Een schipper vaart niet met zijn ogen dicht blind op de klok door een brug heen hoor... En wat Paul op de pagina hiervoor schrijft dat stoplichten nu eenmaal weleens van kleur veranderen is leuk, maar het werkt op het water wel iets anders dan op de weg.Een beroepsschipper van een schip als deze heeft sowieso vooraf al contact met de brugwachter voor een verzoek tot openen van de brug, want het liefste zal de schipper zonder te wachten door willen varen als ie bij de brug aankomt. De brugwachter verteld daarbij wel of de brug direct bediend kan worden, of dat er nog afgewacht moet worden op bijvoorbeeld verkeer of een trein, en hoelang dat dan vervolgens nog duurt.Volgens zal wanneer de brug daadwerkelijk bediend gaat worden de lichten van de brug eerst van rood veranderen in rood+groen, wat aangeeft dat de brug aanstonds geopend zal worden en vanaf die zijde de brug ook het eerst gepasseerd mag worden. Wanneer de brug volledig geopend is, zal dat licht veranderen is louter groen.(Als er er aan twee kanten schepen liggen, zal de kant die geen voorrang krijgt gewoon rood blijven zien, tot alle schepen in de tegenrichting gepasseerd zijn, en dan zal voor hem het licht op groen gaan.)Bij rood+groen zal een schipper alvast voorbereiden en aanvangen de brug te passeren, enerzijds om zelf vlot door te kunnen varen, maar ook om de hinder van het wachtende verkeer zo kort mogelijk te houden.Daarbij is niet zomaar te verwachten dat een brug die al groen toont en doorvaart toestaat ineens nog weer terug valt op enkel rood... Een schip wat net op gang is, ligt dan ook niet ineens zomaar weer stil, ondanks dat zo'n schip 10-15 km/u vaart op zo'n kanaal.
Het is niet zo dat op die voorgeschreven tijden de brug altijd open is, dat zijn de tijden waarop de brug geopend kán worden wanneer er daar vraag toe is.
Voor de bruggen liefhebber mooie route.3 hefbruggen in werking.De Gouwe Spoorbrug .Draaibrug Alphen, Hefbrug Alphen, Hefbrug Boskoop, Hefbrug Waddinxveen en de rest richting Gouda.Wordt volgens mij vanaf Gouda centraal bediend.Is een leuk routetje voor de logistiek.Sowieso wel een modelbouwthema.Bij Alphen nog enkele sporen naar de AEG/Electrolux. Zie sporenplan online, rechtsboven Alphen ad Rijn.Gr. Koen.
https://nos.nl/artikel/2540471-vaarroute-bij-alphen-aan-den-rijn-blijft-dagen-gestremd-na-scheepsongelukwaarin te lezen is: ...""Mogelijk is er iets misgegaan in de communicatie tussen de kapitein van het schip en de persoon die de brug op afstand bediende", zegt veiligheidsexpert Maurits van der Linde van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "Bij een op afstand bestuurbare brug heeft de 'brugbediener' geen zicht op de vaarweg, waardoor een verkeerde inschatting sneller mogelijk is. Daar ligt de mogelijke oorzaak van het ongeluk", zegt Van der Linde."...Bij de meeste op afstand bediende bruggen staan niet alleen op de brug zelf, camera's gericht. Vreemd dat hier, bij een aardig risicovolle situatie, geen camera's op de vaargeul gericht staan. Staan die er wel bij de hefbruggen??Groet, Raymond van den Hoven (die opvallend veel aanvaringen met spoorbruggen ziet, de laatste tijd)
Dat is wel een hel oud plaatje. Bij Boskoop en Waddinxveen zijn geen lossporen meer. Bodegraven Idem en in Alphen klopt het ook niet meer
Dat is wel een hel oud plaatje. Bij Boskoop en Waddinxveen zijn geen lossporen meer. Bodegraven Idem en in Alphen klopt het ook niet meer.