Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 22:32:01
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Sven
Vandaag om 22:19:36
Stub switches door Frank 123
Vandaag om 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:57:28
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:56:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door einte
Vandaag om 21:37:45
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
Vandaag om 21:34:24
'Permaloog' met electronenbuizen door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:13
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:26:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 21:08:03
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:36
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
Vandaag om 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
Vandaag om 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
Vandaag om 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:29:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
  

Auteur Topic: plaatsing seinen  (gelezen 967 keer)

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
plaatsing seinen
« Gepost op: 06 October 2024, 14:42:56 »
Ik ben me aan het inlezen over plaatsing van Duitse lichtseinen op mijn N baan.

Nu ga ik niet hele boekwerken doornemen, maar ik heb genoeg info kunnen vinden over de uitrijseinen en inrijseinen alsook de rangeerseinen bij het station. En over blokseinen en eventueel voorseinen bij de sporen. Korte artikelen zoals "alles over seinen aflevering 3" artikel van marklin en wat forumitems daarover. Toch heb ik nog een vraag over de plaatsing van een inrijsein.

Wanneer een trein na een lang recht spoor een tunnel induikt waarbij na de tunnel een station ligt. Plaats je dan voor de tunnelingang een enkel inrijsein met langzaam rijden verwacht.  Na de tunnel al dan niet gevolgd door nog een inrijsein voor de station sporen.

Of plaats je dan voorafgaand aan de tunnel alleen een voorrijsein, na de tunnel gevolgd door een inrijsein voor de stations sporen

Staan er voor tunnels überhaupt altijd seinen ? Daarover heb ik nog niet veel gelezen, nog wat te doen dus  :D

Maar omdat ik met ballast wil gaan beginnen voor bovengenoemde tunnelingang handig om alvast een sein neer te zetten daar, vandaar mijn vraag

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
  • DB Tijdperk III
Re: plaatsing seinen
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2024, 17:44:13 »
Ik gok er op dat er een voorsein geplaatst wordt voor een tunnel. Normaal gesproken wordt een voorsein geplaatst x-aantal meter voor een hoofdsein of korter als er een lastige situatie is. Dus in mijn optiek is een voorsein gerechtvaardigd.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4491
Re: plaatsing seinen
« Reactie #2 Gepost op: 06 October 2024, 19:24:58 »
In Nederland hebben we gewoon seinen in de tunnels, ik neem aan dat dit in Duitsland ook zo is .
Voor je modelbaan is het natuurlijk mooier om ze “in beeld” te hebben.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: plaatsing seinen
« Reactie #3 Gepost op: 06 October 2024, 20:54:29 »
Ja dat laatste is zeker waar.

Ik zat nog te denken.

Men wil natuurlijk nooit dat een bv een stoomloco of een reizigerstrein in een tunnel op wacht staat. Dus als het inrijsein bij het station na de tunnel om redenen op rood staat zal men de tunnel niet inrijden. Dan zou een voorsein geel/geel geven. Maar dan nog. Op een voorsein geel geel zal geen trein stoppen. . Dan zou een inrijsein dus logischer zijn.

Maar denkend aan het baantje wat ik heb en iTrain wat ik gebruik zal er altijd 1 van de 4 stations sporen vrij zijn. Dan is een voorsein groen/ geel inderdaad afdoende. Omdat het inrijsein na de tunnel dan ook altijd op groen/geel zou staan.

Het andere spoor wat er naast ligt wat dezelfde tunnel in gaat is gewoon een rijspoor volgens blokken. Gaat niet direct naar een station maar naar het schaduwstation. Sein daarvoor is dus gewoon een bloksein groen of rood. Maar dat brengt mij bij de vraag of er voor een tunnel altijd een sein staat ?

Ik bedacht later ook dat een inrijsein bij inrijden station voor meerdere sporen geldt dus dat voor elk inrijspoor een voorsein geplaatst zou moeten worden. Dat gaan we natuurlijk ook weer niet doen.

Moet inderdaad vooral kijken naar zichtbaarheid en naar wat ik heb liggen denk ik.