Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:25:34
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27

Auteur Topic: H0 Zolderbaan idee  (gelezen 3694 keer)

Dutchborg

• Offline Offline
H0 Zolderbaan idee
« Gepost op: 20 October 2024, 12:32:16 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en ik wil mijn oude hobby weer oppakken.

Na veel Youtube kijken idee opdoen heb ik een tijd zitten twijfelen tussen n of H0 scale. De reden is de ruimte die ik nu tot mijn beschikking heb.
Nu de kinderen de deur uit zijn komt de zolder vrij en die wil ik gaan gebruiken om een modelbaan te bouwen. De ruimte die ik heb is U vormig. 3.4 x 3.4 x 4.4 mtr.

Voor n scale een mooie opervlakte om iets te bouwen echter voor mij te klein ik zoek juist de combinatie treinen, modelbouw, scenery bouw en electronica. Dus heb ik besloten toch voor H0 te gaan, in anyrail heb ik diverse baan ontwerpen gemaakt.
In het begin wil je van alles totdat je een baan plan gaat maken zal ik een compromie moeten maken.

Ik wil graag jullie feedback, ervaring en advies ;)

Ik weet dat op sommige punten de baan 1.4 mtr breed is, dat wordt erg lastig om bij te komen maar ik wil zo maximaal mogelijk de ruimte gebuiken anders wordt het z'n strak achtbaantje.

De baan bestaat uit 3 levels: Schaduw station -  station level - paradebaan level met industrie.

Ik heb wat voorbeeld foto's gemaakt weet alleen niet of ik die hier mag posten.

Aan de korte kant van de baan wil ik een scenery bouwen rondom de tunnelboor bouwpakketen van Faller.

Graag jullie feedback alvast bedankt :)
« Laatst bewerkt op: 20 October 2024, 13:48:10 door Dutchborg »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: H0 Zolderbaan idee
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2024, 17:09:16 »
Hoi,

Ik vind het op de eerste indruk een evenwichtig plan.

Voor de toegang binnen de 1,4 mtr kun je nog mangat luiken inbouwen.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2024, 17:24:07 »
Heb je mogelijk nog ergens ruimte om in je paradebaan ook nog een keerlus te maken?

Vanuit het schaduwstation kun je nu namelijk maar vanaf één kant alle sporen bereiken. Moet nu dus achteruit gaan rijden vanaf het station naar het schaduwgedeelte.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Dutchborg

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2024, 18:56:11 »
Ik zie wat je bedoeld Marcel112 denk ik :P bedankt voor je tip een keerlus toevoegen zal erg krap worden maar is de onderstaande aanvulling een optie ?

Het is wel de makelijkste maar niet de mooiste oplossing maar het is niet zichtbaar graag jullie mening anders ga ik puzzelen naar een keerlus oplossing.

Dutchborg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2024, 19:00:04 »
Dankje NS264 heeft ook best veel tijd gekost elke keer her en der weer een aanpassing.

Ik kan dat deel nog inkorten naar 120 waardoor dat spoor rechter komt te liggen.

Zodra de benchwork staat en het schaduw station zal het meer visueel worden en kan ik dan nog kijken wat ik daarmee ga doen.

Ik ga er wel een open frame van maken zodat ik via de onderkant zoveel mogelijk overal bij kan.

Bedankt voor je reactie ;)

Dutchborg

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2024, 16:49:22 »
Nu ik lekker op weg ben met mijn baanplan en voordat ik het onderstel ga maken heb ik nog een vraag.

Ik denk dat ik met Peco de baan ga bouwen maar zit nog te twijfelen aan tilligen iemand advies ?

