Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat zit er in deze tender?
door
henk
Vandaag
om 17:14:45
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Eric B
Vandaag
om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:22
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 16:27:34
Rondom Charlois
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:53:59
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
741230
Vandaag
om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ES44C4
Vandaag
om 15:22:13
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
Vandaag
om 15:11:19
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:08:01
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:41:54
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Frits C
Vandaag
om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Jan Bennink
Vandaag
om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram
door
Huup
Vandaag
om 09:17:30
Roco 2025
door
Dennis1984
Vandaag
om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor
door
Joz
13 December 2025, 21:02:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Electrische wisselaandrijving Fleischmann (gelezen 2830 keer)
Bierwagen
Offline
Berichten: 332
Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Gepost op:
29 September 2024, 14:25:31 »
Beste mede-spoorliefhebbers:
Al heel lang kamp ik met een mysterie, waarvoor ik nu toch maar eens jullie hulp in wil roepen.
In mijn baan heb ik tientallen wisselaandrijvingen van FLM. Nog modelrails, maar het werkt nog steeds. Alleen die wisselaandrijvingen laten het af en toe afweten, veelal door die vervelende veertjes en als je dan net als ik met KOPLOPER rijdt, dan ontstaan er steeds heel vervelende problemen. Tot op heden ook vaak opgelost door vervanging, omdat ik nogal wat aandrijvingen "op voorraad " had / heb. Maar ik ben het beu.
Veertje eruit en de twee eilandjes met een dun draadjes solderen aan het " zwarte " punt. Prima, maar heel vaak werkt het dan nog niet. Wissel gaat dan maar een kant op. Gisteren weer een wisselaandrijving onder handen genomen en die WERKT ineens naar behoren. Ik doe toch echt telkens hetzelfde. MYSTERIE?? Wat kan er toch steeds fout gaan en een enkele keer wel goed ( tot nu toe 2 keer ) Uw hulp wordt zoals altijd zeer op prijs gesteld.
Vriendelijke groeten.
Marius alias Bierwagen
Gelogd
Bierwagen
Offline
Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #1 Gepost op:
29 September 2024, 18:05:15 »
Hoi:
Op mijn zoektocht naar oplossingen kom ik tegen, dat ikzelf de vraagstelling ook al eerder op dit forum gedaan heb. Sorry, maar het probleem is nog steeds niet opgelost.
m.vr.gr.
Marius
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18569
Modelrailroading is fun!
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #2 Gepost op:
29 September 2024, 18:12:35 »
Heel voorzichtig; misschien die oude aandrijvingen eruit gooien en op zoek gaan naar een alternatief? Deze dingen blinken niet uit in betrouwbaarheid en zijn inmiddels ook al behoorlijk oud
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
ikbenik79
Offline
Berichten: 195
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #3 Gepost op:
29 September 2024, 22:08:40 »
hallo
probleem bekent. ook na het draadje solderen en veel gezoek, ben ik vroeger overgestapt naar servo,s. ik had de laatst serie rails van fleischmann en er zaten ook kleine veertjes onder de rails voor het "denkende wissel " heeft bij mij meerdere wissels doen vast branden. En rij nu een ander merk rail en nog steeds servo,s. de servo,s hebben bij mij nog nooit dienst geweigerd. de servo,s hebben ook meer kracht.
ronald
Gelogd
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
LS models, rivarossi, electrotren.
phdirk
Online
Berichten: 1970
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #4 Gepost op:
29 September 2024, 22:36:12 »
In het algemeen zijn er twee problemen met de Fleischmann wisselaandrijvingen.
Het eerst zijn de veertjes. Die kun je rustig verwijderen als je digitaal rijdt en dan de aansluitingen doorverbinden met een draadstukje. Ik heb daar een handleiding voor, die ik kan opsturen.
Het tweede probleem is het feit dat de wisselaandrijvingen nogal wat vermogen vragen. Ik heb ze op een aparte 18 V ~ 7 A ringleiding staan en dan gaat het redelijk goed, al blijft er af en toe nog wel eens eentje hangen.
Als je echt van de problemen af wilt, is ombouwen naar servo-aansturing de beste oplossing.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Bierwagen
Offline
Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #5 Gepost op:
30 September 2024, 11:11:28 »
Dank allemaal voor de aandacht.
