Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Reinout van Rees
Vandaag om 22:19:32
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Ido Peter
Vandaag om 22:19:04
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:50
Goede wensen voor 2026 door PBModels
Vandaag om 22:09:57
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:07:35
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Boerammetje
Vandaag om 20:54:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
  

Auteur Topic: Abdeck- und Umlenkkästen.  (gelezen 1977 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3070
  • Duitsland TP III/IV
Abdeck- und Umlenkkästen.
« Gepost op: 08 October 2024, 20:46:15 »
Ik wil deze plaatsen bij mijn stellwerk en naar mijn wissels en heb een opzetje gemaakt.






Mijn vraag is, is dit zo goed geplaatst?
Grt, Ronald.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2024, 15:46:36 »
Hallo Ronald,

Voor mij als leek ziet het er inderdaad goed uit.
Zo zou ik het eigenlijk ook doen.

Waar heb je die kanalen en umlenkkasten vandaan?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7443
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #2 Gepost op: 09 October 2024, 18:44:24 »
Weet dat het leggen van de kästen waarschijnlijk op tekening zijn uitgewerkt, maar dat in de praktijk nogal veel obstakels in de weg staan.
Het leggen ervan is dus een zaak die aan de aannemer, in overleg uiteraard, wordt overgelaten

Obstakels, die heb jij er nog niet liggen/staan.
Bebording, masten, verlichting bv. etc...

Bij jou gaat het andersom gebeuren.
Bij het plaatsen van bebording etc.... liggen de kästen in de weg?

Of heb je de zaak (eindsituatie) netjes op papier staan??

Eerst voorbeeld Dordrecht (wellicht van mijn hand....), dan Aken.

Ronald Visser





Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7796
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2024, 21:13:19 »
Bij de eerste foto: de leidingen in het begin door een wissel heen weven, daar zal de dienst weg&werken niet blij mee zijn geweest. Het zal in de praktijk vast ergens zijn voorgekomen, dus niemand houd je tegen :) Als je het seinhuis iets naar rechts zou kunnen plaatsen kan alles op z'n gemakkie onder een enkel spoor door.

Bij de tweede en derde foto liggen sommige leidingen er strak bij en anderen wat meer "in een flauwe bocht". Het hoort strak recht te liggen, met alleen knikken/hoeken bij de Umlenk-doosjes. Waarschijnlijk ben je dat ook van plan, maar ik noem het even voor de zekerheid (de bocht is waarschijnlijk omdat je het los hebt neergelegd, neem ik aan).

De derde foto ziet er wat raar uit. Direct naast de wissel hoort een kast te liggen om de wissel zelf aan te drijven, de kabel loopt daar een stukje parallel aan het spoor naar toe:



Je hebt daar een splitsing nodig, mijn suggestie is zoiets:



@Ronald: jouw foto's, dat zijn volgens mij kabelgoten voor elektrische leidingen. Die kunnen ook best eens een knikje om een bovenleidingsmast heen maken. Met leidingen voor trekdraden ligt dat anders.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3070
  • Duitsland TP III/IV
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2024, 23:37:15 »
Hallo Ronald,

Voor mij als leek ziet het er inderdaad goed uit.
Zo zou ik het eigenlijk ook doen.

Waar heb je die kanalen en umlenkkasten vandaan?

Hallo Marco,

Deze zijn van Auhagen met art.nr. 41 616 Abdeck- und Umlenkkästen für Spannseile.

Bij de eerste foto: de leidingen in het begin door een wissel heen weven, daar zal de dienst weg&werken niet blij mee zijn geweest. Het zal in de praktijk vast ergens zijn voorgekomen, dus niemand houd je tegen :) Als je het seinhuis iets naar rechts zou kunnen plaatsen kan alles op z'n gemakkie onder een enkel spoor door.

Bij de tweede en derde foto liggen sommige leidingen er strak bij en anderen wat meer "in een flauwe bocht". Het hoort strak recht te liggen, met alleen knikken/hoeken bij de Umlenk-doosjes. Waarschijnlijk ben je dat ook van plan, maar ik noem het even voor de zekerheid (de bocht is waarschijnlijk omdat je het los hebt neergelegd, neem ik aan).

De derde foto ziet er wat raar uit. Direct naast de wissel hoort een kast te liggen om de wissel zelf aan te drijven, de kabel loopt daar een stukje parallel aan het spoor naar toe:
Foto......

Je hebt daar een splitsing nodig, mijn suggestie is zoiets:
Foto......

