de schakelpuls van een wissel terug in een inkakkende verlichting.

Ik zou voor wissels:
- of een CDU gaan toepassen
- of een extra trafo gebruiken speciaal voor wissels en andere spoelen.   Beide opties vereist alsnog een extra ringleiding. Dus 6 draden trekken, 2 voor rijspanning, 2 voor wissels en 2 voor verlichting.
- Of Je kan een trafo in de kliko mieteren en een schakelende voeding nemen. Dat moet dit probleem ook significant reduceren. Dat scheelt dan een ringleiding

Wat betreft spaghetti, het hoeft niet. Ik heb om te beginnen een redelijk makkelijk en goedekope verdeelprint beschikbaar als DIY projectje. Je moet alleen print aansluitklemmen er bij kopen en er zelf op solderen. Je kan deze dingen ook kant en klaar kopen bij meerdere shops.

Misschien dat je dit draadje interssant vindt? feitelijk dezelfde dingen, maar dan met plugbare aansluitklemmen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2024, 16:21:44 »
- Ik brand mijn vingers niet aan de vraag of de ringleiding open of dicht kan / moet.  :angel:
Vingers branden hoeft niet. Je werkt met een lage frequentie, 50 Hz. Het hele landelijke hoogspanningsnet bestaat uit ringen, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Of je ringen maakt of niet, dat hangt van de vorm van je baan af. Als je ban langwerpig is, ligt het voor de hand om een stamleiding over het midden van de baan te maken. Of voor betere bereikbaarheid langs de voorkant van de baan. En daarvan tak je af naar de plekken waar je de spanning nodig hebt. Dat voorkomt spaghettivorming.

Als baan een meer rondgaande vorm heeft, dan ligt het voor de hand om die stamleiding ringvormig aan te leggen. En of je die ring sluit of open laat, dat maakt elektrisch niks uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22755
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2024, 16:33:06 »

Wat betreft spaghetti, het hoeft niet. Ik heb om te beginnen een redelijk makkelijk en goedekope verdeelprint beschikbaar als DIY projectje. Je moet alleen print aansluitklemmen er bij kopen en er zelf op solderen. Je kan deze dingen ook kant en klaar kopen bij meerdere shops.

Misschien dat je dit draadje interssant vindt? feitelijk dezelfde dingen, maar dan met plugbare aansluitklemmen.


Denk dat Walter bedoelt dat analoog er toch echt twee draden per wissel naar een centraal schakeltableau of zoiets moeten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WalterdeB

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
  • Si non confectus, non reficiat!
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2024, 17:11:04 »
Denk dat Walter bedoelt dat analoog er toch echt twee draden per wissel naar een centraal schakeltableau of zoiets moeten.

Precies. Een wissel heeft 3 draden. 1 stroom en 2 schakel. De stroom kan natuurlijk vanaf een ringleiding komen, maar elke wissel heeft verder zijn eigen schakelaar nodig. Dus vanaf elke wissel gaan er 2 draden terug naar het commandocenter.
Kleine treintjes zijn ook treinen!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5185
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2024, 21:07:30 »
Ja jullie hebben gelijk, ik lette niet helemaal op  ::). Feit blijft dat een aparte trafo voor wissels nog steeds raadzaam is.

Citaat
Dus vanaf elke wissel gaan er 2 draden terug naar het commandocenter.
Fancy woord voor schakelpaneel.. commandocenter   ;D (y)


Ik was gisteren per toeval een post aan het maken voor mn ideeen draadje, en ik ben vergeten op verzenden te drukken... kom ik nu achter.  :-X.
Maar ik heb de video nodig nog altijd veilig op YT

Ik was bezig met een DCC centrale wat ook je schakelpaneel regelt. De centrale kan dan relais, spoel, servo en sein decoders aansturen met maar vier draden.  Het is een oplossing voor het spaghetti probleem. En je hebt toegang tot inleerbare rijwegen waarbij je ook relais kan aansturen voor de analoge treinen. Ik vind dat zelf een fijne manier van werken, dat je gelijktijdig op een start en stop knop kan drukken en dat naast alle wissels ook alle relais goed worden gezet zodat alleen de sporen van de rijweg spanning hebben. Maar needless to say, het kost natuurlijk meer dan draden trekken en op je good 'ol schakelkastjes aansluiten.

Een met zo'n goede oude diode matrix voor wisselstraten, is ook niks mis mee  (y)

https://www.youtube.com/watch?v=lO5R3Obc818

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2024, 21:13:38 »
Je kunt wissels ook aansturen met 1 draad, volgens het halve golfsysteem. Maar dat gaat voor Walter misschien iets te ver.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WalterdeB

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
  • Si non confectus, non reficiat!
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2024, 22:23:17 »
Nu we het toch over wissels hebben...

De helft van mijn baan bestaat uit Arnold Rapido rails. Weet iemand wat welke draad van een Arnold wissel doet? Er zitten er 3 aan: Grijs, Blauw en Paars. Vanmiddag even experimenteel de grijze op de stroom aangesloten en de twee andere op een Trix wisselpaneeltje (met gele en groene knopjes) (aangesloten op de witte plug van de trafo), maar dat werkte niet.
Kleine treintjes zijn ook treinen!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2024, 22:32:36 »
Gewoon alle combinaties proberen.
Je hebt grijs al als gemeenschappelijke geprobeerd. Doe dat nu ook met blauw en paars als gemeenschappelijke.
Eén van die combinaties moet werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22755
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2024, 03:59:15 »
Toch is de grijze draad de gemeenschappelijke aansluiting van de spoelen volgens alle plaatjes die ik vind.
http://www.aca-modellbahn.de/Artikel/Art_Weichensch/Weichensteuerung.html

Probeer eens direct op de trafo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2024, 10:00:54 »
volgens dat plaatje heeft die aandrijving een eindafschakelcontact. Kan zijn dat dat geen goed contact meer maakt. Of misschien zijn de spoelen al uit gefikt.
Testen direct aan de trafo is inderdaad de beste methode. Dan sluit je alle andere fouten uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.