Beste Dirk:
Ik hou me zeer aanbevolen voor jouw schema. Alle wissels zijn aangesloten op DIGIKEIJS 4018 schakeldecoders en die krijgen power via een aparte ringleiding, welke aangesloten is op een FLM transformator, welke 50 VA levert. ( Zat vroeger bij de ROCO 10764 en rode MAUS ) genoeg vermogen dunkt mij.
DANK en ik zie het wel verschijnen.
Marius
Gelogd
Bierwagen
Offline
Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #6 Gepost op:
30 September 2024, 11:19:24 »
het vervangen voor Servo's zie ik niet zitten, om dezelfde reden waarom ik nog steeds Fleischmann modelrails gebruik. Totale vervanging inclusief wissels e.d. gaat een godsvermogen kosten en als ik links en rechts af en toe wat rails vervang marcheert het geheel behoorlijk, al krijgt het nooit de schoonheidsprijs. Ik ben verder tevreden met mijn speelplezier, waar af en toe best een vloekje bij hoort :-)
groet,
Marius
Gelogd
jerrytrein
Offline
Berichten: 5941
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #7 Gepost op:
30 September 2024, 12:22:30 »
Ik heb / had dat probleem ook
Ik ben eens begonnen om de geleiding van het metalen staafje in de spoel schoon te maken
Dit heeft voor 80 % de problemen verminderd
Gelogd
Montanbahn
Offline
Berichten: 951
Steel is king!
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #8 Gepost op:
30 September 2024, 16:04:18 »
NA schoonmaken een klein beetje
WD40 met PTFE
en je kunt weer jaren verder. Wel goed de spoel weer afsluiten, anders wordt het erger door stof.
«
Laatst bewerkt op: 30 September 2024, 16:07:07 door Montanbahn
»
Gelogd
MB
It's weird having the same age as old people...........
bouwdraadje
jerrytrein
Offline
Berichten: 5941
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #9 Gepost op:
30 September 2024, 17:56:51 »
niets erop/erin
gewoon schoon en droog het staafje erin
Gelogd
Hasenwald
Offline
Berichten: 968
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #10 Gepost op:
30 September 2024, 18:29:36 »
en zo is dat
Gelogd
Groet, Enrico
Hasenwald | Epoche III-IV-V | H0 Roco-Line 2.1 | BMD16N-SD | Digikeijs 4018 | IB II | Power 4 | KeerPlus3 | iTrain Plus
phdirk
Online
Berichten: 1970
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #11 Gepost op:
30 September 2024, 20:51:37 »
Hallo Marius,
Over het sturen van de handleiding heb ik je een PB gestuurd. Een Fleischmann trafo van 50 Watt is volgens mij niet voldoende. Hij levert 16 V en dat is te weinig voor het goed aansturen van de wisselaandrijvingen. Daar moet toch wat meer vermogen op, zoals gezegd werkt 18 V 7 A goed.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18569
Modelrailroading is fun!
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #12 Gepost op:
30 September 2024, 21:17:24 »
Dirk, in die tijd ging dat op 16 V wisselstroom, eigen trafo's van Fleischmann.... dat moet dan toch genoeg zijn?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
TEE-RAM
Offline
Berichten: 228
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #13 Gepost op:
30 September 2024, 21:27:47 »
Ik gebruik een spanning van 20 volt en voldoende vermogen (ca 6 ampere trafo). Puls is dermate kort dat dat volgens mij geen kwaad kan (niet digitaal aangestuurd). Hoe lang de wissels dat uithouden zie ik dan wel. Tot nu toe weinig problemen. Succes.
Wim
Gelogd
**Jelle**
Offline
Berichten: 331
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
«
Reactie #14 Gepost op:
01 October 2024, 00:13:26 »
Bij problemen is de eerste remedie het veertje eruit halen en er een draadje overheen solderen.
Er is echt niet een hele grote trafo nodig om deze spoelen goed te laten werken, dat gaat prima met de standaard Fleischmann trafo.
Wat ook wel eens wil helpen is een CDU plaatsen, dan ben je ook direct van de spanningsdips af als een wissel schakelt. Ik pas dit toe op een klein baantje waar wissels en verlichting dezelfde voeding gebruiken.
Vandaag trouwens nog een wissel gereanimeerd met het solderen van een draadje en CDU, werkt weer prima nu. Kan ook met digitale wissels.
https://www.talkingelectronics.com/projects/CDU-2/CDU-2.html
Ik maak zelf versie IIb op strokenprinten.
Gelogd
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Electrische wisselaandrijving Fleischmann