Reinout

Inderdaad, ze lagen los en inmiddels liggen ze vast op hun plek. Het seinhuis verplaatsen naar rechts is niet (meer) mogelijk want is vastgelijmd en zou in de weg komen te staan van de Sprechsäule.
Situatie zoals het nu is:






Bij de uiteinden van de kanalen bij de wissels wil ik nog wisselmotoren maken. Als iemand weet wie deze maakt hou ik me aanbevolen. De wissels worden 'elektrisch" aangestuurd i.p.v. met trekdraden omdat het emplacement onlangs is omgebouwd. Dit is mijn excuus om deze kanalen te gebruiken want die had ik nog liggen.
Grt, Ronald.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7443
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #5 Gepost op: 10 October 2024, 00:02:51 »
Electra daar praten we toch over?

Trekdraden doen we niet meer...... (y)

Ronald Visser
(de wissels worden electrisch aangestuurd)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #6 Gepost op: 10 October 2024, 09:01:44 »
Ik had nog een opmerking willen maken, maar met je voortvarendheid (die ik overigens bewonder) heeft dat geen zin meer. Want alles is al gelegd.  :D


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7443
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2024, 09:54:03 »
Nee ik zat fout met de betonnen kokers. Is zeker de electra.

Komt door het feit dat ik gekeken had in het boek van Gerard Tombroek over trekdraden.
(hoofdstuk 19 blz 176 en verder)
Daar gaan de draden bijna allemaal bovengronds langs het spoor. Zal Ned en Belgische methode zijn.

Hoe de situatie was op emplacement Goor (1975) staat op blz 177.
Een Duits schijven-kast staat op blz 179. (bovengronds naar ondergronds....)

Succes
Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 10 October 2024, 10:20:06 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2024, 10:20:32 »
Je hebt nu tot aan het seinhuis een compleet systeem neergelegd voor ondergrondse trekdraden, maar je wilt de wisselaandrijvingen elektrisch maken:
dat kan dus niet, het is het een of het ander.....
Waarom monteer je niet gewoon mechanische aandrijfkastjes, dan klopt het ineens wel......

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3070
  • Duitsland TP III/IV
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2024, 11:02:28 »
Dat is nog de bedoeling, zie hier: "Bij de uiteinden van de kanalen bij de wissels wil ik nog wisselmotoren maken. Als iemand weet wie deze maakt hou ik me aanbevolen. De wissels worden 'elektrisch" aangestuurd i.p.v. met trekdraden omdat het emplacement onlangs is omgebouwd. Dit is mijn excuus om deze kanalen te gebruiken want die had ik nog liggen."
Grt, Ronald.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #10 Gepost op: 10 October 2024, 11:10:25 »
12x H0 1:87 Weichenantrieb Attrappe S700 Weiche Weichenantriebe Piko Roco z21

1:87 Weichenantriebsattrappe für elektrische Antriebe S 700- Weinert 7231
Greetings,salutations,groetjes,

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #11 Gepost op: 10 October 2024, 16:51:12 »
Metalen trekdraadkokers werden bij ombouw naar elektra altijd vervangen. Bovendien werd de grootte van de kokers voor trekdraden afgestemd op het aantal trekdraadparen wat er door ging, en werden dus naar mate het aantal draden minder werd smaller. Er waren minstens 6 types, waarbij type I 2 paren kon beschermen, en type VI tot 12 paren. Er is bij Miba een prima boek van Stefan Carstens over deze materie.

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
  • BarbapapaSpoor
    • RailKees op Instagram
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #12 Gepost op: 10 October 2024, 18:07:12 »
Dat is nog de bedoeling, zie hier: "Bij de uiteinden van de kanalen bij de wissels wil ik nog wisselmotoren maken. Als iemand weet wie deze maakt hou ik me aanbevolen. De wissels worden 'elektrisch" aangestuurd i.p.v. met trekdraden omdat het emplacement onlangs is omgebouwd. Dit is mijn excuus om deze kanalen te gebruiken want die had ik nog liggen."

Heb ze als print liggen. Bij interesse hoor ik het wel via een bericht.

Mvg KeesJan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
  • DB Tijdperk III
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #13 Gepost op: 10 October 2024, 18:52:02 »
Er is bij Miba een prima boek van Stefan Carstens over deze materie.
Er zijn twee delen:
  • Mechanische Stellwerke 1 | Function, Bauteile und Anordnung - Stefan Carstens
  • Mechanische Stellwerke 2 | Modelle, Platzierung, Selbstbauprojekte - Thomas Mauer
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Abdeck- und Umlenkkästen.
« Reactie #14 Gepost op: 11 October 2024, 11:54:41 »
Metalen trekdraadkokers werden bij ombouw naar elektra altijd vervangen.
Inderdaad, dus waarom zou je "elektrische" aandrijvingen monteren aan mechanische trekdraden. terwijl je ze nog moet bestellen?????
Kun je net zo goed mechanische kastjes aanschaffen.......