Dan de volgende keuze om te maken welke code ik heb diverse informatie gelezen maar het is mij nog niet heel duidelijk code 100, 83, 75 of 70 .... welke code past het beste bij een nederlandse baan ?

graag jullie mening/advies ;)

hervé

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2024, 17:08:25 »
Goede namiddag,

Tillig en Peco voeren een andere code (modelspoor-hoogte)

Code 100 en méér, is in verhouding tot de werkelijkheid te hoog.
Code 75 (Peco) of 83 (Roco, Tillig) hebben, wat betreft H0-railhoogte, optisch de voorkeur.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2024, 18:33:52 door hervé. Reden: 83 (ipv 85) »

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2024, 17:43:10 »
Peco code 83 is naar Amerikaans voorbeeld. De bielzen liggen dichter bij elkaar.
Zelf werk ik prettig met Roco Line (code 83). Ik heb ook wat Tillig code 83, dat is wel fragieler en vereist goede voorbereiding voor een zeer vlakke basis.

Als ik opnieuw zou moeten kiezen, dan zou Peco code 75 waarschijnlijk het hoogst op mijn lijstje komen. Maar voor nu houd ik me dus met tevredenheid bij Roco Line.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2024, 14:39:23 »
Hoi,

Erg prachtige ruimte en een mooie opzet! Het lijkt mij een goed begin. Ik heb wat puntjes ter overdenking:

Ik heb het idee dat de rode sporen links in het midden niet goed bereikbaar zijn. Je kan er wel komen, maar hoe kom je er weg? Je trein moet dan een heel stuk VS (verkeerd spoor) rijden, voordat deze halverwege de rechterzijde naar de juiste kant kan wisselen.

Het is inderdaad een nadeel dat geen keerlus op de bovenbaan hebt, je zou dat ook op kunnen lossen met kopmaken in het station. Ik weet niet of je met treinstellen rijdt of ook met locs. In het laatste geval mis je namelijk wel kopsporen en of overloopwissels om echt fraai kop te kunnen maken.

Groeten,
Rogier

Dutchborg

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 October 2024, 19:44:37 »
Bedankt allemaal voor de feedback :)

Reactie van Herve & Joz over de code ik ga daar zeker nakijken zit op dit moment te kijken naar Peco code 75 maar ook naar Roco line.
Met Roco vindt het ik wat makelijker een baan plan uit te werken door de losse track onderdelen het ontwerp wat ik nu heb is gemaakt veelal met Flex omdat je daar wat natuurlijke bochten layout kan maken maar vindt het wel erg lastig.

Denk dat ik eerst in anyrail met roco opnieuw ga beginnen totdat er, met jullie feedback, een goed plan ligt daarna omzetten naar peco code 75.

Dank spoorijzer voor je feedback ik zie wat je bedoelt alleen euh .... je gebruikt namen die mij nog niet veel zeggen sorry mijn ervaring is onegeveer 30 jaar geleden met marklin ijzer bedding rails :(

Met kop maken van het station denk ik dat je bedoelt ipv van een doorrij station om er een kopstation van te maken en de los daarboven dan om te zetten naar een keerlus ??
Wat bedoel je met Kopsporen en overloopwissels ?  :-[ :-[

Ik dacht dat ik een mooie baan had gemaakt maar denk dat ik nog even tijdje door moet puzzelen ik zal jullie feedback natuurlijk meenemen en de aanpassingen posten en hoop dat jullie nog feedback willen geven ;)

Misschien nog even een lijstje met uitgangspunten die ik gebruik voor mijn baan layout:

- Wil een mooie baan dus meer jaren plan ipv snel en af raffelen.
- DCC-EX wil zelfbouw lekker klooien met electronica en programmeren
- Tijdperk VI Nederlands matrieel
- Multi level
- Station met een stuk industrie en als het kan een TMD gebied
- Schaduw station
- Dubbel spoor waarbij je treinen kan laten " rond"  rijden en bij industrie & TMD wat rangeer actie's kunnen uitvoeren.

Iedereen bedankt ik ga ermee aan de slag wordt vervolgd ;)

Groeten,
Ernst
« Laatst bewerkt op: 23 October 2024, 19:47:44 door Dutchborg »

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2024, 20:50:58 »
Ik zie wat je bedoeld Marcel112 denk ik :P bedankt voor je tip een keerlus toevoegen zal erg krap worden maar is de onderstaande aanvulling een optie ?

Het is wel de makelijkste maar niet de mooiste oplossing maar het is niet zichtbaar graag jullie mening anders ga ik puzzelen naar een keerlus oplossing.

Deze lost niets op aan het keren. Je maakt gewoon een lus bij in je spoor.
Ik zou achter je 'tunnelboorproject' een overloopwissel leggen om gelijk vanuit je industriezone terug op normaalspoor te gaan.
Wat je nu hebt is dat steeds vanuit je schaduwstation, door je station moet om naar je industriesporen te geraken.
En wat bedoel je met die oranje lijnen in je plan. Is dat een scheiding tussen zichtbaar en verborgen? Dan heb je op sommige plekken toch echt weinig plek om wat redelijke scenery op te bouwen.

Over reikwijdte ga ik me niet uitspreken, misschien ben je wel langer dan een duimstok en kom je er gemakkelijk aan, maar ik als klein duimpje zou er ernstige problemen mee hebben.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2024, 21:03:36 »

Gaat dit zo geen kortsluiting geven? Boven zit 'ie op de binnenbaan, beneden op de buitenbaan. Klopt dan ook niet met de rijrichting denk? Als ik het zo zie kom je op tegenliggend spoor uit.

140 cm diep is met een ontsporing soms wat ver, idd zo proberen te maken dat je er van onderaf nog bij kunt.

Benieuwd naar wat je er de komende jaren van gaat maken!

Mvg Koen

Dutchborg

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2024, 22:25:07 »
Klopt helemaal de rij richting klopt niet even gauw iets aanpassen werkt niet :(

Ik heb nu twee aanpassingen gemaakt volgens mij klopt het zo wel maar graag jullie mening soms zit je zo in een tunnel visie ;)

Iets meer uitleg over de levels:
- shaduw station hoogte 46cm paarse rails kleur
- station level hoogte 76 cm  Blauwe rails kleur
- Tunnel en TMD level 86 cm rode rails kleur

De oranje lijnen zijn de scheiding aanduiding tussen station en tunnel/tmd level.
oranje lijn wil ik met stenen muur afwerken ik heb daar mooie voorbeelden voor welke ik op youtube heb gezien mag ik die hier posten ?
De scenery wil ik zoveel mogelijk op het tunnel / tmd level gaan maken.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #13 Gepost op: 24 October 2024, 08:42:00 »
Sorry voor de onduidelijkheden in mijn bericht, een kleine toevoeging:

Kopmaken: de trein die terug rijdt zoals die binnen komt. Met een locomotief betekent dat dus dat je moet afkoppelen en omrijden, met treinstellen is het dus "slechts" wisselen van de rijrichting. Als je aan 1 zijde een keerlus hebt, moet je aan de andere kant ook iets want anders rijden straks je treinen allemaal dezelfde kant op en kunnen ze niet terug naar het schaduwstation.

Kopsporen: aparte sporen aan de voor of achterzijde van het station waar je een losse loc kan stallen. Je kan dan dus makkelijker kopmaken doordat je de locomotief kan vervangen door bv een andere aan de andere zijde.

Overloopwissel: wissels zodat je van het ene naar het andere parallele spoor kan.

Hopelijk is het zo iets duidelijker. Wat mij vaak helpt: simuleren hoe je treinen straks komen te rijden. Hoe komen ze op een spoor, rijden ze weer weg etc. Dan zie je of je wissels mist of juist teveel hebt (kost geld....), of je je treinen wel voldoende kunnen afwisselen etc.

Groeten,
Rogier

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #14 Gepost op: 24 October 2024, 11:56:11 »
Hele verandering daar boven je tunnelproject. Een kleine opstelbundel is zeker geen luxe als wat wil gaan rangeren van en naar industrie.
Misschien wel een kleine aanpassing doen om toch een iets vloeiender verloop te krijgen (slingers vermijden). Gewoon de bewuste linkse wissel vervangen door een rechtse en dichter bij je bundel leggen.

Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025